Visa fullständig version : Höga reps/PHAT
Velander
2015-10-30, 18:45
Hej, jag har sneglat lite på Layne Nortons PHAT det senaste och jag är lite nyfiken, varför tror ni att han har valt att lägga till så otroligt många lätta set? Ända upp till 20 reps i vissa övningar.
Finns det några fördelar att köra över 12 RM om ens främsta mål är att växa?
Mvh
PureWhey
2015-10-30, 19:20
15-20 och 12-20 på småövningar, så kör jag också.
Jag bytte dock ut lite övningar när jag körde det programmet och gjorde det "simplare".
Velander
2015-10-30, 20:50
15-20 och 12-20 på småövningar, så kör jag också.
Men ger inte det bara uthållighet?
PureWhey
2015-10-30, 21:00
Nej
Rolfarsson
2015-10-30, 21:07
I ett flertal studier så har man sett att lätta viker (<60%) ger en liknande muskeltillväxt som tyngre, förutsatt att setsen tas till "failure", här (http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/) är en.
Velander
2015-10-31, 20:18
Nej
Jag har Googlat lite nu, något som jag kanske borde ha gjort innan jag startade tråden.
Men hur som helst, av det som jag har kunnat hitta så verkar det ju vara mindre effektivt än att använda vikter över 70%, då typ 2 fibrerna, dom som är störst och dom som har mest potential för att växa, endast stimuleras i slutet av setet, och endast om man tar det väldigt nära eller till koncentrisk failure.
Dom kommer alltså inte att behöva arbeta direkt länge jämfört med om man skulle ha använt en vikt där dom används redan från första repen.
Och sen så har ju koncentrisk failure visat sig ha en rad negativa effekter.
Så jag undrar varför Layne la upp det så som han gjorde, samtidigt som han i artikeln om schemat på Simplyshredded rekommenderar att man avslutar setsen några reps från failure.
Att lägga så mycket tid på träning av typ 1 fibrerna som man gör i det programmet känns rätt dumt om man är ute efter styrka och storlek.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.