Logga in

Visa fullständig version : Äpplecidervinäger

Kleven
2004-04-13, 08:19
Innan måltid tar jag en matsked äpplecidervinäger, är det bra lr dåligt?
Vad har detta för effekt?

Prankie
2004-04-13, 08:30
Det är bra.
Sänker GI och II och gynnar matspjälkningen.

Karelin
2004-04-13, 08:41
Originally posted by Kleven

åså smakar det satan... och allt som smakar satan är nyttigt för själen...

owster
2004-04-13, 17:29
Originally posted by Karelin

åså smakar det satan... och allt som smakar satan är nyttigt för själen...

haha sant :hbang:

Kleven
2004-04-14, 21:39
Hur mkt är det idealista?
Som det är nu tar jag en matsked innan varje måltid, så det blir väl iaf 4 matskedar om dagen, minst.

Tanman
2004-04-15, 10:05
Originally posted by Kleven

Måste bara fråga varför du tar en matsked om du inte vet om det är bra eller dåligt? Chansning som skulle kunna gå hem eller? :D

Munter
2004-04-15, 10:34
Originally posted by Tanman
Chansning som skulle kunna gå hem eller? :D

mr ruhl
2004-04-16, 10:25
bumpar upp denna tråd eftersom jag vill veta svaret..

King Grub
2004-04-16, 10:35
Originally posted by mr ruhl
bumpar upp denna tråd eftersom jag vill veta svaret..

Svar på vad? Originalfrågan är redan besvarad. Och angående idealisk dos: den finns inte. Det beror helt på vad du skall ha den till och vad som passar dig.

Kimo
2004-04-16, 12:55
Originally posted by Prankie
Det är bra.
Sänker GI och II och gynnar matspjälkningen.

Sänker äppelcidervinäger verkligen II?

King Grub
2004-04-16, 12:56
Originally posted by Kimo

Sänker äppelcidervinäger verkligen II?

Ja.

Eur J Clin Nutr. 1998 May;52(5):368-71.

Delayed gastric emptying rate may explain improved glycaemia in healthy subjects to a starchy meal with added vinegar.

Liljeberg H, Bjorck I.

Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Chemical Center, Lund University, Sweden.

OBJECTIVES: The aim of the study was to evaluate the possible influence of acetic acid (administered as vinegar) on the postprandial glucose and insulin responses, and the potential involvement of a modified gastric emptying rate was studied by use of paracetamol as a marker. DESIGN: The white bread reference meal as well as the corresponding meal supplemented with vinegar had the same content of starch, protein and fat. The meals were served in the morning after an over-night fast and in random order. Capillary blood samples for analysis of glucose, insulin and paracetamol were collected postprandially. SETTING: The study was performed at the Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Lund University, Sweden. SUBJECTS: Ten healthy volunteers, seven women and three men, aged 22-51 y, with normal body mass indices were recruited. RESULTS: The presence of acetic acid, given as vinegar, significantly reduced the postprandial glucose (GI=64) and insulin responses (II=65) to a starchy meal. As judged from lowered paracetamol levels after the test meal with vinegar, the mechanism is probably a delayed gastric emptying rate. CONCLUSIONS: Fermented foods or food products with added organic acids should preferably be included in the diet in order to reduce glycaemia and insulin demand.

Metal_boy_
2004-04-16, 13:18
så alla som e II kåta kan ju hälla i en halvliter äppelcidervinäger i mjölken...sen om smaken avgör om det va mer värt att ta ett stort glas med bara mjölk och njuta av det istället kan ju diskuteras ;)

fan jag skulle inte blivit så insulinkåt:cryout:

AcidSleeper
2004-04-16, 17:09
hehe... en liten avstickare men det är en rolig en! :D

Vi var på en fest i 7:an skulle jag tro och vi blev ganska fulla allihop och min kompis öl började ta slut och jag sa att det stod en Äppelcider i bokhyllan och gick och hämtade den samt gav den till min kompis.

Han tog ett par rejäla klunkar och sa något liknade: "Det här är ju inte äppelcider"
ojdå, sa jag glömde visst det sista ordet äppelcidervinäger...

hehe...!!

PS. Någon som känner igen sig? :angel:

JAM
2004-04-16, 17:11
Originally posted by AcidSleeper
hehe... en liten avstickare men det är en rolig en! :D

Vi var på en fest i 7:an skulle jag tro och vi blev ganska fulla allihop och min kompis öl började ta slut och jag sa att det stod en Äppelcider i bokhyllan och gick och hämtade den samt gav den till min kompis.

Han tog ett par rejäla klunkar och sa något liknade: "Det här är ju inte äppelcider"
ojdå, sa jag glömde visst det sista ordet äppelcidervinäger...

hehe...!!

