handdator

Visa fullständig version : Vägra ta emot skuld i kontanter?

dream_theater_
2015-10-10, 14:41
Jag har gått och funderat på en grej. Vi säger att din kompis är skyldig dig 5000 kr, för till exempel en utlandsresa ni utfört gemensamt men som du har lagt ut för. Inget konstigare än så.

Polaren råkar komma över en hel del kontanter, kanske genom att vinna en pokerturnering eller bara en väska fylld med pengar.

Han vill betala tillbaka sin skuld till dig - i kontanter.

Jag hade vägrat. Vad säger ni?

Diomedea exulans
2015-10-10, 14:44
Jag tar emot det. Varför inte?

z_bumbi
2015-10-10, 14:45
Vad skulle vara problemet med kontanter?

Blomkål
2015-10-10, 14:45
Tar självklart emot det. I stort sett alla skulder jag plockar in är rena kontanter.

ducedo
2015-10-10, 14:46
Skulle spontant känna att det var lite drygt eftersom jag måste ta mig till banken och sätta in pengarna men så länge jag inte misstänkt att pengarna kom från något olagligt så skulle jag acceptera det så länge det bara är några tusenlappar.

derko
2015-10-10, 14:51
Jag tror inte du kan lagligen neka en återbetalning av skuld i form av kontanter.

PureWhey
2015-10-10, 14:52
Skulle sagt att han ska Swisha mig, tar ca 10 sek.

Yes
2015-10-10, 15:04
Jag tror inte du kan lagligen neka en återbetalning av skuld i form av kontanter.
Det går om man avtalat om en annan betalningsform. I annat fall är kontanter lagliga betalningsmedel.

Tomten
2015-10-10, 15:05
Kontanter känns bra mycket säkrare än en överföring från Western Union :d

timoat
2015-10-10, 15:15
Tagit emot det eftersom jag är egenföretagare. 5000 i kontanter är 9000 kr sålda ink moms.

Diomedea exulans
2015-10-10, 15:17
Skulle spontant känna att det var lite drygt eftersom jag måste ta mig till banken och sätta in pengarna men så länge jag inte misstänkt att pengarna kom från något olagligt så skulle jag acceptera det så länge det bara är några tusenlappar.

Man behöver inte sätta in det på banken. Man kan ha det i plånboken och handla för det. Det hade gått åt på 2-3 månader för mig.

Tricce
2015-10-10, 15:24
Jag har gått och funderat på en grej. Vi säger att din kompis är skyldig dig 5000 kr, för till exempel en utlandsresa ni utfört gemensamt men som du har lagt ut för. Inget konstigare än så.

Polaren råkar komma över en hel del kontanter, kanske genom att vinna en pokerturnering eller bara en väska fylld med pengar.

Hade bett honom gå till banken och sätta in dom pengarna på mitt konto. Hade han vägrat det kunde man ju börja fundera på varför.

tossefar
2015-10-10, 15:30
Självklart inte. Vem använder ens kontanter?

Diomedea exulans
2015-10-10, 15:36

Jag. När jag handlar och råkar ha kontanter på mig.

Herman H
2015-10-10, 15:38
Jag ser inte kontanter som något problem, det är vad citygross drar in på oss på tre veckor.

Pansarhaj
2015-10-10, 15:42
Jag skulle tagit det, kan ju vara en fördel att ha inte ha ospecificerade pengar på kontot. Beroende på ens situation. Är ganska inställd på att det alltid är kontanter som gäller. Fortfarande.

Fatslim
2015-10-10, 15:59
Varför inte?

ducedo
2015-10-10, 16:30
Man behöver inte sätta in det på banken. Man kan ha det i plånboken och handla för det. Det hade gått åt på 2-3 månader för mig.

