handdator

Visa fullständig version : Många ungas arbetsmoral börjat bli väldigt skev?

Stoltz
2015-10-07, 14:10
Jag satt igår och pratade med två kompisar över en bit oxfilé.
Vi är alla tre sälj-och personalledare på våra respektive företag, jag och en annan inom butik, och den tredje inom flytt och transport.

Den andre butikschefen tog upp en sak som både jag och vår vän kunde hålla med om - Det har börjat gå troll i många som precis tagit gymnasiet.

Gnället har funnits sen århundraden om "ungdomen idag..." men det är faktiskt först nu som jag börjar märka det så tydligt.

Exempel - Jag har under det senaste året tagit in ca sju extrajobbare. Av dessa sju är det endast en som inte inlett sin karriär med att beklaga/gnälla till mig om att den måste jobba helger. I dessa fall har det rört sig om att man arbetat varannan helg (För mig är det skitlyxigt, är jag helskev? Att inte jobba någon helg alls är typ ett rykte jag hört talas om) och det har ju varit alldeles för mycket! En lördag i månaden kanske man kan ta, men varannan helg, där går skam på torra land.

Sen har klagomålen gått varma på att "Men...Jag orkar ju inte fylla på, det är ju jobbigt", "Jag gjorde inte X för att det gynnar ändå inte mig", osv. I de flesta fall är det aldrig de komplicerade sakerna som är problemet, utan de absolut mest basala delarna av arbetet.

Jag skulle kunna fylla på, men någonstans får man täppa igen truten och sluta gnälla, för det är inte det tråden handlar om ;)

Min fråga - Ni som jobbar på arbetsplatser där ni tar in extrapersonal/relativt unga arbetare, upplever ni också att den senare tidens unga har blivit väldigt bortskämda eller är det helt enkelt jag som börjar bli gubbe till slut? (Can't it be both?)

Anton Fräs
2015-10-07, 14:15
Jag kan tänka mig att det har att göra med att det är lågstatusjobb det rör sig om? Människor som egentligen vill arbeta med något annat och helt enkelt beklagar sig över sitt nuvarande arbete? Ursäktar givetvis inte beteendet men kanske är en delförklaring?

Jag räknas väl fortfarande som ung (är 24) och har aldrig beklagat mig annat än när jag blev tvingad att arbeta i familjeföretaget. :p

anvihl
2015-10-07, 14:21
För det första, står det i anställningskontraktet att man måste jobba helger? Om inte så är det dig det är fel på.

Annars har man skrivit på för något är det bara att göra det, håller med om att gnäll över småsaker och "onödig" lathet har blivit vanligare, småplock och sket som knappt tar någon tid att göra är bara göra liksom.

MackeJuve
2015-10-07, 14:23
Tror med på lågstatusjobb, är nog en helt annan sak för nyutbildade som får ett jobb som de har kämpat lite för. När jag jobbade industri gillade jag att ta extra helgpass i början p.g.a. de fina pengarna men efter ett tag tröttnade jag på det och försökte undvika det till varje pris. Avskydde jobbet helt enkelt och ville inte vistas där mer än jag behövde.

Diomedea exulans
2015-10-07, 14:25
Jag jobbar som telefonintervjuare i en småstad, i princip alla personer inom 3 mil har jobbat där åtminstone några veckor mellan 18-23 års ålder, då det är ett jobb som kräver noll förkunskaper och kanske 40 poäng i IQ. Nu är jag ju inte arbetsledare utan bara en del av fotfolket, men jag tycker inte de yngsta verkar gnälla mer än övriga. Mitt exempel kanske är helt irrelevant förvisso eftersom man i princip helt själv får välja arbetstider här, med ett minium på att man måste boka två kvällar i veckan.

Om något tycker jag nog att äldre kvinnor verkar gnälla mest (vi har pensionärer upp till 75 år gamla som jobbar här). Kan vara konfirmeringsbias iofs.

