handdator

Visa fullständig version : Doseringstips

SEW
2015-10-18, 12:32
Som rubriken lyder behöver jag doseringstips till min pwo.
Beta-alanin
Citrulline malate
Agmatine
Kreatine
Maltodextrin
Koffein+Tyrosine kapslar (200mg/ämne/kapsel)

//SEW

Gerdler
2015-10-18, 18:15
Beta-alanin 0 mg, Kör du det för att du gillar stickningar så är det väl typ 2-5g som behövs.
Citrulline malate 0 mg
Agmatine 0 mg
Kreatine 0-5g (varför ska du ha det i PWO??)
Maltodextrin 0 mg, kör du lchf och behöver maltot för att prestera?
Koffein+Tyrosine kapslar 200-400 mg koffein, skit i tyrosinet

ddr
2015-10-18, 18:20
Om du ska ha alla ämnena ovan så.

Beta-Alinin: 4-5 Gram
Citrulline: 4-5 Gram
Agmatine: 1000mg
Kreatin: 5 Gram
Koffein: 400mg, Tyrosinet kan du skippa när tabsen är slut.

Mängd Maltodextrin beror ju på vad du äter i övrigt;

SEW
2015-10-18, 18:44
Beta-alanin 0 mg, Kör du det för att du gillar stickningar så är det väl typ 2-5g som behövs.
Citrulline malate 0 mg
Agmatine 0 mg

Fruktansvärt onödig kommentar. Har väl för fan inte köpt grejerna för att inte använda dom så varför ens kommentera? frågade inte om det var bra ingridenser utan hur mycket jag skulle ta.

SEW
2015-10-18, 18:47
Om du ska ha alla ämnena ovan så.

Beta-Alinin: 4-5 Gram
Citrulline: 4-5 Gram
Agmatine: 1000mg
Kreatin: 5 Gram
Koffein: 400mg, Tyrosinet kan du skippa när tabsen är slut.

Mängd Maltodextrin beror ju på vad du äter i övrigt;

Tack.

ddr
2015-10-18, 18:54
Tack.

Apropå Malto så skulle jag satsa på uppemot 0.5xkv. (25-50 Gram i regel)

SEW
2015-10-18, 18:55
Citrulline malate 0 mg
Agmatine 0 mg

Och varför jag tar kreatin innan är för att jag inte tror att det spelar någon roll när man tar det, ibland tar jag innan och ibland studie. Det finns inte nog med forskning för att kunna ge ett definitivt svar för när det bör intas. Dock tror jag att skillnaden är marginell när man tar kreatinet.

PS. Ursäkta om jag lät otrevlig i förra svaret. Menar bara att om du inte tycker att det är nödvändigt med vissa ingredienser så använd de inte. Men säg inte till mig att inte använda dom om jag inte frågar.

Rahf
2015-10-18, 19:26
Satsa inte på mer än 200mg koffein till att börja med, är mitt tips. Lätt att det slår över om man inte är van brukare eller kaffedrickare. Samma filosofi gäller maltot, då det lätt kan sabba konsistens och smak.

Kischen
2015-10-18, 19:27
Oansvarigt att rekommendera 400 mg koffein bara sådär. Hälften ffs.

PureWhey
2015-10-18, 19:28
Inget ffs

King Grub
2015-10-18, 19:30
Koffein har en dosrelaterad prestationshöjande effekt upp till 5 x kroppsvikt i mg. Över det ger inget extra. Den prestationshöjande effekten pågår oförminskad i 5 timmar.

Gerdler
2015-10-18, 19:51
Och varför jag tar kreatin innan är för att jag inte tror att det spelar någon roll när man tar det, ibland tar jag innan och ibland studie. Det finns inte nog med forskning för att kunna ge ett definitivt svar för när det bör intas. Dock tror jag att skillnaden är marginell när man tar kreatinet.

PS. Ursäkta om jag lät otrevlig i förra svaret. Menar bara att om du inte tycker att det är nödvändigt med vissa ingredienser så använd de inte. Men säg inte till mig att inte använda dom om jag inte frågar.

Det är säkert korrekt om kreatinet. Ta det när du vill men det har ingen omedelbar effekt.

Ingen fara att du lät otrevlig, det var förväntat. :) Jag menar med så mycket skit i cirkulation så är nerverna säkert på helspänn. :laugh:

Koffein har en dosrelaterad prestationshöjande effekt upp till 5 x kroppsvikt i mg. Över det ger inget extra. Den prestationshöjande effekten pågår oförminskad i 5 timmar.

Så om man är 80 kilo fet så kan man ta 400mg, medans om man väger 45 kilo så är det 175 mg för mycket!

Vadå oförminskad? Menar du att trots att koffeinet metaboliseras och koncentrationen minskar så är effekten densamma i 5 timmar? Vad händer efter 5 timmar i så fall? Eller menar du att effekten per mg i omlopp är oförändrad så att effekten endast sjunker i takt med att koncentrationen minskar och bindningen till adenosinreceptorn är oförändrat stark?

SEW
2015-10-18, 22:14
Inget ffs

Som nämnt innan. Ber inte om råd vad jag bör ta eller inte, utan hur mycket. Så håll det där för dig själv, är inte jävla dugg intresserad.

SEW
2015-10-18, 22:15

Inte för att jag misstror dig, utan för att jag är intresserad, skulle du kunna länka var du hittade den informationen?

King Grub
2015-10-18, 22:32
Det är mångårig kunskap, inget jag har en länk till. Valfri lärobok i träningsfysiologi. Säg Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance av McArdle och Katch.

Grotesk
2015-10-18, 23:18
Angående koffeindoseringen för prestation så har tex. Träningslära tagit upp detta, för er som kräver en källa:

http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Beemel
2015-10-19, 07:03
Som nämnt innan. Ber inte om råd vad jag bör ta eller inte, utan hur mycket. Så håll det där för dig själv, är inte jävla dugg intresserad.

Och om rådet är, att för bästa effekt, ska du inte ta något alls?
Att det bästa för träning, resultat och kropp (och så vidare) är att låta bli. Varför ska man då inte svara det?
Vilken dos man kan ta av något som är onödigt/skadligt/kontraproduktivt mot syftet är en ganska intetsägande frågetställning, i dessa fall så handlar det ju faktiskt snarare om vad man bör än vad man kan ta.
Att du redan har köpt ämnena ändrar det ju inte faktumet att det bästa kanske vore att låta bli, något som kanske skulle övervägts innan införskaffandet kan man tycka.

En väldigt extrem jämförelse för att understryka min poäng men hoppas du förstår poängen:
Om någon frågar "hur mycket heroin ska man ta", bör inte svaret (från de allra flesta) då rimligen bli 0g?
Och nej jag jämför inte PWO och heroin, Jag jämför argumenten.

PureWhey
2015-10-19, 07:41
http://i.imgur.com/rNXC1E4.png

Från McArdle & Katch

Gerdler
2015-10-19, 11:29
Om time trial hade varat i 5 timmar eller startat 2-3 timmar senare så skulle jag spontant gissat att 9 och 13 mg/kg hade varit bättre än 5 mg/kg. Men sen kanske det är fel, vore intressant att veta.

PureWhey
2015-10-19, 13:35
Fler bieffekter skulle du få iaf

Morrris
2015-10-19, 13:59
Är inte det här typ din tredje tråd om din pwo?

PureWhey
2015-10-19, 17:45
Är inte det här typ din tredje tråd om din pwo?

Typ, på tre dagar.

z_bumbi
2015-10-19, 18:54
Finns tidigare trådar