handdator

Visa fullständig version : Bra upplägg???

thefalconist
2015-10-18, 13:27
Har skrivit de antal set jag gör av varje övning. 7-12 reps inom varje set

Måndag: RYGG & Biceps
Latsdrag - 8
Latspress (stående) - 5
Hammercurls rep - 4
Omvänd skivstångscurl - 2
Shrugs med stång - 5
Marklyft - 5

Tisdag: MAGE & BEN
Löpband 20 min
Situps med viktskiva - 5
Knästående repdrag - 5
Knäböj - 5

Onsdag - BRÖST & AXLAR
Lutande Hantelpress - 5
Cabel crossovers - 5
Hantellyft bakåt - 3
Hantellyft åt sidan - 5
Pec Dec - 5
Militärpress - 5

Torsdag - Vila/Motion
Löpband 30 min

Fredag - BEN & Biceps
Lårcurl - 3
Baksida-lårcurl - 3
Benpress - 3
Hammercurls - 3
Hammercurls rep - 3
Knäböj - 5

Lördag - BRÖST & AXLAR
Bänkpress - 10
Militärpress - 10

Söndag - Vila

PureWhey
2015-10-18, 15:26
Vad är latspress?

thefalconist
2015-10-18, 17:46
stående latsdrag, men man pressar ju snarare än drar

Jontalinen
2015-10-18, 17:52

...va?

FearIsTheWeaknes
2015-10-18, 17:55

Menar du raka latsdrag måntro? Annars kan jag inte få upp någon bild i huvudet på hur man kan få någon rygg övning att likna press

PureWhey
2015-10-18, 18:11
Ehm, va? Bild?
En PULLdown-version i kabel kanske?

thefalconist
2015-10-18, 18:43
Menar du raka latsdrag måntro? Annars kan jag inte få upp någon bild i huvudet på hur man kan få någon rygg övning att likna press

Ja, så kallas de ibland.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/190

Ajiusa
2015-10-18, 19:41
Ingen rodd eller mark? Tycker det verkar vara ett ganska ostabilt program om jag ska vara ärlig

Jontalinen
2015-10-18, 19:56
Ingen rodd eller mark? Tycker det verkar vara ett ganska ostabilt program om jag ska vara ärlig

Mark finns ju längst ner på ryggdagen där.

Däremot hade jag velat ha någon av de klassiska roddövningarna. Varför tränas bara rygg en gång medan bröst och ben får två tillfällen?

Sen hoppas jag att övningarna inte är utskrivna i den ordning du utför dem, känns värdelöst att avsluta med knäböj på bendagen och mark på ryggdagen. Dessa borde ligga först.

PureWhey
2015-10-18, 20:16
Ja, så kallas de ibland.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/190

En dragövning om något

adamol
2015-10-18, 20:40
Jag hade rekommenderat att leta upp ett annat program från någon med mer erfarenhet. Google ger dig mängder av resultat om du söker på något lämpligt t ex upper lower, push pull legs, etc.

Rolfarsson
2015-10-19, 00:00
Du bör undvika situps (https://uwaterloo.ca/kinesiology/hes-got-our-backs) om du är rädd om dina diskar, och när det kommer till programmet så ser det inget vidare ut, ta adamol's råd och gå på ett beprövat program som har en progressionsplan istället.
Är du fortfarande i nybörjarstadiet så kör på ett helkroppsprogram, annars är över/under ett bra alternativ, som t.ex. westside barbell for skinny bastards.

Cruceuz
2015-10-19, 05:45
Du kan ju räkna med garanterade skador av detta program. Som en regel vill du ha dubbelt så mycket drag som press övningar för att undvika problem med axlar osv. Dessutom skulle jag inte rekommendera 5 sets av mark,kör 1-2 sets annars kommer du att dra för mycket av nervsystemet. Skulle rekommenderat upper/lower eller PPL.

