Visa fullständig version : Hur hårt kan man träna utan att det blir farligt?
Hej!
Jag är en 20-årig kille som tränat sedan jag var 15. Jag älskar i stort sett alla sorters solo-träning; tyngdlyftning, kondition, smidighet, parkour(-ish), hinderbanor, simning, osv. Även yoga och sådant, men jag antar att det inte ligger i riskzonen för det jag ska fråga.
Jag har en extrem målmedvetenhet, och har fått en envishet från min pappa.
Iallafall. Jag har bestämt mig för att träna ordentligt inför Toughest nästa år efter att ha blivit hooked när jag sprang årets race i Köpenhamn. Och nu när jag börjar träna kondition så undrar jag: hur hårt kan man egentligen pusha sig utan att det blir farligt?
Jag började tänka på det nu när jag var på gymmet och sprang på ett löpband. Jag har inte sprungit på ganska länge, men började köra intervaller. Körde flera stycken i ett rimligt tempo (350 meter i tempot 17 km/h, sen 1.30 minuter jogg på 6km/h) och fick upp hög puls. Fysiskt så blev jag trött, men psykiskt så blev det mer: "Nej, jag ska jävlar klara det här i en timme".
Men så började jag tänka på killarna som tränar skithårt och plötsligt ramlar ihop på fotbollsplanen för att hjärtat ger vika, eller liknande. Och, småförsiktig som jag faktiskt är, började jag tänka: hur hårt kan man egentligen pusha sig fysiskt när psyket inte säger ifrån? För samtidigt som jag vill utvecklas så fort som möjligt och pusha mig konditionsmässigt så vill jag inte på något sätt utsätta mig för fara.
Glad om någon kan mer än mig i detta och kan svara på detta!
/C
Har du ännu inte börjat kräkas av mjölksyran så är det ingen fara ;)
Se upp med att ligga på gränsen ifall du känner av någon typ av förkylning eller halsont.
Annars är det nog bara att köra på! Lycka till :)
shut teh face
2015-10-08, 18:25
Psyket vill ju lägga av 100 ggr innan kroppen _behöver_ lägga av
Det är nog ingen fara att pusha sig rejält, det är återhämtningen som är det viktiga
Saken är att det finns inget "så här mycket kan DU träna". Det är individuellt och det är du som känner din kropp bäst. Något som däremot är värt att tänka på är att mer är inte alltid bättre. Kvalitét framför kvantitet gäller även i träning.. och kom ihåg att träning är träning och inte tävling. Det finns sällan en större vinst att nöta in i väggen på träning, spara det till tävlingarna :)
Folk som ramlar ihop och dör på fotbollsplanen har ett hjärtfel som orsaker detta, inte att de tränat för mycket(även om det nu utlöste det). Är väldigt många som pressar kroppen hårt och inte dör. Jag skulle nog mer vara orolig för skador som te.x. benhinneinflammation eller löparknä o liknade. Man ska inte börja träna jätte hårt utan man ska sakta öka så kroppen hinner med att anpassa sig.
Arne Persson
2015-10-08, 18:44
Ju hårdare ju bättre med full fokus!
Ju hårdare ju bättre med full fokus!
Nog för att alla fick bättre resultat på 30-talet osv osv men man skulle kanske kunna nyansera det där uttalandet lite? ;)
Träna är kul men vi måste inse att den mängden den flesta här och inklusive mig utövar snarare förkortar livet än förlänger äventyret
Desto mindre kalorier du intar över livet desto längre lever du.
Måttlig träning räcker gott och väl för att ta del av fördelarna av träning. Och nej allt under extremt är inte måttligt.
Insta death lär inte inträffa om du inte har något underliggande eller svimmar när du marklyfter och slår huvudet i hantelracket och som en bieffekt får hela knäböjsstället över dig.
Förstorad aorta är dock en sak som du kan få av extrem träning, och så medfött hjärtfel. Båda två kan du dö av.
ju hårdare ju bättre med full fokus!
+1
Träna är kul men vi måste inse att den mängden den flesta här och inklusive mig utövar snarare förkortar livet än förlänger.
Gud nej.
Gud nej.
Gud jo.
Kroppen gillar lagom och syre dödar dig långsamt.
Omsätta mat kostar också och påfrestar kroppen.
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/37039/title/Eat-Less-and-Live-Longer-/
http://www.nature.com/news/monkeys-that-cut-calories-live-longer-1.14963
King Grub kommer hålla med mig. Kan jag sätta min högra cykelsko på.
Insta death lär inte inträffa om du inte har något underliggande eller svimmar när du marklyfter och slår huvudet i hantelracket och som en bieffekt får hela knäböjsstället över dig.
Hahaha, började skratta som tusan när jag läste detta! Ser det framför mig allt för väl, hahaha!
