Visa fullständig version : Hur snabbt måste jag trampa runt vättern för att ÄGA?
Nu vet jag att de flesta här mest lyfter tunga vikter och knappt orkar förflytta sig från gymmet till bilen men det är trots allt ett träningsforum och det är faktiskt en cykel som fjärde bild ovanför namnet.
Som det ser ut nu så kommer jag klara av skiten på 8h om jag håller igång träningen och verkligen kämpar.
Ja jag har en carboncykel ni behöver inte börja hata.
Men jag har en känsla av att detta inte imponerar. Vill inte heller ansluta mig till någon grupp och sitta och "göra det som ett team" utan vill svischa förbi solo.
Hur stort är gapet mellan 7 och 8 h? För 7h är väl ändå imponerande? Tillräckligt för att vända blickar.
Om du nu är så snabb som du påstår är detta inget du behöver fråga om...
Om du nu är så snabb som du påstår är detta inget du behöver fråga om...
Vaddå snabb. Jag är mest uthållig.
Alltså jag har aldrig cyklat vätternrundan, rör mig inte heller i grupper där man ligger och trycker på vägarna utan jag är en soloartist.
Det är ju lite det jag är ute efter, slå till från ingenstans så att säga. Vore ju enkelt om jag var tour de france material för då skulle jag kunnat vinna det men nu är jag mest medioker men jag vill ändå ha lite wow-faktor.
edit: alltså vätternrundan är ju mest hobbyister som kör, världseliten skulle väl klarat det på runt 5h. Anledningen att vinnarna rullar in på under 7h är ju att ingen bryr sig om den här svenska tävlingen.
Vad har du för plan för att cykla sub7?
MasterChief
2015-10-07, 22:24
Sju timmar tar du inte själv. I år var det åtta man från ett proffslag som klarade det och de körde allihop i klunga. Men du kan ju alltid försöka svisha förbi dem.
Sju timmar tar du inte själv. I år var det åtta man från ett proffslag som klarade det och de körde allihop i klunga. Men du kan ju alltid försöka svisha förbi dem.
Jag får för mig att det börjar bli rätt ok redan under 12 timmar. Eller?
Bara att kämpa på så fixar du det, just blaze past them!
MasterChief
2015-10-07, 22:30
12 timmar är som att ta 120kg i marklyft.
Det är vad jag gjorde när jag solokörde. Det är inte ok, det är kass. Sub10 är ok tycker jag...
O jävlar - 1-0 till dig. Jag såg den inte =)
12 timmar är som att ta 120kg i marklyft.
Ett missförstånd med andra ord. Tänkte att 12 timmar var lite som sub 4 timmar på maran?
Det är vad jag gjorde när jag solokörde. Det är inte ok, det är kass. Sub10 är ok tycker jag...
Jaha!
MasterChief
2015-10-07, 22:37
Ett missförstånd med andra ord. Tänkte att 12 timmar var lite som sub 4 timmar på maran?
Sub10 är nog ribban på Vättern många siktar på. Men mycket beror på sällskapet då en bra klunga ger dig 3-5 km/h högre snittid. Att köra sub10 solo är helt ok, segt att ligga i 30 ensam i tio timmar varav en hel del av dem är på natten.
Sub10 är nog ribban på Vättern många siktar på. Men mycket beror på sällskapet då en bra klunga ger dig 3-5 km/h högre snittid. Att köra sub10 solo är helt ok, segt att ligga i 30 ensam i tio timmar varav en hel del av dem är på natten.
Ja fy fan - 30 är god fart på cykel.
Ja fy fan - 30 är god fart på cykel.
Japp och det slår iväg fort, varje km gör ju en halvtimme på sluttiden. Sedan lite pauser på det...
Lol 120kg marklyft som sub 12..
Sub12 klarar väl vem som helst.. 120kg marklyft klarar inte alla.. behövs tom träning för det.
Fast nu ska jag itne vara lika löjlig som ni är när ni pratar styrka. Klart inte vem som helst klarar sub12. De flesta har inte ens racer och då är under 12 mycket bra
Japp och det slår iväg fort, varje km gör ju en halvtimme på sluttiden. Sedan lite pauser på det...
Håller du 30 klarar du 10h helt utan paus. Lite över 37 och så klarar du 8h.
Men du verkar ha erfarenhet. Menar du att ingen som kör under 12h kör solo?