Ollie
2015-10-19, 09:30
Mycket biceps men inge triceps.. :P
Och bröst och axlar samma dag är väl inget jag skulle rekommendera, kör dom separat.

thefalconist
2015-10-19, 10:12
En dragövning om något

Beror ju på hur du definierar ordet "drag". Killen på länken pressar ju vikten nedåt snarare än drar den.

thefalconist
2015-10-19, 10:15
Mycket biceps men inge triceps.. :P
Och bröst och axlar samma dag är väl inget jag skulle rekommendera, kör dom separat.

Triceps involveras ju i de flesta pressövningarna. Får grym träningsverk i dem efter "raka latsdrag" också, så det är en muskel jag känner får arbeta hårt nog som det är faktiskt.

PureWhey
2015-10-19, 10:21
Beror ju på hur du definierar ordet "drag". Killen på länken pressar ju vikten nedåt snarare än drar den.

Han drar den mot kroppen.

Ollie
2015-10-19, 10:23
Triceps involveras ju i de flesta pressövningarna. Får grym träningsverk i dem efter "raka latsdrag" också, så det är en muskel jag känner får arbeta hårt nog som det är faktiskt.

Okej, men du känner inte att du använder biceps tillräckligt när du kör rygg då utan dom behöver du pumpa två gånger i veckan?
Jag får träningsvärk i benen av att jogga, betyder det att jag tränar dom för volym då?

thefalconist
2015-10-19, 10:25
Mark finns ju längst ner på ryggdagen där.

Däremot hade jag velat ha någon av de klassiska roddövningarna. Varför tränas bara rygg en gång medan bröst och ben får två tillfällen?

Sen hoppas jag att övningarna inte är utskrivna i den ordning du utför dem, känns värdelöst att avsluta med knäböj på bendagen och mark på ryggdagen. Dessa borde ligga först.

Får problem med en skada i underarmen vid många dragövningar. Men marklyft och latsdrag funkar fint.

Jo jag kör dem i den ordningen de står utskrivna. Vet inte om de har med PWO´n att göra men kommer igång ordentligt efter att jag hållt igång ett tag.

Sedan gör jag både marklyften och knäböjen hemma skall jag säga, av bekvämlighetsskäl då jag bor nära, så hinner man slänga i sig lite pulver emellan. Jag hade likagärna kunnat lägga in 10 set mark lr knäböj för orken har jag inga problem med, kör högdos PWO och vilar ut ordentligt innan passen så jag har medvetet försökt att hålla ner seten för att undvika överträning.

Funderar även på att lägga in mage och marklyft på torsdagen. Samma som tisdagar fast byter på torsdag till mark istället för knäböj.

thefalconist
2015-10-19, 10:30
Okej, men du känner inte att du använder biceps tillräckligt när du kör rygg då utan dom behöver du pumpa två gånger i veckan?
Jag får träningsvärk i benen av att jogga, betyder det att jag tränar dom för volym då?

Eftersom jag inte känner att bicepsen kopplas in så mkt av varken marklyft eller latsdrag så, nej.

Din jämförelse med träningsverk av jogging är lika irrelevant som den är barnslig.

Ollie
2015-10-19, 10:52
Eftersom jag inte känner att bicepsen kopplas in så mkt av varken marklyft eller latsdrag så, nej.

Din jämförelse med träningsverk av jogging är lika irrelevant som den är barnslig.

Och ditt upplägg med två biceps pass och nada Triceps är komiskt, du kommer in och ber om tips och råd om ditt upplägg är bra men du vet redan vad som är tillräckligt när det kommer till dina armar.
Ditt upplägg är inge vidare, så good luck buddy.
*slap*

Rolfarsson
2015-10-19, 11:07

Varför? Kör man inte en "brosplit" så är det i dom flesta fallen ett mindre bra alternativ, speciellt ur ett skadeperspektiv.

Ollie
2015-10-19, 11:10
Varför? Kör man inte en "brosplit" så är det i dom flesta fallen ett mindre bra alternativ, speciellt ur ett skadeperspektiv.

