Visa fullständig version : Hur illa är igentligen det här med II??
Hej,
jag har funderat en del på det här med tex II på mjölk.
jag har läst mega-tråden om II här på forumet redan, så ni behöver inte länka till den.
det jag undrar är hur illa det igentligen är. Som jag käkar nu, så intar jag mjölk 2 ggr per dygn.
min frukost är alltid fiberhavregrynsgröt med 2dl mjölk, samt en proteindrink med 3dl mjölk i vid 06:30
mitt andra intag är 3dl i en proteindrink direkt efter träningen vid 19-tiden.
låt säga att jag nu skulle vilja käka gröt 1h innan min träning, och givetvis ha mjölk 2dl mjölk till, är detta illa?
samt, om jag nu kanske vill ha mannagrynsgröt kl 20 som ju görs på mjölk? då kan det plötsligt bli 4-5 intag.
en annan fundering är, spelar det ngn roll ifall jag dricker 3 dl i drinken, eller 5 dl? jag menar alltså, om jag ändå sörplar i mig mjölk, kan jag då lika gärna sörpla ordentligt, eller jag bör hålla det nere även de få gånger jag intar mjölk?
Jag kanse är "ute o cyklar" men jag har fått för mig att det är jätteilla att få i sig mjölk flera gånger per dygn.
är det något mer än mjölk-produkter som ger detta massiva påslag? vilka produkter isåfall??
mvh Rillz:confused:
King Grub
2004-04-12, 16:16
då kan det plötsligt bli 4-5 intag.
4-5 toppar kanske är i mesta laget.
en annan fundering är, spelar det ngn roll ifall jag dricker 3 dl i drinken, eller 5 dl? jag menar alltså, om jag ändå sörplar i mig mjölk, kan jag då lika gärna sörpla ordentligt, eller jag bör hålla det nere även de få gånger jag intar mjölk?
II-värdena är satta vid ett energiintag av 1000 kj av ett visst livsmedel. Ju mer du äter av detta, desto högre insulinpåslag. Dessutom ger alla delar av måltiden insulinpåslag, så det blir inte något medelvärde, utan högre och högre. Tvärtom gäller också att en skvätt mjölk t ex inte ger nämnvärt II alls, eftersom energimängden blir så låg.
Jag kanse är "ute o cyklar" men jag har fått för mig att det är jätteilla att få i sig mjölk flera gånger per dygn.
Vad är du rädd för?
Återigen är det mängderna det är frågan om.
är det något mer än mjölk-produkter som ger detta massiva påslag? vilka produkter isåfall??
Vitt bröd, rågbröd, potatis, potatisprodukter, vita bönor i tomatsås, glass, så gott som allt godis, vassleprotein, frukostflingor, så gott som alla bakverk, PIZZA, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, lasagne, fil, yoghurt, keso, kesella, äggvita, russin, socker, druvsocker - många raffinerade produkter.
Det jag är rädd för är att få kass insulinkänslighet o bli fet istället för att bygga vidare på den kropp jag börjat utforma :whipped:
tack för svaren
snart kan man inte äta något alls ju :cryout:
jaja, men då verkar det som att jag är ganska rätt på det redan i dagsläget iaf.
man kan ju nöjja sig med bara en skvätt på gröten, och då i princip bortse från det? tex en halv dl minimjölk på gröten borde väl kvitta?
/Rillz
King Grub
2004-04-12, 16:45
man kan ju nöjja sig med bara en skvätt på gröten, och då i princip bortse från det? tex en halv dl minimjölk på gröten borde väl kvitta?
Det gör varken hit eller dit.
Metal_boy_
2004-04-12, 17:04
Originally posted by King Grub
Det gör varken hit eller dit.
jag dricker 1,5dl mjölk till varje måltid det kan väl heller inte påverka nått?
shit äggvita!? jag som stekte äggvitor istället för vassledrink och klämde i mig sedan trodde jag va duktig i detta syfte:cryout:
King Grub
2004-04-12, 17:10
Originally posted by Metal_boy_
jag dricker 1,5dl mjölk till varje måltid det kan väl heller inte påverka nått?