Absolut men då kommer du få växel tillbaka och jag avskyr mynt.

shut teh face
2015-10-10, 17:04
Det gäller o handla smart (för rätt peng)

Tricce
2015-10-10, 17:24

Det är det vi har tiggarna utanför butikerna till http://zsr.site.nfoservers.com/server/materials/atlaschat/emoticons/Kappa.png

Starke75an
2015-10-10, 17:45
Tar emot kontanter utan problem. 5000:- var ju ingen större summa.

421
2015-10-10, 17:45
Ni är vänner kan väl lösas tillsammans? :confused:

anvihl
2015-10-10, 17:46
5k är väl inga problem, blir väl mer problematiskt om det gäller 100k+.

Jansson_84
2015-10-10, 17:56
Vad hände med cash is king? :MrT:

ChuckTesta
2015-10-10, 22:26

Hade vägrat? Antingen tar du pengarna eller så är skulden löst. Vad är det för weird krav att dom ska komma elektroniskt på bankkontot?

Du hade alltså vägrat ta emot pengarna om dom kom från t ex narkotikaförsäljning, och inte för att det är kontanter utan för att det är "olagliga pengar"? :laugh:

CalleP
2015-10-10, 22:31
Ifall det hade varit 5000 hade jag velat ha det på kontot smidigare så.

Pudzianovski
2015-10-10, 22:31
Det är väl bara att ta emot pengarna. 5000 cash är helt okej. Skillnad med 100k som nån skrev ovan.

Föredrar överföring men vill inte min vän det så är det lugnt. Huvudsaken är väl att skulden betalas tillbaka.

mangemani
2015-10-10, 22:54
älskar kontanter och skulle ha accepterat utan problem.
sen tycker jag personligen att det ger en mer känsla att stå där med 5000 i handen istället för att se en summa på någon skärm, finns inget tråkigare.

svenbanan
2015-10-10, 23:11
sen tycker jag personligen att det ger en mer känsla att stå där med 5000 i handen istället för att se en summa på någon skärm, finns inget tråkigare.

Nä, fyfyan för att ha pengar på kontot! Det ska vara helt tomt... ;)

Agitator
2015-10-10, 23:40
Beror ju på.

Är man en person som lever kontantlöst så borde man be vänne sätta in pengarna på kontot åt en. Inte meningen att du som lägger ut eller liknande ska stå för att ta dig till banken för att få in det på ditt konto.

Det är mer en fråga om allmänt hyffs mot sin vän.

Ifall man använder kontanter så finns det ju ingen anledning direkt, ifall man inte vill ha pengar liggandes i 2-3 månader tills de är spenderade.

Åter igen en fråga om hyffs mellan vänner.

Jakobson
2015-10-11, 00:15
Är det godkända vanliga sedlar så kör på, är det problem för vännen kan jag sätta in dem, eller gå på strippklubb funkar det med

Old Nick
2015-10-11, 06:51
Märkligaste tråden ever. Hur kan man ens komma på idén att inte ta emot pengar? För det är ju liksom det kontanter är. Riktiga pengar.

PureWhey
2015-10-11, 10:19
Märkligaste tråden ever. Hur kan man ens komma på idén att inte ta emot pengar? För det är ju liksom det kontanter är. Riktiga pengar.

Och pengar på banken är..?

ARMSTARK
2015-10-11, 11:25

Ja verkligen, jag fattar inte grejen.

Olegh
2015-10-11, 11:40
I "normal" takt skulle det ta mig åtskilliga år att spendera 5k kontant, så det är klart att man helst inte blir betalad på det sättet. Det skulle liksom kräva att jag anpassar mig efter tjommen som borde vara glad att jag lånade ut pengar från början.

derko
2015-10-11, 11:42
och pengar på banken är..?
m1.

Diomedea exulans
2015-10-11, 12:15
I "normal" takt skulle det ta mig åtskilliga år att spendera 5k kontant, så det är klart att man helst inte blir betalad på det sättet. Det skulle liksom kräva att jag anpassar mig efter tjommen som borde vara glad att jag lånade ut pengar från början.

