Visa fullständig version : Allt ger cancer
King Grub
2015-10-27, 21:59
Although numerous studies have assessed the effect of foods and nutrients on colorectal carcinogenesis, few studies have investigated human eating behavior in relation to risk of colorectal cancer. In our study, we assessed whether the reported behavior of eating anything at anytime influenced colorectal cancer risk and related plasma biomarkers. We prospectively followed up 55,540 women in the Nurses' Health Study who were aged 48-73 years, had no history of cancer, ulcerative colitis or diabetes and responded to the item "I eat anything I want, anytime I want" in the 1994 questionnaire. We also analyzed blood samples for 1,994 women, which were collected in 1989-1990. During 12 years of follow-up, 552 colorectal cancer cases were documented. After adjusting for age, smoking, body mass index, physical activity, red and processed meat and other known risk factors for colorectal cancer, women who reported eating anything at anytime experienced an increased risk of colorectal cancer (relative risk = 1.28, 95% confidence interval = 1.06-1.56) compared to those who did not report this behavior. In addition, reporting eating anything at anytime was associated with higher fasting plasma levels of insulin (p = 0.04) and C-peptide (p = 0.05). In conclusion, reports of eating anything at anytime are associated with an increased risk of colorectal cancer in this large prospective cohort study, independent of other potential risk factors for colorectal cancer.
Int J Cancer. 2012 Mar 15;130(6):1395-400. Reported behavior of eating anything at anytime and risk of colorectal cancer in women.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3193565/
Den som äter minst kalorier totalt över sitt liv lever längst.
Åtminstone ger det en högre chans för ökad livslängd.
En del av mig ser detta som ett journalpublicerat aprilskämt.
En del av mig ser detta som ett journalpublicerat aprilskämt.
Det är ju sant.
Diomedea exulans
2015-10-27, 22:32
Att äta det man känner för ger större risk för cancer än att äta enligt vissa riktlinjer. Är det vad som sägs i ett nötskal?
In 1994, 23.2% women answered ‘yes’ to ‘I eat anything I want, anytime I want’. Compared with women who answered ‘no’, those who responded ‘yes’ were younger, of higher BMI, less physically active, more likely to smoke, and less likely to undergo lower endoscopy or regularly use multivitamins. In addition, participants who reported that ‘I eat anything I want, anytime I want’ consumed more fat, red meat, processed meat, regular soda, and total calories, but less fiber, fruits, and vegetables (Table 1). Using forward stepwise logistic regression, the top 5 foods that positively predicted the behavior of eating anything at anytime were french fries, chocolate, butter, white bread, and regular soda (P<0.0001 for all).
We observed a statistically significant positive association between eating anything at anytime and risk of colorectal cancer in both the age- and multivariate-adjusted models (Table 2). Compared with women who did not report this behavior, those who reported eating anything at anytime experienced a multivariate RR of colorectal cancer of 1.29 (95% CI=1.06–1.56). This RR remained the same after adjustment for BMI, and was virtually unchanged after further control for potential dietary confounding variables such as intakes of red meat, processed meat, fruits and vegetables, folate, calcium, vitamin D, and fiber. Excluding the first 2 years of follow-up did not appreciably alter the results (multivariate RR=1.26, 95% CI=1.02–1.55). The positive association with reporting eating anything at anytime appeared stronger for rectal cancer (multivariate RR=1.67, 95% CI=1.13–2.47) than for colon cancer (multivariate RR=1.20, 95% CI=0.96–1.50); however, a test for heterogeneity indicated no significant difference between the two sites (P=0.15).
In the present study, women who reported eating anything at anytime demonstrated evidence of energy excess with increased levels of energy intake and BMI, greater consumption of french fries, sweets, and butter, and lower levels of physical activity. These habits have been linked to important metabolic factors including insulin resistance and hyperinsulimemia,
Scratch89
2015-10-27, 22:51
Det är ju vad pöbeln sagt i många år. :D
Rikard Jansson
2015-10-28, 07:37
"allt ger ju canser ida!!" - eddie vedder :D
Det är ju vad pöbeln sagt i många år. :D
"allt ger ju canser ida!!" - eddie vedder :D
ahahaha vrider mig i skratt :laugh: Mao, gör vad du vill :D
ahahaha vrider mig i skratt :laugh: Mao, gör vad du vill :D
Haha nej! "I eat anything I want, anytime I want" ger ökad cancerrisk. Du skall göra tvärtemot, gör inte som du vill! :Virro
Skrollovicz
2015-10-28, 19:22
Att det handlar om kolorektal cancer för in en på spåret att det kan vara charkprodukter som har förtärts i större utsträckning, än dem som svarat annorlunda i formuläret. Har blivit varse genom åren att mackor och pålägg är mångas favoritsnask.
Själv har man oturen att besitta ett extremt ovanligt genfel som ökar colorectal cancerrisk med 80% under livets gång. Vad är då ett par ynka %enheter i jämförelse säger överläkaren jag pratat med cofffee
http://static4.fjcdn.com/thumbnails/comments/Why+he+s+homophobic+he+looks+like+a+faggot+to+me+_ 231656b3f6110dafc3a86e000a265d58.png
Att det handlar om kolorektal cancer för in en på spåret att det kan vara charkprodukter som har förtärts i större utsträckning, än dem som svarat annorlunda i formuläret. Har blivit varse genom åren att mackor och pålägg är mångas favoritsnask.Ater de lika mycket mackor med chark i USA?
