handdator

Visa fullständig version : 16-åring ta Pwo?

könta
2015-10-14, 16:02
hallå där :)

har just fyllt 16 för 1 månad sen och har tränat i lite över ett år och har ökat väldigt mycket i styrka och massa. Har blivit rätt så intresserad av PWO
fick prova en PWO som heter c4 tror ja den hette av en kompis, Rätt så hyfsad effekt gav den, Stickningar, bättre pump och kände mig starkare.

Men har funderat på att beställa hem bostin loyd's Freak juice för jag vill testa något extremt och se hur det är.

Har inge problem med njurar, lever och hjärta ifall det är någon som undrar.
Så vad tycker ni? är jävligt sugen på att beställa hem den å prova men vill höra eran åsikt om saken :)

mvh

Starke75an
2015-10-14, 16:23
Lär dig dricka kaffe om du behöver vakna till. Funkar.

Fast det var nog inte det svar du ville ha.

Määng
2015-10-14, 16:48
Jag har för mig att freak juice innehåller antingen DMAA eller Ephedra, möjligen både och. Känns inte som en bra idé för en 16-åring att gå omkring påtänd. Så nej, det är inte okej.

Aliaas
2015-10-14, 16:55
hallå där :)

har just fyllt 16 för 1 månad sen och har tränat i lite över ett år och har ökat väldigt mycket i styrka och massa. Har blivit rätt så intresserad av PWO
fick prova en PWO som heter c4 tror ja den hette av en kompis, Rätt så hyfsad effekt gav den, Stickningar, bättre pump och kände mig starkare.

Men har funderat på att beställa hem bostin loyd's Freak juice för jag vill testa något extremt och se hur det är.

Har inge problem med njurar, lever och hjärta ifall det är någon som undrar.
Så vad tycker ni? är jävligt sugen på att beställa hem den å prova men vill höra eran åsikt om saken :)

mvh

beror lite på vad du är ute efter, vill du bara ha energi och stickningar kör på koffeintabletter, beta-alanin (pulver) och kolhydrater så har du en hejdundrande PWO till 25% av priset

Aliaas
2015-10-14, 16:56
Jag har för mig att freak juice innehåller antingen DMAA eller Ephedra, möjligen både och. Känns inte som en bra idé för en 16-åring att gå omkring påtänd. Så nej, det är inte okej.

dessutom är det olagligt i sverige har jag för mig? (som allt annat)

LillisJ
2015-10-14, 17:08
Började med pwo när jag var 15-16, då med DMAA bl.a.

Don't gör it, it's not värt it. Bortkastade pengar känner jag nu i efterhand, samt att PWO säkert gjorde min kropp mer onytta än nytta(beroendeframkallande, energikrasher, onödig press på unga organ), En kopp kaffe eller koffeintabletter är det enda vettiga och har funkat galant i 1.5 år nu.

Pansarhaj
2015-10-14, 18:12
Finns ju de som har tränat betydligt längre än mig här på forumet. Men jag kan säga att jag har aldrig använt en PWO. Och det är nog många här som inte heller har gjort det. Bättre att lägga pengar på mat tycker jag :)

Linjedomarn
2015-10-14, 20:38
Spara pengarna.

SEW
2015-10-14, 20:53
Började med pwo när jag var 15-16, då med DMAA bl.a.

Don't gör it, it's not värt it. Bortkastade pengar känner jag nu i efterhand, samt att PWO säkert gjorde min kropp mer onytta än nytta(beroendeframkallande, energikrasher, onödig press på unga organ), En kopp kaffe eller koffeintabletter är det enda vettiga och har funkat galant i 1.5 år nu.

Amen to that. Dock kommer även koffeinet få dig beroende som du kanske förstår. Jag tycker personligen att du ska ta det försiktigt medan du fortfarande växer (extra försiktigt). Själv skadade jag mig som 16 åring. Och fick vila cirka ett år och är inte helt återställd än. Fruktansvärt jobbig period som även fick mig att må psykiskt dåligt. Tänk på konsekvenserna innan du gör något du får ångra.

DJJOHANSSON
2015-10-14, 23:54
Jag älskar pwo, förespråkar det så ofta jag får chansen.