Fast det är väl inte direkt jobbigt att betala med kontant istället för kort i några veckor?

PureWhey
2015-10-11, 12:17
Fast det är väl inte direkt jobbigt att skicka över pengarna online?

Olegh
2015-10-11, 12:26
Fast det är väl inte direkt jobbigt att betala med kontant istället för kort i några veckor?

Jobbigt är kanske fel ord men det är mindre smidigt än kort.

Ponitus
2015-10-11, 12:56
Helt klart smidigare att få pengar skickat till sitt konto. Men det är inte helt fel med kontanter, heller. Även att jag inte föredrar att ha 5k i plånboken.

Huvudsaken är att skulden betalas tillbaka.

4623
2015-10-11, 12:58
jrw7i1SqJnM

PureWhey
2015-10-11, 13:03
Jag drar nog gränsen på en femhunka för återbetalning.

dream_theater_
2015-10-11, 13:06

Om jag någonsin blir skyldig dig pengar ska jag betala tillbaka i guld. Det måste väl vara en skönare känsla än att gå runt med papper som ska föreställa vara värt något.

OnT: Det är ju oerhört drygt att ha kontanter hemma. 5000 kronor skulle ta ofantligt lång tid att göra av med också.

Jag går aldrig runt med kontanter. Klumpigt, osäkert. Nej tacka vet jag kort.

ChuckTesta
2015-10-11, 13:07
Fast det är väl inte direkt jobbigt att skicka över pengarna online?

Fast det är väl direkt jobbigt att behöva gå till banken för att du inte har lust att ta emot pengarna i kontant. Vad är problemet med att det är kontanter?

dream_theater_
2015-10-11, 13:08

Ja eller hur, för tjommen tycker att hans tid är värd mer än min, så det blir jag som får gå till banken.

Men han kan ju betala nästa resa genom att gå in på ett postkontor med en postväxel nästa gång.

PureWhey
2015-10-11, 13:08
Fast det är väl direkt jobbigt att behöva gå till banken för att du inte har lust att ta emot pengarna i kontant. Vad är problemet med att det är kontanter?

Då kan personen jag gjort en tjänst (låat ut pengar till) gå till banken och gör detsamma.

mangemani
2015-10-11, 13:21
är det en princip sak eller är det lathet?

ceejay
2015-10-11, 13:24
då kan personen jag gjort en tjänst (låat ut pengar till) gå till banken och gör detsamma.

+1

PureWhey
2015-10-11, 13:29
är det en princip sak eller är det lathet?

Lathet från personen som man lånat ut pengar till uppenbarligen.

mangemani
2015-10-11, 13:36
nja, tänkte mer om det är en princip sak, typ hon/han har lånat och då är det hennes/hans uppgift att lämna tillbaka dem som de var istället för att du lika simpelt kunde ha gjort det eller om det bara är lathet.

ChuckTesta
2015-10-11, 14:11
nja, tänkte mer om det är en princip sak, typ hon/han har lånat och då är det hennes/hans uppgift att lämna tillbaka dem som de var istället för att du lika simpelt kunde ha gjort det eller om det bara är lathet.

Det är uppenbarligen lathet. Sedan undrar jag lite vad det är för slags kompisar som inte kan ta emot en betalning i kontanter, jag tror inte jag känner någon som hade sagt så till mig.

Åtskilliga år? Handlar du t ex mat för 1000-2000 kr om året?

