handdator

Visa fullständig version : Vila- över eller underskattat?

anemon
2015-10-30, 10:05
Hej.
Jo som sagt hur viktigt är egentligen vilan om man tränar? Med vila då menar jag att man inte styrketränar eller kör cardio av nån form!
Hur ofta/mycket bör/är det bra att man tar vila från träningen? När man känner sig trött/sliten eller bör det ske ändå trots att det inte känns som man behöver det?
Hur ser ni på detta med vila och träning?

King Grub
2015-10-30, 10:31
Efter individens förutsättningar utifrån fysiologiskt grundläggande behov och med hänsyn till utifrån påverkande faktorer allt från arbete till hälsa till sysselsättning i övrigt .

PureWhey
2015-10-30, 10:32
Jag vilar var fjärde dag eller när jag känner mig trött. Igår skulle jag t.ex. "egentligen" träna men vart dödstrött och vilade då istället.

HenrikJ
2015-10-30, 10:41
Jag vilar var fjärde dag eller när jag känner mig trött. Igår skulle jag t.ex. "egentligen" träna men vart dödstrött och vilade då istället.

+1

Generellt tror jag dock folk nojar för mycket över om de har vilat tillräckligt eller inte och vilar mer än de skulle vilja/behöva.

Rikard Jansson
2015-10-30, 10:43
#aldrigvila.

Eller så kör man på det som verkar funka, med justering för hur hårt man vill satsa.

Diomedea exulans
2015-10-30, 10:50
Med tanke på att de allra flesta aldrig tränar överhuvudtaget: Överskattat. ;)

BoBBoLoVe
2015-10-30, 11:41
Jag tycker att extra vila kan vara välbehövligt med jämna mellanrum. De gånger jag valt att inte lyssna på min kropp har oftast bara slutat med att det går skit.

Men precis som med allt annat så beror det väl lite på varför. Om man bara har träningsvärk och känner sig lite seg så ser jag ingen anledning till att vila helt. Känner man sig däremot hängig som i sjuk och kroppen känns riktigt svag så tycker i alla fall jag att det kan hjälpa att käka ordenltigt och vila en dag eller två eller tills man mår bättre.

Att vila en dag eller två gör att jag missar lika många dagar, men hellre det än att missa 1-2 veckor pga sjukdom till följd av att jag inte lyssnade på kroppen.

Går ju inte att säga om vila är över- eller underskattat rent generellt.

Sheogorath
2015-10-30, 11:46
Sedan jag började med thaiboxning och drog ner från fyra styrkepass till två har jag börjar öka i styrka igen. Så med den intensiteten jag haft så har det inte varit optimalt att sagd frekvens. Så väldigt mycket win-win får jag säga: jag får utöva en "ny" (tränade mycket thai som barn/tonåring) rolig sport och det går bättre på gymmet än på många år. :)

anemon
2015-10-30, 11:47
Ok tack för svar!
Anledningen till att jag frågar är för att jag tränat nånting varjedag 7 dagar i rad nu och inte känt mig sliten. Lite öm eller lite träningsvärk endast.
Set ut så här: dag 1- underkropp tungt/hårt, 2- överkropp tungt/hårt, 3- axlar/lite böj lättare, 4- underkropp tungt/hårt, 5- överkropp - hårt, 6- 30 min cardio på bandet 10-12 i hastighet, 30 min axlar/mage , 7- underkropp hårt.
Över/underkropps passen har hamnat på ca 2h 30 min.
Sitter nu och funderar på om jag ska ta en dag med att inte köra nån träning eller kötta på ett överkroppis pass .
Känner mig inte sliten kan jag tillägga!

Diomedea exulans
2015-10-30, 11:51
Ok tack för svar!
Anledningen till att jag frågar är för att jag tränat nånting varjedag 7 dagar i rad nu och inte känt mig sliten. Lite öm eller lite träningsvärk endast.
Set ut så här: dag 1- underkropp tungt/hårt, 2- överkropp tungt/hårt, 3- axlar/lite böj lättare, 4- underkropp tungt/hårt, 5- överkropp - hårt, 6- 30 min cardio på bandet 10-12 i hastighet, 30 min axlar/mage , 7- underkropp hårt.
Över/underkropps passen har hamnat på ca 2h 30 min.
Sitter nu och funderar på om jag ska ta en dag med att inte köra nån träning eller kötta på ett överkroppis pass .
Känner mig inte sliten kan jag tillägga!

