handdator

Visa fullständig version : Råd ang ''deff''

Nvh
2015-10-15, 03:08
Hej! Jag skulle behöva lite synpunkter om vad ska jag göra nu när jag gått ner lite i vikt och börjat träna igen.

Lite bakgrundsinfo:
Har tidigare tränat från att jag var 16 i ca 3år och slutade sen träna i samband med studenten. Efter det vart det bara alkohol,dataspelande och skräpmat.

För ca 3-4 månader sedan bestämde jag mig för att ta mitt feta arsel i kragen och börja träna igen. Även om jag inte hade gått upp så extremt mycket så kände jag mig väldigt obekväm och planerade en viktnedgång i samband med att jag började gymma.

Startade på 86kg och väger på bilderna 75. Är 179cm lång.

Har alltid varit lite småfet tidigare i mitt liv så detta är väl första gången jag inte är det, vill inte direkt gå upp 6-7kg direkt för att sedan gå ner igen innan sommaren nästa år.

Min fråga är egentligen med tanke på ovanstående:

Finns det utrymme att gå ner något mer i vikt, en 3-4kg, med så pass lite muskler eller hade ni tvärvänt direkt och lagt er på kcalöverskott? Tycker fortfarande att det känns degigt runt brösten och höfterna, skulle ju vara trevligt att få bort det först för att sedan fokusera på att bygga och ligga på kcalbalans/lite över för att inte gå upp mer än nödvändigt.

Shqypnia
2015-10-15, 08:48
Ligg på balans ett tag och hitta din träning. Ät bra mat och följ vågen och spegeln. Jag anser du har bra utgångsläge för att bygga men med tanke på din nyliga viktnedgång hade jag rekommenderat balans ett tag.

Fredron
2015-10-15, 18:16
Om jag hade varit i din position så hade jag onekligen slutat att deffa och istället lagt mig på kaloribalans eller ett litet överskott.
Du kan nog inte direkt förvänta dig någon jättestor skillnad fram till nästa sommar så att försöka hinna med att lägga på sig en massa muskler och sen deffa ner sig för att visa upp dem är nog lite väl optimistiskt.
Jag tycker att du har en bra startpunkt dock så varför inte satsa på att gå upp 5kg eller så fram till nästa sommar. Om du tar det lugnt med viktuppgången samt tränar hårt så behöver du inte direkt oroa dig för att du helt plötsligt går och blir "fet" igen.

LunaSpice
2015-10-15, 19:56
Om jag hade varit i din position så hade jag onekligen slutat att deffa och istället lagt mig på kaloribalans eller ett litet överskott.
Du kan nog inte direkt förvänta dig någon jättestor skillnad fram till nästa sommar så att försöka hinna med att lägga på sig en massa muskler och sen deffa ner sig för att visa upp dem är nog lite väl optimistiskt.
Jag tycker att du har en bra startpunkt dock så varför inte satsa på att gå upp 5kg eller så fram till nästa sommar. Om du tar det lugnt med viktuppgången samt tränar hårt så behöver du inte direkt oroa dig för att du helt plötsligt går och blir "fet" igen.

This... Deff är absolut inte prio i ditt läge utan lite bulk skulle inte skada så kan du börja deffa i feb/mars om du känner för det.

Nvh
2015-10-16, 06:17
Okej! Tack så mycket för svar. Lägger mig lite över balans från och med idag!

Mod kan ta bort tråd om möjligt:)

ButtCoughEXTREME
2015-10-16, 14:39
Hej! Jag skulle behöva lite synpunkter om vad ska jag göra nu när jag gått ner lite i vikt och börjat träna igen.

Bra viktnedgång. Men du har inga muskler att deffa fram. Träning på balans är mitt råd.

Traineatrepeat
2015-10-23, 08:30
Håller med alla tidigare kommentarer. Lägg dig på balans 3-4 veckor och kör hårt på gymmet. Öka sen successivt kaloriintaget med kanske 50-100 kcal/vecka tills du kanske lägger på dig 1,5 kg-2 kg i månaden. Sen är det bara att kriga på på gymmet! :D

LunaSpice
2015-10-23, 08:47
Håller med alla tidigare kommentarer. Lägg dig på balans 3-4 veckor och kör hårt på gymmet. Öka sen successivt kaloriintaget med kanske 50-100 kcal/vecka tills du kanske lägger på dig 1,5 kg-2 kg i månaden. Sen är det bara att kriga på på gymmet! :D

Ska han lyckas med att lägga på sig så mkt/månad och öka med den takt du föreslår får han hålla på i MÅNGA månader.

J3T69
2015-10-23, 18:25
0,5 kg vikt uppg per vecka hade jag satsat kring.
Men det är jag det