Tricce
2015-10-11, 14:26
Så mycket lättare att pröjsa räkningarna om man får in pengarna på kontot ;)

mangemani
2015-10-11, 16:07
Det är uppenbarligen lathet. Sedan undrar jag lite vad det är för slags kompisar som inte kan ta emot en betalning i kontanter, jag tror inte jag känner någon som hade sagt så till mig.

ja om det inte är en princip sak så känns det ju aningen dumt, att inte ta emot kontanter för att man är för lat för att gå till baken och sätta in dem på kontot eller bara ha kontanter.

jag har typ 10k i kontanter som jag sparar här hemma, allt i hundralappar så man enkelt kan ta en hundralapp när det behövs istället för en femhundring eller en tusenlapp samt att jag lånar ut när det behövs. jag brukar låna ut typ 1000kr åt gången till de som har det lite kärvt i familjen, inte fan skulle jag vägra ta emot mina tusen kronor som de har lånat bara för att jag nu kanske får 2 femhundringar eller en tusenlapp i handen som jag behöver växla till hundralappar igen och eventuellt dra på en diskussion om att "DE har lånat, DE ska växla", låter ju helt sjukt.

tossefar
2015-10-11, 16:27
Men jag fattar inte. I vilken värld är det svårare att swisha än att hålla på med kontanter? Vem fan har ens 10000 i kontanter? Vad skulle poängen vara??

Agitator
2015-10-11, 17:08
ja om det inte är en princip sak så känns det ju aningen dumt, att inte ta emot kontanter för att man är för lat för att gå till baken och sätta in dem på kontot eller bara ha kontanter.

jag har typ 10k i kontanter som jag sparar här hemma, allt i hundralappar så man enkelt kan ta en hundralapp när det behövs istället för en femhundring eller en tusenlapp samt att jag lånar ut när det behövs. jag brukar låna ut typ 1000kr åt gången till de som har det lite kärvt i familjen, inte fan skulle jag vägra ta emot mina tusen kronor som de har lånat bara för att jag nu kanske får 2 femhundringar eller en tusenlapp i handen som jag behöver växla till hundralappar igen och eventuellt dra på en diskussion om att "DE har lånat, DE ska växla", låter ju helt sjukt.

Eftersom du använder kontanter i den utsträckning du gör, så är det ju inga problem för _dig_.

Andra människor har t.ex. inte rört en krona eller sedel på flera år ens.

Klart man kan ta emot en betalning kontant ifall man inte är i behov av dem digitalt och inte har några problem med att det kan ta några år att slösa dem.

En fråga som avgörs helt i vad den som lägger ut anser är bäst beroende på valör och dess storlek.

Diomedea exulans
2015-10-11, 17:30
Jag tänker lite såhär: Kompisen i fråga är som jag, han är glömsk. Just nu har han råkat få tag i 5000 kr i kontanter, och vill passa på att betala skulden medan han fortfarande kommer ihåg det. Om jag säger "gå och sätt in dem på banken på måndag" så kommer han glömma det, och så kommer det dröja fyra månader innan de båda faktorerna "han minns skulden" och "han har möjlighet att betala tillbaka skulden" slumpvis råkar sammanfalla igen.

mangemani
2015-10-11, 17:36
lönen har jag på kontot och använder till att betala räkningar osv, men spar pengarna har jag i kontanter.
förstår inte varför folk är rädda för att ha kontanter och ännu mindre förstår jag varför folk VÄGRAR att ta emot kontanter från den som lånat. om det nu är så farligt med lite kontanter i handen så är det ju bara att springa till banken så fort man bara kan och sätta in dem på kontot och sedan pusta ut över att inget hann hända.

ChuckTesta
2015-10-11, 17:37

Ja det låter helt sjukt, därför undrar jag vilka typer ni som inte skulle ta emot kontanter egentligen är. Vad mer skulle ni börja tjafsa med era kompisar om? Jag säger fortfarande som jag sa i början, antingen så tas kontanterna emot eller så är skulden löst. Om jag är skyldig pengar och erbjuder betalning och personen NEKAR, då är det fan löst.

Olegh
2015-10-11, 17:42
Men hallå. TS är nog den enda som har sagt nåt om att vägra. Resten av oss förutom ni få kontantälskare säger bara att vi hellre hade fått en banköverföring el. dyl. Och jag fattar verkligen inte vad som är konstigt med det. Det är inte supermycket begärt heller, men att ta emot kontanter är hela världen för den delen heller.