Men pwo tycker jag faktiskt att det skulle vara 18års-gräns på, risken är väldigt stor att man blir beroende av det och egentligen är det väl inte ett hälsosamt beroende.

Ät en rejäl lunch i skolan och ta snabba kolhydrater innan gympasset, håll dig ifrån koffeinet så länge som möjligt :)

Diomedea exulans
2015-10-15, 00:01
har just fyllt 16 för 1 månad sen och har tränat i lite över ett år och har ökat väldigt mycket i styrka och massa.

Du gör med andra ord helt rätt just nu. Ändra med andra ord ingenting. Köp med andra ord inte PWO.

Aliaas
2015-10-15, 06:23
Jag älskar pwo, förespråkar det så ofta jag får chansen.

Men pwo tycker jag faktiskt att det skulle vara 18års-gräns på, risken är väldigt stor att man blir beroende av det och egentligen är det väl inte ett hälsosamt beroende.

Ät en rejäl lunch i skolan och ta snabba kolhydrater innan gympasset, håll dig ifrån koffeinet så länge som möjligt :)

beroende av vaddå? vad i pwo är beroendeframkallande? förutom koffeinet

Xtreme-G
2015-10-15, 07:46
beroende av vaddå? vad i pwo är beroendeframkallande? förutom koffeinet

Amfetaminderivaten?

Aliaas
2015-10-15, 08:31
Amfetaminderivaten?
De återfinns väll inte i lagliga PWOs?

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Määng
2015-10-15, 08:37
De återfinns väll inte i lagliga PWOs?

Jo, tills de blir olagliga vilket kan ta ett tag.

Aliaas
2015-10-15, 08:42
Jo, tills de blir olagliga vilket kan ta ett tag.
Ofan, vilka är dessa derivat?

Xtreme-G
2015-10-15, 09:13
Ofan, vilka är dessa derivat?

DMAA som nämnts ovan.

Aliaas
2015-10-15, 09:14
DMAA som nämnts ovan.
Men det är somsagt olagligt.

qozmox
2015-10-15, 09:18
vi måste skilja på fysiskt och psykiskt beroende.
att ta stimulantia (lagliga som olagliga) i samband med något så frekvent som träning,
kommer skapa ett beroende.
det gäller även såklart något så simpelt som koffein, något jag själv
finner det svårt att träna utan.

Xtreme-G
2015-10-15, 09:19
Men de är somsagt olagliga.

Jo, nu har det ju blivit det i Sverige, men det hävdades ju att produkten som ts frågade om eventuellt innehåller det.

Det är ju fel att dra alla PWO över en kam dock.

LillisJ
2015-10-15, 14:32
Det spelar ingen roll om det är DMAA eller ej. Tar man PWO 5 gånger i veckan i en månad så kommer man ha svårt att träna utan det framöver.

PureWhey
2015-10-15, 14:35
Det spelar ingen roll om det är DMAA eller ej. Tar man PWO 5 gånger i veckan i en månad så kommer man ha svårt att träna utan det framöver.

Jasså? Körde massiva mängder koffein med annat nästan hela förra året och slutade utan problem.

Självklart är det individuellt som det mesta.

könta
2015-10-15, 17:39

jag har tänkt att endast ta PWO max 2 gånger i veckan när jag ska köra bänkpress och mark så att kroppen inte blir resistant elr hur man ska säga

könta
2015-10-15, 17:41
Amen to that. Dock kommer även koffeinet få dig beroende som du kanske förstår. Jag tycker personligen att du ska ta det försiktigt medan du fortfarande växer (extra försiktigt). Själv skadade jag mig som 16 åring. Och fick vila cirka ett år och är inte helt återställd än. Fruktansvärt jobbig period som även fick mig att må psykiskt dåligt. Tänk på konsekvenserna innan du gör något du får ångra.

jag har tänkt att ta pwo'n endast 2 gånger i veckan när jag kör riktigt tungt så jag inte blir beroende eller behöva höjja dosen för att behålla önskad effekt

könta
2015-10-15, 17:42
tror ni att det skulle vara en bra idé att köpa hem beta-alanin pulver + koffein piller, det är ju 100 gånger billigare och varar mycket längre

Sverker
2015-10-15, 17:44
Man studerar inte effekten hos olika ämnen på minderåriga. Alltså är det svårt att veta effekten och verkningstiden hos olika centralstimulerade ämnen.

