Visa fullständig version : Folk som inte respekterar personligt utrymme
VoDaresVins
2015-10-23, 10:23
Alla har säkert flera gånger råkat ut för personer som inte förstår sig på personligt utrymme. Säkert finns det en hel del här med som är just dessa plågoandar. https://en.wikipedia.org/wiki/Proxemics
Speciellt i mat eller kassakö kan jag bli otroligt irriterad på dessa. Står man i matkön med sin matbricka står de nästan och puttar på fast man är mitt i kön, och de drar sig inte för att sträcka sig fram och ta åt sig så fort de bara kommer åt. Spelar ju som ingen roll när alla till slut ändå ska betala en och en och det är där som flaskhalsen ligger. Har aldrig tagit det till en konflikt för det känns som en bagatell man gör stor, men har ibland god lust att säga de ska gå före om de har sån j*vla panik.
Mera direkt under det här med personligt utrymme är folk som helt enkelt tar sig för nära inpå en när de disktuerar. Har en här på jobbet som ofta kommer allt för nära under diskussion. Men samma sak där, känns lite konstigt att säga han ska backa. Man kan ju backa själv om det finns utrymme men inte alltid det går.
Ett relaterat scenario även om det inte direkt går under samma är bilar som ligger och nosar en in ändan trots att de inte har nån plan på att göra omkörning. Väcker samma känslor, men där har jag ett par gånger bromsat med flit för att se hur de i panik försöker parera.
Vad har ni för erfarenheter? Obekvämhet, eller är ni den där närgångna typen? Brukar ni göra nåt eller bara låta det gå? Tycker ni man alltid borde säga åt dessa så de förstår?
Tänkte lägga det här under vad som gör dig förbannad, men tycker området är så stort att det förtjänar en egen tråd. Gör mig egentligen inte förbannad heller, bara irriterad.
PureWhey
2015-10-23, 10:45
Känner igen det i matkön, vissa idjuter måste verkligen komma så nära som möjligt även fast det inte är trångt. Brukar vända mig och ge en sur, långdragen blick. Brukar hjälpa. Har även sagt något ett par gånger.
Ett relaterat scenario även om det inte direkt går under samma är bilar som ligger och nosar en in ändan trots att de inte har nån plan på att göra omkörning. Väcker samma känslor, men där har jag ett par gånger bromsat med flit för att se hur de i panik försöker parera.
Been there, done that. Nog det enda jag råkat ut för av och stör mig på eftersom det innebär en faktisk och påtaglig fara för andra. Ett steg upp på den irritationsskalan är när jag vid tillfälle (landsvägar med bra sikt) gasat på och legat 20-30 km/h över hastighetsbegränsningen för att skapa avstånd. Hindrar inte dessa plågoandar som ökar lika mycket och därför kommer ifatt när jag trodde ha skapat mig lite avstånd och därmed sänker hastigheten till den tillåtna.
Ladugårdsdörr
2015-10-23, 11:05
Bryr mig inte speciellt mycket om det inte innebär risker, t.ex. i matköer med brickor och sånt är det lätt att man råkar välta ut något eller i trafiken med den uppenbara faran det medför att inte hålla avstånd. I det senare exemplet sätter jag foten på bromsen och motorbromsar sedan tills budskapet gått fram.
På jobbet erbjuder jag alla, man som kvinna - ung som gammal, att sitta i mitt knä när jag ska förklara något. Ytterst få som nappar, tyvärr.
På jobbet erbjuder jag alla, man som kvinna - ung som gammal, att sitta i mitt knä när jag ska förklara något. Ytterst få som nappar, tyvärr.
:laugh:
VoDaresVins
2015-10-23, 11:41
Känner igen det i matkön, vissa idjuter måste verkligen komma så nära som möjligt även fast det inte är trångt. Brukar vända mig och ge en sur, långdragen blick. Brukar hjälpa. Har även sagt något ett par gånger.
Vad har reaktion vart när du sagt till? Har de insett misstaget eller?
Undrar om det här i matkön är ett omedvetet eller medvetet agerande. Antar åtminstone i trafiken att det ofta är medvetet.