Stort tack för alla svar, nu känner jag mig lite lugnare. Jag tycker ju det är så förbannat jävla gött att trycka mig till gränsen, och sen trycka mig lite till. Speciellt just med kondition, det är så jävla skönt att nästan ramla ihop efteråt. Och känna att man inte kunde ha gjort det bättre.
Kommer mörda Toughest i Malmö! :cool:
Gud ju.
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/37039/title/Eat-Less-and-Live-Longer-/
King Grub kommer hålla med mig
Fast å andra sidan, Steve Jobs åt extremt strikt och sparsamt, tränade väldigt måttligt, osv. Vid 55 års ålder dukade han ändå under av cancer.
Jag säger inte att han hade kunnat undvika sin cancer genom att agera annorlunda, tvärtom - i slutändan är det ändå nästan aldrig det man borde dö av som faktiskt blir orsaken. Jag lever hellre ett gott liv än blir påkörd när jag är 45 och inser att allt hälsosamt jag gjort var förgäves. Våra liv är för sköra för att vara försiktig.
Jag tränar hårt, röker sparsamt, äter mycket och ligger så mycket jag känner för. Och har orimliga ambitioner för mitt liv, i hopp om att åtminstone komma halvvägs. It's better to burn out, than to fade away. ;-)
pezrulezhaakon
2015-10-08, 19:24
Hej!
Jag är en 20-årig kille som tränat sedan jag var 15. Jag älskar i stort sett alla sorters solo-träning; tyngdlyftning, kondition, smidighet, parkour(-ish), hinderbanor, simning, osv. Även yoga och sådant, men jag antar att det inte ligger i riskzonen för det jag ska fråga.
Jag har en extrem målmedvetenhet, och har fått en envishet från min pappa.
Iallafall. Jag har bestämt mig för att träna ordentligt inför Toughest nästa år efter att ha blivit hooked när jag sprang årets race i Köpenhamn. Och nu när jag börjar träna kondition så undrar jag: hur hårt kan man egentligen pusha sig utan att det blir farligt?
Jag började tänka på det nu när jag var på gymmet och sprang på ett löpband. Jag har inte sprungit på ganska länge, men började köra intervaller. Körde flera stycken i ett rimligt tempo (350 meter i tempot 17 km/h, sen 1.30 minuter jogg på 6km/h) och fick upp hög puls. Fysiskt så blev jag trött, men psykiskt så blev det mer: "Nej, jag ska jävlar klara det här i en timme".
Men så började jag tänka på killarna som tränar skithårt och plötsligt ramlar ihop på fotbollsplanen för att hjärtat ger vika, eller liknande. Och, småförsiktig som jag faktiskt är, började jag tänka: hur hårt kan man egentligen pusha sig fysiskt när psyket inte säger ifrån? För samtidigt som jag vill utvecklas så fort som möjligt och pusha mig konditionsmässigt så vill jag inte på något sätt utsätta mig för fara.
Glad om någon kan mer än mig i detta och kan svara på detta!
/C
Sålänge du har en viss inkörningsperiod om du gör något ovant, där du ökar successivt och tränar smart, så kan du verkligen köra allt vad tygen håller efter ett tag.
Ser du bara till att få tillräcklig vila mellan passen, så kan du hålla på i många år/resten av livet.
Fast å andra sidan, Steve Jobs åt extremt strikt och sparsamt, tränade väldigt måttligt, osv. Vid 55 års ålder dukade han ändå under av cancer.
Jag säger inte att han hade kunnat undvika sin cancer genom att agera annorlunda, tvärtom - i slutändan är det ändå nästan aldrig det man borde dö av som faktiskt blir orsaken. Jag lever hellre ett gott liv än blir påkörd när jag är 45 och inser att allt hälsosamt jag gjort var förgäves. Våra liv är för sköra för att vara försiktig.
Jag tränar hårt, röker sparsamt, äter mycket och ligger så mycket jag känner för. Och har orimliga ambitioner för mitt liv, i hopp om att åtminstone komma halvvägs. It's better to burn out, than to fade away. ;-)
Jo jag orkar inte heller bry mig. Träna är kul.
Jag har en egen teori om att Steve Jobs och andra som bara äter frukt inte får i sig tillräckligt med fett.
Tycker mig minnas att Grub postade någon studie om att styrketräning ökade mitosen också?
Sålänge du har en viss inkörningsperiod om du gör något ovant, där du ökar successivt och tränar smart, så kan du verkligen köra allt vad tygen håller efter ett tag.
Ser du bara till att få tillräcklig vila mellan passen, så kan du hålla på i många år/resten av livet.
Hur hårt är allt vad tygen håller? Vad är tillräcklig vila?