Darth Yoda
2015-10-07, 14:30

Där har du din fakta kompis.

perl
2015-10-07, 14:31
Tror inte det har med ålder att göra alls. Finns minst lika många äldre som klagar beroende på arbetsplats. Sen tror jag att fler jobb i dagens samhälle kräver obekväm arbetstid jämfört med förut och att det kan vara en anledning att det oftare tas upp som en nackdel.
Rent generellt klagas det mer på löner än på arbetssituation enligt mig (trots att många som klagar faktiskt tjänar bra) lärare tex.

timoat
2015-10-07, 14:31
Fan, det måste bli lättare för arbetsgivare att kunna sparka folk. Jag jobbade i butik i USA i ett år på golvet, där var det fan inte tal på att slacka, gjorde man det för många gånger var du rökt, sparken direkt, du kan gå hem. Ny människa nästa dag. Såg det hända flera gånger (jag blev dock employee of the month ett par gånger hehe)

Jag jobbar som telefonintervjuare i en småstad, i princip alla personer inom 3 mil har jobbat där åtminstone några veckor mellan 18-23 års ålder, då det är ett jobb som kräver noll förkunskaper och kanske 40 poäng i IQ. Nu är jag ju inte arbetsledare utan bara en del av fotfolket, men jag tycker inte de yngsta verkar gnälla mer än övriga. Mitt exempel kanske är helt irrelevant förvisso eftersom man i princip helt själv får välja arbetstider här, med ett minium på att man måste boka två kvällar i veckan.

Om något tycker jag nog att äldre kvinnor verkar gnälla mest (vi har pensionärer upp till 75 år gamla som jobbar här). Kan vara konfirmeringsbias iofs.

Ja men de är ju fruntimmer, klart som fan de ska klaga mest! :devil:

Arne Persson
2015-10-07, 14:32
Detta är mycket mesiga föräldrars fel att dom inte uppfostrat ungarna till att ha en god arbetsmoral.

JHilding
2015-10-07, 14:33
Jag har nog världens sämsta arbetsmoral, avskyr att arbeta och skulle lätt kunna gå arbetslös hela livet. Däremot när jag väl jobbar ska man ju göra sitt bästa.

Tror absolut att inställningen är annorlunda, tror det är viktigare att ha status och "bli något" än va det var förr.

Det du beskriver låter som lata ungdomar mest, och skulle gissa att det blivit lite värre det med, håller med Arne Persson här ovan.

tjabon
2015-10-07, 14:35
Förr i tiden fanns kategorin "grovarbetare" (eller hur Arne?). Tror inte många promille av dagens ungdomar skulle klara ett sådant jobb.

Jobba och träna på samma gång! :d
http://www.jobbsafari.se/jobbannons/arbetsformedlingen/8174103

StarkaUlf
2015-10-07, 14:39
Förr i tiden fanns kategorin "grovarbetare" (eller hur Arne?). Tror inte många promille av dagens ungdomar skulle klara ett sådant jobb.

Jag skulle älska ett sådant jobb som i annonsen.

Loke
2015-10-07, 14:44

Kom igen, visst är det tungt, men det är ju ändå rätt chill jämfört med att typ ha med människor att göra eller att ha ansvar för något. Man stänger av hjärnan och går till jobbet liksom.

tjabon
2015-10-07, 14:45
Jag skulle älska ett sådant jobb som i annonsen.

Jo, man känner verkligen att man utför något och gör nytta!
Sen är man behagligt trött när man kommer hem och somnar som en stock
på kvällen :) .

agazza
2015-10-07, 14:55
Jag har aldrig anställt en person med svenskt ursprung överhuvudtaget.

Inte för att jag försöker utnyttja folk på något vis, vi är fackanslutna, alla har bättre förmåner än konkurrenterna som vi vet om.

Men anledningen till att de kan ha det så bra, är för att de faktiskt jobbar och producerar.

Det kommer dock bli två bekanta nu med (svenskt ursprung) efter årsskiftet som kommer in, och det lär antagligen vara, ifall man vill vara föreefterklok, ett misstag.

