handdator

Visa fullständig version : Svart kaffe = psykopat

King Grub
2015-10-14, 13:13
In two studies, we investigated how bitter taste preferences might be associated with antisocial personality traits. Two US American community samples (total N = 953; mean age = 35.65 years; 48% females) self-reported their taste preferences using two complementary preference measures and answered a number of personality questionnaires assessing Machiavellianism, psychopathy, narcissism, everyday sadism, trait aggression, and the Big Five factors of personality. The results of both studies confirmed the hypothesis that bitter taste preferences are positively associated with malevolent personality traits, with the most robust relation to everyday sadism and psychopathy. Regression analyses confirmed that this association holds when controlling for sweet, sour, and salty taste preferences and that bitter taste preferences are the overall strongest predictor compared to the other taste preferences. The data thereby provide novel insights into the relationship between personality and the ubiquitous behaviors of eating and drinking by consistently demonstrating a robust relation between increased enjoyment of bitter foods and heightened sadistic proclivities.

Individual differences in bitter taste preferences are associated with antisocial personality traits. Appetitee 30 September 2015.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666315300428

Xead
2015-10-14, 14:36
...dricker endast svart kaffe, gärna mörkrost med en extra skopa kaffe... :rolleyes:

Armed Dingo
2015-10-14, 14:53
Andra exempel på bittra livsmedel som jag googlade (google översatt)

Kaffe, mörk choklad, te (om det är bittert te och inte sött ;) , bitter jättepumpa melon, rapini (en slags broccoli), gurkmeja, nässlor, ruccola, rädisa

Intressant att den antisociale dras till mat som andra människor undviker. Han eller hon skyr inte bara människorna utan även den mat de äter.

Själv gillar jag flera av de livsmedel i listan men tycker om sött och salt lika mycket. Om något så gillar jag inte sura saker, det kan jag leva utan.

anvihl
2015-10-14, 16:13
Jag ser mig själv som psykopat, dricker bara svart kaffe. Inget mer av på Armed Dingos lista är gott dock.

Scratch89
2015-10-14, 16:31
Tur att man dricker med mjölk då. ;)

LunaSpice
2015-10-14, 17:03
Jag är delvis psyko då. Jag dricker utan mjölk under fastetimmarna och med mjölk resterande tid. :D

begt
2015-10-14, 17:44
Jag är delvis psyko då. Jag dricker utan mjölk under fastetimmarna och med mjölk resterande tid. :D

Bara svart kaffe oavsett fasta eller ej... Då är jag väl psycho dårå.

Ola Wallengren
2015-10-14, 18:29
Intressant!
Själv reagerade jag på termen "everyday sadism". Är det vardagssadism de menar eller?

Undar vad detta säger om alla IPA/DIPA/APA drickande hipsters? Psykopater eller vardagssadister?

Luca Brasi
2015-10-14, 18:57
Tydligen använde man sig av enkäter för att få veta vad personer med personlighetsstörningar gillar.
Det finns vissa problem med den metoden.

spoonchest
2015-10-14, 19:31
Vilken tur att jag alltid toppar av med barnatårar då!

Armed Dingo
2015-10-15, 11:03
Om vi förutsätter att metoden fungerade väl i detta sammanhang och att resultaten är riktiga;

Är det att vi upplever smaken olika (alltså en "psykopat" tycker det bittra inte är bittert till skillnad från en "normal") eller är det att vi upplever smaken likadant men psykopaten tycker att denna bittra smak är angenäm och en normal gör inte det?

Oavsett vad svaret på den frågan är så är det intressant.

Intressant observation, och att det inte är första gången någon drar denna slutsats.

Vivaldi
2015-10-15, 11:48
Mörkrost med 50g kakao nedmixat, inget socker eller annat mähä ...

Kommer jag bli Hannibal månntro ?

Ristretto
2015-10-15, 12:12

Optimalt att utelämna mjölken när du fastar. Man får mer gainz då.

hurril
2015-10-15, 13:23
Vad fan - jag gillar beska saker mycket.

exevision
2015-10-15, 14:21
Psykopater kanske inte orkar/ids tillaga något som smakar gott.

