Visa fullständig version : Spiskummin och fettförlust
King Grub
2015-10-14, 09:27
Introduction
This study aimed to determine the effect of cumin powder on body composition and lipid profile in overweight and obese women.
Materials & methods
In this randomized clinical trial, 88 overweight/obese women were randomly assigned into two groups. The experimental group was asked to have 3 g/d cumin powder with yogurt at two meals for 3 months. The same amount of yogurt minus cumin powder was prescribed for the control group. All patients received nutrition counseling for weight loss in a similar manner. Anthropometric and biochemical parameters were determined before and after the intervention.
Results
Cumin powder reduced serum levels of fasting cholesterol, triglyceride, and LDL and increased HDL. Weight, BMI, waist circumference, fat mass and its percentage significantly reduced. It has no effect on FBS and fat-free mass.
Conclusion
Cumin powder in a weight reduction diet showed improvement in anthropometric and biochemical parameters in overweight/obese women.
Effect of cumin powder on body composition and lipid profile in overweight and obese women. Complementary Therapies in Clinical Practice. Volume 20, Issue 4, November 2014, Pages 297–301.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1744388114000668
Intressant ämne, undermålig studie tyvärr.
Utöver det, någon Iranier som kan svara på om det är normalt med spiskummin i yogurt?
Spiskummin + yoghurt är väl ganska vanlig kombination (plus andra ingredienser) när man gör hummus :)
moderato
2015-10-14, 13:20
Vilken trevlig studie! Tackar vänligast, uppskattar verkligen dina forumposts med medicinska studier på hälsa och även dessa. Skyller på att man är hälsofreak och medicinstudent haha.
Finns ett härligt recept med "marockansk kyckling" i ugn med rotfrukter o grönsaker.
Jag kör med kyckling samt paprika (gul, röd), kikärtor, morot, potatis och sötpotatis..man kan väl ha i vad man vill eg.
Kryddorna består utav saffran, spiskummin, ingefära och kanél om jag inte minns fel.
Kör även i lite skivor utav citron i ugnsformen, riktigt jäkla gott!
Spiskummin + yoghurt är väl ganska vanlig kombination (plus andra ingredienser) när man gör hummus :)
Yoghurt ska ju vara så himla bra för att förbättra insulinkänsligheten.
Var lite oklar när jag ställde min fråga, var mer intresserad av om man äter yogurt med spiskummin utan andra maträtter/tillbehör. Men finns väl en clue i texten att det åts i samband med annan mat:
"The experimental group was asked to have 3 g cumin powder [6] along with yogurt at two meals of lunch and dinner"
För övrigt så hade jag aldrig hört om att använda yogurt i hummus, verkar som de flesta recepten använder det istället för tahini för att göra det "nyttigare". Får väl pröva det som ersättning eller extra ingrediens nästa gång, men tveksam till att det blir en förbättring :)
Ola Wallengren
2015-10-14, 16:26
Intressant ämne, undermålig studie tyvärr.
Det finns problem med blindningen och den är inte bra skriven och redovisad men annars är det väl inget speciellt dåligt.
Vad är det specifikt du tänker på?
Pansarhaj
2015-10-14, 18:14
Wohooo Tacos! ^^
Ola Wallengren
2015-10-14, 18:31
Wohooo Tacos! ^^
Jo, det känner man ju till att de är bra för viktnedgång.
King Grub
2015-10-14, 18:56
Bara det är kummin med så eliminerar det alla kalorier!
Spis kummin så eliminerer du alle kalorier!
Det finns problem med blindningen och den är inte bra skriven och redovisad men annars är det väl inget speciellt dåligt.
Vad är det specifikt du tänker på?
Hur kan man motivera en inferens om skillnader mellan interventionerna utan att visa en interaktion? Nu är ju iofs abstract ganska försiktigt, men om du läser resultatdelen så gör de dessa claims. De testar ju bara simple effects utan att testa för interaktion då allting görs med t-test (för övrigt okorrigerade).
Ett undantag är att de använder ANCOVA där de hittar en skillnad i baseline:
"Analysis of covariance (ANCOVA) was used to adjust mean differences on fasting blood sugar for its baseline concentration"
För övrigt är det ju vansinne att man kan få lov att redovisa sin statistik utan att åtminstone ha med df (F, och t-värden kan ju också vara trevligt). Det är ju inte helt ovanligt att folk felkodar lite grann och då kan man ju iaf spotta ett misstag ibland om df inte passar in. Iofs inget unikt för denna studie, ch troligen inget problem i detta fallet, men det gör det inte mindre irriterande.