Tonåringar har två lägen, Av / På. Alltså gäller det att träna när man är På och vila när man är Av. Att ta centralstimulerade ämnen när man ska varva ned kan aldrig vara bra.

LillisJ
2015-10-15, 17:54
Jasså? Körde massiva mängder koffein med annat nästan hela förra året och slutade utan problem.

Självklart är det individuellt som det mesta.

Good for you! Det är knappast så enkelt för majoriteten att sluta, annars hade väldigt många slutat bruka tobak som exempel. Sen går det inte att jämföra en ~25åring med ett barn.

Shqypnia
2015-10-15, 18:03
Du är 16 år gammal ich blir starkare för varje dag! Du behöver MAT. Ingenting mer.

Svar på din fråga: Ta inte PWO.

Beemel
2015-10-16, 07:22
Good for you! Det är knappast så enkelt för majoriteten att sluta, annars hade väldigt många slutat bruka tobak som exempel. Sen går det inte att jämföra en ~25åring med ett barn.

Nu är det väl i.o.f.s. en rätt stor skillnad på koffein och nikotin.
Både vad gäller påverkan på träning och hur starkt beroendeframkallande det är.
Varför inte jämföra med opiater när du ändå håller på =P

Beemel
2015-10-16, 07:36
tror ni att det skulle vara en bra idé att köpa hem beta-alanin pulver + koffein piller, det är ju 100 gånger billigare och varar mycket längre

Det är ju allt som oftast bara koffeinet som är något att ha i de lagliga PWO'erna. Beta Alanin och Kreatin har båda sina fördelar, men inte i en PWO då ingen av dem ger någon märkbar akut effekt (förutom Beta alaninets irriterande stickningar som nog främst är att betrakta som en oönskad bieffekt)
Om något alls så är nog koffeintabletter det enda vettiga att ta innan ett pass. Men det kommer inte ge någon magisk effekt och kan dessutom verka kontraproduktivt på muskeltillväxten.
Jag vet att många kommer hata mig för denna klyscha. Men orkar man inte träna utan att peta i sig kemiska ämnen så ska man nog ta sig en titt på sitt liv i stort.

Jag är ingen absolutist, jag använder själv koffeintabletter då och då. Men jag är synnerligen restriktiv med att peta i mig dem bara för att. Någon gång i veckan när jag ska ut och springa eller dra till gymmet 5 på morgonen kan det hända att jag tar en om jag känner mig ovanligt trött och seg.
Att lägga pengar på de kemiska häxblandningarna som saluförs under namnet PWO, skulle jag dock aldrig få för mig. Lägger då hellre mina pengar på nya träningskläder och träningsutrusning eller på roligare saker.

Mina goto kosttillskott (eller vad man ska kalla det) är:

Rödbetsjuice (för att det dels är gott blandat med äpple och citron och för att det känns som om det ger en hel del för konditionsträningen)
Gurkmeja/svartpeppar/ingerfära (blandat i kapslar, vågar inte sluta med det då ja inbillar mig att det var denna kombination som avhjälpte mina armbågsbesvär)
Koffein (som beskrivet ovan)
Vassle/EAA (om jag fuskat med proteinintaget i den vanliga maten)

Kreatin ger mig tyvärr ingenting, men det är väl en av de få tillskott som faktiskt ger något för många.

Rikard Jansson
2015-10-16, 08:46
Jag kan ju säga att jag aldrig hade blivit stark utan pwo, men det är väl dels för att jag är lat och odisciplinerad men även för att jag alltid tränat utifrån scheman där passen är prestationsbaserade.

Beemel
2015-10-16, 09:52
Jag kan ju säga att jag aldrig hade blivit stark utan pwo, men det är väl dels för att jag är lat och odisciplinerad men även för att jag alltid tränat utifrån scheman där passen är prestationsbaserade.