ChuckTesta
2015-10-11, 17:56

Jag drar nog gränsen på en femhunka för återbetalning.

Men hallå. TS är nog den enda som har sagt nåt om att vägra. Resten av oss förutom ni få kontantälskare säger bara att vi hellre hade fått en banköverföring el. dyl. Och jag fattar verkligen inte vad som är konstigt med det. Det är inte supermycket begärt heller, men att ta emot kontanter är hela världen för den delen heller.

Två stycker utöver TS. Så klart det är smidigare att få pengarna överförda, men nu gällde det att din kompis har pengarna kontant och vill betala tillbaka.

mangemani
2015-10-11, 18:15
exakt, har han kontanter så gör det inte nått i över huvud taget(så som jag ser det) att han betalar igen med dem. enda skillnaden blir att personen måste gå till banken och sätta in dem på kontot, men där satte visst latheten käppar i hjulen som det tidigare skrevs och var så uppenbart.

Olegh
2015-10-11, 18:20
Bara för att förtydliga, det är kompisen som är lat om någon.

PureWhey
2015-10-11, 19:07
Bara för att förtydliga, det är kompisen som är lat om någon.

Exakt. :smash:

mangemani
2015-10-11, 19:12
isf är de ju lika lata. lika enkelt för båda att gå till banken.

Tricce
2015-10-11, 19:38
isf är de ju lika lata. lika enkelt för båda att gå till banken.

Fast varför ska han som varit sjysst och lånat ut behöva anstränga sig? ;)

Wzup2u
2015-10-11, 19:39
cash is king aka gm.

http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg

mangemani
2015-10-11, 19:41

tror han inte har så mycket val, antingen tar han emot kontanterna eller så blir han utan:)

Tricce
2015-10-11, 19:42
tror han inte har så mycket val, antingen tar han emot kontanterna eller så blir han utan:)

Japp så sant. Plus att man inte lånar ut till den polaren igen :)

Minikubik
2015-10-11, 19:42
Cash is King. Kontant är enda sett jag vill ha in skulder på

mangemani
2015-10-11, 20:15

över en sån skitgrej? skulle börja tänka ett och annat om kompisen isf:).
"du lånade min bil, men du parkerade inte på platsen där jag brukar parkera, gör ju egentligen ingenting, går lika bra att stå där, men nu måste ju jag göra mig besväret att gå ut och parkera där..och btw, du får aldrig mer låna bilen";)

Tricce
2015-10-11, 20:44
"du lånade min bil, men du parkerade inte på platsen där jag brukar parkera, gör ju egentligen ingenting, går lika bra att stå där, men nu måste ju jag göra mig besväret att gå ut och parkera där..och btw, du får aldrig mer låna bilen";)

Det jag menar är att om man ber att få pengarna på banken men han insisterar på att komma med cash. Du skriver ju som om att polaren som lånat ut får finna sig i läget "antingen tar han emot kontanterna eller så blir han utan". Om det blir krångel för mig att få cash fast jag vill ha in dom på banken, varför ska jag låna ut igen?

VikG
2015-10-11, 20:51
Skulle inte ta emot något annat än kontanter

mangemani
2015-10-11, 20:56
tja, om man inte har kommit överens från den stunden då pengarna lånades ut att pengarna åter igen ska sättas in på banken, alltså att det var ett utav villkoren till att han ens skulle få låna, så gör nog personen som han vill med återbetalningen.
vilket krångel pratar du om? den korta tiden som det tar att ta sig till banken om det nu är så viktigt att ha pengarna just där? och om du nu behöver pengar, så har du ju redan pengar, fast i kontanter och det funkar lika bra. vad är egentligen problemet?
enda egentliga problemet jag ser i den här diskussionen, är om man inte skulle ha fått igen pengarna i över huvud taget. nu handlar det ju typ bara om lathet.

