Visa fullständig version : Svårt att skapa "bredd" på bicepsmuskeln
LunaSpice
2015-10-10, 09:56
Som topic säger så har jag svårt att få bredd på min bicepsmuskel. Höjden är jag ganska nöjd med min biceps ser "tunn", "smal" ut framifrån. Det handlar inte om det totala utseendet på överarmen för triceps är skapligt välutvecklad.
Jag tränar biceps 2 ggr/vecka, 2-3 övningar/gång, 3-4 set/övning drygt 8-10 reps. Stångcurl kör jag vid varje pass men då 4-5 reps vid just den övningen. Annars varierar jag mellan hantelcurl, preachercurl, scottcurl, cablecurl, pull-ups etc. men jag har ändå svårt att få muskel att växa på bredden. Är det bara att gilla läget med tanke på genetik osv eller finns det något jag kan ändra på i upplägget?
Svårt att säga i ditt fall, men för mig har kontinuerlig chins- och pull-up-träning ökat min bredd på biceps. Kanske skulle fungera som ett bra komplement till dina övriga curls.
pezrulezhaakon
2015-10-10, 10:00
Som topic säger så har jag svårt att få bredd på min bicepsmuskel. Höjden är jag ganska nöjd med min biceps ser "tunn", "smal" ut framifrån. Det handlar inte om det totala utseendet på överarmen för triceps är skapligt välutvecklad.
Jag tränar biceps 2 ggr/vecka, 2-3 övningar/gång, 3-4 set/övning drygt 8-10 reps. Stångcurl kör jag vid varje pass men då 4-5 reps vid just den övningen. Annars varierar jag mellan hantelcurl, preachercurl, scottcurl, cablecurl, pull-ups etc. men jag har ändå svårt att få muskel att växa på bredden. Är det bara att gilla läget med tanke på genetik osv eller finns det något jag kan ändra på i upplägget?
Genetiskt. Blir din muskel större, så blir den bredare med tiden. Bara fortsätt träna med effektiva övningar.
Ricken13
2015-10-10, 10:33
För mig har det funkat att vrida upp hanteln lite mer och lägga vikten närmare lill-fingret för att träffa insidan av biceps bättre. Och tvärtom om det är utsidan som släpar.
Scratch89
2015-10-10, 10:46
Hur är det med chins, latsdrag, roddar?
Personligen tycker jag att omvänd stångcurl bidrar effektivt till att "bredda" bicepsen; och då alternera mellan neutral- och smalt grepp. Men annars är det som Pez är inne på, ju större bicepsen blir desto fylligare och bredare blir den också.
Arne Persson
2015-10-10, 12:21
Personligen tycker jag att omvänd stångcurl bidrar effektivt till att "bredda" bicepsen; och då alternera mellan neutral- och smalt grepp. Men annars är det som Pez är inne på, ju större bicepsen blir desto fylligare och bredare blir den också.
En helt underbar modern BB-skröna. :d
Arne Persson
2015-10-10, 12:22
En större biceps blir större på ALLA bredder. ;)
Är ju viss del genetik iblandat också, vissa får en bred lång tjock köttfärslimpa till biceps vissa får korta "peakade" biceps, har inget med träningen i sig att göra.
Decepticon
2015-10-10, 15:56
90% gener 10% övningarna
Gener och åter gener. Om någon någonsin föreslår att bredden ökar om du spottar över axeln emellan varje set eller att köra en viss övning för ökad bredd så skaka på huvudet och idiotförklara personen och gå vidare.
Det är viktigt att du lyfter med supinerad fattning under hela ROM vid bicepscurl.
Detta utvecklar bredden på biceps, Bl.a Larry Scott bodybuilder på 60-talet visade detta och senare Arnold Schwarzenegger etc.
Många (läs de flesta) förstår inte detta utan curlar mha brachioradialis i början av lyftet för att sedan vrida underarmen under lyftet. Detta gör de för att kunna hantera mer vikt.
Alltså lyft med supinerad fattning under hela lyftet från början till slut.
Detta för att aktivera både huvudena på biceps, det är detta som ger bredden på bicepsmuskeln.
Det är viktigt att du lyfter med supinerad fattning under hela ROM vid bicepscurl.
