handdator

Visa fullständig version : Antal poäng per termin - högskola

Arrival
2015-10-15, 15:12
Jo, tänkte på en sak. Om man ska plugga så står det att man kan läsa högts 45 poäng per termin. Men man kan väl bara få studiemedel för 30 poäng, eller?

Alltså ex. finns det ju program som är kanske 180 poäng, då räknas det ju 30 poäng per termin. Men om man också vill läsa någon kurs som kanske ligger på 15 poäng, då blir det ju totalt 45 poäng.

Får man studiemedel för båda eller blir det för mycket? Eller om man får studiemedel för programmet och kanske läser kursen som "hobby". Kommer CSN att bry sig om hur det går på kursen (alltså om man klarar av kursen) om man inte söker studiemedel för kursen? Undrar pga att man måste ju få ett visst antal poäng per termin godkänt för att fortsätta få studiemedel.

Blev lite långt, hoppas att någon orkar läsa... :)

Morrris
2015-10-15, 15:16
Du får bara stöd för 100% studietakt. Att du misslyckas med poäng utöver de du sökt stöd för påverkar inte ditt studiestöd.

Arrival
2015-10-15, 15:19
Ok, snabbt svar! :)

Då kan man alltså "hobbyplugga" något också om man har lust? Tänkte på någon distanskurs, men vet inte om jag kommer att ha tid för det och om det blir för svårt. Då vill jag ju inte att poängen ska räknas. :)

PureWhey
2015-10-15, 15:34
Ja det kan du

Mental
2015-10-15, 15:35
Ok, snabbt svar! :)

Då kan man alltså "hobbyplugga" något också om man har lust? Tänkte på någon distanskurs, men vet inte om jag kommer att ha tid för det och om det blir för svårt. Då vill jag ju inte att poängen ska räknas. :)

Kravet är att du tar de poäng du får bidrag för. Dvs 30 per termin. Utöver det får du plugga och misslyckas hur mycket du vill!