VoDaresVins
2015-10-23, 11:46
Been there, done that. Nog det enda jag råkat ut för av och stör mig på eftersom det innebär en faktisk och påtaglig fara för andra. Ett steg upp på den irritationsskalan är när jag vid tillfälle (landsvägar med bra sikt) gasat på och legat 20-30 km/h över hastighetsbegränsningen för att skapa avstånd. Hindrar inte dessa plågoandar som ökar lika mycket och därför kommer ifatt när jag trodde ha skapat mig lite avstånd och därmed sänker hastigheten till den tillåtna.
Signalerade internationella tecknet åt en som låg i änden en gång. Han blev helt hysterisk och började signalera att han skulle skära upp halsen och att jag skulle stanna. Hann börja planera att jag skulle springa in i garaget och hämta spaden för att drämma till ifall han följde ända hem, men han fortsatte nog bara när jag svängde av huvudvägen. Undrar om han var galen på riktigt eller bara Långben-i-trafiken-aggressiv. :)
ChuckTesta
2015-10-23, 11:56
Alla har säkert flera gånger råkat ut för personer som inte förstår sig på personligt utrymme. Säkert finns det en hel del här med som är just dessa plågoandar. https://en.wikipedia.org/wiki/Proxemics
Speciellt i mat eller kassakö kan jag bli otroligt irriterad på dessa. Står man i matkön med sin matbricka står de nästan och puttar på fast man är mitt i kön, och de drar sig inte för att sträcka sig fram och ta åt sig så fort de bara kommer åt. Spelar ju som ingen roll när alla till slut ändå ska betala en och en och det är där som flaskhalsen ligger. Har aldrig tagit det till en konflikt för det känns som en bagatell man gör stor, men har ibland god lust att säga de ska gå före om de har sån j*vla panik.
Mera direkt under det här med personligt utrymme är folk som helt enkelt tar sig för nära inpå en när de disktuerar. Har en här på jobbet som ofta kommer allt för nära under diskussion. Men samma sak där, känns lite konstigt att säga han ska backa. Man kan ju backa själv om det finns utrymme men inte alltid det går.
Vad har ni för erfarenheter? Obekvämhet, eller är ni den där närgångna typen? Brukar ni göra nåt eller bara låta det gå? Tycker ni man alltid borde säga åt dessa så de förstår?
Tänkte lägga det här under vad som gör dig förbannad, men tycker området är så stort att det förtjänar en egen tråd. Gör mig egentligen inte förbannad heller, bara irriterad.
Jag hatar dom som måste sträcka sig efter den där lilla pinnen man lägger på bandet i matbutiken. Jag har precis lagt upp mina grejer, personen bakom måste sträcka sig fram och ta den så fort som möjligt, kan absolut inte vänta tills en av mina grejer har registrerats så att det blir lite mer plats.
mangemani
2015-10-23, 12:02
när man storhandlar och man har varor som tar upp hela bandet och man har lagt varorna så att streckkoden blir rätt för han/hon som sitter i kassan också kommer nissen som står bakom en med sin jäkla "nästa kund" pinne och pressar ihop mina varor så att hon/han ska kunna lägga upp sina.
sen kan jag känna igen mig i det där att någon står för nära när de ska prata med en och då pratar jag inte om ½ meter ifrån eller nått, utan "jag tänker kyssa dig" avstånd typ, wtf(!). backar man så följer de med, poängen går liksom inte in i deras huvuden. på ett lagerjobb jag hade så fanns det en sådan, samtalet vi hade började vid ingången till lagerlokalen och slutade typ 5 meter bort då man hade backat så långt.
sen de som ska åt ens parkering när man backar ut, de är så desperata att få den och snabbt ska det gå(trotts att ingen annan bil vill åt den) så de ska hetsa en och köra så nära så möjligt så att man knappt får något utrymme till att kunna backa ut, svänga och köra iväg.
PureWhey
2015-10-23, 12:25
Vad har reaktion vart när du sagt till? Har de insett misstaget eller?
Undrar om det här i matkön är ett omedvetet eller medvetet agerande. Antar åtminstone i trafiken att det ofta är medvetet.
