handdator

Visa fullständig version : Strul med a-kassan (unionen)

Tomten
2015-10-08, 03:41
Någon som har koll på hur man bör beräkna sin a-kassa om man haft en provanställning på sex månader efter en ersättningsperiod hos a-kassa?

Hade påbörjat en a-kasseperiod (hade 35 dagar kvar när jag hittade nytt jobb), och arbetade därefter på nya jobbet i sex månader, men fick inte fortsätta efter provanställningen.

När anställningen var slut fick jag lov att fortsätta på den tidigare ersättningsperioden (35 dagar) och nu när de är slut har unionens a-kassa godkänt en ny ersättningsperiod, men jag får då bara 275:- kronor i dagspenning, vilket inte ens räcker till hyran. :em:

Det jag är fundersam på är om unionen beräknat ersättningen på min grundlön och en 80% anställning, då jag var anställd vid ett bemanningsföretag och kontraktet inte var på 100%

För att sammanfatta det.

Arbetslös sex månader.
Jobbade sex månader (snittade på ungefär 20.000-26.000 före skatt, med ob-tillägg och röda dagar, några timmar övertid vissa månader)
tjänade in kanske ~120.000 under den här sexmånadersperioden

Den här inkomsten borde väl delas på 12 månader och sen beräknas a-kassan på "snittlönen" fördelad på 12 månader, även då inräknat den tid då jag inte hade inkomst. I mitt huvud får jag det till att jag borde ha i varje fall kring ~400 kr i dagspenning, vilket fortfarande är lite, men i varje fall innebär att jag har råd att äta :Virro

mini
2015-10-08, 06:05
Du tror inte att det är enklare att fråga Unionen hur Unionen har räknat?

Wzup2u
2015-10-08, 07:11
Vad var tidigare per dag ersättning? antar 700 kr.
Det jag tror är du får detta brev? och du kommer få ett nytt inom en period att din ersättning är ändrad?

Jag tror du fått ett standard brev, innan de kollat hur mkt du ska få för din nya period. annars ring dem.

Tomten
2015-10-08, 09:51

Frågade här för att jag inte litar 100% på min A-kassa. När man haft strul med både sin arbetsgivare och unionen i flera månader, med att få in arbetsgivarintyg, kompletteringar och utredningar (från a-kassan), handläggare som blir sjuklediga och mitt ärende bara blir pausat... så blir man lite skeptiskt.

Verkar dock som det var de som räknade på min grundlön och inte vad jag faktiskt tjänade. De uppdaterade till en rimligare nivå efter jag mailade och påpekade att det såg fel ut.

dluddeckens
2015-10-08, 10:40

Tror inte din dryga attityd hjälper nämnvärt heller.

Mental
2015-10-08, 11:17
Tror inte din dryga attityd hjälper nämnvärt heller.

Det visade sig vara rätt svar på frågan dock.

Tomten
2015-10-08, 12:12
Det visade sig vara rätt svar på frågan dock.

Det var däremot ett dåligt svar, då jag redan mailat a-kassan före jag skrev inlägget på kolozzeum.

Det är relevant att fråga runt och höra vad andra människor har för erfarenheter och hur deras ärenden har hanterats om man anser att man inte får rätt hjälp av sina handläggare på a-kassan. Om jag inte varit proaktiv i mitt ärende med Unionens A-kassa (som hållit på i tre månader), så skulle det slutat med att jag blivit avstängd från A-kassan i 45 arbetsdagar och fått en dagsersättning på 272 kronor. Har också bekanta som haft problem med ersättning från unionen och först efter överklagan fått rätt ersättning.

Mental
2015-10-08, 12:14
Det var däremot ett dåligt svar, då jag redan mailat a-kassan före jag skrev inlägget på kolozzeum.

Det är relevant att fråga runt och höra vad andra människor har för erfarenheter och hur deras ärenden har hanterats om man anser att man inte får rätt hjälp av sina handläggare på a-kassan. Om jag inte varit proaktiv i mitt ärende med Unionens A-kassa (som hållit på i tre månader), så skulle det slutat med att jag blivit avstängd från A-kassan i 45 arbetsdagar och fått en dagsersättning på 272 kronor. Har också bekanta som haft problem med ersättning från unionen och först efter överklagan fått rätt ersättning.

Med informationen som fanns i första posten var det ett adekvat svar, med dina tillägg om att du redan mailat var det inte fallet. Men är man inte tankeläsare så blir det svårt att veta vad du redan gjort.