Detta utvecklar bredden på biceps, Bl.a Larry Scott bodybuilder på 60-talet visade detta och senare Arnold Schwarzenegger etc.
Många (läs de flesta) förstår inte detta utan curlar mha brachioradialis i början av lyftet för att sedan vrida underarmen under lyftet. Detta gör de för att kunna hantera mer vikt.
Alltså lyft med supinerad fattning under hela lyftet från början till slut.
Detta för att aktivera både huvudena på biceps, det är detta som ger bredden på bicepsmuskeln.
http://www.nofluffzone.stockpilemedia.com/wp-content/uploads/2015/01/bullshit-meter4.jpg
Anders The Peak
2015-10-13, 10:25
http://www.nofluffzone.stockpilemedia.com/wp-content/uploads/2015/01/bullshit-meter4.jpg
Nog finns det en uns av sunt förnuft i det uttalandet?
pezrulezhaakon
2015-10-13, 10:54
Att man bör lyfta supinerat, ja men resten då?
PureWhey
2015-10-13, 11:37
Imponeras alltid lika mycket av folk som kan välja vilken del av biceps de skall träffa... :D "Idag ska jag fokusera på den yttre nedre delen av biceps, saknar lite bredd där"
Hahaha
David_wigren
2015-10-13, 11:45
Fast träffar man inte brachialis ganska bra när man kör med omvänd fattning? Växer den muskeln så borde ju armen faktiskt bli bredare, vilket skulle ge ett intryck av en bredare biceps?
Vill man ha stora armar skall man träna triceps. :)
pezrulezhaakon
2015-10-13, 12:04
Fast träffar man inte brachialis ganska bra när man kör med omvänd fattning? Växer den muskeln så borde ju armen faktiskt bli bredare, vilket skulle ge ett intryck av en bredare biceps?
Brachialis arbetar oförändrat beroende på underarmens position.
Vad ger det för skillnad med ett brett respektive smalt grepp vid stångcurls?
David_wigren
2015-10-13, 14:45
Brachialis arbetar oförändrat beroende på underarmens position.
Ok, där ser man!
pezrulezhaakon
2015-10-13, 15:31
Vad ger det för skillnad med ett brett respektive smalt grepp vid stångcurls?
Beror på hur brett/smalt du menar. Men bredare eller smalare än axelbrett grepp är helt onödigt. Det skapar endast ökad snedbelastning i armbågarna och minskar effektiviteten i armböjarna.
Hur hanterar man mer vikt på det viset? Eller är det bara jag som är svagare i hammercurls än vanliga supinerade curls?
LunaSpice
2015-10-13, 18:02
Hur hanterar man mer vikt på det viset? Eller är det bara jag som är svagare i hammercurls än vanliga supinerade curls?
Näe, jag känner precis likadant.
Starke75an
2015-10-13, 18:19
Ja.
LunaSpice
2015-10-13, 18:29
Nu är det inte det som är problemet. Mina triceps är skapligt utvecklade... det är mina biceps som inte hänger med riktigt.
pezrulezhaakon
2015-10-13, 18:34
Näe, jag känner precis likadant.
Samma här tillsammans med majoriteten av jordens befolkning.
PureWhey
2015-10-13, 18:45
Intressant, kan garanterat köra mer med hammaren.
Action Fighter
2015-10-13, 18:48
Intressant, kan garanterat köra mer med hammaren.
Japp, kör också väldigt mycket mer med hammaren.
pezrulezhaakon
2015-10-13, 19:15
Japp, kör också väldigt mycket mer med hammaren.
Tillåt mig att ställa mig mycket skeptisk till det. Isåfall skulle jag vilja se dina enorma brachioradialis..
Starke75an
2015-10-13, 19:34
Nu är det inte det som är problemet. Mina triceps är skapligt utvecklade... det är mina biceps som inte hänger med riktigt.
Saknas material i biceps så har inte triceps nått att pressa ut. Bredd kommer sen på köpet när det blir mer muskler.
Arne Persson
2015-10-13, 23:30
Tillåt mig att ställa mig mycket skeptisk till det. Isåfall skulle jag vilja se dina enorma brachioradialis..
