handdator

Visa fullständig version : Första riktiga deffen....

rubenrastloes
2015-10-16, 15:22
Hej!

För två år sen i Maj så började jag träna, för första gången i mitt liv. I Januari förra året hade jag gått ner 40 kg. Jag gjorde det jag tyckte var kul, vilket var att styrketräna. Idag har den viktnedgången förändrat mitt liv, jag har mitt drömjobb och ett självförtroende. Awesome. Jag gick ifrån 130kg - 90! Idag så väger jag 95 kg fast med mindre kroppsfett än vad jag hade då.

Jag har börjat med min första "riktiga" deff och har redan lite funderingar, dels så kan jag inte kontrollera min kost helt och hållet vilket jag vet är vitalt. Mat får jag igenom jobbet, jag bor också på jobbet så att ta med låda är tyvärr inte ett alternativ. Inte heller får jag lagra några kylprodukter i köket på jobbet/vi har inte heller tillgång till kyl. Jag jobbar i flottan det är därför det ser ut på det sättet. Till detta så har jag hjälp av en app, Lifesum som hjälper mig att tracka kallisarna, det är jävligt bekvämt.

Jag vill börja med att "deffa" bort 5 kg, samtidigt som jag behåller så mycket muskelmassa som möjligt. Jag vill ner till 90 kilo igen! När jag räknar på "nätet" på hur mycket kcal jag ska få i mig så säger den 3512 kcal/dag. Om jag då "snabbt" vill gå ner den vikten så kan jag ligga på underskott att jag går ner ett kilo i veckan? Eller ska jag köra på 0,5 kilo alltså 500 kcal i underskott per dag?

Jag styrketränar 4 dagar i veckan, löper 40 minuter en dag och kör HIIT en dag. Alltså har jag tagit att jag tränar 5-6 gånger i veckan, är det rätt?

sldkjbiolkbnpo HAR TYP EGENTLIGEN EN MILJON FRÅGOR jag har motivationen att göra detta jag har bara inte kunskapen, för jag vet vad det kostar. Jag vet hur det känns att vara hungrig hela jävla tiden, jag vet hur det känns att ta sig till gymmet dom dagar man fuckat upp livet, sovit en timme men fortfarande släpar sig iväg FÖR DET SOM HAR DRIVIT MIG ÄR KLARHETEN I MÅLET SOM JAG SKA UPPNÅ, KOMMER UPPNÅ.

Jag behöver bara lite hjälp så det går så bra som möjligt för mig.

Att äta 3000 kcal/dag och gå ner i vikt känns i princip omöjligt för mig...men är det så så får jag väl testa och se i några veckor. Rör inte vågen på sig så kan jag sänka mer och mer till den börjar göra det.

TACK FÖR SVAR

Ruben

Beemel
2015-10-19, 05:02
Ja du kan gå ner både 0,5 och 1 kg i veckan (de flesta rekommenderar 0,5)
att snabbt gå ner i vikt och att minimera muskelförlust är för mig nästintill motsatser.
vad menar du med att det är "rätt" att du tränar 5-6 gånger i veckan? Det är väl varken mer eller mindre rätt än 4 eller 7 gånger? Trivs du med det och det funkar så är det rätt för dig.
Kaloriuträkningar på nätet, eller via ekvationer ger jag inte ett skit för.
De ger på sin höjd en indikation på vart man kan testa att lägga sig.
Man korrigera intaget efter vad vågen visar.

rubenrastloes
2015-10-19, 17:49
Ja du kan gå ner både 0,5 och 1 kg i veckan (de flesta rekommenderar 0,5)
att snabbt gå ner i vikt och att minimera muskelförlust är för mig nästintill motsatser.
vad menar du med att det är "rätt" att du tränar 5-6 gånger i veckan? Det är väl varken mer eller mindre rätt än 4 eller 7 gånger? Trivs du med det och det funkar så är det rätt för dig.
Kaloriuträkningar på nätet, eller via ekvationer ger jag inte ett skit för.
De ger på sin höjd en indikation på vart man kan testa att lägga sig.
Man korrigera intaget efter vad vågen visar.

Det jag undrade var om det var rätt enligt dom där uträkningarna, även om jag inte tränar styrka varje dag så valde jag fortfarande att jag tränar 6 ggr i veckan. Men som du säger dom är inte exakta!

Beemel
2015-10-20, 06:53
Det jag undrade var om det var rätt enligt dom där uträkningarna, även om jag inte tränar styrka varje dag så valde jag fortfarande att jag tränar 6 ggr i veckan. Men som du säger dom är inte exakta!

Hur ska vi kunna svara på det, vi vet ju inte vilka "dom där uträkningarna" är.
Generellt så förbränner exempelvis löpning mer kalorier per tidsenhet än vad gymträning gör.
Det bästa och enda sättet att få en vettig bild av hur din kropp funkar och vilken kalorinivå du ska lägga dig på är att under 2-3 veckor äta exakt lika mycket kalorier varjedag (gärna med ungefär samma macronutrientfördelning också)
Väg dig varje dag.
Använd medianvärdet för hela veckorna.
Efter tre veckor så har du en ganska klar bild över om och hur mycket din vikt påverkas av just denna kalorinivå. Justera därefter denna nivån efter behov/målsättning för att på så sätt pricka in den nivå du bör ligga på för att vikten ska utvecklas åt det håll och i den takt du vill.
Det är det i särklass bästa sättet att gå tillväga.

Lycka till!

karlingen
2015-10-20, 07:18
3000 kcal/dag för att gå ner i vikt? *gah!**gah!**gah!*

Hanse
2015-10-20, 07:28

Varför inte?

karlingen
2015-10-20, 07:30
Varför inte?

Jag har inte sagt att det inte är tillåtet :)

För mig är det en skräcksiffra eftersom jag måste klara mig på mina ynka 1700 kcal för att skära ner ett halvt kilo i veckan.

Jag är däremot inte 190 cm och väger inte 100kg, så jag förstår skillnaderna.

Hanse
2015-10-20, 07:42
Jag har inte sagt att det inte är tillåtet :)

För mig är det en skräcksiffra eftersom jag måste klara mig på mina ynka 1700 kcal för att skära ner ett halvt kilo i veckan.

Jag är däremot inte 190 cm och väger inte 100kg, så jag förstår skillnaderna.

Aha, själv gick jag aldrig under 1800k vid min tävlingsdiet förra året. :)

Beemel
2015-10-20, 08:02

Haha vissa har det bra.

begt
2015-10-20, 08:04
Börja med löpning eller skidor så är det lätt att gå ned i vikt på 3000 kcal eller mer.

Beemel
2015-10-20, 10:37
Börja med löpning eller skidor så är det lätt att gå ned i vikt på 3000 kcal eller mer.

Jag tränar redan löpning. Körde halvmara i år och tränar för maran nästa år. Jag går lätt upp i vikt på 3000kcal
tränar 4 pass löpning 3 pass styrka i veckan. Vägee deygt 90kg
min balans är ungefär 2500-2600 kcal

Så lätt skulle jag inte kalla det....

begt
2015-10-20, 16:11
Hur är det möjligt ens? 90 kg och balans på 2500-2600 kcal?

Beemel
2015-10-20, 16:36
Hur är det möjligt ens? 90 kg och balans på 2500-2600 kcal?

Säg det. Har alltid varit så. Tränat större delen av mitt liv. Har aldrig kunnat ätit särskilt mycket utan att gå upp i vikt.
its a curse. Särskiltdå jag gillar mat =)