LunaSpice
2015-10-15, 15:05
Optimalt att utelämna mjölken när du fastar. Man får mer gainz då.

Ja, annars är det inte fasta. :) Ska det va så ska det va...

filmjölk
2015-10-15, 15:18
Jag jobbar i psykiatrin och har träffat x antal antisociala, narcissister, psykopater, borderlinepersonligheter, histrioniker, sadister mfl. Det här är tvärtemot min erfarenhet, alla från de grupperna brukar vad jag erfarit ha extrema mängder socker i kaffet och vara väldigt förtjusta i sött. Ställ fram en skål med godis eller sockerbitar, och den försvinner på nolltid. Samma med saft, läsk, frukt och juice.

Så för mig är det här verkligen en nyhet som går tvärtemot vad jag trott mig veta.

begt
2015-10-15, 16:12
Jag jobbar i psykiatrin och har träffat x antal antisociala, narcissister, psykopater, borderlinepersonligheter, histrioniker, sadister mfl. Det här är tvärtemot min erfarenhet, alla från de grupperna brukar vad jag erfarit ha extrema mängder socker i kaffet och vara väldigt förtjusta i sött. Ställ fram en skål med godis eller sockerbitar, och den försvinner på nolltid. Samma med saft, läsk, frukt och juice.

Så för mig är det här verkligen en nyhet som går tvärtemot vad jag trott mig veta.

Låter ganska logiskt i och med att psykopater är extremt egocentrerade. Jaget blir det enda av betydelse och då kan kortsiktiga belöningar (socker) vara lockande.

WilsonTaylor
2015-10-15, 16:21

Sedan finns det ju (utan att tveka) ENORMA mängder människor som faktiskt är sociopater, antisociala, narcissister m.m. som INTE är inlagda för psykiatrivård. Men ja, det är en enkätundersökning och 953 (stämmer siffran?) personer deltog. X antal väljer att inte besvara enkäten, X antal väljer att ljuga osv. Studien säger väl väldigt lite egentligen.

Å andra sidan är det väl inte svårt att tro att våldsam/ond (malevolent, som de skriver i studien) personlighet går hand i hand med svart kaffe och andra beska livsmedel.

Med det sagt dricker jag alltid svart kaffe, men likväl gillar jag glass, oboy, osv.

Luca Brasi
2015-10-15, 19:09
Psykologiskt research formulär:
Har du en machiavellisk personlighet?
1.Ja
2.Nej

Jag förutser en mycket hög reliability här.

Armed Dingo
2015-10-15, 19:52

Om jag tolkar studien rätt så har det inte riktigt med det att göra. Hade nog gett mer att studera om alla drack svart kaffe (eller svart kaffe med socker i, utan mjölk), om de åt andra beska saker du ställde fram.

Personer med rubbad harmoni av signalsubstanser dras till söta saker. Har jag läst. Har ingen som helst akademisk utbildning i ämnet, bara wikipedia för många år sedan.

Luca Brasi
2015-10-15, 20:20

http://www.jneurosci.org/content/26/49/12664.short
Psykopater ska ha en låg anxiety level tycker man väl,evolutionärt så är ju smaken bittert mer riskabel eftersom många giftiga växter är bittra.

3bz
2015-10-15, 20:58
Everyday sadism beräknas utifrån svar (1-7) på dessa frågor:

Vicarious
1. In video games, I like the realistic blood spurts.
2. I love to watch YouTube clips of people fighting.
3. I enjoy watching cage fighting (or MMA), where there is no escape.
4. I sometimes replay my favorite scenes from gory slasher films.
5. There’s way too much violence in sports. (R)
6. I enjoy playing the villain in games and torturing other characters.
7. In professional car-racing, it’s the accidents that I enjoy most.

(Buckels, E. E., & Paulhus, D. L. (2014). Comprehensive Assessment of Sadistic Tendencies (CAST). Unpublished instrument, University of British Columbia, Vancouver, Canada.)