Ola Wallengren
2015-10-14, 20:10
Som sagt, själva redovisningen lämnar en hel del att önska. Däremot ser jag inte större fel i att jämföra skillnaderna med t-test eftersom det inte fanns några skillnader vid baseline. Enkelt och begripligt kan vara tillräckligt bra ibland. Eftersom de redovisr p-värde så kam man ju själv bedöma vad gäller multiplicitet.
Som sagt, själva redovisningen lämnar en hel del att önska. Däremot ser jag inte större fel i att jämföra skillnaderna med t-test eftersom det inte fanns några skillnader vid baseline. Enkelt och begripligt kan vara tillräckligt bra ibland. Eftersom de redovisr p-värde så kam man ju själv bedöma vad gäller multiplicitet.
Vilket förutsätter att de faktiskt använt sig av korrekta (per participant) change scores, det framgår inte från paper om så är fallet, givet resten av paper och avsaknaden av redovisningen av statistik så går det ju inte säga varken eller. Men visst, om det faktiskt är change scores så bör ju ett t-test för gruppskillnader i ett värde bli identiskt med en interaktion i en rm anova och min poäng är meningslös.
Gällande korrigering så rapporterar de p>0.005 och p=0.005 jag antar att det första är ett typo(?). Då vi inte vet exakt p-värde så blir det ju lite svårt, om vi antar att p>0.005 är p=0.005 då så blir det ju bara ldl-c kvar efter en bonferroni-korrektion. Men som sag, de går ju inte riktigt utvärdera. Finns det någon annan typ av mindre konservativ korrigering du kan utföra med den data som finns tillgänglig i paper?
Jag tycker inte undermålig är ett dåligt ord att anväda i sammanhanget då den, som du själv skriver, är dåligt redovisad, dåligt skriven, plus att där finns typos, man kan ju undra om någon reviewer ens läst den.
Wohooo Tacos! ^^
+1
Tacovecka nu! Extrapris på allt man behöver till det på Willys!
Jo, det känner man ju till att de är bra för viktnedgång.
De funkar ypperligt. Så länge man håller sig till ganska få av dem fyller dem med mager färs, ost, tacosås och kvarg så blir det nästan bra. Är de starka så får man dessutom en bonus i att upptaget är självreglerande, dvs äter man mer än man bör så tömmer man ut det innan kroppen hunnit göra hypertrofi i love handles.
Win win.... win. :)
Bossebäver
2015-10-16, 06:50
+1
Tacovecka nu! Extrapris på allt man behöver till det på Willys!
De funkar ypperligt. Så länge man håller sig till ganska få av dem fyller dem med mager färs, ost, tacosås och kvarg så blir det nästan bra. Är de starka så får man dessutom en bonus i att upptaget är självreglerande, dvs äter man mer än man bör så tömmer man ut det innan kroppen hunnit göra hypertrofi i love handles.
Win win.... win. :)
Kroppen har minst 40 timmar på sig att ta upp energin innan det kommer ut igen, så njaaaeeee .
Man har väl ändå inte yoghurt i hummus?
Man har väl ändå inte yoghurt i hummus?
Olika antar jag.. jag själv tycker den blir krämigare och godare iaf :)
Brukar även byta ut yoghurt mot kvarg for dem gainz! ;)
Exempel: http://www.arla.se/recept/hummus/
Kroppen har minst 40 timmar på sig att ta upp energin innan det kommer ut igen, så njaaaeeee .
Ehh, jag tror du missuppfattade mig. Jag menar att om man tömmer tarmen så att man skiter brun mat istället för skit så kan kroppen omöjligen ha hunnit ta upp något av det. Jag kanske uttryckte mig otydligt. Men sen förstår jag heller inte mig på vad du säger.
Trevligt. Kör väldigt mycket spiskummin nuförtiden... Tacos med bönor och egen kryddning.
Bossebäver
2015-10-17, 14:04
Ehh, jag tror du missuppfattade mig. Jag menar att om man tömmer tarmen så att man skiter brun mat istället för skit så kan kroppen omöjligen ha hunnit ta upp något av det. Jag kanske uttryckte mig otydligt. Men sen förstår jag heller inte mig på vad du säger.
Skiter du mat regelbundet skulle jag uppsöka läkare.
Sheogorath
2015-10-17, 14:41
spis kummin så eliminerer du alle kalorier!
:d
Luca Brasi
2015-10-17, 17:59
Spiskummin innehåller mycket mineraler och grejer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.