Fast jag kan ju tycka att hans upplägg är just en brosplit?

Blaine
2015-10-19, 11:54
thefalconist, du verkar ha argument och förklaringar mot all kritik som ges. Är du ens mottaglig för kritik med tanke på att du efterfrågar om upplägget var/är bra eller inte? Du verkar ju ändå köra ditt race.

thefalconist
2015-10-19, 12:25
thefalconist, du verkar ha argument och förklaringar mot all kritik som ges. Är du ens mottaglig för kritik med tanke på att du efterfrågar om upplägget var/är bra eller inte? Du verkar ju ändå köra ditt race.

Självklart lyssnar jag på kritiken men det betyder ju inte att jag köper allt jag hör. Jag har styrketränat till och från i över 10 år och känner min kropp och vet tex. att raka latsdrag tar mkt på mina triceps, det är ju för övrigt bara att kolla upp, det är en övre rygg och triceps övning.

Att jag kör biceps 2 gånger är för att jag behöver bygga på dem lite extra.

Om vi säger såhär, ang. mitt ryggpass som jag fått kritik på, ge mig tips på bättre övningar så skall jag självklart lyssna och ta till mig det.

Rolfarsson
2015-10-19, 12:47
Fast jag kan ju tycka att hans upplägg är just en brosplit?

Mja, bröst och axlar har 2 pass i veckan, skulle han separera axlar och bröst så skulle axlarna tränas 4 gånger i veckan, plus det som dom får på ryggpassen.

Ollie
2015-10-19, 12:50
Med tio års erfarenhet kan jag ju tycka att man borde förstå vikten i att träna både biceps och triceps likvärdigt och inte bara dra slutsatsen att den ena tränas tillräckligt för att den kommer i användning i en övning där latsen är huvudsakliga muskel som tränas.

För med din teori, om vi vänder på biceps triceps i sammanhanget, så funkar ju lat pulldownen alldeles utmärkt och tillräckligt för att stimulera biceps och således behöver man inte träna biceps mer.

Men nu var jag väl barnslig igen.

Ollie
2015-10-19, 12:52
Mja, bröst och axlar har 2 pass i veckan, skulle han separera axlar och bröst så skulle axlarna tränas 4 gånger i veckan, plus det som dom får på ryggpassen.

Jag tolkar begreppet "axlar" som just hela axlarna och då känns det oerhört tungt att köra bröst + axlar på ett pass.
Hade han däremot delat upp det och kört baksida axlar med rygg, och framsida med bröst, så hade jag inte sagt något.

thefalconist
2015-10-19, 13:18
Med tio års erfarenhet kan jag ju tycka att man borde förstå vikten i att träna både biceps och triceps likvärdigt och inte bara dra slutsatsen att den ena tränas tillräckligt för att den kommer i användning i en övning där latsen är huvudsakliga muskel som tränas.

För med din teori, om vi vänder på biceps triceps i sammanhanget, så funkar ju lat pulldownen alldeles utmärkt och tillräckligt för att stimulera biceps och således behöver man inte träna biceps mer.

Men nu var jag väl barnslig igen.

Om du kikar lite noggrannare på mitt upplägg så tränas triceps betydligt mera än vad mina biceps gör. Jag kör tex. ca 100 reps bänk och 150 reps militärpress i veckan, och då räknar jag inte ens in mitt onsdagspass där triceps tränas i princip varenda övning.

Sedan måste du skilja på latsdrag (lats/biceps) och stående RAKA latsdrag (lats/triceps) som jag för enkelhetens skull först valde att kalla för latspress just för att man pressar mera än vad man drar. Skulle du tex. kalla tricepspress för en bicepsövning? Den är nästan likadan som raka latsdrag med den skillnaden att man i den senare arbetar med raka armar i en större rörelsebana.

PureWhey
2015-10-19, 17:11
Kör hårt.

Pansarhaj
2015-10-19, 23:48
Kaos. För mycket Kaos.

Minska antal övningar och och kör stenhårt på basövningar.