Det ända som hänt är att personen aktat (backat) sig. Vet inte varför dom går så nära ifrån början öht... Speciellt när jag oftast är typ 2x deras axelbredd?
En lösning kan ju vara att gnugga tillbaka när någon tränger sig fram i kön? Backa in i personen riktigt nära och gnugga rumpan upp och ner. Det borde väl skapa en reaktion? Kanske en oönskad iofs.
Old Nick
2015-10-23, 12:34
sen kan jag känna igen mig i det där att någon står för nära när de ska prata med en och då pratar jag inte om ½ meter ifrån eller nått, utan "jag tänker kyssa dig" avstånd typ, wtf(!). backar man så följer de med, poängen går liksom inte in i deras huvuden. på ett lagerjobb jag hade så fanns det en sådan, samtalet vi hade började vid ingången till lagerlokalen och slutade typ 5 meter bort då man hade backat så långt.
Det här är helt jävla sjukt. Vi har en sån på mitt jobb också. Han skall bokstavligen vara med sin mun 20 cm framför ens ansikte när man diskuterar någonting. Och det är inte bara så att han lutar sig in. I fikarummet ställer han sig upp, greppar stolen, går runt bordet med den och sätter sig ner och sticker ansiktet i nyllet på en.
Hamnar man med ryggen mot en vägg får man bokstavligen panikkänsla och håller nästan på att slå honom på käften.
Säg till honom att sluta.
Det där är en slags härskarteknik... Kan ju vara smart att påpeka det när det är flera samlade (om han beter sig så då), i så fall blir han nog ganska ställd.
Oljeblixten
2015-10-23, 12:40
Det där är en slags härskarteknik... Kan ju vara smart att påpeka det när det är flera samlade (om han beter sig så då), i så fall blir han nog ganska ställd.
Tänkte också på det, medvetet kliva över någons gränser för att dominera.
mangemani
2015-10-23, 12:45
Det här är helt jävla sjukt. Vi har en sån på mitt jobb också. Han skall bokstavligen vara med sin mun 20 cm framför ens ansikte när man diskuterar någonting. Och det är inte bara så att han lutar sig in. I fikarummet ställer han sig upp, greppar stolen, går runt bordet med den och sätter sig ner och sticker ansiktet i nyllet på en.
Hamnar man med ryggen mot en vägg får man bokstavligen panikkänsla och håller nästan på att slå honom på käften.
ser rätt så roligt ut när man ser någon stå och snacka med honom, blir liksom inte en "jaha, de står bara och pratar" reaktion vid första blicken, utan mer än "va fan, ska de börja hångla" reaktion. de 2 tjejerna vi hade på lagret kunde inte hantera honom, de valde att bara vända om när de såg honom komma.
värsta med dessa "close talkers" är de med dålig andedräckt*spy*
PureWhey
2015-10-23, 12:49
Sedärja, tänkte i dessa banor. Skall börja reagera lite mer då.
NGVSIkEi3mM
Har stött på en sån på riktigt. Trodde det var någon slags alfa-hane-manöver där han skulle visa sin makt eller något.
VoDaresVins
2015-10-23, 13:37
NGVSIkEi3mM
Har missat eller glömt den där men självklart är det ju nåt som Seinfeld måste ha tangerat. :)
eternallord
2015-10-23, 13:48
Jag hatar dom som måste sträcka sig efter den där lilla pinnen man lägger på bandet i matbutiken. Jag har precis lagt upp mina grejer, personen bakom måste sträcka sig fram och ta den så fort som möjligt, kan absolut inte vänta tills en av mina grejer har registrerats så att det blir lite mer plats.
Jag tycker motsatsen är mycket vanligare, idioter som inte lägger pinnen och samtidigt står tätt klämt mot bandet trots att halva är tomt när dom lagt upp sina grejer. Lägg pinnen och ta ett steg åt sidan så att personen bakom kan börja lägga upp sitt!
MackeJuve
2015-10-23, 13:49
Känner igen det där. Brukar dock försöka gå riktigt nära i matköer, kan oftast spara någon sekund då när kön väl börjar röra på sig.
