Visa fullständig version : Åsikter på schema å sånt
Halloj! Äre gött?
Vad tycker ni sköna lirare om detta schema? Köttar halvkroppsschema jao. Rätt standard, tänkte bara höra om ni skulle ta bort eller lägga till några övningar?
Rätt schysst fokus på basövningar (och lite mindre på isolationsövningar för vardera muskelgrupp) och styrka, kör lite lugnare på tors/fre.
MÅNDAG (Överkropp):
Bänkpress 5x6
Stående rodd 5x6
Sittande axelpress 4x10
Biceps curl 3x10
Triceps-press i kabelmaskin 3x10
TISDAG (Underkropp):
Knäböj 5x6
Marklyft 5x6
Benpress 4x10
Benspark 3x10
Sittande vadpress 5x10
ONSDAG chillar jag galet
TORSDAG (Överkropp):
Bänkpress 4x6
Sittande rodd med stång 4x6
Sittande axelpress 3x10
Hantellyft framåt 3x10
Chins 3x10
Dips 3x10
FREDAG (Underkropp):
Knäböj 4x6
Marklyft med raka ben 4x6
Benpress 3x10
Benspark 3x10
Sittande vadpress 4x10
LÖRDAG/SÖNDAG dricker jag bärs och raggar på brudar. Ingen träning på helgerna förfan, då går man i kyrkan.
:)
LunaSpice
2015-10-18, 16:59
Ser ut som ett traditionellt halvkropps-upplägg så schemat som sådant är det inget fel på. Möjligen att du kan variera benövningarna lite t.ex. byta ut knäböj mot frontböj ett pass och benpress mot utfall men det är småpill och spelar antagligen mindre roll i det stora hela. Det som däremot lär spela roll är ju hur din kost och vila ser ut.
King. Aa, jag tänkte något liknande, brukar varva lite smått med dem övningarna du nämnde. Funtar även på om jag ska byta ut chins mot hammercurls istället, och sittande rodd med stång till latsdrag, vad tror gänget om det? :)))
LunaSpice
2015-10-18, 18:12
King. Aa, jag tänkte något liknande, brukar varva lite smått med dem övningarna du nämnde. Funtar även på om jag ska byta ut chins mot hammercurls istället, och sittande rodd med stång till latsdrag, vad tror gänget om det? :)))
Växla från pass till pass istället för att helt byta ut. Chins är överlägsen mot hammercurls dock.
Ser väl inget fel ut på valet av övningar osv, hade möjligtvis haft marklyft som första övningen på en utav dagarna. Men det mer viktiga i ett upplägg är hur du tänkt lägga upp progressionen?
Växla från pass till pass istället för att helt byta ut. Chins är överlägsen mot hammercurls dock.
Ja, tänker i samma bana men funderade bara om biccarna får för lite press liksom.
Om jag ska vara helt ärlig så är inte själva progressionen det jag funderar mest på just nu då jag bara ska komma igång igen lite mer seriöst och nu i början låta kroppen vänja sig vid övningarna och hitta flowet
Tycker 5x6 böj följt av 5x6 mark verkar mycket, om det inte är pyramidset. Det måste vara väldigt mycket volym på väldigt låg % av ditt 1RM. Hade hellre haft lite mer intensitet, framförallt i marken. Kanske 4x6 böj och 2x6 mark eller något åt det hållet.
Är också osäker till hantellyft framåt. Främre axlar tar ju så mycket stryk från all annan press, varför inte istället isolera sidan om något? Möjligtvis också överväga lite baksida axlar för att hålla dig skadefri i längden.
Men i stora hela ser det stabilt ut!
Tycker 5x6 böj följt av 5x6 mark verkar mycket, om det inte är pyramidset. Det måste vara väldigt mycket volym på väldigt låg % av ditt 1RM. Hade hellre haft lite mer intensitet, framförallt i marken. Kanske 4x6 böj och 2x6 mark eller något åt det hållet.
Är också osäker till hantellyft framåt. Främre axlar tar ju så mycket stryk från all annan press, varför inte istället isolera sidan om något? Möjligtvis också överväga lite baksida axlar för att hålla dig skadefri i längden.
Men i stora hela ser det stabilt ut!
Alright man, du har en poäng i det du säger, kanske får dra ner lite på böjen o marken.
Tack som tusan för alla svar, uppskattas! :)
Kör mindre set i marken,kommer förstöra ditt nervsystem annars. Kör 1-2 tunga set på 3-5 reps och 2-3 uppvärmningsset. Hade även varierat axel och bröst övningar,så om du startat med bänk på din första överkropps dag så vill du börja med axelpress på den andra dagen då de drar väldigt mycket av varandra. Dvs om du börjar med bänk blir din axelpress svagare och tvärtom. Hade kört något sånt här.
Överkropp 1:
Bänk
Stångs rodd
Sidolyft (dina främre axlar får redan en del stryk på bänken)
Lats drag
Stångs curl
Tricep pushdowns
Underkropp 1:
Knäböj
Romanska mark (du vill undvika raka mark då du kmr få jävla ryggproblem av dem)
Ben press
Lår curl
Överkropp 2:
Militär press
Pullups
Lutande hantelpress
Kabel rodd
Tryndrag eller omvända flies
1-2 bicep,tricep övningar
Underkropp 2:
Mark (1-2 sets)
Front böj eller utfall (tveksamt om du vill köra knäböj efter tunga mark)
Ben press
Lår curl
Kör mindre set i marken,kommer förstöra ditt nervsystem annars. Kör 1-2 tunga set på 3-5 reps och 2-3 uppvärmningsset. Hade även varierat axel och bröst övningar,så om du startat med bänk på din första överkropps dag så vill du börja med axelpress på den andra dagen då de drar väldigt mycket av varandra. Dvs om du börjar med bänk blir din axelpress svagare och tvärtom. Hade kört något sånt här.
Överkropp 1:
Bänk
Stångs rodd
Sidolyft (dina främre axlar får redan en del stryk på bänken)
Lats drag
Stångs curl
Tricep pushdowns
Underkropp 1:
Knäböj
Romanska mark (du vill undvika raka mark då du kmr få jävla ryggproblem av dem)
Ben press
Lår curl
Överkropp 2:
Militär press
Pullups
Lutande hantelpress
Kabel rodd
Tryndrag eller omvända flies
1-2 bicep,tricep övningar
Underkropp 2:
Mark (1-2 sets)
Front böj eller utfall (tveksamt om du vill köra knäböj efter tunga mark)
Ben press
Lår curl
Låter gött, tack! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.