handdator

Visa fullständig version : Mindre är bättre?

Cruceuz
2015-10-28, 20:08
Hej!

Det är så att jag har tränat med ganska hög volym i princip ända sedan jag började träna. Tränar varje muskelgrupp 2 ggr i veckan och ökar alltid vikten men har inte sett så mycket resultat,kan detta bero på att jag gör för mycket?

Samtidigt hinner jag ju återhämta mig mellan passen eftersom att jag kan öka vikten nästan varje gång?

Skulle det vara bättre att träna med mindre volym tror ni?

Bärsärk
2015-10-28, 20:23
Du måste ju äta också, annars händer det inget. Och kom inte släpandes med det där "Men jag äter ju pizza och hamburgare" , för om så är fallet så är du sjuk och behöver söka hjälp.

Och nej, varje muskelgrupp 2 ggr i veckan är inte för mycket.

Strixen
2015-10-29, 11:50
Hej!

Det är så att jag har tränat med ganska hög volym i princip ända sedan jag började träna. Tränar varje muskelgrupp 2 ggr i veckan och ökar alltid vikten men har inte sett så mycket resultat,kan detta bero på att jag gör för mycket?

Samtidigt hinner jag ju återhämta mig mellan passen eftersom att jag kan öka vikten nästan varje gång?

Det finns många åsikter, studier etc. om detta, men min erfarenhet är att vi alla svarar olika på träning. Vissa växer bäst på hög volym, andra behöver mer vila, du får prova. Jag växer bättre med mycket vila, så fort jag ökar volymen, så kan jag inte återhämta mig och resultatet blir sämre.

Loke
2015-10-29, 11:58
Ptja, utan mer detaljer kan jag bara säga att det är sällan nybörjare tränar för mycket. Det är dock vanligt att de tränar för enformigt och onödigt tungt.

PureWhey
2015-10-29, 12:14
Tycker snarare nybörjare brukar köra för o-enformigt, dvs löjla runt med 100 olika övningar per muskelgrupp.

Cruceuz
2015-10-29, 12:15
Tänker bara på dessa som kör helkropp 3 ggr i veckan och får helt sjuka kroppar fastän de bara gör typ 1 övning för rygg,kan detta bero på att de äter väldigt bra samt får mer vila än de som tränar mer?

Cruceuz
2015-10-29, 12:16
Tycker snarare nybörjare brukar köra för o-enformigt, dvs löjla runt med 100 olika övningar per muskelgrupp.

Håller med,ser många killar på gymmet som inte ens bänkar i närheten av sin kroppsvikt men lullar runt med 10 varianter av flies och maskiner.

ceejay
2015-10-29, 12:17
Jag håller övningarna få. Jag kör typ böj bänk o press rätt ofta, mark då och då. Lite armar nån gång i veckan. Ibland lite OL. Ett pass för mig ibland så kör jag bara böj och bänk.

Nybörjaren kör 5 övningar per muskelgrupp.

J.V
2015-10-29, 12:19
Tänker bara på dessa som kör helkropp 3 ggr i veckan och får helt sjuka kroppar fastän de bara gör typ 1 övning för rygg,kan detta bero på att de äter väldigt bra samt får mer vila än de som tränar mer?Ar du saker pa att de inte tranat mer an sa tidigare, bara det att du nu lagt marke till att de bara kor en ovning? Oavsett vad sa lar de trana riktigt tungt.

Hur lange har du tranat? Har du gatt upp/ner i vikt? Det tar ett tag att faktiskt se skillnad pa kroppen, aven om du nu okar vikterna varje pass. Det kan ju ocksa vara sa att du tranar for latt och gjort det sedan dag 1 och det ar darfor du klarar att hoja vikterna hela tiden.

Old Nick
2015-10-29, 12:44
Jag citerar mig själv från förra tråden du startade om din träning.

Bara du kör det seriöst ett tag så kanske det händer något. Du har ju en ny tråd om nytt träningsschema eller upplägg var och varannan månad. Sist hade du bestämt dig för PHAT. Det var bara två månader sedan. Varför inte fortsätta med det? Det blir varken hackat eller malet om man studsar mellan olika upplägg stup i kvarten.

Samma sak gäller fortfarande, två månader senare.

Pansarhaj
2015-10-29, 17:24
Håller med,ser många killar på gymmet som inte ens bänkar i närheten av sin kroppsvikt men lullar runt med 10 varianter av flies och maskiner.

+ På båda era kommentarer

Otroligt många som kör saker de inte ens behöver fundera på så tidigt oavsett deras mål. Satsa på basövningarna.

Agitator
2015-10-29, 17:28
KISS är metoden som borde eftersträvas i kombination med vad som krävs för ens mål.

Akagi
2015-10-29, 17:48
Hej!

Sålänge du ökar träningsvikterna och kroppsvikten är det ju bara att nöta på, varför ändra något som tydligen funkar?