Det är enkelt. Vid en matkö om det handlar om att lasta på mat på sin tallrik vill inte folk vara den som tar upp tid och stannar upp övriga kön genom stå där 1sekund längre än vad det borde ta. Eller så vill man inte framstå som tjock.
Gnällde senast idag till kollegan om idioter som tar hundra år på sig att lägga upp sin mat. :D
Angående nissar som ligger i baken när man kör bil- Jag brukar trycka fjäderlätt på bromspedalen med vänsterfoten så att bromslysen tänds. Humor att se hur vissa reagerar i bakspegeln medan man själv drar iväg :D
Ladugårdsdörr
2015-10-23, 14:10
Det hör till god sed att själv lägga dit pinnen efter sina varor.
ChuckTesta
2015-10-23, 14:20
Jag tycker motsatsen är mycket vanligare, idioter som inte lägger pinnen och samtidigt står tätt klämt mot bandet trots att halva är tomt när dom lagt upp sina grejer. Lägg pinnen och ta ett steg åt sidan så att personen bakom kan börja lägga upp sitt!
Men varför måste man lägga börja lägga upp sina varor så fort som möjligt? Det kommer inte gå snabbare ändå, eftersom man måste vänta på att kunden före betalar, plus att ens egna varor måste blippas innan man kan betala. Alltså är det ingen stress med att lägga upp grejerna.
Jag kan delvis hålla med om det, men om det är en halvmeter mellan varorna så förstår man ju att det är ny kund. Har man storhandlat och tar upp hela bandet så bör man ju lägga en pinne medan om man köpt en cola så är det inte direkt nödvändigt.
Inte i Norge. Där är folk helt tappade *facepalm*
Angående nissar som ligger i baken när man kör bil- Jag brukar trycka fjäderlätt på bromspedalen med vänsterfoten så att bromslysen tänds. Humor att se hur vissa reagerar i bakspegeln medan man själv drar iväg :D
Jag brukar roa mig med att spruta upp spolarvätska när någon ligger bakom. Bara för att retas lite :)
Härskartekniker är obehagliga som bara den att utsättas för. Man ville ju helst inte ställa till en scen osv., men går det för långt så finns det inte så många alternativ. Just att påpeka det felaktiga med sådant beteende i närvaro med andra är ju ett snyggt sätt att ge igen på. Hela flocken närvarar när snubben blir tagen ned på jorden.
Det är INTE värt att med flit bromsa för att få den bakom att förstå att den ligger för nära.
Skulle den inte reagera snabbt nog finns en viss risk för en Whiplashskada, vilket i sig inte behöver vara så illa såvida man inte råkar vara bland de procenten som får WAD (Whiplash Associated Disorders).
I övrigt så är det sjukt irriterande med folk som ligger i röven och inte vill köra om.
Fast ännu mer irriterande är dom som måste göra riktigt idiotiska omkörningar pga något slags peniskomplex, dom är om möjligt ännu farligare i trafiken dessutom.
Matköer och sådant, är väl bara att säga till?
Kanske värre med att diskutera med någon som står för nära men man skulle ju kunna säga att man pga lindrigt synfel gärna ser att personen tar ett steg bakåt då man annars får huvudvärk av att den står så nära. :d
Jag kan delvis hålla med om det, men om det är en halvmeter mellan varorna så förstår man ju att det är ny kund. Har man storhandlat och tar upp hela bandet så bör man ju lägga en pinne medan om man köpt en cola så är det inte direkt nödvändigt.
Väldigt sällan detta uppfattas när jag handlar.
Medelålders
2015-10-23, 15:17
Härskartekniker är obehagliga som bara den att utsättas för. Man ville ju helst inte ställa till en scen osv., men går det för långt så finns det inte så många alternativ. Just att påpeka det felaktiga med sådant beteende i närvaro med andra är ju ett snyggt sätt att ge igen på. Hela flocken närvarar när snubben blir tagen ned på jorden.
Jag kommer nog aldrig att förstå varför så många människor är så fruktansvärt konflikträdda. Man behöver ju inte heller ta i så att man "ställer till med en scen".