Så du klarar alltså mer i supinerade bicepscurl än hammercurl? Intressant! Vilka vikter kör du då på? Personligen är jag starkare i hammercurl än hantelcurl.
Framförallt i ursprungsposition då armen är rak har brachioradialis vad jag förstår ett bättre arbetsläge bättre hävstång, biceps har väldigt lite hävstång att jobba med, det är naturligt för de flesta människaor och de har mer kraft med att sätta igång rörelsen med armen lätt el. pronerad. Armen är också mkt mindre känslig så här, otaliga gånger får "folk" bristningar i biceps då de inte tänker sig för vid marklyft ex.vis då de råkar få stora krafter i biceps när de råkar supinera armen. att undvika supinerat grepp är självklart då man vill göra ryck i ex.vis tyngdlyftning just för att undvika detta och få mer kraft då armen är rak.
pezrulezhaakon
2015-10-14, 04:49
Så du klarar alltså mer i supinerade bicepscurl än hammercurl? Intressant! Vilka vikter kör du då på? Personligen är jag starkare i hammercurl än hantelcurl.
På vilket sätt spelar det roll vilken belastning jag kör med om jag är starkare vid supinerat??
Om jag vill att armböjarna ska tränas så effektivt som möjligt och utföra det största arbetet, så blir det mindre belastning än om jag kör Arne Perssons bodypumptekniker.
Detta oavsett underarmens position.
Jag ar ocksa betydligt starkare i hammercurls.
Arne Persson
2015-10-14, 06:15
På vilket sätt spelar det roll vilken belastning jag kör med om jag är starkare vid supinerat??
Om jag vill att armböjarna ska tränas så effektivt som möjligt och utföra det största arbetet, så blir det mindre belastning än om jag kör Arne Perssons bodypumptekniker.
Jag bad om dina vikter i resp. öfvningar min vän... ;)
Ar betydligt starkare i hammers an i vanliga curls.
King Grub
2015-10-14, 07:19
Jag är betydligt svagare i hammercurls. Minst 27 kilo i vanliga, kanske 19 i hammer.
Arne Persson
2015-10-14, 07:24
1,25-5 kg i hammer curl samt 5-7,5 kg i hantelcurl? Detta baserat på dina uppgivna vikter i ligg. tricepsext.
Gällande hammer vs "vanliga" curls
Gissar bara, men är inte det här en fråga om "man blir bra/bättre på det man tränar på"?
Arne Persson
2015-10-14, 07:31
Gällande hammer vs "vanliga" curls
Gissar bara, men är inte det här en fråga om "man blir bra/bättre på det man tränar på"?
Det brukar vara så, om man inte är som Ingmar Stenmark, då får man mer tur ju mer man tränar...
pezrulezhaakon
2015-10-14, 07:49
Jag bad om dina vikter i resp. öfvningar min vän... ;)
Helt ointressant.
Arne Persson
2015-10-14, 07:57
Helt ointressant.
Verkligen inte min vän.
ARMSTARK
2015-10-14, 08:10
Jag är barn av MIN tid och tycker att man ska köra alla möjliga övningar för att träna muskeln i alla riktningar, då har man gjort allt man kan, resten är genetik.
filmjölk
2015-10-14, 08:19
Jag har pga. nedsatt rörlighet i höger handled fått en viss expertis i hur hammercurls resp. vanliga curls påverkar biceps. jag är högerhänt. Jag kan inte supinera min högerarm, så när jag curlar blir det Jason Genova-style med hammercurls på höger och vanliga curls på vänster.
Min biceps på högerarmen är markant mycket mindre än vänster, en sådan där bodyscanner kroppsvågsgrej påstår att min högerarm har 250gram (ett kvarts jävla kilo eller 2st kycklingfiléer) mindre muskelmassa än vänster.
2 kycklingfiléers skillnad är det alltså vilket förmodligen enbart är bicepsvolym. 2 kycklingfileers skillnad är rätt mycket på såpass små muskler. Detta anför jag som ett oomkullrunkeligt bevis på att hammercurls är en markant underlägsen övning när det gäller bicepsträning.
250gram (ett kvarts jävla kilo eller 2st kycklingfiléer) mindre muskelmassa än vänster.
125g/filé? Inte konstigt att du är så klen när du äter såndär bebiskyckling. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.