800 meters intervaller har oftast varit min grej när jag tränat för löpningen. Det tillsammans med några 1 mils lopp/träningspass i maxfart (~42 +/- 3 min) är det smärtsammaste jag utsätter mig för i träningsväg. Det gör ont som fan och det gäller att magen är tom men i stort sett så känns det som att det som smärtar inte är skadligt. Alltså smärtan sitter i muskler som inte är kritiska för min överlevnad om man säger så. :)
Sen sprang jag en halvmara på ren vilja en gång då jag fick en biljett av en avhoppare tre dagar innan race day. Då var jag i mycket dålig löpform. Tvingade mig i mål under två timmar (har vid god löpform senare sprungit under 1:40 på ett sub-max träningspass). Mina lår, fötter, vader, rumpa och knän var inflammerade i en vecka efter det loppet och jag fick typ hålla mig i nån dansk för att inte ramla i marken efter målgång. Mina muskler skrek på mig om nåd från typ sjunde kilometern. Jag kunde inte gå i trappor på en vecka och det gjorde ont 24/7 men jag kände mig aldrig som att jag hade riskerat min hälsa.
Däremot är det inte optimalt ur träningssynpunkt att känna så. Långt ifrån. Det är stor skillnad mellan att träna hårdast och att träna effektivast. Hög intensitet eller volym kan hindra möjligheten till hög frekvens och då är det kanske inte värt det.
Toppidrottare inom konditionssporter har kring 80 procent av sin träning med riktigt låg intensitet. Så när Isabella Andersson säger att hon springer 250 km i veckan så är 200 av de i ett tempo som nästan ett fetto som jag kan hänga med på i några kilometer. :)
Om man kör allt vad tygeln håller varje pass så måste det till en onödigt lång vila mellan passen för att man ska vara återhämtad, då skapar man dessutom det dåliga förhållandet att man får ännu längre återhämtning då kroppen varje gång gör något som den inte är van vid. Sen är det frågan om vad som faktiskt krävs i form av vila för att man ska vara återhämtad...
Alla som har en aning hur man bedriver långsiktigt träning vet detta.
Att börja med intervaller när man inte gjort något på ett tag är ingen höjdare om inte intervallerna är väldigt submaximala eller om man ligger väldigt långt från vad man gjorde tidigare och uppehållet faktiskt inte var så långt.
Grundfrågan går inte att svara på men det är förvånande många idag som går ut alldeles för hårt, förvånande för att för 20-30 år sedan var inte informationen spridd men idag är det lätt att hitta vettiga nystarts- eller nybörjarupplägg för de mest skiftande aktiviteter.
Om man kör allt vad tygeln håller varje pass så måste det till en onödigt lång vila mellan passen för att man ska vara återhämtad, då skapar man dessutom det dåliga förhållandet att man får ännu längre återhämtning då kroppen varje gång gör något som den inte är van vid. Sen är det frågan om vad som faktiskt krävs i form av vila för att man ska vara återhämtad...
Alla som har en aning hur man bedriver långsiktigt träning vet detta.
Att börja med intervaller när man inte gjort något på ett tag är ingen höjdare om inte intervallerna är väldigt submaximala eller om man ligger väldigt långt från vad man gjorde tidigare och uppehållet faktiskt inte var så långt.
Grundfrågan går inte att svara på men det är förvånande många idag som går ut alldeles för hårt, förvånande för att för 20-30 år sedan var inte informationen spridd men idag är det lätt att hitta vettiga nystarts- eller nybörjarupplägg för de mest skiftande aktiviteter.
Håller med om mycket, men varför ska man prompt vara återhämtad inför varje pass? Det är bara dumheter, går alldeles utmärkt att träna ned sig så långt i källaren att man träffar Fritzl på vägen.
Håller med om mycket, men varför ska man prompt vara återhämtad inför varje pass? Det är bara dumheter, går alldeles utmärkt att träna ned sig så långt i källaren att man träffar Fritzl på vägen.
För att kunna köra allt vad tygeln håller så måste man vara utvilad dvs jag har inte påstått att man måste vara återhämtad utan det berör vad någon annan skrivit.
Jag håller mig till mellannivån dvs självklart behöver man inte vara helt utvilad till varje pass men det lilla fåtal som måste begrava sig i en gruva innan de kommer upp till återhämtad nivå är väldigt få. Ärligt talat så tror jag inte heller på att man faktiskt måste ner i gruvan om det inte är något väldigt speciellt utan man tjänar på att vara betydligt mer återhämtad. I alla fall om vi pratar långsiktigt träning.
Diomedea exulans
2015-10-08, 20:28
Jo jag orkar inte heller bry mig. Träna är kul.
Jag har en egen teori om att Steve Jobs och andra som bara äter frukt inte får i sig tillräckligt med fett.
Det var väl bara en kort period han bara åt frukt?
pezrulezhaakon
2015-10-08, 20:31
Hur hårt är allt vad tygen håller? Vad är tillräcklig vila?
