Visa fullständig version : Koppling mellan ris och diabetes - kolhydratintag eller arsenik?
King Grub
2015-10-21, 07:56
A high intake of rice is associated with a high incidence and prevalence of diabetes. While this may be partially due to the high glycemic index carbohydrate content, it may also be due to a high arsenic level found in rice. Arsenic increases insulin resistance and decreases beta-cell function through oxidative stress, high cytokine levels, activation of NF-kappa B and increased amyloid formation in the pancreatic beta cells.
Postgrad Med. 2015 Oct 9:1-2. Riceabetes: is the association of type 2 diabetes with rice intake due to a high carbohydrate intake or due to exposure to excess inorganic arsenic?
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00325481.2015.1098518
Vet att du innan sagt att du inte äter mycket ris pga arseniken. Jag äter mycket ris dagligen, men är det bättre om man sköljer riset innan, kokar själva riset med mycket vatten (som ej kokar in i riset, för att sedan hälla av och skölja av det igen? Borde ta bort en del av arseniken om vattnet ej kokar in? Lite off topic kanske..
King Grub
2015-10-21, 08:43
Vet att du innan sagt att du inte äter mycket ris pga arseniken.
Jag har inte ätit ris regelbundet det är århundradet på grund av att det är tråkigt.
LunaSpice
2015-10-21, 08:45
Vet att du innan sagt att du inte äter mycket ris pga arseniken. Jag äter mycket ris dagligen, men är det bättre om man sköljer riset innan, kokar själva riset med mycket vatten (som ej kokar in i riset, för att sedan hälla av och skölja av det igen? Borde ta bort en del av arseniken om vattnet ej kokar in? Lite off topic kanske..
Enklast är väl kanske att äta mindre ris? Själv käkar jag ris max 2 ggr/vecka. Funkar lika bra med matvete/bulgur/potatis/pasta etc.
Jag har inte ätit ris regelbundet det är århundradet på grund av att det är tråkigt.
Alright!
Enklast är väl kanske att äta mindre ris? Själv käkar jag ris max 2 ggr/vecka. Funkar lika bra med matvete/bulgur/potatis/pasta etc.
Ja, jag får väl börja äta mindre ris istället. Bara så billiga carbs för en student..
Ja.
Hörde någonstans att det bästa var att koka riset i extra mycket vatten och halvvägs igenom tillagningen häller man bort ett par dl vatten.
Jag har ingen aning om det stämmer eller inte, tror det var på morgonnyheterna när det här var på tapeten för ett par veckor sen.
1. Skölj ordentlig. - 25-30% minskning
2. Koka i rejält med extra vatten (minst 6x mer vatten än ris), häll av det extra vattnet när riset är klart. - 50-60% minskning
Orkar inte letar reda på om det är additivt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.