Visa fullständig version : Finns det någon fördel med lutande pressar?
Old Nick
2015-10-29, 12:30
Om man redan pressar plant och upprätt? Jag har kört helkropp rätt länge nu och kört mina pressar enligt detta upplägg:
Måndag
Två sorters axelpressar
Onsdag
Dips och tricepssträck runt huvudet
Lördag
Bröstpressar
Dipsen har dock stagnerat ett tag och jag börjar bli lite sliten i axlarna av dem så jag har beslutat mig för att ta en paus från dippandet. Men vad skall jag ersätta dem med? Jag kan antingen gå på mer bröstpressande, mer axelpressande eller göra någonting däremellan. Typ 45 graders lutande pressar.
Frågan är bara om dessa ger någonting som inte mer bröst- eller axelpressande skulle ge. Jag kan helt sonika axelpressa två dagar, bröstpressa två dagar eller kanske köra vartannat pass. Men kanske lutande pressar är en bra övning i sig? Jag vet faktiskt inte. Finns det någon fördel med att välja det upplägget?
Old Nick
2015-10-31, 10:34
Tolkar bristen på respons som ett nej.
Jag kör nog på mer axelpressande ett tag. I slutändan är det nog ändå stora, starka, feta axlar jag vill ha, så det vore logiskt att fokusera på dem. Serratus som ser ut som jättebläckfiskar kommer inte långt efter på listan.
Rikard Jansson
2015-10-31, 10:36
De verkar alltid fina i teorin men har aldrig fått ut något av dem i praktiken.
Försöker se lutande pressar som ett komplement för att få bättre balans i kroppen i allmänhet, som en rent funktionsövning där man lär kroppen att fler vinklar och belastningssätt skall kunna hanteras än bara vissa "raka" men det är en ren hypotes i feelgood facket och inget som jag tror kan appliceras i facket för övningar som är nödvändiga för en optimal fysik rent utseendemässigt.
Varför kör du inte axelpressar och bröstpressar fler än en gång i veckan? Alltså jag talar inte om att öka träningsmängden, bara dela upp så att du kör hälften av axelpasset på måndag och hälften på onsdag exempelvis. Och likadant för bröstpasset.
Pansarhaj
2015-10-31, 11:53
Har aldrig kört lutande " på riktigt " så kan inte säga.
Trivs med bänk och militärpress eller hantel-alternativet. Och ser ingen anledning att krångla till det för min del.
Rolfarsson
2015-10-31, 13:46
högt lutande pressar (>30°) är ett bra alternativ för dom som av någon anledning inte kan axelpressa, men brösten tränas mindre och axlarnas främre huvuden mer än i en plan press.
Jag vill dock ha för mig att jag har sett en studie som visade att en väldigt lätt lutning (~5-10°) visade en högre EMG aktivitet i brösten än en helt plan, jag hittar den dock inte nu.
Men det känns rätt logiskt, för om man bänkpressar på ett säkert sätt, det vill säga, drar ned och ihop skulderbladen och bröstar upp sig, så blir väll den plana pressen egentligen en lätt nedåtlutande? Och nedåtlutande bröstpressar har visat en mindre EMG aktivitet i samtliga studier som jag har sett.
Så om man höjer upp bänken ~5° så bör man ligga horisontalt när man väl har lagt sig till rätta på bänken.
Jag personligen har kört min bänk/hantelpress med en ~5° lutning dom senaste 6 månaderna och jag får definitivt bättre kontakt/tryck av det, och av någon konstig anledning så känns det även bättre för mina axlar.
Mjölkdrickare
2015-10-31, 14:25
Kör man mycket axelpressar och plan bänkpress eller dips så finns det ingen anledning eller nytta alls av att inkludera lutande pressar IMO. Känner man att man behöver mer av något så är det bara att öka volymen på någon av de övningar man redan kör.
pezrulezhaakon
2015-10-31, 14:55
Motoriskt sett finns det fördelar med fler arbetsplan. Likaså om man vill behålla en bra ledhälsa så är variationen bra.
Flygplan
2015-10-31, 16:02
Lutande press på det sättet som majoriteten utför övningarna på, dvs. svanka upp ryggen så att det fortfarande är en plan press - nej.
Linjedomarn
2015-10-31, 16:41
Högre aktivering av "övre delen" av den stora bröstmuskulaturen (Pars clavicularis)
Lutande press på det sättet som majoriteten utför övningarna på, dvs. svanka upp ryggen så att det fortfarande är en plan press - nej.
Varför skulle man inte svanka?
Aldrig fått ut nåt utav snebänk. Får sjukt bra överföring på militär till bänk dock
Sheogorath
2015-10-31, 17:58
Varför skulle man inte svanka?
+1
Så länge man har motsvarande "svank" i sina plana pressar är det ändå en skillnad mellan övningarna, motsvarande bänkens lutning. :)
Vet att jag läst studier som visar på fullgod träning av framsida axel av lutande pressar. Så har man problem med att göra axelpressar kan man köra lite lutande pressar istället.