Exemplet i tråden med personen som greppar stolen, går runt bordet och sätter sig precis framför en är ju extremt och helt ärligt ett inte speciellt friskt eller normalt beteende, men det är ju bara att fråga personen varför han gjorde så?
Inte börja skrika och gapa men inte heller spela med i något slags märkligt spel där den andre personen själv verkar ha skrivit regelboken.
Ställt den fullt berättigade frågan i ett normalt tonläge: "varför tog du stolen och satte dig precis framför mig, det är ju jättekonstigt, varför kunde du inte sitta kvar där du satt?".
eternallord
2015-10-23, 15:33
Men varför måste man lägga börja lägga upp sina varor så fort som möjligt? Det kommer inte gå snabbare ändå, eftersom man måste vänta på att kunden före betalar, plus att ens egna varor måste blippas innan man kan betala. Alltså är det ingen stress med att lägga upp grejerna.Har man mycket små varor är det definitivt så att processen kan snabbas upp genom att man lägger upp det så snabbt som möjligt.
Klart det är nödvändigt, det ställer ju bara till problem utan pinnarna och det tar ingen energi att lägga den efter sig.
delta_mats
2015-10-23, 17:14
Det ända som hänt är att personen aktat (backat) sig. Vet inte varför dom går så nära ifrån början öht... Speciellt när jag oftast är typ 2x deras axelbredd?
Jag bruka knuffa folk framför mig med kundvagnen, när de vänder sig om för att ge sura minen vänder jag mig om i samma ögonblick så att deras "hotförsök" går förlorat. Jag är även snabb att kasta upp mina varor på bandet om personen framför mig inte sätter dit pinnen, denne får då påpeka att varorna bakom inte är deras.
Om jag blir utsatt för närgångna personer bakom mig backar jag bak i dem, typ "omedvetet" som att jag är disträ och inte vet att dom är där. Sen när jag tryck dit dem vänder jag mig förvånat om och utbrister oj! Efter jag betalat lämnar jag kundvagnen i gången bakom mig för att blocka bakomvarande.
Jag bruka knuffa folk framför mig med kundvagnen, när de vänder sig om för att ge sura minen vänder jag mig om i samma ögonblick så att deras "hotförsök" går förlorat. Jag är även snabb att kasta upp mina varor på bandet om personen framför mig inte sätter dit pinnen, denne får då påpeka att varorna bakom inte är deras.
Va? Får de inte stå för nära din kundvagn?
Om jag blir utsatt för närgångna personer bakom mig backar jag bak i dem, typ "omedvetet" som att jag är disträ och inte vet att dom är där. Sen när jag tryck dit dem vänder jag mig förvånat om och utbrister oj! Efter jag betalat lämnar jag kundvagnen i gången bakom mig för att blocka bakomvarande.
Låter som något en barnrumpa skulle göra
PureWhey
2015-10-23, 17:27
Eh, ok? *facepalm*
Hahaha :d
VoDaresVins
2015-10-23, 19:57
Gnällde senast idag till kollegan om idioter som tar hundra år på sig att lägga upp sin mat. :D
Irriterar mig även på såna och allmänt tröga människor men menar här de som tränger på fast man själv inte är en flaskhals.
när man storhandlar och man har varor som tar upp hela bandet och man har lagt varorna så att streckkoden blir rätt för han/hon som sitter i kassan också kommer nissen som står bakom en med sin jäkla "nästa kund" pinne och pressar ihop mina varor så att hon/han ska kunna lägga upp sina.
Haha, förlåt men det där var sjukt kul, aspergers? :)
mangemani
2015-10-23, 20:18
Haha, förlåt men det där var sjukt kul, aspergers? :)
jag har aspergers ja, så bespara mig sådana kommentarer är du snäll;)
Har en sån där på jobbet som prompt skall stå vidrigt nära när han talar,dessutom är individen ifråga väldigt hetsig i allmänhet att backa fungerar inte då får man gå baklänges tills utrymmet tar slut. enda som funkar är att räta ut sin dåliga hållning och med låg röst mycket tydligt uttala ordet "backa"
När bakomvarande i trafiken inte förstår säkert avstånd till dig i framförvarande fordon kan det vara lämpligt att sänka hastigheten då det faktiskt inte är tillåtet att framföra sitt fordon i högre hastighet än vad som under förhållandena kan anses säkert,Skyltad hastighet är bara en maximal tillåten hastighet. Gissa varför jag nära nog aldrig kör bil?