Där börjar du komma upp i energimängder då det påverkar, men det är ju inga riktiga toppar det är frågan om.
Metal_boy_
2004-04-12, 17:12
Där börjar du komma upp i energimängder då det påverkar, men det är ju inga riktiga toppar det är frågan om.
ska dra ner ännu lite..det är frågan om att avvänja sig nu bara hehe ..ska sluta på en ca halv dl bara för att det e gott sen dricker jag vatten resten av måltiden
King Grub
2004-04-12, 17:16
Dra inte ner för mycket på mjölkintaget, bara. Det är ett ypperligt livsmedel, om man tål det. Koncentrera intaget till en eller par rejäla gånger i stället, så slipper du de negativa effekterna. Ett par insulintoppar per dag klarar kroppen av utan att insulinkänsligheten försämras, om man tränar och sköter kosten i övrigt.
Metal_boy_
2004-04-12, 17:19
Dra inte ner för mycket på mjölkintaget, bara. Det är ett ypperligt livsmedel, om man tål det. Koncentrera intaget till en eller par rejäla gånger i stället, så slipper du de negativa effekterna. Ett par insulintoppar per dag klarar kroppen av utan att insulinkänsligheten försämras, om man tränar och sköter kosten i övrigt.
jo men efter som jag dricker det till alla vanliga måltider 3ggr och sen en halv dl på gröten 2 ggr me om man räknar bort gröten på morgonen då jag dricker mer och även en del vassle
men iaf då borde väl intaget på 0,5- 1dl tillvarje måltider vara lagom??
King Grub
2004-04-12, 17:20
Det låter vettigt.
Metal_boy_
2004-04-12, 17:22
Det låter vettigt.
:thumbup: tur att du finns
angående potatisen blir det hög insulintopp även om man kyler ner den och värmer upp den igen? precis som man gör med GI?
King Grub
2004-04-12, 17:23
angående potatisen blir det hög insulintopp även om man kyler ner den och värmer upp den igen? precis som man gör med GI?
Inga studier har gjorts på det. Antagligen innebär den långsammare spjälkningstiden också ett lägre insulinsvar, men jag kan inte säga hur stort.
Sh** jag kan inget om det där om II, någon som kan förklara kortfattat?
Eftersom ni pratar så mycket om mjölk, det är inte ovanligt att jag dricker 2 liter mjölk på en dag... Farligt?
Originally posted by Zakath
Sh** jag kan inget om det där om II, någon som kan förklara kortfattat?
Eftersom ni pratar så mycket om mjölk, det är inte ovanligt att jag dricker 2 liter mjölk på en dag... Farligt?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404
Okej läste tråden men skummade bara igenom en del, så ska jag absolut undvika 2 liter (mellan)mjölk om dagen? Går en liter bra? Ska jag dricka allt samtidigt eller utspritt? Finns det något annat jag kan ersätta mjölken med?
King Grub
2004-04-12, 19:03
Okej läste tråden men skummade bara igenom en del, så ska jag absolut undvika 2 liter (mellan)mjölk om dagen? Går en liter bra? Ska jag dricka allt samtidigt eller utspritt? Finns det något annat jag kan ersätta mjölken med?
Läs tråden utan att skumma så finns svaren.
Nej det orkar jag inte, det var helt för utspritt och för svårt att sätta ihop om man har bråttom...
Jag fortsätter så jag gör istället och antingen dör jag eller så lever jag...
Men fattar att du inte orkar svara på fler frågor Grub, så som du hjälpt alla idag :thumbup:
Men någon?
Eller jaja, nu är jag bara lat, får skylla mig själv!
Så som han hjälpt alla idag?
Han hjälper alla alla dagar, och jag tror han blir lite småtrött på att upprepa sig :)
Det tar 5 minuter att läsa igenom första 50 inläggen, det är det värt.
