Visa fullständig version : Hur håller ni koll på näringen ni intar?
Just nu försöker jag lära mig att skriva upp noggrant i MyFitnessPal med vad jag tar in varje dag.
Jag har ett stillasittande jobb. Gymmar 3 dagar i veckan. Enligt appen av mina värden för att jag ska gå ner från 89 till ~80kg så ska jag ligga på en kalorimängd av totalt 1800 för att nå det målet.
Jag har koll på kalorimängden, men hur ska min nivå ligga på med kolhydrater, fett och protein landa på?
Är det något jag ska tänka på?
Använder ni själva appen?
Allmäna råd?
LunaSpice
2015-10-20, 12:15
Några riktmärken:
2 g protein/kilo kroppsvikt
0,5 -0,7 g fett/kilo kroppsvikt
Fyll sedan med kolhydrater resterande.
King Grub
2015-10-20, 12:15
2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, 0.8-1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, resten kolhydrat tills det tänkta energiintaget är nått.
Man kan tänka sig helt andra siffror beroende på diet, men det är vettiga exempelsiffror som passar till dom flesta.
Just nu försöker jag lära mig att skriva upp noggrant i MyFitnessPal med vad jag tar in varje dag.
Jag har ett stillasittande jobb. Gymmar 3 dagar i veckan. Enligt appen av mina värden för att jag ska gå ner från 89 till ~80kg så ska jag ligga på en kalorimängd av totalt 1800 för att nå det målet.
Jag har koll på kalorimängden, men hur ska min nivå ligga på med kolhydrater, fett och protein landa på?
Är det något jag ska tänka på?
Använder ni själva appen?
Allmäna råd?
Jag använde lifesum (same shit different name i guess). Men ett av de bästa tipsen jag har (för viktnedgång) är att planera hela veckans mat i förväg. Tar bort onödiga resor till affären och man behöver inte fundera på vad man ska äta.
Dricka massor med vatten, te, kaffe är en annan höjdare för att hålla hungern i schack.
Jag använde lifesum (same shit different name i guess). Men ett av de bästa tipsen jag har (för viktnedgång) är att planera hela veckans mat i förväg. Tar bort onödiga resor till affären och man behöver inte fundera på vad man ska äta.
Dricka massor med vatten, te, kaffe är en annan höjdare för att hålla hungern i schack.
Ganska dumt att dricka massor med vätska när man är hungrig. Är man hungrig så ska man äta och inte försöka undvika hungern. Ett tips är att istället äta kvarg eller en skål med broccoli när man är hungrig.
Ganska dumt att dricka massor med vätska när man är hungrig. Är man hungrig så ska man äta och inte försöka undvika hungern. Ett tips är att istället äta kvarg eller en skål med broccoli när man är hungrig.
Nej då det är inte ett dugg dumt. Funkar utmärkt.
har blivit av med 25 kg och har haft minimala problem med hunger under tiden (och har dessutom mått bättre) genom att dricka mycket mer vätska än vad jag vanligen gjorde.
Dessutom gillar jag te så win win!
Upplever också att löpträningen går mycket bättre när jag är välhydrerad.
Jag dricker inte när jag är hungrig. Men genom att dricka ofta så blir jag mer sällan och mindre hungrig även på underskott vilket gör det lättare att hålla dieten.
Vad är dumt med det?
Nej då det är inte ett dugg dumt. Funkar utmärkt.
har blivit av med 25 kg och har haft minimala problem med hunger under tiden (och har dessutom mått bättre) genom att dricka mycket mer vätska än vad jag vanligen gjorde.
Dessutom gillar jag te så win win!
Upplever också att löpträningen går mycket bättre när jag är välhydrerad.
Jag dricker inte när jag är hungrig. Men genom att dricka ofta så blir jag mer sällan och mindre hungrig även på underskott vilket gör det lättare att hålla dieten.
Vad är dumt med det?
Jag tolkade det som att du menade att man skulle dricka när man kände hunger (vilket rimligtvis är en bra tolkning av ditt inlägg) och inte åt men jag förstår naturligtvis hur du menar. Personligen springer jag bäst efter en rejäl måltid (3-4 timmar innan löpningen) bestående av kolhydrater och fett (ris med kyckling och broccoli samt en knäckemacka med olivolja).
Pansarhaj
2015-10-20, 21:43
Har memorerat många livsmedels näringsinnehåll, rent automatiskt, dessutom äter jag väldigt mycket så jag betvivlar inte att jag når required levels så att säga
Permabulk
När jag började träna mer seriöst höll jag stenkoll på kaloriintaget med just MyFitnessPal, som du nämner. Det fungerade skitbra och nu har jag, likt Pansarhaj, lärt mig det ungefärliga innehållet i det jag äter så nu gör jag det bara lite då och då om jag känner mig rejält osäker. Däremot väger jag mig varje dag för att hålla koll på bulken så den inte springer iväg i allt för rask takt.
smeander
2015-10-26, 07:46
Just näring brukar jag kolla via dietistnet så jag får en överblick hur det ser ut. Energimässigt har jag memorerat mycket men även här kan jag kolla via dietistnet.
