handdator

Visa fullständig version : Ska man hålla underarmarna lodräta genom hela rörelsen i hantelpress?

Diomedea exulans
2015-10-09, 14:57
Idag när jag låg och körde hantelpress för bröst så tittade jag mig i spegeln, och kom på att emedan underarmarna är helt lodräta i toppläget, så lutar jag in dem i bottenläget. En rörelse som innebär att hanteln går i en rak linje från topp- till bottenläget.

Detta kändes lite "fuskigt" på något vis, så jag testade att försöka hålla underarmarna lodräta genom hela rörelsen. Hanteln rör sig på det viset mer i en båge. Detta sätt fann jag både tyngre och tekniskt svårare än det förra.

Vilket sätt är bäst?

Från början var min fråga tänkt att endast gälla hantelpress för bröst, men medan jag skrev insåg jag att den är lika relevant för hantelpress för axlar.

Aliaas
2015-10-09, 15:11
jag förespråkar ett utförande så likt en korrekt bänkpress som möjligt, alltså med lagom intuckade armbågar för att spara på axlarna :)

Diomedea exulans
2015-10-09, 15:36
Okej, tänker du likadant gällande axelpress?

Aliaas
2015-10-09, 15:41
Okej, tänker du likadant gällande axelpress?

Kör inte hantelpress för axlarna då jag får sjukt ont av det och är aldeles för stel, men rent teoretiskt så tycker jag att det borde vara skonsammare och således bättre att vinkla armbågarna lite framför kroppen :)

Arne Persson
2015-10-09, 15:44
Till skillnad från flyes så skall underarmarna vid liggande hantelpress för bröst vara i lod så mkt som möjligt och armbågsvinkeln ändras där efter. I flyes skall armbågsvinkeln vara mlm konstant.

Diomedea exulans
2015-10-09, 16:35
jag förespråkar ett utförande så likt en korrekt bänkpress som möjligt, alltså med lagom intuckade armbågar för att spara på axlarna :)

Jag kom på att vi tänkte lite fel här båda två. Jag menar sett bakifrån, så man har den lyftandes hjässa mot sig.

Till skillnad från flyes så skall underarmarna vid liggande hantelpress för bröst vara i lod så mkt som möjligt och armbågsvinkeln ändras där efter. I flyes skall armbågsvinkeln vara mlm konstant.

Okej, och likadant i axelpress?

pezrulezhaakon
2015-10-09, 17:00
Jag kom på att vi tänkte lite fel här båda två. Jag menar sett bakifrån, så man har den lyftandes hjässa mot sig.

Okej, och likadant i axelpress?

Ja.
Men det beror lite på utförande. Det är inte fel att sträcka så du bildar ett V med armarna. På så sätt förlänger du belastningskurvan för delta.
Om du gör det i hantelbänk så förlänger du kurvan för bröstet också. Valmöjlighet.

Old Nick
2015-10-09, 18:29
Spelar det roll i slutändan? Det jag gillar mest med hantelpressar är att man inte behöver joxa med greppbredd och sånt. Jag bara slänger mig ner på bänken och pressar. Punkt. Det blir som det blir helt enkelt.

Vill gärna tro att man instinktivt pressar "rätt".

Aliaas
2015-10-09, 18:31
Åh fattar jag fel kanske?

Trodde du menade ifall man skulle eller inte skulle fälla ut armbågarna maximalt åt sidorna i pressen? det anser jag inte isf

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Diomedea exulans
2015-10-09, 18:34
Spelar det roll i slutändan? Det jag gillar mest med hantelpressar är att man inte behöver joxa med greppbredd och sånt. Jag bara slänger mig ner på bänken och pressar. Punkt. Det blir som det blir helt enkelt.

Vill gärna tro att man instinktivt pressar "rätt".

Det vill jag gärna tro också.

Åh fattar jag fel kanske?

Trodde du menade ifall man skulle eller inte skulle fälla ut armbågarna maximalt åt sidorna i pressen? det anser jag inte isf

Nej, tvärtom. Jag har alltså armarna raka i toppläget och underarmarna invinklade i nederläget.

Aliaas
2015-10-09, 18:37
Det vill jag gärna tro också.

Nej, tvärtom. Jag har alltså armarna raka i toppläget och underarmarna invinklade i nederläget.
Ah perfekt alltså enligt min åsikt :)

Kaxardu
2015-10-09, 20:12

Flyes suger

Instagains i axelskador

Aliaas
2015-10-09, 20:23
Flyes suger

Instagains i axelskador

wut?...

Ozziking
2015-10-09, 20:45
Flyes suger

Instagains i axelskador

Du suger på att göra flies.

Kaxardu
2015-10-09, 21:00
Du suger på att göra flies.

Flyes suger på att göras av mig.
http://www.bodybuilding.com/fun/matt20.htm

Sarco
2015-10-09, 22:22
Jag känner mig rätt tveksam till den där artikeln, ärligt talat. Vore bra om någon som kan mer än jag förklarade varför den har fel.

Richter
2015-10-09, 22:26
Flyes suger

Instagains i axelskador

Struntprat.

F Ultra
2015-10-10, 00:48
Jag känner mig rätt tveksam till den där artikeln, ärligt talat. Vore bra om någon som kan mer än jag förklarade varför den har fel.

Bara det att den påstår att utåtrotationer skulle slita sönder alla senor i rotatorcuffen får en att undra vilka anatomikunskaper som artikelförfattaren faktiskt har.