PS. Någon som känner igen sig? :angel: Ehum... :em:

Whey
2004-04-16, 17:34
Göttigt, jag som gillar vinäger känner mig riktigt lycklig efter att ha läst detta. Visste de positiva effekterna på GI men inte II. Iof så vet jag ingenting om II ändå, men jag hjar förstått att för många insulintoppar som inte är precis efter träningen inte är så bra.

Nils
2004-04-17, 19:22
Är det någon som kollat om andra godare saker fungerar lika bra?
organiska syror som tex citronsyra istället?
Citron är ju gott, vinäger nja :booty:

King Grub
2004-04-17, 19:42
Originally posted by Nils
Är det någon som kollat om andra godare saker fungerar lika bra?
organiska syror som tex citronsyra istället?
Citron är ju gott, vinäger nja :booty:

Allt som är surt har den egenskapen, att de fördröjer tömningen av magsäcken.

Whey
2004-04-17, 20:30
Så min kvällsvassledryck blir kanske till och med bra om jag häller i mig en halv deciliter vinäger innan?

Hermes
2004-04-18, 13:28
Originally posted by Whey
Så min kvällsvassledryck blir kanske till och med bra om jag häller i mig en halv deciliter vinäger innan?

Vasslen kommer väl ut lika fort i kroppen även om II sänks? Sen att man vill härda i sig en halv deciliter vinäger bara för att få dricka en vassledrink, då du lika gärna kan äta något gott och mer näringsrikt förstår jag inte.

Whey
2004-04-18, 13:30
Ja, det beror på ekonomiska skäl. Alla billiga proteinkällor jag känner till har högt II, så jag tänkte att jag kunde använda dem om jag hällde i mig vinäger innan min kvälls och morgonvassle...

King Grub
2004-04-18, 14:30
Alla billiga proteinkällor jag känner till har högt II

Hela ägg? Tonfisk? Makrill i tomatsås? Kycklinglever? Alaska Pollock? Höns? Köttfärs?

Whey
2004-04-18, 15:02
Hur kan hela ägg ha lägre II. Jag trodde att man adderade allt man hade i sig. Hela ägg får ju lägre II / 1000kJ, men en äggvita måste ge mindre insulinpåslag än vad en äggvita + en äggula gör. Eller agerar äggulan isolerande på något sätt?

Tonfisk kostar 15 spänn burken. En burk innehåller 125g tonfisk vilket ger 31g protein. Ca. 0,5 kr/g protein

Kycklinglever vet jag inte vad det kostar, men det kanske kan vara bra.

Alaska Pollock, visst, ca 0,3 kr/g protein, ganska gott också...

Köttfärs innehåller tyvärr för mycket fett för att jag skall se det som en bra proteinkälla, kan inte basera sitt proteinintag på det.

Kycklingfile, ca. 0,6 kr/g protein

EXELL Vassleprotein: 0,2 kr/g protein

En vassledryck är dessutom lättare att ta med sig och går snabbare att göra iordning. Skulle jag inte haft skola och annat att tänka på skulle jag nog äta mer "riktigt" protein, men i dagsläget är det dessvärre för svårt..

Yankeee
2004-04-18, 15:05
Hur kan hela ägg ha lägre II. Jag trodde att man adderade allt man hade i sig. Hela ägg får ju lägre II / 1000kJ, men en äggvita måste ge mindre insulinpåslag än vad en äggvita + en äggula gör. Eller agerar äggulan isolerande på något sätt?

Tonfisk kostar 15 spänn burken. En burk innehåller 125g tonfisk vilket ger 31g protein. Ca. 0,5 kr/g protein

Kycklinglever vet jag inte vad det kostar, men det kanske kan vara bra.

Alaska Pollock, visst, ca 0,3 kr/g protein, ganska gott också...

Köttfärs innehåller tyvärr för mycket fett för att jag skall se det som en bra proteinkälla, kan inte basera sitt proteinintag på det.

Kycklingfile, ca. 0,6 kr/g protein

EXELL Vassleprotein: 0,2 kr/g protein

En vassledryck är dessutom lättare att ta med sig och går snabbare att göra iordning. Skulle jag inte haft skola och annat att tänka på skulle jag nog äta mer "riktigt" protein, men i dagsläget är det dessvärre för svårt..

Vet inte var du handlar din tonfisk, men den har alltid kostat 5-6kr på willys/prisxtra osv.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17354&highlight=protein+pris

King Grub
2004-04-18, 15:09

Det är INTE energiintaget I SIG som avgör hur stort insulinpåslag du får. Det är bara II:t som är satt vid det intaget av varje livsmedel, så man kan jämföra dem med varandra. 1000 kj av ett visst livsmedel ger inte samma II som 1000 kj av något annat, och hela ägg påverkar bukspottkörteln på ett helt annat sätt än ren äggvita, oavsett om du får 1000 kj från både målet med hela ägg och målet med äggvita.

Hela ägg har extremt låga 30 i II, med vitt bröd som 100-referens.