MasterChief
2015-10-07, 22:47
Lol 120kg marklyft som sub 12..
Sub12 klarar väl vem som helst.. 120kg marklyft klarar inte alla.. behövs tom lite träning för det.
Men sluta trolla.
Men sluta trolla.
Vaddå sluta trolla..
Jag ställer en seriös fråga då jag har noll koll på hur vätternrundan fungerar.
Allt jag har är min kondition och nu vill jag för första gången testa hur jag ligger i jämförelse med andra. Men ja jag vill också få lite ryggdunk över hur duktig jag är när jag väl cyklar de 30milen.. Föredrar att cykla kortare sträckor. blir mest segt med såna avstånd. Man får ont o.s.v. Tråkigt blir det med
EDIT: På en racer klarar vem som helst sub12. Om vem som helst lär sig cykla på racer ofc.
Det är 25km/h det är som att cykla 15km/h på en vanlig cykel
Sub 4 på maran innebär att man inte behövde stanna och gå en mil. :)
Om man blir imponerad av att någon klarar ta sig i mål så är det imponerande. Fast det är klart, tjejer som springer i mål på under 4 kan jag ändå ge en silverstjärna till.
Jag känner att för att det ska vara imponerande att komma i mål så måste det vara en Iron Man. Det andra är bara pannben. Iron Man speciellt eftersom löpningen är sist verkar ju helt mördande. Plaska lite i vatten går väl an, och sen kör man 60% av en Vättern runt vilket kan va OK med en schysst cykel. Men maran på slutet ska man göra när musklerna redan är tömda och har gått sönder. Borde varit löpning, bad, cykel.
Jag är för övrigt mycket imponerad av 8h på Vättern. 9h hade också imponerat en del på mig. Men om du vill imponera på proffsen som cyklar den så kanske du får fråga dem.
Håller du 30 klarar du 10h helt utan paus. Lite över 37 och så klarar du 8h.
Men du verkar ha erfarenhet. Menar du att ingen som kör under 12h kör solo?
Jo men om man trampar runt på en gammal stålracer i motvinden med 40mil träning i benen är det nog ett rimligt mål. Men vill du ha en bra tid och en trevlig dag då rekommenderar jag att inte köra själv. Hitta ett gäng du kan köra med. Tips är ride of hope, happymtb.org, din lokala cykelklubb, friskis och svettis... Då kanske du kommer under 8 timmar om du är riktigt duktig. Fast jag får en känsla av att du är mest snabb bakom tangentbordet...
Jo men om man trampar runt på en gammal stålracer i motvinden med 40mil träning i benen är det nog ett rimligt mål. Men vill du ha en bra tid och en trevlig dag då rekommenderar jag att inte köra själv. Hitta ett gäng du kan köra med. Tips är ride of hope, happymtb.org, din lokala cykelklubb, friskis och svettis... Då kanske du kommer under 8 timmar om du är riktigt duktig. Fast jag får en känsla av att du är mest snabb bakom tangentbordet...
Har skrivit i tråden att jag har carboncykel.
Vill undvika att ansluta mig till en grupp i största möjliga utsträckning.
Sub 4 på maran innebär att man inte behövde stanna och gå en mil. :)
Om man blir imponerad av att någon klarar ta sig i mål så är det imponerande. Fast det är klart, tjejer som springer i mål på under 4 kan jag ändå ge en silverstjärna till.
Jag känner att för att det ska vara imponerande att komma i mål så måste det vara en Iron Man. Det andra är bara pannben. Iron Man speciellt eftersom löpningen är sist verkar ju helt mördande. Plaska lite i vatten går väl an, och sen kör man 60% av en Vättern runt vilket kan va OK med en schysst cykel. Men maran på slutet ska man göra när musklerna redan är tömda och har gått sönder. Borde varit löpning, bad, cykel.
Jag är för övrigt mycket imponerad av 8h på Vättern. 9h hade också imponerat en del på mig. Men om du vill imponera på proffsen som cyklar den så kanske du får fråga dem.
Ja jag är bra på cykling, cyklade mycket som barn och har alltid älskat det.
Men senaste åren har jag mest styrketränat fast att jag alltid varit löjligt svag, nu ska jag dock ge hän till cyklingen fullt ut. VIlket egentligen bara innebär att jag slutar noja över att resultaten tar ut varandra.
och ja jag har ett inneboende behov av att "hävda mig" i träningssammanhang då jag sagt mest ägnat mig åt gymmande och iom mina dåliga gener imponerar inte min styrka på någon.