Det är skillnad på att kunna träna skithårt en vecka och att kunna göra det varje vecka år ut och år in. Du har kanske inte övertränat, men om du fortsätter göra så nästa vecka, och nästnästa, och nästnästnästa osv så ökar risken för överträning markant.

Nu svarade jag inte på din fråga - "Ska jag vila en dag nu?" - medvetet eftersom jag inte vet svaret.

StarkaUlf
2015-10-30, 11:53
Med tanke på din historik så svarar jag vila. Du måste lära dig att vila inte är dåligt.

anemon
2015-10-30, 11:56
Ok.
Jo jag vet att vila är viktigt o ja passen dagen efter brukar gå bra men tycker det är så roligt just nu med träningen!
Har inte mycket annat för mig om dagarna annars. Pluggar 2-3ggr i veckan endast på skola.

REXUS
2015-10-30, 11:57
Jag tränar/ vilar varannan dag, funkar utmärkt, då är man alltid fräsch på gymmet.

ARMSTARK
2015-10-30, 12:03
Jag vilar när jag känner mig sliten, händer väldigt sällan då jag kör 3 split, varje muskel tränas bara var 3:e dag.

Gerdler
2015-10-30, 12:24
Vila är både över och underskattat skulle jag säga. Många verkar använda den fel dock. Jag tänker på vila som ett ytterligare vapen i min träningsarsenal som jag kan ta fram när jag behöver det.
Anledningen kan vara att jag känner mig sliten i en muskelgrupp och känner att det hindrar min prestanda i en viss övning. Vilar jag en dag så kommer jag kanske ta det där PBet som gäckat mig i flera veckor

Sen kan man vila på olika sätt, t ex helvila, eller så kör man ett lugnt och kort löppass följt av 5 set biceps curls och några sit-ups. Det känner jag inte dagen efter. Man kan också ut och gå, det kallas aktiv återhämtning och det är ofta bättre än passiv återhämtning då musklerna får syrerikt blod som sköljer över dem och rensar bort restprodukter. Rodd, simning, cykling, crosstrainer och trappmaskin är också bra aktiv återhämtning om man gör det långsamt och fint.

Vila aktivt!

Armed Dingo
2015-10-30, 12:50
Som ett sidospår undrar jag vad ni tycker om att köra ända in i kaklet varenda träning (satsa på rep-pb varje pass i varje övning) eller snarare varannan gång, och köra lite lugnare med ungefär 50% färre reps varannat pass.

När jag gjorde det senare, mer vila varannat pass, så ökade jag i rasande takt. Nu har jag börjat försöka slå mina PBn varje pass igen i några veckor och har stagnerat igen.

Wormzie
2015-10-30, 12:57
Om man bortser från vilans nytta eller icke-nytta så känner jag själv att det är viktigt att spendera tid på annat än träning.

ARMSTARK
2015-10-30, 13:14
Som ett sidospår undrar jag vad ni tycker om att köra ända in i kaklet varenda träning (satsa på rep-pb varje pass i varje övning) eller snarare varannan gång, och köra lite lugnare med ungefär 50% färre reps varannat pass.

När jag gjorde det senare, mer vila varannat pass, så ökade jag i rasande takt. Nu har jag börjat försöka slå mina PBn varje pass igen i några veckor och har stagnerat igen.

Att alltid gå till fail är ingen höjdare, iaf om man tränar ofta. Om du, som jag, gillar att träna så ofta som möjligt är det bättre att antingen göra som du sa, varannan gång stenhårt och varannan lätt. Eller så kör man hårt men inte blodsmak varje gång. Fail sliter.

Hanse
2015-10-30, 13:19
Min 4-split gör att det tar 8 dagar att köra igenom kroppen 2 gånger. Då räcker det med att ta ofrivilliga vilodagar då jag absolut inte hinner träna.
Kör inte riktigt till fail utan bara till rejäl pump. Tror att det är bäst för hypertrofi.
Tror inte på att köra till fail så man inte orkar träna på flera dagar efteråt.

Decepticon
2015-10-30, 13:37
Min 4-split gör att det tar 8 dagar att köra igenom kroppen 2 gånger. Då räcker det med att ta ofrivilliga vilodagar då jag absolut inte hinner träna.
Kör inte riktigt till fail utan bara till rejäl pump. Tror att det är bäst för hypertrofi.
Tror inte på att köra till fail så man inte orkar träna på flera dagar efteråt.