King Grub
2004-04-12, 19:41
Jag kan ju säga som så, att det är inte "farligt" med 2 liter mjölk om dagen, hur du än väljer att sprider ut intaget. För mer detaljer angående eventuella effekter insulinet har på muskeltillväxt och fettförbränning får du lov att gripa tag i latmasken.
Jag kan ju säga som så, att det är inte "farligt" med 2 liter mjölk om dagen, hur du än väljer att sprider ut intaget. För mer detaljer angående eventuella effekter insulinet har på muskeltillväxt och fettförbränning får du lov att gripa tag i latmasken.
TACK :D
Djupt tacksam (och lättad)!
Vissa saker förstoras upp så otroligt ibland...
Jag kommer fortsätta med min älskade mjölk, finner ingen ersättning. Juice har för mycket socker i sig, saft knappst, vatten har ingen energi. Nej mjölk känns som det optimala, energi, vätska och protein dessutom en del näring ;)
För tillfället känns ingen större fördjupning nödvändig, gäller bara att lägga på mig vikt nu så! Jag så mycket jag HINNER, det får räcka.
King Grub
2004-04-12, 20:12
Vissa saker förstoras upp så otroligt ibland...
Sant. Det verkar vara "allt eller inget" som gäller. Det går tydligen inte att ta till sig information och använda den som ett hjälpmedel på ett vettigt sätt, utan det skall automatiskt bli 100% tokkoll och hysteri över det.
Megatuttarna
2004-04-12, 20:34
Rågbröd och äggvita = högt insulinpåslag??? :MrT:
Stämmer det? :(
Jag röstar för att mastodont-tråden om insulin ska in i "best of". Skulle förmodligen spara energi åt många då de skulle slippa upprepa sig...
Omtänksam som få :angel:
MT: Fixat!
Megatuttarna
2004-04-12, 21:13
Originally posted by Frantic
Jag röstar för att mastodont-tråden om insulin ska in i "best of". Skulle förmodligen spara energi åt många då de skulle slippa upprepa sig...
Om tänksam som få :angel:
Snälla, skriv inte omtänksam som "om tänksam" igen, jag blir allvarligt ledsen. Väcker en ilsken ådra inom mig.
Originally posted by Megatuttarna
Snälla, skriv inte omtänksam som "om tänksam" igen, jag blir allvarligt ledsen. Väcker en ilsken ådra inom mig.
Det var absolut inte avsiktligt och nu hatar jag mig själv :insane:
Kan kanske försöka bortförklara det genom att mina ägg blev lite mer löskokta än jag avsett så det rinner gula ner för mina fingrar och jag är smått förbannad... :furious:
Megatuttarna
2004-04-12, 21:19
Originally posted by Frantic
Det var absolut inte avsiktligt och nu hatar jag mig själv :insane:
Kan kanske försöka bortförklara det genom att mina ägg blev lite mer löskokta än jag avsett så det rinner gula ner för mina fingrar och jag är smått förbannad... :furious:
:laugh:
Fan vad det där är irriterande, hahaha man tror att de är hårdkokta och så rinner gulan och man får nåt jävla tokryck så morsan undrar om hon borde ringa psyk för behandling av hennes son.
:laugh:
Fan vad det där är irriterande, hahaha man tror att de är hårdkokta och så rinner gulan och man får nåt jävla tokryck så morsan undrar om hon borde ringa psyk för behandling av hennes son.
Och inte blir det bättre när man ska ha lite salt på och försiktigt lutar och skakar paketet och överraskas av en lavin :smash: nej nu ska jag se på GI Jane och känna mig tjiock för att jag inte hänger uppochner och gör situps dygnet runt. Whooya!!!
King Grub
2004-04-13, 09:29
Rågbröd och äggvita = högt insulinpåslag??? :MrT:
Stämmer det? :(
Jomenvisst.
Metal_boy_
2004-04-13, 15:52
fruktos då?