Det där tillhör lite diskussionen om hur långt snöret är. Går inte att ge en generell siffra, eftersom det skiljer så enormt mycket på olika individers träning och förutsättningar.
Det får man försöka hitta själv var gränserna går. Sålänge det finns en mätbar/märkbar progression åt det hållet man önskar, så kör man sannolikt inte för hårt, eller vilar för lite.
Det är när man stagnerar, eller blir sjuk/förkyld eller får ont lite för ofta i kroppen som man bör vara mer vaksam.
ARMSTARK
2015-10-08, 20:47
King Grub gav mig perspektiv på träning vs. vila. Kan en kille träna +20 år utan vila kan jag också göra det. Nu har jag kört en klassisk 3-split utan vilodag i typ ett år utan att bli övertränad så... The guy was Wright, ät bra och träna hårt.
Det stora problemet är nog att folk inte äter tillräckligt.
Diomedea exulans
2015-10-08, 20:50
King Grub gav mig perspektiv på träning vs. vila. Kan en kille träna +20 år utan vila kan jag också göra det. Nu har jag kört en klassisk 3-split utan vilodag i typ ett år utan att bli övertränad så... The guy was Wright, ät bra och träna hårt.
Det stora problemet är nog att folk inte äter tillräckligt.
King Grub är dock en väldigt lycklig person. Vi andra miserabla löper nog större risk att bränna ut oss för vi måste stå ut med våra hemska jobb, sällan får sova ut, osv. Man får inte glömma den psykiska aspekten.
Man kan träna 10 pass om dagen utan att bränna ut sig. Allt handlar ju om vilken nivå man lägger träningen på.
Diomedea exulans
2015-10-08, 20:53
Ja, ska man hårddra det gör man ju en tåhävning varje gång man tar ett promenadsteg.
Du kan skatta dig lycklig att du tycker om flera sporter. Varierad träning är väldigt bra för att hålla sig hel!
Du kan skatta dig lycklig att du tycker om flera sporter. Varierad träning är väldigt bra för att hålla sig hel!
Fast man blir ju lätt kluven när man har flera på G samtidigt. :Virro
svenbanan
2015-10-08, 21:45
Jag skriver under på det bumbi skrivit i denna tråden.
Gud jo.
King Grub kommer hålla med mig. Kan jag sätta min högra cykelsko på.
Men inaktivitet är betydligt värre och aktivitet kräver mat och syre.
Men visst är ens enda syfte i livet att bli så gammal som möjligt kanske..
Grejen är ju bara att man kanske vill ha en fysik som klarar att bli 137 år också och då är du tillbaka till träningens/andningens och matens långsamma självmord.
Men att vara extrem har naturligtvis ett pris.
Tycket faktiskt Arne slog huvudet på spiken med Full Kontroll, har man det är det bara att mosa på.
Men inaktivitet är betydligt värre och aktivitet kräver mat och syre.
Men visst är ens enda syfte i livet att bli så gammal som möjligt kanske..
Grejen är ju bara att man kanske vill ha en fysik som klarar att bli 137 år också och då är du tillbaka till träningens/andningens och matens långsamma självmord.
Men att vara extrem har naturligtvis ett pris.
Tycket faktiskt Arne slog huvudet på spiken med Full Kontroll, har man det är det bara att mosa på.
Fast nu är det en fråga om svart och vitt.
Du sa nej och jag sa ja.
Ja sa ju faktiskt bara det att man förkortar livet.
Ja total inaktivitet är värst, speciellt i samband med högt kaloriintag.
Bäst är lågkalori diet med lagom aktivitet, där man tränar men bara någon gång i veckan och då relativt lugnt.
Fast nu är det en fråga om svart och vitt.
Du sa nej och jag sa ja.
Ja sa ju faktiskt bara det att man förkortar livet.
Ja total inaktivitet är värst, speciellt i samband med högt kaloriintag.
Bäst är lågkalori diet med lagom aktivitet, där man tränar men bara någon gång i veckan och då relativt lugnt.
Och jag menar nej också och med det menar jag att träning förlänger livet.
Att förhindra sjukdomar är också ett sätt att leva längre. Eller räknar du bara död pga hög ålder, vad nu en sådan död innebär..
Fast det är lite av ett moment 22 då man förbrukar som minst vid just total inaktivitet med låg kroppsvikt, så en viss mängd träning måste till om kroppen ska klara påfrestningen av att bli just gammal.
Och jag menar nej också och med det menar jag att träning förlänger livet.
Att förhindra sjukdomar är också ett sätt att leva längre. Eller räknar du bara död pga hög ålder, vad nu en sådan död innebär..
Fast det är lite av ett moment 22 då man förbrukar som minst vid just total inaktivitet med låg kroppsvikt, så en viss mängd träning måste till om kroppen ska klara påfrestningen av att bli just gammal.
Måttlig träning ja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.