Flygplan
2015-10-31, 18:47
+1
Så länge man har motsvarande "svank" i sina plana pressar är det ändå en skillnad mellan övningarna, motsvarande bänkens lutning. :)
Yes helt klart. Tittar man runt i gymmet blir oftast plana pressar en decline rörelse och lutande pressar plana rörelser, typ. Men vill man nu försöka sig på att aktivera övre bröst känns det inte så opti. Såvida inte man även svankar i sittande pressar, vilket många så klart gör för att det är skoj att lyfta större vikter. Men då blir frågan hur effektiv axelträningen blir :)
Sheogorath
2015-10-31, 18:51
Fast det mesta tyder på att det enda som händer med inclineringen är att axlarna aktiveras mer och nedre bröst mindre. Övre bröst får pisk oavsett. Så man ska nog se lutande pressar som en rolig men förmodligen ganska onödig variant, om man ändå kör raka pressar över huvudet.
Mycket möjligt att den per se är onödig. Men jag tycker den är jävligt skön med moderat lutning och det räcker långt för mig.
Sheogorath
2015-10-31, 19:05
Mycket möjligt att den per se är onödig. Men jag tycker den är jävligt skön med moderat lutning och det räcker långt för mig.
Ja jag kör den också. Jag kan köra maxtungt med lutning. Försöker jag mig på det i plan bänkpress blir min högeraxel jävligt sur inom några veckors tid. :)
Fördelen med "lutande pressar" är att du får hjälp med hållningen av gravitationskraften.
Det betyder att du lättare kan hålla svank och skulderleden i rätt position.
När du kör bänkpress på plan bänk sjunker man lätt ihop och det är mkt svårare att hålla en korrekt hållning.
Dessutom påfrestas ju nedre delen av ryggmuskulaturen mindre.
Jag rek. Därför att köra snedbänkpress 20-45* vinkel framför bänkpress på plan bänk vilket är en övning som är tekniskt mkt svårare att utföra korrekt.
Som komplement kör dips för att även låta pectoralis utvecklas optimalt, även dips är mkt lättare att utföra korrekt än bänkpress.
Kör paralella dips med rel. Smal fattning som grund.Detta är skonsamt för pec-fästena. Det aktiverar både pectoralis och lat.dorsi. -båda musklerna som bildar "armhålan".
För att isolera pecsen mer kör dips med bredare fattning men var försiktig här, skaderisken belastningen på pecs och fästen ökar avsevärt.
Sedan återstår bara militärpress. Pressa med smal fattning och med armbågarna intill kroppen vid lyftets start. Pressa hela vägen uppåt. På detta sätt jobbar axlarna i full ROM (range of motion) och mellersta delen av m. Deltoideus utvecklas ordentligt.vilket är viktigt då denna del inte riktigt är med till 100% vid vanliga pressar.
Dessa 3 övningar räcker dom basövningar vid press/bröst/axlar/triceps
Har fått ut en hel del av lutande hantelpress. Jävligt mycket övre bröst. Fördelen är att lutande pressar tar övre bröst/främre axlar medans vanliga pressar fokuserar på hela bröstet och axelpressar tar mer hela axlarna.
PureWhey
2015-11-01, 12:37
+1
Antar att han menar att många ligger och svankar så mycket att det blir som en plan press, vilket jag också sett ofta.
Sheogorath
2015-11-01, 13:05
Antar att han menar att många ligger och svankar så mycket att det blir som en plan press, vilket jag också sett ofta.
Det förstod jag. Och så gör jag också. Dock "svankar" jag minst lika mycket när jag ligger på plan bänk och därför blir det stor skillnad mellan övningarna.
Jag tränar med svag decline (en viktplatta under bänken), som också har visat sig ge den bästa totala EMG aktiveringen, medan incline ger en större aktivering i den övre delen av bröstmuskeln. Så jag anser att den perfekta kombon är mycket decline, lite incline och cable crossover, där har man en bra bröstträning. Vill man fokusera på att bli stark som fan i bänkpress, så ska man förstås köra det. Lite EMG resultat > http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-musculus.html
Kralligare
2015-11-01, 18:25
Jag tränar med svag decline (en viktplatta under bänken), som också har visat sig ge den bästa totala EMG aktiveringen, medan incline ger en större aktivering i den övre delen av bröstmuskeln. Så jag anser att den perfekta kombon är mycket decline, lite incline och cable crossover, där har man en bra bröstträning. Vill man fokusera på att bli stark som fan i bänkpress, så ska man förstås köra det. Lite EMG resultat > http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-musculus.html
Det bästa med svag decline är att man får bästa bröstaktiveringen med minskad skaderisk, det skonar axlarna och man kan lyfta tyngre, bara det gör att fler borde lägga mer fokus på den vinkeln.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.