Visa fullständig version : Jaha, nu då? Känner mig "färdig"
Hej!
Har i vår styrketränat i 4 år, men idrottat i hela mitt liv (21 år gammal). Jag tränar ca 6-7 dagar i veckan, utan något direkt schema. Jag väger för tillfället 84 kg på mina 185 cm och har under ca 10 månader legat på så pass lågt kroppsfett att jag har blodådror på både ben och mage (ca 9 % broprocent?). Här tänker jag fortsätta ligga, så länge det inte påverkar mitt välmående.
Jag känner nu att jag är nöjd. Jag vill inte bli större utan bara arbeta på min rörlighet, lite på mina ben och även stärka bålen ytterligare. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska träna och äta för att bara bibehålla min fysik och inte bli större.
Hur har ni/hade ni gjort i min sits?
Tack!
Sheogorath
2015-11-01, 13:03
Ät som du gör nu men sluta höj vikterna i muskelgrupper du inte vill ska växa.
Diomedea exulans
2015-11-01, 13:13
Beror på. Tycker du träningen är skitrolig? Om inte så hade jag minskat träningsvolymen drastiskt. Med hur mycket vågar jag inte svara på, dock... Men det borde ju gå att experimentera sig fram till vad som funkar.
Hade även blivit slappare med kosten. Inte nojjat över proteinintaget så mycket.
Förresten, jag hade nog försökt lära mig massor balla kroppsviktsövningar, för att bli mer "allmänt" tränad och för skojs skull. Och kanske satsat på att träna mycket för att göra mina nuvarande muskler starkare men inte skaffa mer muskler, alltså göra mycket 1-5-reppare basövningarna.
Hade även funderat på att börja konditionsträna jättemycket. Eller nörda ner mig i någon kampsport. Fan, det finns ju jättemycket du kan göra, när jag tänker på saken.
Armed Dingo
2015-11-01, 14:04
Hade gjort som diomedea. Förutom konditionsträningen och kampsporten.
Eller ja, jag hade inte förändrat maten eller slutat nojsa men det där med kroppsövningar lät kul, jag imponeras av sånt.
Sheogorath
2015-11-01, 14:16
Det kan vara ganska svårt för många att hålla så låg BF en längre tid. Finns en risk att han tappar formen om han förändrar för mycket samtidigt, men man kan ju prova. Han kanske genetiskt har lätt för att hålla lågt kroppsfett.
Fokusera på att bli starkare? Så länge du inte ligger på överskott bör du ju inte bli större
Jag skulle fokuserat på att ha kul under träningen! Det är det allra viktigaste :)
Diomedea exulans
2015-11-01, 17:35
Det kan vara ganska svårt för många att hålla så låg BF en längre tid. Finns en risk att han tappar formen om han förändrar för mycket samtidigt, men man kan ju prova. Han kanske genetiskt har lätt för att hålla lågt kroppsfett.
Ah, good point.
Men det är inte speciellt stor fettökning vi pratar om, va? Jag menar, han kanske riskerar att bli av med magrutor och ådror, men inte att få ohälsosamt mycket fett?
oscarovegren
2015-11-01, 17:55
2 helkroppspass i veckan för att bibehålla det du har och resterande tid till att göra precis vd du känner för?
Starke75an
2015-11-01, 18:07
Jag underhålls tränar bara. Varannat pass högrep, varannat lågrep. Samma vikter och reps annars. Ökar ändå i bland, fast det inte är målet. Tråkigt? Gör det för hälsans skull.
Ofta du inte lider av "forever small"-syndromet? Skönt för dig att du är nöjd! :D känner inte en enda som är det haha..
Sheogorath
2015-11-01, 18:20
Ah, good point.
Men det är inte speciellt stor fettökning vi pratar om, va? Jag menar, han kanske riskerar att bli av med magrutor och ådror, men inte att få ohälsosamt mycket fett?
Jag tolkade det som att magrutor och ådror var prioriterat, men det kanske var en övertolkning?
Diomedea exulans
2015-11-01, 18:33
Jag tolkade det som att magrutor och ådror var prioriterat, men det kanske var en övertolkning?
Nix, i egenskap av självutnämnd hyfsat god bedömare bedömer jag din tolkning som korrekt. Jag klev ut på ett sidospår där.
Bra tips!
Men lite av det roliga med träningen är ju att ta ut sig och ta i! Att bara ligga och lalla på samma vikter känns extremt tråkigt. Låt säga att man skulle gå ner och köra två helkroppspass, som någon föreslog. Skulle detta inte innebära att jag, som tidigare varit van vid extremt hög och hård träning, skulle tappa muskelmassa?
Och ja, jag har som mål att ligga på denna fettprocenten året om. Skulle gissa att jag om jag endast äter på aptit ligger runt 12 %. Har aldrig i mitt liv varit över 13 % skulle jag tro och först nu varit under 11 %. Är dock lite rädd att jag kan/har börjat åka på något som kanske kan liknas vid Ortorexi. Anser det vara väldigt svårt att särskilja stor beslutsamhet och ortorexi.
Lider absolut inte av "bigorexia", anser min kropp vara nästintill perfekt i storlek. Jag är stark för min vikt, men springer fortfarande milen på under 40 min. Det osunda ligger snarare i att jag verkligen inte vill tappa detta. Jag kan ibland känna något ångestliknande om jag slarvar med kosten för mycket eller inte tränar, men som sagt inte avgöra om det är för att jag är en väldigt beslutsam person (vilket jag är), eller om jag faktiskt har utvecklat en form av ät- och träningsstörning. Jag festar var 2/3e vecka (med alkohol), men har nästan helt tappat intresset för detta. Äter även godis var eller varannan vecka och drar i mig en kaka eller två ett par gånger i veckan utan större ångest.
Spårar kanske ur lite från ämnet nu, men funderar mycket på detta och kanske sitter någon på liknande erfarenheter.
Diomedea exulans
2015-11-01, 19:42
Låt säga att man skulle gå ner och köra två helkroppspass, som någon föreslog. Skulle detta inte innebära att jag, som tidigare varit van vid extremt hög och hård träning, skulle tappa muskelmassa?
Det är mycket lättare för kroppen att behålla muskelmassa än att bygga ny. Så det är möjligt att det räcker med de där två helkroppspassen.
Att under en period testa något nytt och se vad som händer innebär inte så mycket mer än att om det inte går som du vill helt enkelt får justera träningen så att du når den nivå du vill ligga på.
För att orka fortsätta träna kan det vara bra med nya mål och där kan styrka, repsuthållighet, kondition, tekniskt svårare övningar, lära sig en idrott etc alla funka beroende på vad du tycker är kul. Det går självklart också att träna i perioder så man kan koncentrera sig på vissa områden medan andra ligger i underhållsfas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.