Edit: Har egentligen svårt att bli imponerad av mig själv då jag inser då jag har relativt bra kropp för skiten. Dock blir jag fortfarande imponerad av styrka. *cry**cry*
Har skrivit i tråden att jag har carboncykel.
Vill undvika att ansluta mig till en grupp i största möjliga utsträckning.
Ok lycka till. Sub9 själv är grymt tycker jag där att svara på din fråga.
MasterChief
2015-10-07, 23:07
Vaddå sluta trolla..
Allt jag har är min kondition och nu vill jag för första gången testa hur jag ligger i jämförelse med andra. Men ja jag vill också få lite ryggdunk över hur duktig jag är när jag väl cyklar de 30milen.. Föredrar att cykla kortare sträckor. blir mest segt med såna avstånd. Man får ont o.s.v. Tråkigt blir det med
EDIT: På en racer klarar vem som helst sub12. Om vem som helst lär sig cykla på racer ofc.
50% av cyklisterna klarar inte sub12 på vättern. Klarar du sub10 ska du vara nöjd och närmar du dig sub9 så har du "ägt" med tanke på hur mycket du har cyklat.
50% av cyklisterna klarar inte sub12 på vättern. Klarar du sub10 ska du vara nöjd och närmar du dig sub9 så har du "ägt" med tanke på hur mycket du har cyklat.
Fast jag cyklar skitmycket. Detta året har det mest blivit på min treväxlade men senaste veckorna har jag cyklat kanske 15 mil i veckan. 3mil på en dag blir det om jag ska in till stan
MasterChief
2015-10-07, 23:17
Fast jag cyklar skitmycket. Detta året har det mest blivit på min treväxlade men senaste veckorna har jag cyklat kanske 15 mil i veckan. 3mil på en dag blir det om jag ska in till stan
Toppen, här har du lite tips om träningsprogram för olika subnivåer:
http://www.cykla.se/Program/Cykelprogram.aspx
Toppen, här har du lite tips om träningsprogram för olika subnivåer:
http://www.cykla.se/Program/Cykelprogram.aspx
Ska testa 4mil och se om jag klarar 40km/h det ska tydligen vara nivån för "elit" enligt något svenskt förbund jag hittade på nätet. Ungefär som det finns nivåer för styrkelyftare.
Sen som sagt är det tråkigt ligga trycka med samma tempo och så föredrar jag att itne äta när jag cyklar.. äta gör man som belöning efteråt. men om jag nu ska ÄGA :Virro måste jag såklart "träna" på detta.
Tack
Kollar på de programmen jag verkar ligga i fas tidsmässigt men någon variation har jag då inte. Sen kommer jag fotsätta att mest köra den lustfyllda cyklingen, där man tävlar mot klockan.
svenbanan
2015-10-08, 02:27
Aha. Då förstår jag varför jag blev så less på argumenten från det där andra tråden.
Aha. Då förstår jag varför jag blev så less på argumenten från det där andra tråden.
Du menar den där du gissar rådande upphovsrätten baserat på känsla? *facepalm*
Förövrigt är inte allt som inte smeker en medhårs troll. *rolleyes*
Gå in i en tråd och skriva något trams efter man citerat det inlägget som stryker en mest medhårs.*yourock**yourock*
svenbanan
2015-10-08, 06:29
Du menar den där du gissar rådande upphovsrätten baserat på känsla? *facepalm*
Förövrigt är inte allt som inte smeker en medhårs troll. *rolleyes*
Gå in i en tråd och skriva något trams efter man citerat det inlägget som stryker en mest medhårs.*yourock**yourock*
Just den tråden.
Fast lite innan jag pratade med Arne om upphovsrätt så hävde du ur dig en massa dravel som jag lyckligtvis har lyckats förtränga till största delen. Det var mer det jag reagerade på... Men om du är samma gamla Blazer för hundrade gången så är det ju inte konstigt att du skrivit en massa trollerier, eller hur?
Vem som strykit mig medhårs har jag missat. Är jag skyldig någon en kram eller vad menar du.
Men du har rätt i att jag gillar hårdrock. :hbang:
MasterChief
2015-10-08, 06:33
Ska testa 4mil och se om jag klarar 40km/h det ska tydligen vara nivån för "elit" enligt något svenskt förbund jag hittade på nätet. Ungefär som det finns nivåer för styrkelyftare.
