Visa fullständig version : Ett par enkla frågor
Tja!
Jo, jag har ett problem. Efter att jag har lyft tungt på gymmet så brukar jag alltid svälla upp 1-2 dagar efter träningen, innan svullnaden går ner igen (ser det främst i ansiktet). Efter att ha googlat lite så tycks det som om kroppen binder en hel del vätska efter intag av salt (natrium). Jag brukade alltid dricka 100% Whey Gold Standard, vilket jag såg idag innehåller en del natrium. Kan det vara orsaken?
Varför finns det natrium i proteinpulver för övrigt? Är det ett knep från industrin att lura gymmare att man får resultat snabbt när det i själva fallet handlar om vätska som kroppen binder?
Bör jag sluta med att dricka proteinet? Vill ju ogärna gå runt och vara svullen i ansiktet, även om jag gillar när kroppen svullnar upp, ser ju jävligt muskelös ut då.
Tack!
StarkaUlf
2015-10-31, 15:41
Det brukar inte vara någon betydande mängd salt i proteinpulver.
Linjedomarn
2015-11-01, 11:01
Det är ingen betydande mängd salt. Det finns naturligt i mjölk samt används för smak, inte för att lura någon. Det är förövrigt inte anledningen till varför ditt ansikte svullnar upp. Vad det beror på kan jag inte svara på.
Du kanske grimaserar så mycket när du lyfter så du får pump i ansiktet också.
LunaSpice
2015-11-01, 13:08
Du kanske grimaserar så mycket när du lyfter så du får pump i ansiktet också.
Vet inte om du var seriös eller inte men oavsett om han skulle grimasera så vansinnigt så lär inte pumpet vara kvar i 1-2 dagar. :D
Som flera har sagt, det lär inte bero på proteinpulvret. Hur ser ditt vätske/saltintag och proteinbalans ut för övrigt? Vilka andra ställen än ansikte märker du svullnaden?
Proteinet i blodet håller kvar vätska i blodbanan. Om du tränar extremt hårt men inte får i dig tillräckligt med protein så kan det hända att du får en negativ kvävebalans vilket gör att vätska läcker ut från blodbanan ut till närliggande vävnad och skapar svullnad.
Vet inte om du var seriös eller inte men oavsett om han skulle grimasera så vansinnigt så lär inte pumpet vara kvar i 1-2 dagar. :D
Som flera har sagt, det lär inte bero på proteinpulvret. Hur ser ditt vätske/saltintag och proteinbalans ut för övrigt? Vilka andra ställen än ansikte märker du svullnaden?
Proteinet i blodet håller kvar vätska i blodbanan. Om du tränar extremt hårt men inte får i dig tillräckligt med protein så kan det hända att du får en negativ kvävebalans vilket gör att vätska läcker ut från blodbanan ut till närliggande vävnad och skapar svullnad.
Det kan det också vara iofs. Vet faktiskt inte vad jag ska svara på dina frågor då jag inte vet hur man balanserar dessa saker. Jag har försökt att skära ner på mat överlag då jag velat tappa fett samtidigt som jag tränat väldigt hårt (detta har ju resulterat i mindre protein också såklart).
Får experimentera vidare. Tänkte träna rätt hårt idag och prova att köra utan proteinpulver så får vi se vad som händer). Och btw, med "svullnad" så menar jag inte egentligen att det blir en "åtspänd svullnad", jag menar snarare att jag ser ut som om jag blivit tjockare och inte rört på mig, det vill säga, ser bara fet ut i ansiktet, magen osv. När jag sedan chillar hemma 1-2 dagar utan träning så försvinner "fettet" och huden/jag blir mer åtspänd igen.
Skrollovicz
2015-11-01, 16:49
Du tar inga andra kosttillskott än proteinpulvret?
Du tar inga andra kosttillskott än proteinpulvret?
Nope. Körde utan protein idag, känner inte svullnaden än, återkommer imorrn igen. :em:
EDIT: Kanske bör tillägga att, när jag blir sådär svullen, så kan jag svettas enormt mycket, det vill säga, det känns som att jag svettas bort svullnaden mer än vad jag pissar bort den.
LunaSpice
2015-11-01, 20:05
Låter ju mer som en reaktion på något ämne i proteinpulvret än att det har med saltet att göra. Om du vill fortsätta med proteintillskott så testa något annat pulver från en annan producent.
Låter ju mer som en reaktion på något ämne i proteinpulvret än att det har med saltet att göra. Om du vill fortsätta med proteintillskott så testa något annat pulver från en annan producent.
Mm, tror dock att jag kommer hålla mig borta från det ett tag nu.
Cykelcykel
2015-11-02, 08:52
Jag tror att det är en normal reaktion.
King Grub
2015-11-02, 09:19
En normal reaktion? På vad?
LunaSpice
2015-11-02, 12:47
Jag tror att det är en normal reaktion.
En reaktion som skapar onormala symtom är ingen normal reaktion.
Bitchtit
2015-11-02, 15:02
Du kanske ska be någon du känner kolla på din "svullnad". Svårt att veta om det är något anmärkningsvärt eller något subtilt bara du märker. Tycker själv jag ser tjockare ut av vätskan jag binder när jag tränar, jämfört med efter en (gud förbjude) träningsfri vecka.
Tycker själv jag ser tjockare ut av vätskan jag binder när jag tränar, jämfört med efter en (gud förbjude) träningsfri vecka.
Mm, precis, kanske är normalt för vissa. Binder kroppen mer vatten när man intar mer protein än vanligt?
Tricitum
2015-11-02, 18:58
Det är en allergisk reaktion antagligen, jag får samma när jag dricker protein drinkar eller proteinpulver med banan i.
Så testa byt pulver till en annan smak eller till en annan levrantör.
När jag dricker banan pulver/drinkar så, blir jag varm i ansiktet svettas om pannan och under näsan, svullnar upp och känns som ansiktet är vattenfyllt, torrare ögon och ibland kliar dom.
Andningen blir trög och seg, som man har sprungit långt.
LunaSpice
2015-11-02, 19:57
Mm, precis, kanske är normalt för vissa. Binder kroppen mer vatten när man intar mer protein än vanligt?
Protein ska fortfarande främst binda vätska i blodbanan, inte sk interstitiellt, dvs i vävnadsvätska mellan cellerna. Som jag skrev så kan interstitiell svullnad ske om du har dålig kvävebalans, alltså om du får i dig alldeles för LITE protein (i förhållande till nedbrytning), inte för mkt.
Cykelcykel
2015-11-03, 05:13
Mina upplevelser:
Ja
Ibland blir man svullen efter träning spec om man tränar mycket och ibland inte.
Och oftast ser man sjukt deffad ut efter en slapp dag i soffan.
jag blir alltid svullen efter en lång cykeltur och spec om man ätit för lite och även styrketränat den dagen.
Och såna förändringar syns extratydligt om man har lågt kroppsfett.
Det var det jag menade med "normal reaktion" borde kanske utvecklat
King Grub
2015-11-03, 08:26
Så är det ju; hård fysisk ansträngning ger ödem, framförallt i armar och ben. Men det är inget som framträder 1-2 dagar efter passet. Det är inte alls normalt.
Det sker direkt efter passet, eller under det, och vätskan skall inte stanna kvar. Då är det inte normalt längre.
Det är högst två timmar mellan bilderna nedan. På första bilden var jag kall, trycklös och hade ödem efter att ha gått hem i kylan efter två timmar cardio. På den andra har jag tagit en varm dusch och ätit godis.
Cykelcykel
2015-11-03, 08:46
Haha jag har tagit liknande bilder på mina vader.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.