PureWhey
2015-10-11, 21:03
Du behöver pengar till en räkning, du bor inte nära en bank. Så, blir det enklare att förstå?

Agitator
2015-10-11, 21:40
Ush vad lata kontantförespråkarna verkar vara i tråden. Alltså, småsummor inga problem, några tusen? Nej, då är det sunt förnuft som gäller och den som ska återbetala frågar vad som är bäst för att underlätta för den som lagt ut.

ChuckTesta
2015-10-11, 22:23

Är det så ni tänker, att eftersom du varit schysst mot en polare så måste han "vara schysst" tillbaka och lämna tillbaka pengarna på sättet du vill ha dom?

Jag har svårt att se varför man skulle vilja låna pengar igen, eller ens fortsätta vara polare, med den som ställer diverse krav på hur pengarna ska betalas tillbaka. Om det nu inte är så att man t ex inte har pengar på kontot och måste betala en räkning, men det är ju en helt annan situation och off topic.

Alexton
2015-10-11, 22:34
Om man bara springer runt med en bunt sedlar så kanske man borde se över sin livssituation en smula. Om någon skulle vilja ha på kontot istället för kontant så är väl det minsta man kan göra att sätta in pengarna på sitt konto och föra över.

Personen lär väl vara väl medveten om att det tar längre tid att få pengarna på detta sätt men acceptera detta.
Det är bara hyffs att personen som lånad ut ska slippa gå till banken för att sätta in pengarna på sitt konto när det knappast krävs mycket av personen som lånade från första början.

Säg att det var omvänt, personen vill ha pengarna i handen istället för överföring. Hade det också varit ett lika stort problem eller är det just momentet att behöva vandra till banken som sätter käppar i hjulet ?

Diomedea exulans
2015-10-11, 22:48
Säg att det var omvänt, personen vill ha pengarna i handen istället för överföring. Hade det också varit ett lika stort problem eller är det just momentet att behöva vandra till banken som sätter käppar i hjulet ?

Lika stort skulle jag nog säga, förutsatt att hen inte har ett bra skäl. Det som sätter käppar i hjulet för egen del är själva tillkrånglandet.

Tricce
2015-10-11, 22:59
Är det så ni tänker, att eftersom du varit schysst mot en polare så måste han "vara schysst" tillbaka och lämna tillbaka pengarna på sättet du vill ha dom?

Jag har svårt att se varför man skulle vilja låna pengar igen, eller ens fortsätta vara polare, med den som ställer diverse krav på hur pengarna ska betalas tillbaka. Om det nu inte är så att man t ex inte har pengar på kontot och måste betala en räkning, men det är ju en helt annan situation och off topic.

Haha ja du, om en polare som lånat pengar av mig inte längre vill vara min vän för att jag vill ha pengarna in på banken så bye bye friend! Inte min förlust.

mangemani
2015-10-11, 23:30
jag skulle iaf skämmas om jag förlorade en vän pga en sådan löjlig skitsak. en liten och obetydlig tripp till banken och sätta in kontanter man fått av den som lånat eller förlora en vän, alla gör ju sina val givetvis, men för mig är det rätt så uppenbart vilket val jag skulle välja.
gäller detsamma om det hade handlat om en familjemedlem?

Tricce
2015-10-11, 23:44
jag skulle iaf skämmas om jag förlorade en vän pga en sådan löjlig skitsak. en liten och obetydlig tripp till banken och sätta in kontanter man fått av den som lånat eller förlora en vän, alla gör ju sina val givetvis, men för mig är det rätt så uppenbart vilket val jag skulle välja.