King Grub
2004-04-13, 16:17
fruktos då?
Fruktos stimulerar inte insulinutsöndringen i någon hög grad. Däremot bidrar en högfruktosdiet till försämrad insulinkänslighet.
Metal_boy_
2004-04-13, 21:56
multivitamindrycker då ger de högt påslag???...brukar köpa 2liters tetra från märket Eldorado på willys och det står att det innehåller vatten, 12-fruktjuice och fruktpureér som består av massa blandade frukter, aromer och sötningsmedel
näringsinnehåll/100ml
Energi 31kj (7kcal)
Protein mindre än o,ig
Kolhydrater 1,4g
Fett mindre än 0,1g
resten e vitaminer o sånt...
Knowledge
2004-04-13, 22:31
Ungefär hur många insulin toppar/dag är ok om man inte vill försämra insulinkänsligheten? :MrT:
Det verkar befogat på morgonen och direkt efter träning, men menar man det första målet (protte+snabba kollisar) efter träningen eller målet efter det? :smash:
Om man utgår ifrån att 1000kj av tex mjök orsakar en insulintopp så är det väl betydligt mindre effekt om man tar ett glas mjölk (2-3dl) till mat och dyl? :kickass:
Upplever man dessa insulin påslag på något sätt?
Kan man rent av få en rebound effekt av insulinutsöndringen i kroppen från dessa proteiner?
För mig är det lite märkligt att kroppen skulle frigöra en massa insulin samtidigt som man har extremt lågt blodsocker.
Säg att man har lågt blodsocker man äter då en vassleproteindrink utan kolisar. Dett resulterar i stor insulinutsöndring vilket skulle resultera i att blodsockret blir katastrofalt lågt efter denna insulinutsöndring!
Jag kan få blodsockerfall och vet hur det känns men jag har då aldrig upplevt blodsockerfall efter mina prottodrinkar. Inte det minsta!
Borde inte detta insulinpåslag i kroppen reducera det låga blodsocker man redan har och skapa blodsockerfall???
Sen en fråga om varför denna utsöndring sker som svar på proteiner förstår jag inte alls. Vilken funktion har det i kroppen...ingen alls?
Om utsöndringen inte har någon funktion i kroppen så borde kroppen snabbt lära sig att inte utsöndra sånna insulinpåslag vid en frekvent konsumtion.
Eftersom det inte är blodsockret som ska hämmas från skadliga nivåer utan det är bara ett märkligt svar på en ovan livsmedel i kroppen. Det kanske blir precis som med allergier där man kan avvänja sig från dessa genom att utsätta sig frekvent för allergenen.
Jag är skeptisk....
Man känner trots allt rätt tydligt av vad man mår bra respektive dåligt av att äta. Särskilt jag!
Får jag något i kroppen som skapar obalans känner jag det direkt på ett eller annat sätt.
Jag har alltid druckit mycket mjölk, extremt mycket mjölk och det är därför jag undrar om dessa insulinpåslags reduceras av en frekvent konsumtion för ajg mår bara bra av mjölk....
Svåra frågor att besvara kanske.....
Vitt bröd, rågbröd, potatis, potatisprodukter, vita bönor i tomatsås, glass, så gott som allt godis, vassleprotein, frukostflingor, så gott som alla bakverk, PIZZA, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, lasagne, fil, yoghurt, keso, kesella, äggvita, russin, socker, druvsocker - många raffinerade produkter. [/B]
Och 2 insulintoppar/dag.
Det blir dextropur efter träning. Till frukost brukar det bli en halvliter minimjölk Och äggvita(med äggula).
Så det betyder att jag aldrig kan avnjuta en måltid med potatis... Snicksnack!:booty:
cali :
Du resonerar helt rätt.
Det finns ett hormon till som reglerar blodsockerbalansen och det är glukagon !
