Visa fullständig version : Ont i halsen - är inte sjuk ?
Nephelite
2015-10-31, 01:26
Tja!
jag har halsfluss ~10 ggr om året, är sjukt van vid svullna halsmandlar som blir bollar, ont att svälja och jävlig.
Nu har jag ngn JÄVLIGT konstig grej,
Var förkyld som satan för 1 månad sen, helt utan halsont.
Efter denna förkylning har lymfkörtlarna på sidorna om halsen svullnat upp väldigt mkt, och ömmar när jag trycker. (fortf INTE halsmandlarna jag kan distinktionen)
Var however hos doktorn för några dagar sedan då jag inte vill träna med halsont för att det så ofta är halsfluss.
Tog blodprov och halsprov. Han kände även på lymfan och konstaterade att jag inte har ngn halsfluss inga streptokocker eller dylikt.
Sänkan såg bra ut så ingen akut infektion
Han sade typ "well, din lymfa verkar va inflammerad as fuck och att du har ont när du sväljer verkar sitta längre ned. Du kan träna som vanligt och känn efter om det känns jobbigt bara"
Hursooom..
Jag har låtit bli att träna ngra dagar "bara för att" blir galen på detta, skall nog köra på nästa vecka igen
OBS- Jag KÄNNER mig inte sjuk, det är BARA halsen och denna jävla svullnad.
Men min hjärna reagerar på dessa symtom som att jag "borde vara sjuk" inte så att jag får världens placebo känns bara konstigt att gå runt med detta- borde jag fokusera på lindring via typ strepcils och bara chilla på?
/inte speciellt hypokondrisk egentligen då jag ALLTID blir sjuk och ofta i luftvägar, detta är bara fkd up.
Nu vet jag inte för er andra. Men när jag har jäkligt ont, eller en hals som är svullen så avstår jag från träningen !
Kallsone
2015-10-31, 09:49
Jag har typ exakt samma sak just nu, har varit så i 1½ vecka. Ont i halsen men inte så det känns som rakblad i halsen, utan bara som att halsen är svullen på något konstigt sätt. Känner mig inte sjuk annars, lite snorig men inget konstigt. Känns nästan som att jag har en förkylning som vägrar bryta ut.
Jag tränar ändå. Springer och styrketränar.
The_RobRoy
2015-10-31, 10:28
Fan vad sjukt, det måste vara något som går. Jag har gått och sagt att jag dragits med den konstigaste "halsonten" någonsin i 3 veckor nu, som låter exakt som det du har.
Började för 3 veckor sen, med att det uppstod något typ av smärta vid halsmandel-regionen, men det kändes inte som normalt med uppsvälda halsmandlar, vilket jag ofta fått. Utan det gjorde också ont strax under örat, smärtan där va inte särskilt stark men den kom och gick. Skulle säga att det känns svullet och ömt vid nummer 3:
http://pdg.ofsen.com/img/i955.jpg
Jag gick också och klurade på om jag skulle våga träna eller inte. Tillslut körde jag några gympass och det gick bra. Sen testade jag ett löp-pass, då fick jag lite känningar i halsen som vanligt halsont. Sen förra veckan åkte jag till Hongkong, men jet-lag, dålig sömn osv så blev jag såklart värre, nu smärta det rejält vid #3 och halsmandlarna svullnade också mer, fick även klassiskt ont i halsen med röd hals. Då gick jag till doktorn i Hongkong, där strösslar dom med antibiotika, så han gav mig en kur "för säkerhets skull".
Jag blev snabbt bättre, men jag hade redan börjat bli bättre innan jag tog första tabletten, så osäker om det hjälpte eller inte. Nu är jag 1 vecka senare 95% bra, ungefär som jag kände första 2-3 dagarna för 3 veckor sen. Jag känner precis som du, jag har någon svullnad kvar, så kroppen säger att jag är sjuk, men jag känner mig helt frisk i övrigt. En sak iofs, jag har upplevt mig mer trött än normalt, behöver sova över 8h för att vara utvilad.
Jockefoten
2015-10-31, 10:33
Jag kan ställa in mig i ledet. Lider av samma sak just nu, värst på morgonen något bättre på kvällen.
Tränar ändå.
Samma sak här. Har avstått från träningen för säkerhets skull.
The_RobRoy
2015-10-31, 10:58
Är ni tröttare än vanligt?
billmaier
2015-10-31, 12:51
Samma sak här. Tränar helt som normalt.
Kanske är början på en zombie-epidemi? :hbang:
Starke75an
2015-10-31, 13:15
Tränar ett lättare pass om jag känner mig sjuk.