Orkar inte tjafsa fram och tillbaka om samma sak du förstår ju förhoppningsvis min synpunkt vid det här laget. MEN! Det går ju lixm bothways, det är som du säger en "obetydlig tripp till banken" likaväl för _han som lånat_ eller hur?
Det är ju om jag BER dom om att sätta in på banken. Du drar lite för höga växlar på det hela också.

Jakobson
2015-10-11, 23:51
Håller med

Orkar inte tjafsa fram och tillbaka om samma sak du förstår ju förhoppningsvis min synpunkt vid det här laget. MEN! Det går ju lixm bothways, det är som du säger en "obetydlig tripp till banken" likaväl för _han som lånat_ eller hur?
Det är ju om jag BER dom om att sätta in på banken. Du drar lite för höga växlar på det hela också.
Om vännen har svårt att göra det själv kanske det finns en anledning ? Han kanske har satt på kassörskan och känner sig skamsen för att han inte ringde efteråt och därför ej vill gå till banken, eller han kanske har all cash för att han rånat just den banken, olika tänkbara scenario finns

mangemani
2015-10-11, 23:55

jo det var ju det jag skrev längre tillbaka i tråden, "båda är lika lata".

Olegh
2015-10-12, 04:50
Känns som att vissa nyligen har betalat tillbaka tillbaka en lite större skuld kontant... ;)

Isanningensnamn
2015-10-12, 05:06

Jag har aldrig någonsin använt något annat betalsätt. :smash:

MackeJuve
2015-10-12, 06:26
Skulle vägra. Han får gå och sätta in dem på banken och swischa eller föra över till mig via internetbank, så krånligt är det inte.

anvihl
2015-10-12, 06:28
Skulle någon vägrat hade jag behållt pengarna, hen nekade just att få sin återbetalning. Vill hen ha det direkt på kontot får hen specificera det i ett kontrakt vid utlån.

tossefar
2015-10-12, 06:33
Jag har aldrig någonsin använt något annat betalsätt. :smash:

Så du betalar dina räkningar med kontanter? Bilköp? Husköp?

MackeJuve
2015-10-12, 06:41
Skulle någon vägrat hade jag behållt pengarna, hen nekade just att få sin återbetalning. Vill hen ha det direkt på kontot får hen specificera det i ett kontrakt vid utlån.

Haha men ni är ju så drastiska. Det är inte så att jag förstör min kompis liv när jag ber denne sätta in pengarna och sedan föra över. Alla mina kompisar skulle förstå det. Kan ju bero på vilka man umgås med också i och för sig, bland de jag känner används swisch konstant. Ingen bär runt på kontanter.

Jagax
2015-10-12, 07:01

Så om du lånade ut bilen och polaren parkerade en halvmil bort och säger åt dig att han inte orkade köra hem den till dig (inte orkade sätta in pengarna och föra över dem) och du kan hämta den där (du kan själv sätta in kontanterna) är det helt ok ?

Personligen hade jag ju inte haft problem med 5000 men att säga att båda är lika lata är ju lite konstigt.

mangemani
2015-10-12, 09:37
Så om du lånade ut bilen och polaren parkerade en halvmil bort och säger åt dig att han inte orkade köra hem den till dig (inte orkade sätta in pengarna och föra över dem) och du kan hämta den där (du kan själv sätta in kontanterna) är det helt ok ?

Personligen hade jag ju inte haft problem med 5000 men att säga att båda är lika lata är ju lite konstigt.

om du tänker till lite, så förstår du nog att jag menade samma parkering;).

jupp, båda är lika lata, båda kan simpelt ta sig till banken, ingen vill göra det pga lathet.

Fastback
2015-10-12, 11:21
Min känsla för att ta emot en skuld på 5000kr kontant i dagens läge känns jämförbart med att någon kom med en säck 50-öringar värda 5000kr för 10år sen.cofffee

PureWhey
2015-10-12, 11:26
Känns som att vissa nyligen har betalat tillbaka tillbaka en lite större skuld kontant... ;)

:D
Folk verkar tro att det blir krig mellan två polare om man ber att få det insatt på banken istället. Hahahaha, herregud.