Då måste du träna varje dag året om, låter mycket. 4 split x 2 = 8 dagar, sedan börjar du om igen.

StarkaUlf
2015-10-30, 13:57
Ok.
Jo jag vet att vila är viktigt o ja passen dagen efter brukar gå bra men tycker det är så roligt just nu med träningen!
Har inte mycket annat för mig om dagarna annars. Pluggar 2-3ggr i veckan endast på skola.

Det där säger bara att du kommer skita i vad vi skriver, du kommer att träna ändå.

Hanse
2015-10-30, 13:58
Då måste du träna varje dag året om, låter mycket. 4 split x 2 = 8 dagar, sedan börjar du om igen.

Tränar alla dagar om det är möjligt. Blir kanske en vilodag helt utan träning var tredje vecka.
På helgen delar jag gärna upp passet i två med några timmars vila emellan.:)

Dag 1 Bröst / Biceps
Dag 2 Ben
Dag 3 Rygg / Triceps
Dag 4 Axlar / Vader

Kör magen var annat eller var tredje pass.

Korash
2015-10-30, 14:16
Från att ha kört 3-split med varje muskelgrupp 1 gång i veckan och hög volym till failure, så har jag nu ändrat till mindre volym och högre frekvens (6 dagar i veckan och varje muskelgrupp x2).
Kan säga att alla basövningar gått upp mer på 1 månad nu än vad dom gjorde på 3 månader förut. Om nu detta är p.g.a. av att jag är mer sparsam med failure eller enbart ökad frekvens kan jag inte svara på, men så länge ökningarna fortsätter ser jag ingen anledning att tänka om.

ARMSTARK
2015-10-30, 14:28
Från att ha kört 3-split med varje muskelgrupp 1 gång i veckan och hög volym till failure, så har jag nu ändrat till mindre volym och högre frekvens (6 dagar i veckan och varje muskelgrupp x2).
Kan säga att alla basövningar gått upp mer på 1 månad nu än vad dom gjorde på 3 månader förut. Om nu detta är p.g.a. av att jag är mer sparsam med failure eller enbart ökad frekvens kan jag inte svara på, men så länge ökningarna fortsätter ser jag ingen anledning att tänka om.

Det börjar bli mer och mer kännt att det ger bättre resultat att träna mindre men oftare än att totaldemolera musklerna en gång i veckan.

-squat-
2015-10-30, 15:12
Sedan jag började med thaiboxning och drog ner från fyra styrkepass till två har jag börjar öka i styrka igen. Så med den intensiteten jag haft så har det inte varit optimalt att sagd frekvens. Så väldigt mycket win-win får jag säga: jag får utöva en "ny" (tränade mycket thai som barn/tonåring) rolig sport och det går bättre på gymmet än på många år. :)

Du kan nog räkna med att öka storleken på vaderna också. :)

Bossebäver
2015-10-30, 15:35

Hur ser dina styrkepass ut numera? Jag är också sugen på att gå din bana(thaiboxning är ju skitskoj).

anemon
2015-10-30, 15:36
Det där säger bara att du kommer skita i vad vi skriver, du kommer att träna ändå.

Tog en dag utan träning idag!!
Tror kroppen behövde det. Blev efter lunch/ nu på eftermiddagen helt slut o avslappnad i kroppen. ....

Pansarhaj
2015-10-30, 15:56
Både och.

Jag kör oftast 3 pass i veckan på 3 olika dagar. Då får jag en hel del vila.

Men jag tror på att efter man kört kanske hårt ett par månader eller veckor beroende på hur man kör att man tar en paus några dagar och vilar ut sig helt. Brukar oftast bli starkare efteråt enligt egen erfarenhet iaf :)

Sheogorath
2015-10-30, 16:27
Du kan nog räkna med att öka storleken på vaderna också. :)

Fick en liten muskelbristning i vänstervaden första passet så nog fan belastas dom på ett annat sätt än på gymmet i alla fall. Har ett rehab-break :( Glasgubben.

anemon
2015-10-30, 16:50
Kanske lite offtopic men hur bör man lägga upp kosten på en dag utan träning?
Just nu har jag senaste dagarna när jag tränat käkat ca 3000-3100 ca 60-70 g fett, ca 180(ibland 200) g p och uppåt 400 g kolisar men hur ber det va på en dag utan träning?

svenbanan
2015-10-30, 17:38
Min första insikt om att vila är rätt bra fick jag under en period då jag tränade väldigt mycket. Jag körde styrketräning (massor av benstyrka) 3-4ggr/v, och volleybollträningar + matcher 4-5ggr/v, separata hoppträningspass 1-2ggr/v, och lite löpträning ett par ggr/v som grädde på moset.