Sen som sagt är det tråkigt ligga trycka med samma tempo och så föredrar jag att itne äta när jag cyklar.. äta gör man som belöning efteråt. men om jag nu ska ÄGA :Virro måste jag såklart "träna" på detta.
Tack
Kollar på de programmen jag verkar ligga i fas tidsmässigt men någon variation har jag då inte. Sen kommer jag fotsätta att mest köra den lustfyllda cyklingen, där man tävlar mot klockan.
Jag känner inte till dina nuvarande temporekord men de allra flesta hyggliga cyklister hamnar runt 35 km/h på ett fyramilstempo. Skillnaden mot 40 km/h är rätt dramatiskt (då luftmotståndet ökar med kvadraten). Jag skulle tippa att det behövs närmare 30% högre kapacitet att ligga på 49 än 30 (allt annat lika). Det många cyklister vinner på är dock att finslipa sin ställning, kadens, osv. Sedan är det såklart skillnad hur vinden blåser och hur banans profil är.
fniss. 15 mil i veckan alltså? Jäklar vad hardcore, kör hårt!
MasterChief
2015-10-08, 07:27
Jag känner inte till dina nuvarande temporekord men de allra flesta hyggliga cyklister hamnar runt 35 km/h på ett fyramilstempo. Skillnaden mot 40 km/h är rätt dramatiskt (då luftmotståndet ökar med kvadraten). Jag skulle tippa att det behövs närmare 30% högre kapacitet att ligga på 49 än 30 (allt annat lika). Det många cyklister vinner på är dock att finslipa sin ställning, kadens, osv. Sedan är det såklart skillnad hur vinden blåser och hur banans profil är.
' ligga på 40 än 30 ska det ju vara.
MasterChief
2015-10-08, 08:24
Vaddå sluta trolla..
Det är en stor skillnad att köra korta små pass på 3-4 mil och köra 30 mil. Det är lite som "maratonklassikern" där folk springer milen 3 gånger i veckan och sedan får bryta under maraton för "något hände" runt 25-30 km. Det uppstår hel enkelt en annan form av utmattning efter några timmar och har man inte tränat långpass kan det komma som en riktig chock. Det är inte en fråga om att tillföra tillräckligt med energi utan det kommer upplevas lite som att vara vaken i typ 48 timmar i sträck. De flesta av oss blir helt enkelt inte vana att arbeta på runt 70% av sin arbetskapacitet i så många timmar om man bara kör kort pass (och 3-4 mil är väldigt korta pass). Även små "dolda" krämpor kommer göra sig oerhört bekanta då kyla och belastning under många timmar får knän, fötter, ryggslut och nacken att skrika av smärta. Även sådana saker kan man träna bort men endast genom att gradvis öka distansträningen. Det är även under långa distanspass man lär känna hur magen fungerar och vilken typ av livsmedel man bör inta. Om man vill köra så fort man orkar kommer det vara extremt nödvändigt att näringstillförseln fungerar och det som funkar under ett 60 minuters pass kanske inte funkar under ett 10-timmars pass. En orolig mage vill man inte ha under vättern.
Med vilja kommer man långt på vättern men ska det på något sätt bli en rolig upplevelse så är det bra att komma förberedd (Train Hard, Fight Easy).
Föredrar att cykla kortare sträckor. blir mest segt med såna avstånd. Man får ont o.s.v. Tråkigt blir det med
Är du verkligen säker på att du vill cykla vättern? Det är nämligen segt och jobbigt. Du kanske kan bli asduktig på lite kortare lopp istället? Vättern är mest för oss som vill kunna skryta på jobbet, lite som att vara bra på bänkpress... ;)
Är du verkligen säker på att du vill cykla vättern? Det är nämligen segt och jobbigt. Du kanske kan bli asduktig på lite kortare lopp istället? Vättern är mest för oss som vill kunna skryta på jobbet, lite som att vara bra på bänkpress... ;)
Precis vad jag vill åstadkomma. Suger i bänkpress så skönt om jag har något att skryta om.
Precis vad jag vill åstadkomma. Suger i bänkpress så skönt om jag har något att skryta om.