Just för att undvika lågt blodsocker efter en måltid med enbart protein gör glukagon tre saker:
1. Stimulerar levern till att frisätta glukos till blodet ( blodsocker ) från leverglykogenet.
2. Starta omvandlingen av proteinet du just ätit till glukos ( glukoneogenes ).
3. Stimulera fettcellerna till att frisätta fettsyror till blodet som ett alternativt bränsle.
Fungerar frisättningen perfekt mellan insulin och glukagon kommer blodsockret inte alls att förändras och kroppen får sin energi.
King Grub
2004-04-14, 06:30
Originally posted by 30cm
Och 2 insulintoppar/dag.
Det blir dextropur efter träning. Till frukost brukar det bli en halvliter minimjölk Och äggvita(med äggula).
Så det betyder att jag aldrig kan avnjuta en måltid med potatis... Snicksnack!:booty:
Du kan inte bara gå efter siffror! GI, SI, GL och II i all ära, men potatis är inte ett slags skal fyllt med insulin. Potatis är fylld med mängder av näring och att utesluta ett sådant livsmedel vore bara :smash:
Metal_boy_
2004-04-14, 17:48
jag tror även att man ska tänka på att många livsmedel som medför insulintoppar har fördelar också...så om man vill köra lite efter det här me II men ändå få i sig vissa saker så finns det ju tillfällen då de e bra me insulintoppar som man kan passa på o vräka i sig lite då..timing e nog bra då..det kan också vara lika svårt för en del att rikta sig åt både GI o II när det gäller för att öka muskelmassan..precis som en diet e svår att snåla på kalorier..därför tycker jag att man ska ha en ätardag o unna sig lite en dag i veckan..
jag tänker göra så att jag ska se till att få insulintoppar och få i mig snabba kolhydrater när dom gör optimal och anabol verkan
tex: morgon och efter ett pass..resten av tiden kommer jag äta enbart långsamma kolhydrater,bra proteinkällor och bra fett
jag tror att det bästa är att äta (BULKA) såkallad "deffmat" fast i större mängd för både snabbare och hälsosammare viktökning i form av så mycke muskler som möjligt...och självklart blir man fet även av bra mat i för mycket mängder och man överskottar ju gärna me maten för att vara på säkra sidan..men lagom underhudsfettsökning så länge musklerna ökar är nog det bästa om man vill ha en lättare deff sen me
jag tror iaf att jag har nån poäng :em: :D
Metal_boy_
2004-04-14, 17:49
Du kan inte bara gå efter siffror! GI, SI, GL och II i all ära, men potatis är inte ett slags skal fyllt med insulin. Potatis är fylld med mängder av näring och att utesluta ett sådant livsmedel vore bara :smash:
precis, går man efter allt det där så kan man ju lika gärna gå ut på balkongen och svälja lite luft hehe :)
Har sett att du nämnt SI förut, men GL är nytt, du kanske gör bäst i att inte berätta vad det är så det blir ännu en hysteri på forumet ;)
King Grub
2004-04-14, 18:28
Originally posted by Hermes
Har sett att du nämnt SI förut, men GL är nytt, du kanske gör bäst i att inte berätta vad det är så det blir ännu en hysteri på forumet ;)
GL är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram. GL tar hänsyn till GI, men baserar sig mer på kolhydratinnehållet i varan och inte direkt hur mycket blodsockret stegras.
Megatuttarna
2004-04-14, 18:28
Vitt bröd, rågbröd, potatis, potatisprodukter, vita bönor i tomatsås, glass, så gott som allt godis, vassleprotein, frukostflingor, så gott som alla bakverk, PIZZA, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, lasagne, fil, yoghurt, keso, kesella, äggvita, russin, socker, druvsocker - många raffinerade produkter.
Kommer ihåg när jag nämnde att spaghetti gjorde mig litet pluffsig och att orsaken skulle vara att det består av raffinerade kolhydrater. Skulle ha funnit gehör för detta på T-mag. Givetvis blev jag utskrattad med kommentarer som "hehe fattar du inte att spaghetti har lågt GI??!" bla bla bla, sitter och garvar för mig själv nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.