handdator

Visa fullständig version : Fixa extrem kondition (och vanlig) vid underskott?

Kaxardu
2015-10-22, 19:20
Som alla vet vid det här laget är målet vättern 2015 8h. Helst sub.
Helt ensam, ensam mot världen.

Har nu cyklat varje dag och gör framsteg men jag har också nått min översta gräns när det gäller vikt, fetare vill jag inte bli.
Förr (6månader sedan) var jag en fåfäng kroppsbyggare men nu har jag då tillfrisknat och jag är beredd att tom ha underskott på 700+, det som stoppade mig förut var nojan över att tappa muskler.

Nu undrar jag då om någon kan bekräfta det jag redan tror. Nu var det ett tag sedan jag låg på underskott i en väsentlig period men skillnaden är inte bara i huvudet (visst det kan vara tufft att säga att allt är i huvudet men det är inte verkligheten), toppnivån försvinner vilket väl borde leda till att man inte kan skicka de mest extrema mängderna signaler (när man tar ut sig maximalt).
Men annars kan man gaina kondition fast att man ligger på underskott?
Kan man gaina väsentligt vid underskott?
Finns det några studier på detta?

Tackar nästan ödmjukt för er hjälp. :banned

King Grub
2015-10-22, 19:24
Konditionsfötbättringar är inte beroende av kaloribalansen, om man inte blir undernärd. Då skulle elitlöpare på långdistans, särskilt kvinnliga, aldrig bli bättre. Tvärtom, ju lättare du blir, desto bättre.

Kaxardu
2015-10-22, 19:29
Konditionsfötbättringar är inte beroende av kaloribalansen, om man inte blir undernärd. Då skulle elitlöpare på långdistans, särskilt kvinnliga, aldrig bli bättre. Tvärtom, ju lättare du blir, desto bättre.

Att man kan utveckla högre watt vid lägre vikt är precis vad jag är ute efter. Nu undrar jag om jag kan förbättra kondition medan jag tränar.
Å andra sidan är 10kg på cykeln bara runt 10-20watt mer effekt men det känns mer rätt att "vara fit" när man väl tränar så här hårt

Men då tar jag dig på orden och använder den som min lag.
Sehr gut

svenbanan
2015-10-22, 19:58
Samtidigt så kan det ju vara svårare för dig att orka träna tillräckligt hårt/mycket om du ligger på energiunderskott. Så det är ju inte säkert att du tjänar på det heller. Dessutom kanske du skadar dig lättare om du tränar hårt och ligger på energiminus. Så det är ju en inte supersimpel ekvation ifall man verklgien vill ha ett optimalt resultat.

Kaxardu
2015-10-22, 20:02
Samtidigt så kan det ju vara svårare för dig att orka träna tillräckligt hårt/mycket om du ligger på energiunderskott. Så det är ju inte säkert att du tjänar på det heller. Dessutom kanske du skadar dig lättare om du tränar hårt och ligger på energiminus. Så det är ju en inte supersimpel ekvation ifall man verklgien vill ha ett optimalt resultat.

Det är ju inte det. Men vissa risker får man allt ta :hbang:

svenbanan
2015-10-22, 20:07
Köp en lättare cykel istället. :)

Kaxardu
2015-10-22, 20:16
Köp en lättare cykel istället. :)

Har redan en som väger 8kg *grr**jorgen*

Både billigare och enklare att göra sig av med onödig kroppsmassa.

Ebriusum
2015-10-22, 20:26
Fast med ditt mål och träningsmängden det kräver så borde du ju kunna käka hur mycket som helst och ändå tappa vikt?

Mina bekanta som sysslar med cykel (visserligen mtb) på motionärnivå men ändå tävlar i typ h40 klassen på XC tävlingar käkar ju fan typ 4000-5000 kcal/dag bara för att palla träna och ingen av dem bär runt på en tillstymmelse till extra fett, trots sin höga ålder.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kaxardu
2015-10-22, 20:33
Sitter här kör bicycle watt calculator.
15kg kroppsmassa gör alltså 8watt skillnad både vid 30km/h och 35. Ja lite skillnad men 8-10 watt skillnad. Lol lol

dark214
2015-10-22, 20:33
Jag tycker inte prestationsförmågan förändras nämnvärt vid löpning såvida man äter nog med kolhydrater (jag menar, en skål gröt innehåller cirka 150-250 kalorier) och äter en bra mängd fett.

Kaxardu
2015-10-22, 20:37
Fast med ditt mål och träningsmängden det kräver så borde du ju kunna käka hur mycket som helst och ändå tappa vikt?

Mina bekanta som sysslar med cykel (visserligen mtb) på motionärnivå men ändå tävlar i typ h40 klassen på XC tävlingar käkar ju fan typ 4000-5000 kcal/dag bara för att palla träna och ingen av dem bär runt på en tillstymmelse till extra fett, trots sin höga ålder.

Ju det är en stor fördel jag har denna gången. Förut har jag inte vågat köra cardio då trott det skulle annihilera all muskelmassa som ett kärnvapen.
Denna gången kommer jag köra hårt.
50km i 35km/h ger cirka 1400kalorier så är inga extrema mängder.
En vätternrunda på 300km ger 8400
Vid vikt 85kg

Ebriusum
2015-10-22, 20:39
Jag tänkte mer på mängden mat du skulle behöva käka för att landa -700kcal. Men det kanske var på veckobasis?
Jag menar att för mig är det liksom mycket mat, så du kan ju typ käka vad som men ändå ligga något minus.