Skickat från ishallen
karlingen
2015-10-26, 08:43
Ganska dumt att dricka massor med vätska när man är hungrig. Är man hungrig så ska man äta och inte försöka undvika hungern.
Vill du utveckla?
Shqypnia
2015-10-26, 08:53
Täck först och främst ditt proteinbehov. Resten skulle jag påstå är individuellt. Något som är viktigare är att få i sig en del mineraler och vitaminer.
EnergiÖverskott
2015-10-26, 12:49
Förr hade jag stenkoll på vartenda gram med hjälp av våg och uträkningar.
Nowdays äter jag en rejäl lunch och en rejäl middag. Är aldrig hungrig men, uppskattar lite lätt i huvudet och justerar efter aktivitetsnivå. Har aldrig mått så bra som sedan när jag släppt optinojjan totalt, tränar det jag känner för när jag känner för det och blev vegan.
Bestämmer mig för vad jag vill äta kommande vecka på lördag/söndag. Gör ett lunch- och ett kvällsmål som passar in kcal och macromässigt. Gör 5x lunchmål och 4x kvällsmål. Har jag mat till hela kommande veckan förutom helgen då jag känner att jag har mer tid och kan laga vad jag känner för just då. Kastar in några av lådorna i frysen (så att maten inte blir dålig framåt tors/fre). Om jag tröttnar på maten under veckan kan jag byta ut det mot andra lådor som ligger i frysen från andra veckor, så kan man få lite variation om man vill.
Vill du utveckla?
Vad är det du inte förstår? Jag säger; man ska äta när man är hungrig, sen kan man äta en skål med broccoli för att få så lite kalorier som möjligt om det nu är det man är ute efter.
Tricitum
2015-10-26, 18:22
Jag kör med 2 appar för att hålla koll.
Innan hade jag en HTC mobil och körde då Fatsecret, perfekt app för att kolla vad du äter dagligen och hur mycket av allt och du kan se vecko schema och annat vad du har ätit.
Men har nu bytt till en ny mobil, en Samsung, så håller på att gå över helt till Samsungs egna S Health , det jag dock gillade med Fatsecret är att man kan scanna en streckkod och finns varan inlagd så får man upp näringsvärdet direkt i mobilen och där kan du t.ex skriva in att om du vill äta 200g av detta och se vad blir i fett,kolhydrater,protein och kcal :)
Kollar ibland på Crono-O-Meter, ganska bra tycker jag. Någon som har erfarenhet? Tycker ibland den är lite snål/skrev på mikronutrienter. Och det kan skilja sig drastiskt beroende på vilken tillagningsmetod man använder, det är ju troligt men ibland känns det inte helt rätt. Någon med tankar?
LunaSpice
2015-10-26, 19:24
Jag kör med 2 appar för att hålla koll.
Innan hade jag en HTC mobil och körde då Fatsecret, perfekt app för att kolla vad du äter dagligen och hur mycket av allt och du kan se vecko schema och annat vad du har ätit.
Men har nu bytt till en ny mobil, en Samsung, så håller på att gå över helt till Samsungs egna S Health , det jag dock gillade med Fatsecret är att man kan scanna en streckkod och finns varan inlagd så får man upp näringsvärdet direkt i mobilen och där kan du t.ex skriva in att om du vill äta 200g av detta och se vad blir i fett,kolhydrater,protein och kcal :)
Fatsecret är riktigt bra tycker jag.
Tycker periodisk fasta fungerar riktigt bra (svart kaffe under fastan) för det mesta om det inte är mycket energikrävande dagar. Sen så är det bra att äta relativt mycket fett. Upplever bra återhämtning av att äta fet fisk, frukt och grönsaker. Slarvar jag med kosten så mår jag snabbt mindre bra...Det viktigaste är att basen i kosten är sund, utöver det kan man unna sig en del.
Fatsecret är riktigt bra tycker jag.
+1. Men mitt FatSecret har börjat bugga... kan inte redigera livsmedel som andra användare har lagt till, milt irriterade.
karlingen
2015-10-26, 19:45
Vad är det du inte förstår? Jag säger; man ska äta när man är hungrig, sen kan man äta en skål med broccoli för att få så lite kalorier som möjligt om det nu är det man är ute efter.
Det jag inte förstår är varför det enligt dig är så viktigt att dämpa hungern genom att inta mat jämfört med att dricka eller inte äta något alls.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.