Wilt the Stilt
2015-10-29, 13:53
Hur du än gör, så är det.... KÖRT!
:( ;)
Rikard Jansson
2015-10-29, 13:58
Ja alltså något sätt dör man ju på :)
Luca Brasi
2015-10-29, 15:33
Själv har man oturen att besitta ett extremt ovanligt genfel som ökar colorectal cancerrisk med 80% under livets gång. Vad är då ett par ynka %enheter i jämförelse säger överläkaren jag pratat med cofffee
tjaa...80% är ju inte jättemycket det heller.
Ingen mening att optimera sin kost för att minska risken för cancer. Du kan lika gärna bli påkörd imorgon. Summan av det hela är att äta allt man vill, särskilt chark för det är gott.
Kanske ska lära den där överläkaren matte? Om risken ökar med 18% om du äter 50g chark så ökar ju din risk från 80% till 94,4% iaf om man använder siffrorna som slängts fram av WHO (om nu de går att applicera på någon med just detta genfelet vilket ju inte alls är säkert). 50g till och du hamnar på 111%
Diomedea exulans
2015-10-30, 22:38
Ingen mening att optimera sin kost för att minska risken för cancer. Du kan lika gärna bli påkörd imorgon. Summan av det hela är att äta allt man vill, särskilt chark för det är gott.
Det är extremt liten risk att bli påkörd. De flesta lever långa liv där vi får leva med konsekvenserna av våra beslut i decennium efter decennium efter decennium.
Allt vi stoppar i oss ger cancer:
https://ecowatch.com/2015/10/26/cotton-glyphosate-cancer/
Luca Brasi
2015-11-01, 00:18
Allt vi stoppar i oss ger cancer:
https://ecowatch.com/2015/10/26/cotton-glyphosate-cancer/
Jomenvisst.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12612281.ab
Jepp, varje slick är ett steg närmare domedagen.
Jomenvisst.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12612281.ab
På tiden att någon publicerade en artikel om att kvällstidningar ger cancer så vi kan få stopp på eländet.
Luca Brasi
2015-11-01, 17:32
På tiden att någon publicerade en artikel om att kvällstidningar ger cancer så vi kan få stopp på eländet.
http://www.webwhispering.net/?tag=dangers-of-newspaper-ink
Sparven från Minsk
2015-11-01, 19:28
U.C eller Skleroserande colangit?
Perramja
2015-11-01, 22:11
Jepp, varje slick är ett steg närmare domedagen.
Då slickar du på fel ställe :naughty:
U.C eller Skleroserande colangit?
Lynch syndrom.
Sannolikheten att man dör förr eller senare är ju 100%. Dvs man är en jävla idiot om man oroar sig för vad som ger cancer. :)
Diomedea exulans
2015-11-03, 11:02
Sannolikheten att man dör förr eller senare är ju 100%. Dvs man är en jävla idiot om man oroar sig för vad som ger cancer. :)
Är man en jävla idiot om man vill bli 90 istället för 70 samt slippa en kraftigt försämrad livskvalité under sjukdomsperioden?
King Grub
2015-11-03, 11:52
Det där är nog bland det dummaste jag kan tänka mig i sammanhanget. Jag hånler nedlåtande varje gång någon säger eller skrivit något dylikt.
Det där är nog bland det dummaste jag kan tänka mig i sammanhanget. Jag hånler nedlåtande varje gång någon säger eller skrivit något dylikt.
Det brukade jag också göra men sen insåg jag mer och mer att personerna är lika ansvariga för sina handlingar som ett tåg som kör.
vicarious
2015-11-03, 14:51
Det mest ointelligenta argumentet folk har för att försvara eller ursäkta ohälsosamma vanor eller beteenden är "äh, man lever ju bara en gång". *facepalm* Extremt ologiskt tänkande.
Detta bekräftar ju att man bör tänka på vad man äter och att det lönar sig att göra det, dvs resonemanget att "allt ger cancer, kör hårt bara!" stämmer inte. Eller tänker jag fel..?
Det är ju skillnad på "allt ger cancer, så ät vad du vill", och "att äta allt och att inte välja bort ger cancer".
Detta bekräftar ju att man bör tänka på vad man äter och att det lönar sig att göra det, dvs resonemanget att "allt ger cancer, kör hårt bara!" stämmer inte. Eller tänker jag fel..?
Det är ju skillnad på "allt ger cancer, så ät vad du vill", och "att äta allt och att inte välja bort ger cancer".
Ja uppenbarligen så fick ju "allt ger cancer så ät vad du vill"-gruppen cancer i högre grad än de som inte resonerade så.
Lätt att säga när man är frisk. Sen när man väl ligger där döendes i cancer så ångrar man att man inte var mer försiktig.
Luca Brasi
2015-11-04, 00:02
vafan
Är man en jävla idiot om man vill bli 90 istället för 70 samt slippa en kraftigt försämrad livskvalité under sjukdomsperioden?
Det folk inte begriper är att biologisk ålder inte är liktydigt med hur länge man levt. Biologisk ålder är ett biokemiskt / epigenetiskt tillstånd som påverkas i högsta grad av livsstilen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.