MackeJuve
2015-10-12, 11:33
:D
Folk verkar tro att det blir krig mellan två polare om man ber att få det insatt på banken istället. Hahahaha, herregud.

Haha ja, helt min poäng :D Om det var jag som lånade ut så sker utlåningen garanterat genom interöverföring och vill jag då ha tillbaka pengarna på samma sätt så ser jag inga problem med det. Att polaren skulle bli lack när han kommer med fem lakan i handen och knackar på och jag ber honom sätta över dem till mitt kort istället kan jag inte se framför mig. Han är troligtvis väldigt tacksam över att jag lånat honom en sån stor summa och köper det rakt av :)

PureWhey
2015-10-12, 11:33
Haha ja, helt min poäng :D Om det var jag som lånade ut så sker utlåningen garanterat genom interöverföring och vill jag då ha tillbaka pengarna på samma sätt så ser jag inga problem med det. Att polaren skulle bli lack när han kommer med fem lakan i handen och knackar på och jag ber honom sätta över dem till mitt kort istället kan jag inte se framför mig. Han är troligtvis väldigt tacksam över att jag lånat honom en sån stor summa och köper det rakt av :)

Exakt, vissa i tråden verkar lite förvirrade...

ChuckTesta
2015-10-12, 11:57

Nu var ju inte frågan om man kunde be kompisen sätta din på banken. Nu gällde frågan återbetalning i kontant och då får vi ju för diskussionens sak tänka att banken inte är ett alternativ. Så klart man skulle gå till banken och sätta in dom för att vara schysst mot sin polare, precis som polaren skulle ta emot kontantbetalningen om nu banken inte var ett alternativ, eh, eller ja, förutom ni då. Om det dessutom inte sagts innan att "när du betalar tillbaka så vill jag ha dom på banken" så tycker inte jag att man har någon rätt att kräva att kompisen ska till banken och sätta in dom.

Och återigen, vad är problemet med kontanter? Behöver ni inte köpa mat?

MackeJuve
2015-10-12, 12:03
Nu var ju inte frågan om man kunde be kompisen sätta din på banken. Nu gällde frågan återbetalning i kontant och då får vi ju för diskussionens sak tänka att banken inte är ett alternativ. Så klart man skulle gå till banken och sätta in dom för att vara schysst mot sin polare, precis som polaren skulle ta emot kontantbetalningen om nu banken inte var ett alternativ, eh, eller ja, förutom ni då. Om det dessutom inte sagts innan att "när du betalar tillbaka så vill jag ha dom på banken" så tycker inte jag att man har någon rätt att kräva att kompisen ska till banken och sätta in dom.

Och återigen, vad är problemet med kontanter? Behöver ni inte köpa mat?

Klart att banken måste vara med som alternativ? Du menar att alternativen är cash eller inga pengar alls? Då blir ju inte frågeställningen jättebra då man självklart tar pengarna cash om man annars inte får dem alls. Jo man kan självklart ha som krav att man vill ha pengarna på banken istället för kontant, varför skulle man inte kunna ha det? Det är ingen ansträngning för den som jag lånat ut pengarna till.

Jag gillar inte kontanter, blir mycket växelpengar och dessutom har jag en förmåga att spendera mer pengar om jag har dem cash. Känns som "extra-pengar", gillar att ha allt på kortet.

PureWhey
2015-10-12, 12:04
Så ni behöver säga till era polare hur ni vill ha tillbaka era pengar ifall ni lånar ut dom? Låter konstigt, mina polare brukar helt enkelt fråga om jag vill ha cash eller på kontot. Hahaha, nä nu orkar jag inte mer.

Skulle vart kul när jag bokat resa för mig och polare där jag lagt ut typ 25 000 och dom skulle komma med kontant, hahahaha. Idioti.