Det där är ju för jäkla knepigt dock. Många affärer har kortläsaren mellan kassan och rullbandet istället för bortom kassan. Tar man då ett steg ut känns det som man aktivt försöker titta på kortläsaren när personen slår in sin kod.
Men varför måste man lägga börja lägga upp sina varor så fort som möjligt? Det kommer inte gå snabbare ändå, eftersom man måste vänta på att kunden före betalar, plus att ens egna varor måste blippas innan man kan betala. Alltså är det ingen stress med att lägga upp grejerna.
Jag brukar försöka vara snäll mot kassörskorna och lägga streckkoden rätt. Det tar sin lilla tid och man måste i princip ha ett försprång när kassörskan börjar skanna varorna.
Det där är ju för jäkla knepigt dock. Många affärer har kortläsaren mellan kassan och rullbandet istället för bortom kassan. Tar man då ett steg ut känns det som man aktivt försöker titta på kortläsaren när personen slår in sin kod.
Varför bry sig?
Varför bry sig?
Tja, varför visa omtanke och försöka undvika att folk ska känns sig obekväma?
Tja, varför visa omtanke och försöka undvika att folk ska känns sig obekväma?
Vara i vägen eller riskera att någon känner sig obekväm. Valet för mig är ganska enkelt.
filmjölk
2015-10-23, 22:56
Folk som gått väldigt länge på amfetamin brukar vara lite lustiga när det gäller sin personliga "sfär". Ibland blir de obekväma av att vara närmare än två meter och ibland är de nästan så att de försöker kyssa en (Alltså snackar helt kamratlig icke-hotfull professionell relation nu) Man vet inte från en timme till en annan vart "sfären" är för tillfället vilket kan bli rätt lustigt ibland med olika förflyttningar (som man gärna kommer på sig själv med att spegla/parera) innan man anpassar sig till att låta amfetaministen välja.
Detta verkar vad jag sett vara permanent och även om de inte använt på flera år sitter det kvar.
delta_mats
2015-10-24, 09:55
Eh, ok? *facepalm*
delta_mats, snart i en affär nära dig.
Old Nick
2015-10-24, 10:13
Exemplet i tråden med personen som greppar stolen, går runt bordet och sätter sig precis framför en är ju extremt och helt ärligt ett inte speciellt friskt eller normalt beteende, men det är ju bara att fråga personen varför han gjorde så?
Det kan vara värt att nämna att personen gör så med alla medarbetare, i alla situationer, oavsett diskussion. Så det är inte helt klart ett uppenbart försök att dominera. Han känns bara jävligt närgången.
Hade en polare som tvärbromsade på flygrakan i Sjöbo för att han tröttnade på en polisbil som låg och sniffade i arslet. Snuten springer ut skitarg och ska börja raljera när polaren bara "det sprang en kanin över vägen", snuten går snopet där ifrån :laugh:
Hade en polare som tvärbromsade på flygrakan i Sjöbo för att han tröttnade på en polisbil som låg och sniffade i arslet. Snuten springer ut skitarg och ska börja raljera när polaren bara "det sprang en kanin över vägen", snuten går snopet där ifrån :laugh:
Polaren nyttjade en ursäkt som inte är acceptabel då man inte skall bromsa för smådjur just på grund av risken för olyckor.Även fullständigt oacceptabelt av polisen att köra för nära.
Folk som gått väldigt länge på amfetamin brukar vara lite lustiga när det gäller sin personliga "sfär". Ibland blir de obekväma av att vara närmare än två meter och ibland är de nästan så att de försöker kyssa en (Alltså snackar helt kamratlig icke-hotfull professionell relation nu) Man vet inte från en timme till en annan vart "sfären" är för tillfället vilket kan bli rätt lustigt ibland med olika förflyttningar (som man gärna kommer på sig själv med att spegla/parera) innan man anpassar sig till att låta amfetaministen välja.