Arne Persson
2015-10-10, 06:56
Här är exempel på en "mellanteknik" av utpräglade flyes och inslag av hantelpress som tillåter tyngre vikter men ändå ger bra effekt på bröstmusklerna...

http://youtu.be/yLopBjcS_Fw

samt här

http://youtu.be/3_zoS5K4sNI

Aliaas
2015-10-10, 07:37
eller så kör man i cable-crossen win-win!

Arne Persson
2015-10-10, 07:51
eller så kör man i cable-crossen win-win!

Cablecross är disco i jmf med hantelpress...

Aliaas
2015-10-10, 07:53
Cablecross är disco i jmf med hantelpress...

perfekt alltså #discolajf

Arne Persson
2015-10-10, 07:53
Flyes suger på att göras av mig.
http://www.bodybuilding.com/fun/matt20.htm

Underbar hjälteartikel...

Arne Persson
2015-10-10, 07:55
perfekt alltså #discolajf

För dig ja...

Aliaas
2015-10-10, 08:00
För dig ja...

ajjemän gubben! (y)

vet att du är ordentligt disco du med (i hemlighet)

Decepticon
2015-10-10, 10:00
Här är exempel på en "mellanteknik" av utpräglade flyes och inslag av hantelpress som tillåter tyngre vikter men ändå ger bra effekt på bröstmusklerna...

samt här

Dessa hemmasnickrade flyes skulle jag inte ge mig på, när cable cross är så mycket effektivare och skonsammare för kroppen.

Arne Persson
2015-10-10, 10:31
Dessa hemmasnickrade flyes skulle jag inte ge mig på, när cable cross är så mycket effektivare och skonsammare för kroppen.

Du slipper min vän... :)
Förklara gärna exakt vad som är dåligt med dom?
Jesper har trots allt fått hyfsade resultat av våra "hemsnickrade övningar". :)
Råkade förresten även vinna SM i CBB förra helgen. Är i Finland nu och skall tävla i nordiskan denna helg.

pezrulezhaakon
2015-10-10, 11:34
Jesper har ju såklar endast kört Arnes hemmasnickrade övningar hela sin träningskarriär...

Ett Orm
2015-10-10, 11:36
Flyes i cabel o sen hantelbänk på det, dä ä fin grejjer de.

Eller ännu hellre hantelpress i cabel. Den skulle jag köra jämt om den inte var så omständig.

Arne Persson
2015-10-10, 12:04
Jesper har ju såklar endast kört Arnes hemmasnickrade övningar hela sin träningskarriär...

Nej, men han har tränat på bl.a Arnes hemsnickrade gym ända sedan starten i högstadiet.

Diomedea exulans
2015-10-10, 12:07
Råkade förresten även vinna SM i CBB förra helgen. Är i Finland nu och skall tävla i nordiskan denna helg.

Ingen GH/insulinbuk där inte.

Arne Persson
2015-10-10, 12:11
Jag ber förståss om ursäkt, av hela mitt hjärta, främst till vårt stora ORAKEL och dennes hängifvna fanboys för alla irrläror som jag sprider här...

Arne Persson
2015-10-10, 12:12
Ingen GH/insulinbuk där inte.

Lite svårt att tävla med det, spec. i CBB. :)

Aliaas
2015-10-10, 12:31
Flyes i cabel o sen hantelbänk på det, dä ä fin grejjer de.

Eller ännu hellre hantelpress i cabel. Den skulle jag köra jämt om den inte var så omständig.

Låter oerhört trevligt ! :)

Kaxardu
2015-10-10, 14:01

samt här

AAAJJ och jävlar fick ont i axlar bara av att kolla.

Bröstträning kan vara svårt, har man väl skadat sig i axlar så blir det svårt att hitta övningar som inte gör ont. Blir i stort sett hantelpress och bänkpress om det går och low cable flyes kvar. Å andra sidan om man inte har skadat sig är det bara en fråga om när man gör det.
Nåväl, lösningen är som så ofta annars att träna kroppen proportionerligt.

Arne Persson
2015-10-10, 14:31
AAAJJ och jävlar fick ont i axlar bara av att kolla.

Bröstträning kan vara svårt, har man väl skadat sig i axlar så blir det svårt att hitta övningar som inte gör ont. Blir i stort sett hantelpress och bänkpress om det går och low cable flyes kvar. Å andra sidan om man inte har skadat sig är det bara en fråga om när man gör det.
Nåväl, lösningen är som så ofta annars att träna kroppen proportionerligt.

Är man inte van vid att träna med ordentliga rörelsebanor, så är filmer med riktiga rörelseutförande plågsamma att titta på...

PureWhey
2015-10-10, 14:51
Inte pjåkig fysik där inte :D Grynigt!

Arne Persson
2015-10-10, 14:57

Sorry, rättelse! Jesper fick tyvärr förhinder att tävla i helgen. Pratade precis med honom.

Bärsärk
2015-10-10, 14:59
Håll armarna som du tycker känns bra, bröstet kommer aktiveras i alla fall. Väldigt svårt att hålla hantlarna på ett sätt i liggande hantelpress så att bröstet är helt urkopplat.

Kaxardu
2015-10-10, 20:24
Är man inte van vid att träna med ordentliga rörelsebanor, så är filmer med riktiga rörelseutförande plågsamma att titta på...

Om jag börjar köra bänkpress med stången vid halsen så kommer den efterhand bli ofarlig. *facepalm**facepalm**facepalm*

Arne Persson
2015-10-10, 21:59
Om jag börjar köra bänkpress med stången vid halsen så kommer den efterhand bli ofarlig. *facepalm**facepalm**facepalm*

Lustig parallell...