Nephelite
2015-10-31, 15:58
Oj vad intressant att så många har samma.
Min hals är helt medstruken, känns som att svälja ett rakblad nu.
Men som sagt clearat av läkare med, ingen infektion
Ingen speciell trötthet det gör verkligen bara fysiskt ONT, känner mig inte sjuk.
Har du något engelskspråkigt ursprung, Nephelite?
PureWhey
2015-10-31, 16:33
Wtf? Epidemi.
Nephelite
2015-10-31, 17:21
Har du något engelskspråkigt ursprung, Nephelite?
Yes i do =)!
shut teh face
2015-10-31, 19:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194241
Nephelite
2015-11-03, 14:36
Det här suger så jävla hårt..
The_RobRoy
2015-11-03, 14:38
Jepp, verkar aldrig gå över
forslund
2015-11-03, 15:26
Min träningspartner har varit borta i 3-4 veckor pga precis detta och han har fortfarande samma onda känsla i halsen.
The_RobRoy
2015-11-03, 16:29
Min träningspartner har varit borta i 3-4 veckor pga precis detta och han har fortfarande samma onda känsla i halsen.
Jag är uppe i precis en månad nu med detta. Det kommer och går hur starka symptomen är, under dagen och olika under olika dagar. Helt otroligt irriterande. Försöker träna och ibland efter träning blir det värre, vågar inte köra 100% på något pass, samt löpträningen tar jag det väldigt försiktigt med då det verkar göra det betydligt värre än styrketräning.
Om man har en blåsa i munnen så kan närliggande körtlar bli påverkade och ömma har jag för mig. Det kan kännas som man är sjuk när man egentligen bara har en blåsa. Detta har jag ett starkt minnea av att en läkare sagt till mig för längesedan. Så ta inte detta inlägg med 100% säkerhet.
forslund
2015-11-03, 19:34
Jag är uppe i precis en månad nu med detta. Det kommer och går hur starka symptomen är, under dagen och olika under olika dagar. Helt otroligt irriterande. Försöker träna och ibland efter träning blir det värre, vågar inte köra 100% på något pass, samt löpträningen tar jag det väldigt försiktigt med då det verkar göra det betydligt värre än styrketräning.
Precis sådär han upplever det också. Hjälpte inte antibiotikan för dig?
Han var med idag och tränade men vågade inte köra helt och i morgon är han säkert borta igen...
The_RobRoy
2015-11-03, 19:43
Precis sådär han upplever det också. Hjälpte inte antibiotikan för dig?
Han var med idag och tränade men vågade inte köra helt och i morgon är han säkert borta igen...
Nej det bör vara ett virus, eftersom antibiotikan hade noll effekt. Alternativt en jävligt ihärdig bakterie som var helt resistent mot det relativt smal-spektrum antibiotikan jag åt.
Nephelite
2015-11-05, 10:59
Det är virus enligt min läkare. Han sade också att jag kunde träna på om jag kände mig kry annars. Nu ger jag fan i nojan och tränar på. Varit borta 3 veckor pga detta .. fuck it det blir jubändå inte myokardit
Jag är uppe i 4v imorgon. Har avstått helt från träning samt varit på vårdcentral och fått negativt svar på streptokocker, TWAR och mycoplasma.
Har den här veckan blivit klart bättre men känner fortfarande någon form av irritation/obehagskänsla i halsen, tänkte träna ett lugnt pass idag och se om jag överlever.
Första veckan var det ett tydligt vanligt halsont, vecka 2 mycket mindre distinkt, vecka 3 bara på kvällen men då tydligt och nu precis att det märks men ändå att det är där. Vissa dagar under de 3 första veckorna svag feber vid olika tillfällen, främst på kvällen.
Tröstande att inte vara ensam om det, inte mindre irriterande dock.
VoDaresVins
2015-11-05, 12:11
Tror samma smitta finns här på finska sidan. Bara varit krasslig 12 dar nu, men symptomen liknar de som beskrivits här. Känner mig inte trött eller några andra symptom, men varje natt när jag vaknar har jag ont i halsen. Efter jag varit uppe i en kvart är problemen borta.
Känner mig knäckt över att jag fick ett korttids gymkort i present och nu tickar tiden på utan att jag kan använda. Försökte kontakta gymmet så de skulle flytta startdatum men har inte fått nåt svar. :/
Beklagar
http://www.aftonbladet.se/halsa/article21622326.ab?teaser=true
VoDaresVins
2015-11-05, 14:02
Beklagar
http://www.aftonbladet.se/halsa/article21622326.ab?teaser=true
Om jag inte haft hiv i handen de senaste veckorna så är jag safe. *kissass*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.