Detta var då jag gick på gymnasiet, och mitt största mål var att bli spänstigare och kunna hoppa högre (för volleybollens skull). Jag körde nog på det här sättet ett par månader. Jag var inte övertränad eller nåt sådant. Dvs jag hade ingen typ av skadekänningar eller motivationsproblem. Dock tyckte det var jävligt drygt att jag inte verkade öka just något i hoppspänst. Så åkte jag på en rejäl förkylning och låg nerbäddad en vecka utan att träna. När jag sedan var kry igen så blev jag helt chockad över att jag helt plötsligt ökat med åtskilliga cm i spänst och var starkare än nånsin på gymet.

Så det kan vara värt att ta några dagar extra vila efter hårdare perioder för att kunna skörda frukterna av träningen.

Starke75an
2015-10-30, 18:17
Ok.

Varför inte skaffa ett jobb? Inte på full tid, men som extra om du har tid över?

EnergiÖverskott
2015-10-31, 07:19
Varför inte skaffa ett jobb? Inte på full tid, men som extra om du har tid över?

För att killen inte lär få några jobb. Ni pratar om en anorektiker som tränar varje dag för att bli stor och stark men är över 185 lång och väger 50 kilo och gjort det i flera år. En anorektiker med ständiga nojjor och tvångstankar kring mat och träning.

Jag skulle inte råda dig att vila, utan att söka vård. Nu vet jag att jag talar inför döva öron men, du kommer att dö annars så som du håller på. Hur tycker du att du har lyckats hitills? Att vara anorektisk när du under flera år har tränat för att bli stor och stark? Du tränar bara för att kompensera för det du äter och är livrädd för att bli frisk.

SÖK NU VÅRD FÖRFAN. Det är provocerande för mig som före detta anorektiker hur du verkligen ignorerar och förnekar ALLT som inte spär på din ätstörning. Hade det verkligen vart så farligt att bli frisk, må bra och få ett liv?

shut teh face
2015-10-31, 07:31
Vila är bra, men aktiv vila (eller aktiv återhämtning) är bättre

pepplez
2015-10-31, 07:39
Kanske lite offtopic men hur bör man lägga upp kosten på en dag utan träning?
Just nu har jag senaste dagarna när jag tränat käkat ca 3000-3100 ca 60-70 g fett, ca 180(ibland 200) g p och uppåt 400 g kolisar men hur ber det va på en dag utan träning?

https://www.youtube.com/watch?v=ad3fpfSwahY

Kolla gärna hela men efter 8 minuter visar han hur han äter på en vilodag.

z_bumbi
2015-10-31, 11:07
Vila är bra, men aktiv vila (eller aktiv återhämtning) är bättre

I det här fallet är total vila antagligen bäst och ganska mycket av den varan också.

anemon
2015-10-31, 11:33
Känner mig mycket piggare och fräschare idag! Blir ett överkropps pass idag ☺

Shqypnia
2015-10-31, 11:52
Diskussionen är överskattat. Behöver kroppen vila, ja då vilar du.

StarkaUlf
2015-10-31, 11:53
Känner mig mycket piggare och fräschare idag! Blir ett överkropps pass idag ☺

Sa ju det.

caelus
2015-10-31, 19:04
Som redan påpekats i tråden är det nog väldigt individuellt hur mycket vila man behöver. Livssituationen i övrigt har nog stor betydelse.

Själv tränar/vilar jag ungefär varannan dag. Tränar jag oftare än så blir jag lätt sliten, inte minst mentalt.

Armed Dingo
2015-10-31, 21:51
Att alltid gå till fail är ingen höjdare, iaf om man tränar ofta. Om du, som jag, gillar att träna så ofta som möjligt är det bättre att antingen göra som du sa, varannan gång stenhårt och varannan lätt. Eller så kör man hårt men inte blodsmak varje gång. Fail sliter.

Tack för svaret. Jag sätter upp en journal för att hålla koll på min progression med det nya tankesättet.