Berry
2004-04-18, 16:55
Originally posted by King Grub
Hela ägg har extremt låga 30 i II, med vitt bröd som 100-referens.

Steks med fördel i lite olja på kvällen :eating:

mr ruhl
2004-04-25, 12:55

Svar på vad? Originalfrågan är redan besvarad. Och angående idealisk dos: den finns inte. Det beror helt på vad du skall ha den till och vad som passar dig.

för att sänka gi såklart..det är ju säkert individuellt och beror säkert på vad man äter och så men det borde väl finns ett ungefär på hur mycket man behöver ta för att sänka GI´t på en måltid om man vet att man fått i sig onödigt snabba kollisar? säg att man äter en portion snabbmakaroner och vill få ner GIt lite räcker det då med en matsked eller?

fan vad plottrigt och dåligt formulerat det blev men om det är nån som vet svaret, om det nu finns nåt svar så skriv gärna..mvh

King Grub
2004-04-25, 13:58

för att sänka gi såklart..det är ju säkert individuellt och beror säkert på vad man äter och så men det borde väl finns ett ungefär på hur mycket man behöver ta för att sänka GI´t på en måltid om man vet att man fått i sig onödigt snabba kollisar? säg att man äter en portion snabbmakaroner och vill få ner GIt lite räcker det då med en matsked eller?

fan vad plottrigt och dåligt formulerat det blev men om det är nån som vet svaret, om det nu finns nåt svar så skriv gärna..mvh

Snabbmakaroner innehåller inte snabba kolhydrater. Ordet "snabb" i "snabbmakaron" syftar på koktiden. ;)

Cirka två teskedar vinäger sänker GI:t på vitt bröd från 100 till 65.

mr ruhl
2004-04-25, 18:16

Snabbmakaroner innehåller inte snabba kolhydrater. Ordet "snabb" i "snabbmakaron" syftar på koktiden. ;)

Cirka två teskedar vinäger sänker GI:t på vitt bröd från 100 till 65.

rolig du är..:D fattar väl tillochmed jag att det inte är det ordet "snabb" i snabbmakaroner betyder=) men det är högre GI i snabbmakaroner än i tex fiberpasta om jag nu inte missförstått det..men jag fick mitt svar iallafall, rätt effektivt mao..tack för att du svarade! mvh

King Grub
2004-04-25, 18:17
men det är högre GI i snabbmakaroner än i tex fiberpasta

Högst marginell skillnad mellan snabbmakaroner och "vanlig" standardpasta med längre koktid i alla fall, typ Idealmakaroner.

mr ruhl
2004-04-25, 18:20

Högst marginell skillnad mellan snabbmakaroner och "vanlig" standardpasta med längre koktid i alla fall, typ Idealmakaroner.

ok, men fiberpastan ska väl vara hyffsad iallafall? gillar pasta rätt mycket och det är snabbare att laga till än ris och potatis tex så man försöker hitta det bästa och lättaste altenativet nu när jag deffar..

King Grub
2004-04-25, 18:21

ok, men fiberpastan ska väl vara hyffsad iallafall? gillar pasta rätt mycket och det är snabbare att laga till än ris och potatis tex så man försöker hitta det bästa och lättaste altenativet nu när jag deffar..

Fiberpasta har ett GI på 50-55. :thumbup: Även vanlig pasta har dock ett lågt GI på runt 70, men med fibervarianten får du ju fullkornsvarianten av vetet, istället för det urvattnade vanliga durumvetet.

mr ruhl
2004-04-25, 18:29

Fiberpasta har ett GI på 50-55. :thumbup: Även vanlig pasta har dock ett lågt GI på runt 70, men med fibervarianten får du ju fullkornsvarianten av vetet, istället för det urvattnade vanliga durumvetet.

perfekt!! tack för att du tog dig tid :thumbup:

Whey
2004-04-25, 19:05
Originally posted by Yankeee

Vet inte var du handlar din tonfisk, men den har alltid kostat 5-6kr på willys/prisxtra osv.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17354&highlight=protein+pris

Jag köper abbas tonfisk, det är den enda man kan öppna utan konservöppnare. Och jag har inte en konservöppnare i fickan hela tiden...

Kanske borde skaffa det dock....

King Grub
2004-04-25, 19:08

Jag köper abbas tonfisk, det är den enda man kan öppna utan konservöppnare.

ICAs tonfiskburkar går också att öppna utan öppnare.

Whey
2004-04-25, 19:38

ICAs tonfiskburkar går också att öppna utan öppnare.

Ok, den enda jag sett än så länge som går att öppna utan öppnare... Brukar ibland köpa ett paket tonfisk och käka på bussen hem från skolan, och det finns bara en hemköp tillgänglig då så jag har inte haft något val... Kanske borde köpa hem ett lager och lägga den i en vanlig matlåda innan jag åker till skolan om jag skall använda tonfisk som proteinkälla....