Då räcker det med att ta sig runt. Vill du få cred på nätforum så satsa på sub7, då räcker inga 15 mil i veckan...(allt däremellan är irrelevant om det bara är skryt man är ute efter...)
Då räcker det med att ta sig runt. Vill du få cred på nätforum så satsa på sub7, då räcker inga 15 mil i veckan...(allt däremellan är irrelevant om det bara är skryt man är ute efter...)
Vet. Nu börjar det bli kallt måste ha cykelbyxor som sträcker sig nedanför knäet.. Fan också.
Under 7 h är ju riktigt bra, men också extremt svårt.
Vet. Nu börjar det bli kallt måste ha cykelbyxor som sträcker sig nedanför knäet.. Fan också.
Under 7 h är ju riktigt bra, men också extremt svårt.
Ja, det är extremt svårt. Med talang, många timmars träning i veckan och en plats i Bianci tre berg kanske du klarar det om 5 år...
(Kontentan, träna inte för att skryta, träna för att det är kul)
Ja, det är extremt svårt. Med talang, många timmars träning i veckan och en plats i Bianci tre berg kanske du klarar det om 5 år...
Hur många timmar tränar man per dag för att klara något sådant?
Det kom in en del kunniga inlägg det är generöst av er, se det som en sponsring. *popcorn*
Ja det är kul att cykla men det är också kul att cykla snabbt
Det kom in en del kunniga inlägg det är generöst av er, se det som en sponsring. *popcorn*
Vet inte, fråga Alexander Wetterhall...
Men om du tycker att det är segt och tråkigt att cykla långt så kommer du inte att klara det. Det krävs så mycket att man måste tycka om att plåga sig...
MasterChief
2015-10-08, 14:47
Släpp tankarna på sub7 om du inte är en 18-åring som vill satsa all ledig tid på cykel. Är du mer "medelålders" och ingen tung bakgrund inom kondition så är sub9 helt klart mer relevant och roligare mål, eftersom det är nåbart. Men även ett sådant mål är tufft och njuter man inte av resan kommer man aldrig nå målet.
shoulder87
2015-10-08, 15:31
Jag kan iaf prata lite av erfarenhet, har cyklat loppet två gånger utan att köra i en "riktig" grupp och kommit in under 8 timmar. Det betyder självklart inte att man ligger helt själv i 30 mil, finns inte en jävel som snittar 38km/h i 30 mil ensam, utan enbart att jag inte startat tillsammans med 30 andra som kommer hjälpas åt hela vägen.
Dels måste du helt lägga om din träning för att få någon vettig tid på Vätternrundan, utan riktiga distanspass kan du vara hur snabb som helst på 3 mil och ändå köra som en 60-årig tant med damcykel på 30 mil, det kommer liksom inte fungera hela vägen.
Att cykla 3 mil riktigt snabbt ensam handlar främst om pannben, bara att trycka på som fan, vem som helst som har lite träningsbakgrund kan ta ut sig någorlunda i 40-50 min, så att använda sin 3-milarunda som benchmark kommer inte fungera.
Några tips, vill du verkligen köra snabbt så ser du till att ansluta dig till en klubb/grupp/sällskap som anordnar en subgrupp för den tid du tänkt dig, vill man åka sub 7.30 kommer du nog inte heller bara få vara med för att du vill det utan du lär behöva känna någon/på annat sätt visa upp vad du går för, både styrkemässigt och tekniskt (att cykla i klunga är något helt annat än vad Svensson som ägt en racer 2 säsonger håller på med). Om du bor i Stockholmstrakten kan jag rekomendera Fredrikshof, finns alla nivåer och det arrangeras cyklingar varje lördag där teori och teknik gås igenom och man cyklar i olika takt beroende på sin förmåga, "hovet" anordnar även subgrupper till Vättern.
Rickrude
2015-10-09, 08:44
Hej,
Jag har kört sex vätternrundor med bästa tid sub8, samtliga sub10. Vättern är världens största amatörlopp och genomförs av många glada amatörer. Det finns också många väldigt duktiga cyklister som kör den.
Ska du ha en bra tid så måste du köra samarbete, effektbehovet minskar med ca 30% om du har en person framför dig. Har man dubbla led så landar man runt 50% av effektbehovet. Sub8 är det under 1000 pers per år som fixar men ingen av dessa kör solo. Sub 9 kan det finnas någon riktigt hård solocyklist som kör.