Detta verkar vad jag sett vara permanent och även om de inte använt på flera år sitter det kvar.
Testa hänga nykter med nån på E...:d
Fulla människor överlag missar ju helt alla former av personliga inkräktningar.
Den som ligger så pass nära att hen inte hinner bromsa och orsakar en kollision kommer alltid bära huvudansvaret. Men givetvis ska alla trafikanters primära intresse vara att undvika att skapa farliga trafiksituationer oavsett vem som är mest rövhattig.
Det kanske finns något slags dekret att man inte bör bromsa för småvilt, men att bromsa för hinder på vägen är något som till stor del sker instinktivt. Ska man stoppa in det på någon slags skala så måste det vara mångfalt mycket värre att ligga uppe i röven på någon än att bromsa i "onödan" och öka risken för ett tillbud.
När någon ligger tätt bakom blir jag lätt irriterad. Vad är vitsen med det? Går bara ytterst marginellt fortare att ta sig fram på det viset, men stressnivåerna ökar för alla inblandade och olycksrisken likaså.
HXpZcosOj4Y
Polaren nyttjade en ursäkt som inte är acceptabel då man inte skall bromsa för smådjur just på grund av risken för olyckor.Även fullständigt oacceptabelt av polisen att köra för nära.
Accepterades ju uppenbarligen av polisen, och då troligen av exakt den anledning som Olegh skrev.
NGVSIkEi3mM
Och Seinfeld ska anses vara "smart" humor ^^
Påminner mer om buskis med Stefan o Krister :d
mangemani
2015-11-08, 12:59
butikskunder och deras jäkla kundvagnar.
de drar och skjuter, slänger och flänger med dem fram och tillbaka och har noll koll på vagnens färdväg och vilken eller vilka som står i närheten.
när man står i en utav varugångarna i en butik, så kan det komma en med kundvagn och istället för att dra vagnen ute i gången eller parkera vagnen när de ska välja produkt, så ska de dra vagnen vid hyllans kant framför sig och så där små putta/forcera bort en med vagnen, sakta men säkert. för det mesta brukar jag flytta mig allt eftersom deras vagn hamnar närmare mig, men ibland står jag kvar och de kör in i mig tillslut, vissa ber om ursäkt och andra tittar på en som "är du inte klok eller"*screwy*.
Darth Yoda
2015-11-08, 14:05
butikskunder och deras jäkla kundvagnar.
de drar och skjuter, slänger och flänger med dem fram och tillbaka och har noll koll på vagnens färdväg och vilken eller vilka som står i närheten.
när man står i en utav varugångarna i en butik, så kan det komma en med kundvagn och istället för att dra vagnen ute i gången eller parkera vagnen när de ska välja produkt, så ska de dra vagnen vid hyllans kant framför sig och så där små putta/forcera bort en med vagnen, sakta men säkert. för det mesta brukar jag flytta mig allt eftersom deras vagn hamnar närmare mig, men ibland står jag kvar och de kör in i mig tillslut, vissa ber om ursäkt och andra tittar på en som "är du inte klok eller"*screwy*.
Var det inte du som vägde 130kg? Skulle vilja se den utväxlingen med kundvagnsmiffot.
mattilainen
2015-11-08, 14:13
Fast när man tar körkort så säger även boken att man ska bromsa om något oförväntat händer kring vägen eller kommer upp på vägen. Bromsa först, tänk sedan. Skulle man sitta och tänka att "ja, det är bara en kanin" eller liknande så kan man fördröja bromsningen betydligt och därför öka risken att köra på annat, för man väntar med att bromsa. Så visst kan det vara dumt att bromsa för smådjur men man ska omedvetet bromsa för dessa, då det ska sitta i ryggraden att bromsa vid tillfället något springer upp på vägen.
Blir man påkörd bakifrån, eller kör på någon bakifrån är det alltid bilen bakom som är skyldig. Håll längre avstånd. Sen vill man ju inte bli påkörd vare sig det är mitt eller någon annans fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.