De administrerade hela CAST, men tog inte med dessa två delar:

Direct - Verbal
1. I was purposely mean to some people in high school.
2. I enjoy making jokes at the expense of others.
3. I have purposely tricked someone and laughed when they looked foolish.
4. When making fun of someone, it is especially amusing if they realize what I'm doing.
5. Perhaps I shouldn’t have, but I never got tired of mocking certain classmates.
6. I would never purposely humiliate someone. (R)

Direct - Physical
1. I enjoy physically hurting people.
2. I enjoy tormenting people.
3. I have the right to push certain people around.
4. I have dominated others using fear.
5. I enjoy hurting my partner during sex (or pretending to).

Vilka känns betydligt värre. Tydligen "råkade" dessa delar slippa undan analysen.

För varje ökning av 1 på every sadism skalan så såg man en ökning av .19 på preference av bitter foods (under antagandet att β i deras rapport är standardiserad, går ju inte alltid lita på), om man tycker det är mycket eller lite får man väl själv avgöra. Bitter foods and drinks M=2.46, SD=1.27, Everyday sadism M=1.72, SD=0.59.

Gerdler
2015-10-15, 22:31
Mörkrost med 50g kakao nedmixat, inget socker eller annat mähä ...

Kommer jag bli Hannibal månntro ?

Kakaon mixad i bönorna? Eller i vätskan efter brygget?

Vivaldi
2015-10-16, 00:25
Kakaon mixad i bönorna? Eller i vätskan efter brygget?

I vätska, kakaopulver nedrört med ballongvisp.

Gör det mest för att kakao är grymt på flera andra vis, men det är gott och är rena dunderhonungen på morgonkvisten.

3bz
2015-10-16, 00:33
I vätska, kakaopulver nedrört med ballongvisp.

Gör det mest för att kakao är grymt på flera andra vis, men det är gott och är rena dunderhonungen på morgonkvisten.

Har du koll på nivåerna av tungmetaller i den kakao du äter? (cf. denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7311507&postcount=6)tråd) borde ju kunna bli en del om du gör det varje dag.

Det är väl inte förrän 2019 eller något som de nya eu-reglerna börjar gälla har jag för mig.

Vivaldi
2015-10-16, 11:29
Har du koll på nivåerna av tungmetaller i den kakao du äter? (cf. denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7311507&postcount=6)tråd) borde ju kunna bli en del om du gör det varje dag.

Det är väl inte förrän 2019 eller något som de nya eu-reglerna börjar gälla har jag för mig.

Kände inte till detta, stort tack för länken!

loaded
2015-10-16, 13:40
Jag har en del antisociala drag i min adhd, började röka weed och supa, sno och skita i skolan redan när jag var 13 Men ändå god förståelse för empati och är väldigt principfast vilket jag är pga att jag har en stark bild av hur en man ska vara och bete sig, inte just att jag har några känslomässiga åsikter i att folk gör saker som jag inte tycker är okey mer än att jag anser det vara ovärdigt och ohederligt.

Min styrka ligger i makt och kontroll, tappar jag denna så sjunker jag ihop, bråkar jag med någon som verkar oberörd så kan det skapa en hel del svaghet i mig, stark ångest och frustration.

När jag väl har kontrollen så finns ingen empati men när den brister så infinner sig något slags maniskt behov av att ställa allt tillrätta, t.ex om folk tycker illa om mig, då måste jag försöka ändra på den bilden till varje pris.

dock ingen vidare affektiv empati mer än en tillfredställelse i att hjälpa andra i avsikt att göra det bekvämare för mig om det stör mitt liv.
Växt upp med människor som är grovt kriminella och sitter i fängelse, är döda, knarkar osv, det gick ändå bra för mig då jag är relativt intelligent.

Kan mkt väl vara så att det är effekten som eftersträvas, dricker givetvis vilket kaffe svart som helst, varmt eller kallt och gärna i ett svep.

Konstanta dopamin kickar är ett måste för att fylla en konstant tomhet, mår bäst när det är lite rörigt runt omkring mig och händer saker som jag kan kontrollera, sitter jag i soffan på kvällen och kollar tv och allt står stilla så mår jag riktigt uselt.

Lever på drömmen och målet, känslan av att något kommer ske och hur jag förverkligar mitt liv/ mål och drömmer mig bort konstant vilket gör det otroligt svårt för mig att leva i nuet.