Kan verkligen PWO bidra om lathet och disciplin är problemet?!?=)

hurril
2015-10-16, 10:23
Som TS märker är PWO något som retar och hetsar upp många. Du är 16 så du kommer att göra precis som du vill oavsett vad någon skriver i tråden. Detta vet både du och jag.

Det är inte fråga om att PWO:er inte behövs på det där sättet som så många präktiga personer säger. Du vet", du borde nöja dig med lite sämre träningspass för det gör jag och jag är duktig(tm)." En viktigare aspekt är att en väldigt stor del av alla produkter innehåller ämnen som är spännande att inta men som har effekter som ibland är svåröverskådliga - särskilt när man är 16. Precis allt du kommer att känna kommer du att tycka är ballt, starkt och bra så det blir lite som att säga åt en fyraåring: ät inte godis!

Det kommer att gå bättre att träna med PWO i kroppen och substanserna kommer att ha effekter som påverkar dig på olika sätt på kort och lång sikt. Till slut blir det så att det blir tråkigt att träna utan de där effekterna, som att: utan Freak Show i lilla maggen så kan väl ett träningspass inte ge någon effekt alls? Jag går ju bara och drar fötterna efter mig?! Precis.

En av sakerna som händer är att man inte utvecklar den inre drivkraften att träna fullt ut för egen maskin. En annan sak är att du inte alls lika lätt känner din kropps egna varningssignaler om att den behöver vila lite nu så du spöar dig själv förbi resultatsgränsen. Hårda bortkastade träningspass.

En sak många nog inte förstår, heller, är att många av de produkter som finns ute nu faktiskt är extremt potenta. Du tänker: äh - en PWO - hur starka kan substanserna vara? Jag vågar påstå att en del spelar i samma division som amfetamin och andra klassade substanser. Nu ska jag inte göra ett för uppenbart sluttande plan av detta eller börja dilla om gateway drugs men var klok.

Jag tror inte att du behöver det men du har testat själv så dess primära effekter har du fått känna på. Rätt spännande och ballt, jag vet. Men var klok!

MackeJuve
2015-10-16, 10:41
Stickningarna i huden och "pumpen" kanske man inte får men två koppar kaffe innan passet så känner man sig i alla fall hypad och pigg. Billigare alternativ och man får den viktigaste effekten, pigghet. Kan vara ett alternativ om pwo inte är ett måste för dig.

Diomedea exulans
2015-10-16, 11:00

Varför inte? :) Om man är pigg behöver man ju inte lika mycket disciplin för att ta sig i kragen.

Rikard Jansson
2015-10-16, 13:34

Tydligen? :D Vill tillägga att jag inte alls vill påstå att PWO varken behövs eller är bra: men för vissa kan det vara nödvändigt om man tränar på vissa vis, eller om man har vissa andra kompenserande kvaliteter. Som sagt är jag lat och odisciplinerad, men har däremot lite av ett jävlar anamma när det väl gäller att lyfta, och har därför utvecklat en slags träningsfilosofi runt det, och då hjälper det med PWO för att både gömma mina svagheter men också för att få ut mer av mina styrkor. (kör man lågvolym med maxrep-set får man inte ut något vidare av det om man kör ett "maxrep-set" som blir 100kgx6 eller vadfan som helst, när man egentligen klarar 10 om man laddar såinnihelvete och låtsas att hela ens familj blir hängd om man misslyckas osv)

könta
2015-10-16, 16:53
antar väl att jag struntar i PWO'n helt enkelt på grund av vad dem flesta säger.
Har ju testat en PWO vid namn c4 av en kompis och det var rätt så frän effekt men som sagt om jag kan få lika bra resultat utan som med så kör jag såklart utan

exevision
2015-10-16, 21:12
antar väl att jag struntar i PWO'n helt enkelt på grund av vad dem flesta säger.
Har ju testat en PWO vid namn c4 av en kompis och det var rätt så frän effekt men som sagt om jag kan få lika bra resultat utan som med så kör jag såklart utan

Till och med bättre resultat utan PWO. Speciellt på lång sikt.