Sub 10 solo är bra, sub9 är extremt bra och det är väldigt få som klarar det. Ska du köra sub10 så behöver du cykla runt 31 när du rullar (räkna med 10-15 min stopp minst!). Sub9 betyder drygt 34 km/h med samma stopptid. Räkna med några minuter trängsel för att fylla flaskor, tömma blåsan och fylla fickorna med mat.
Vill du ha en bra tid så lär dig köra i klunga och lär dig köra långpass. Att "äga vättern" som du skriver innebär mer träning än 15 mil i veckan. Den enda jag känner lite som klarat sub7 körde klunga och tränade då runt 3000 mil per år.
Mycket fina inlägg som vi tackar för. Hmm *slap*:smash:
Är det så illa att man måste ligga och trycka i gäng för att klara 9, 8.
Å andra sidan betyder det att jag skulle gjort något helt banbrytande om jag väl klarade av det.
Ja vindmotståndet suger, märker själv att det börjar kaxa väsentligt vid 35km/h.
Men om vi nu säger att man får dessa enorma fördelar av att ligga i klunga borde då inte motsatsen vara sant om det är medvind?? För då får de längst bak mest fördel och de i täten får jobba väldigt hårt för att kompensera för trycket bakifrån.
therunningman
2015-10-09, 14:27
Du får se den relativa hastigheten mot fartvinden.
Om det är vindstilla och du cyklar i 10 m/s (36 km/h) så rör du dig 10 m/s mot fartvinden.
Om det är tio sekundmeter motvind och du cyklar i 10 m/s (36 km/h) så rör du dig 20 m/s mot fartvinden.
Om det är tio sekundmeter med vind och du cyklar i 10 m/s (36 km/h) så rör du dig 0 m/s mot fartvinden. Under förutsättning att det blåser exakt i ryggen.
Hastighetens påverkan är dessutom i kvadrat så det är stor skillnad på 20 och 40 km/h.
shoulder87
2015-10-09, 15:12
Lätt att tro att rak motvind ska vara det jobbigaste också, men bland det värsta man kan uppleva som cyklist är "sida-mot", alltså motvind snett från sidan, nästan omöjligt att komma undan på rulle, samt att det påverkar hur avslappnat du kan köra om det blåser mycket, icke roligt.
Rickrude
2015-10-11, 15:54
Man förlorar en del tid på backar och motvindssträckor som ska tas igen utför och på platten. Mer vind ger sämre tider på rundor. Jämför med att ha mer backar, du får hjälp nedför backarna men måste klara uppförsbackarna själv, många höjdmeter ger sämre snittfart. Det är samma princip med vind.
Du har helt rätt att extrem medvind teoretiskt skulle kunna vara bra för ensamcyklister men det är ett teoretiskt resonemang. Att ha medvind hela vägen när man cyklar i cirkel är riktigt ovanligt. Att det dessutom skulle vara rakt i ryggen och 10-15 m/s, det kommer inte att ske. Det man förlorar i motvind tar man inte igen i medvind, det är bättre med vindstilla.
Däremot blåser det oftast söderifrån på försommaren och mindre på natten än på dagen. Genom att starta vid fyratiden så hinner man vända nere i Jönköping och cyklar norrut när vinden kommer igång vid typ sjutiden. Då blir det fem hårda mil i spurten efter vändningen i norra delen av sjön där det blir motvind. Sen kan det ju bli bakslag att det är nordlig vind tävlingsdagen men det får man ta i så fall.
Om du inte tränar klungkörning så bör du hålla dig borta från dem på tävlingar. Krävs lite erfarenhet så du inte utsätter dina medcyklister för onödig fara och inte utnyttjar fördelarna fullt ut.
Jag tror inte du klarar sub 10 även om du har en carboncykel med ditt nuvarande upplägg.
Tack som fan för alla svaren, jag har fått viss insikt men jag skapade en träningsdagbok där jag antecknar samtliga rundor jag utför!
Vättern 2015 sub8h ! <-- heter då inte skit*n men det är själva tanken..
Denna har jag funderat på ett tag och nu tog jag och kollade upp det en gång för alla. Du semirätt :d52 48 48% tror jag procenten låg på.
16000 cyklar in. Det är 1/500 av sveriges medborgare är man då en 10% på vättern så är man 1/5000*flex*
Å andra sidan är snabbaste på vättern 6:37 *cry*
http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=831
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.