Eller så snackar jag bara en massa skit, psykopat är ju då inte men det finns ramar och utanför ramarna finns varken regler eller moral.

BS på hög nivå, jag e snellcofffee

Luca Brasi
2015-10-17, 01:00
http://ak-hdl.buzzfed.com/static/enhanced/webdr03/2013/6/13/14/enhanced-buzz-11507-1371149824-17.jpg

Hitler drack mestadels te.

Gerdler
2015-10-17, 01:52
Hitler drack mestadels te.

Men han var väl inte psykopat? Asså jag tror många har fördomar om psykopater. Finns massor av sådana runt oss. Jag avundas deras förmågor ibland.

Hitler han var ideologiskt driven, maktgalen och han hade vissa negativa tankar om bland annat judar. Det är rätt tydligt bland annat när man läser Mein Kampf.
Mot slutet verkade han lida av någon slags paranoia som möjligen haft någon annan orsak än att han faktiskt hade anledning att vara rädd för sin framtid.

Idag är det miljöaktivister och vänsterfalanger samt bakåtstävande konservativa krafter som värnar om rasrenhetens sundhet mot all seriös vetenskap. Deras hat mot växtförädling kostar årligen miljontals människoliv, enorma summor pengar och förstör klimat och biodiversitet i det tysta. Om de är psykopater vet jag inte, troligen är även de ideologiskt drivna eller bara okunniga.

loaded
2015-10-17, 09:33
Psykopaten kämpar där det finns kamp, varför och hur är inte så viktigt, nynazism, aktivism, politik, polis, kriminella gäng, huliganism, sporter, spel, forum etc etc. Hörs och syns och försöker alltid fastslå sin plats och ta en ledande roll eller vara en auktoritet.

Mvh

Luca Brasi
2015-10-17, 10:35
Men han var väl inte psykopat? Asså jag tror många har fördomar om psykopater. Finns massor av sådana runt oss. Jag avundas deras förmågor ibland.

Hitler han var ideologiskt driven, maktgalen och han hade vissa negativa tankar om bland annat judar. Det är rätt tydligt bland annat när man läser Mein Kampf.
Mot slutet verkade han lida av någon slags paranoia som möjligen haft någon annan orsak än att han faktiskt hade anledning att vara rädd för sin framtid.

Idag är det miljöaktivister och vänsterfalanger samt bakåtstävande konservativa krafter som värnar om rasrenhetens sundhet mot all seriös vetenskap. Deras hat mot växtförädling kostar årligen miljontals människoliv, enorma summor pengar och förstör klimat och biodiversitet i det tysta. Om de är psykopater vet jag inte, troligen är även de ideologiskt drivna eller bara okunniga.
Machiavellianism, psychopathy, narcissism, everyday sadism, trait aggression, and the Big Five factors of personality.
En lodis som på några år tillskansar sig makten i ett befintligt parti och sedan manipulerar sig fram till diktators status i en demokrati får nog anses ha vissa "machiavellianska" tendenser i sin personlighet åtminstone.

Gerdler
2015-10-17, 13:46
En lodis som på några år tillskansar sig makten i ett befintligt parti och sedan manipulerar sig fram till diktators status i en demokrati får nog anses ha vissa "machiavellianska" tendenser i sin personlighet åtminstone.

Du kan inte basera en personlighetsdiagnos på att han var (för) framgångsrik. Du har kanske rätt i sak ändå.

Har du läst Mein Kampf? Jag skulle säga att det finns annat en man som Hitler hellre skulle kunna skriva om målet var personlig vinning/makt. Det faktum att hans ideologi tilltalade många på den tiden och att han var vältalig och driven var det som fick honom till makten. Hade hans ideologi varit "bättre" så hade vi hyllat honom idag.

Ideologier är den nya tidens religioner. Hitler, AFA(Antifascistisk aktion), Stalin, Pol Pot, Birgitta Dahl, Mao Zedong, nynazister etc är farliga oavsett deras personligheter, det är deras ideologi som driver dem till vansinnesdåd.

PS när jag tänker efter så kanske Stalin inte passar in i den där listan, inte så säker på hans ideologiska övertygelse.