MånsGoldschmidt
2015-10-26, 18:39
Jag är själv 16 bast, och har taggit lite olika "PWOs", ser inget "dåligt" med att ta PWO i vår ålder. Då jag inte märkt några bieffekter utav DEM JAG TAGIT. Skulle inte rekommendera att ta "Freak Juice" då den innehåller ephedra... Skulle köpt en "snällare" PWO eftersom det är din första :) Så som Gold standard Pre-Workout eller typ #Shatter SX-7. :)

Gerdler
2015-10-26, 20:08
Drick lite kaffe eller gå utan PWO. Jag tror att de flesta PWO är ganska harmlösa även för 16-åringar ur ett rent kemiskt och biologiskt perspektiv. Problemet är att det inte har så stor effekt mer än på just det passet som ni kör för tillfället. Det andra är att den absoluta merparten av effekten ligger i endast en ingrediens och det är koffein. Det kan ni få billigare om ni köper koffeintabletter, eller om ni dricker kaffe.

Så spendera inte era pengar på PWO. Bjud en flicka på bio istället, eller ta henne till laserdome och skjut henne jättemånga gånger för att visa hur mycket du tycker om henne. Jag har råd med PWO, jag tycker inte det är värt det. Är man 16 år och inte sjukt bortskämd så skulle jag säga att man inte har råd med PWO eller åtminstone har man bra mycket bättre grejer att bränna pengarna på.

Beemel
2015-10-27, 09:09
Jag är själv 16 bast, och har taggit lite olika "PWOs", ser inget "dåligt" med att ta PWO i vår ålder. Då jag inte märkt några bieffekter utav DEM JAG TAGIT. Skulle inte rekommendera att ta "Freak Juice" då den innehåller ephedra... Skulle köpt en "snällare" PWO eftersom det är din första :) Så som Gold standard Pre-Workout eller typ #Shatter SX-7. :)

Jag säger inte att det är så, men det du pratar om är inte direkt ett argument för användade. För det första så är det anektodiskt.
För det andra, potentiella problem som kommer över tid är inget du lär märka i dag.
Ditt argument är lite som att säga, "Jag röker, jag har inte lungcancer, alltså är rökning inte farligt".
Jag tror nu inte att de flesta lagliga PWO'er är någon särskild hälsorisk. Men ditt argument håller inte.

Coffe
2015-10-27, 09:58

Effekterna man kan tänkas få ligger väl snarare som nämnts tidigare att man pressar sig in i överträning på grund av att man inte känner igen kroppens varningssignaler och andra problem som kommer över tid, t.ex. sömnproblem om man intar PWOn för sent på dagen. Det finns troligtvis ingen PWO på marknaden som kommer göra att du bara faller ihop och dör vid intagande. Låter klyschigt att säga men saker som man ser som skitsaker i sina odödliga tonår kan lätt bli kroniska problem när man kommer upp i åldern lite.

Gerdler
2015-10-27, 12:18
Argumentet om prioriterade utgiftsområden räcker. 16-åringar har sällan tillräckligt med pengar att göra allt de vill. Så lägg då inte dem på en jävla PWO. Köp ett pokemon-kort, ett datorspel, en biobiljett, ta med tjejen på restaurang, ta med en annan tjej på restaurang, ta en finlandsfärja och kröka med polarna och träffa finskor eller köp ett par finskor(fina skor). Alla sätt att spendera pengar i tonåren är bättre och mer utvecklande än att köpa PWO.

zolion
2015-10-27, 12:45
Koffein tabletter är 👍 100 doser för typ 80:-.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Gerdler
2015-10-27, 12:48
Koffein tabletter är 👍 100 doser för typ 80:-.

+1
Bra och billig PWO!

Starke75an
2015-10-27, 16:12
Kom inte o gnäll att man inte orkar träna utan pwo när man är 16 år. Det räcker ju att kolla på en hantel i den åldern för att musklerna ska växa.

Klein
2015-10-27, 23:02
Kom inte o gnäll att man inte orkar träna utan pwo när man är 16 år. Det räcker ju att kolla på en hantel i den åldern för att musklerna ska växa.

Knappast en åldersfråga. Snarare en fråga om träningsvana hur lite träning som behövs för att man skall växa.