Dagens ungdom!? osv.

agazza
2015-10-07, 14:56
Kom igen, visst är det tungt, men det är ju ändå rätt chill jämfört med att typ ha med människor att göra eller att ha ansvar för något. Man stänger av hjärnan och går till jobbet liksom.

Jag byggde ställning i ett halvår och har aldrig mått så bra som då.

Ibland är man slut i kroppen andra är slut i huvudet efter arbetsdagen.

Det vetefan ifall det är värt den högre avkastningen man oftast har, för man kan inte nyttja den på något meningsfullt sätt.

Det blir frän hemmabio sen kastar man bort livet på jobbet och i soffan, för att man inte orkar

Diomedea exulans
2015-10-07, 15:00

Det vetefan ifall det är värt den högre avkastningen man oftast har, för man kan inte nyttja den på något meningsfullt sätt.

Det blir frän hemmabio sen kastar man bort livet på jobbet och i soffan, för att man inte orkar

Byggde ställning i tre månader. Öronen fick stryk av allt smällande och mina händer fick nån konstig nervskada som gjorde att de domnade bort ibland (försvann efter nåt halvår) och jag fick en jävla massa skäll av de andra för jag lärde mig så långsamt, men i övrigt var det skitbra. Fick sparken tyvärr (troligtvis för jag lärde mig så långsamt).

Att man nu i efterhand på Kolo har lärt sig att det är asdåligt för hälsan att sitta still hela dagarna gör ju att man saknar kroppsarbete ännu mer.

agazza
2015-10-07, 15:09
Byggde ställning i tre månader. Öronen fick stryk av allt smällande och mina händer fick nån konstig nervskada som gjorde att de domnade bort ibland (försvann efter nåt halvår) och jag fick en jävla massa skäll av de andra för jag lärde mig så långsamt, men i övrigt var det skitbra. Fick sparken tyvärr (troligtvis för jag lärde mig så långsamt).

Att man nu i efterhand på Kolo har lärt sig att det är asdåligt för hälsan att sitta still hela dagarna gör ju att man saknar kroppsarbete ännu mer.

Det beror nog på konstant överarbetade underarmar, man vaknade på morgonen som en död hamster för att biceps hade krampat under natten och dragit ihop sig.

Men det gick ju som sagt över lagom tills man slutade, bra mådde jag iaf, man hade ork att hitta på något efter jobbet trotts att man kanske hade jobbat till 18 eller liknande.

Nu har jag bara suttit vid en dator från 08 till nu och vill bara slockna i soffan

Diomedea exulans
2015-10-07, 15:10
Det beror nog på konstant överarbetade underarmar, man vaknade på morgonen som en död hamster för att biceps hade krampat under natten och dragit ihop sig.

Men det gick ju som sagt över lagom tills man slutade, bra mådde jag iaf, man hade ork att hitta på något efter jobbet trotts att man kanske hade jobbat till 18 eller liknande.

Nu har jag bara suttit vid en dator från 08 till nu och vill bara slockna i soffan

Jag slog för övrigt bänkpress-PB under min tid som ställningsbyggare, tränade mån-ons-fre efter jobbet. :)

timoat
2015-10-07, 15:13

Inte för att jag försöker utnyttja folk på något vis, vi är fackanslutna, alla har bättre förmåner än konkurrenterna som vi vet om.

Men anledningen till att de kan ha det så bra, är för att de faktiskt jobbar och producerar.

Det kommer dock bli två bekanta nu med (svenskt ursprung) efter årsskiftet som kommer in, och det lär antagligen vara, ifall man vill vara föreefterklok, ett misstag.

Dagens ungdom!? osv.

Farsan är likadan, han har haft fabrik i snart 20 år med mellan 6 och 10 anställda, och han anställer bara utlänningar. Alla gånger han anställt svenskar så har det blivit problem.

Yes
2015-10-07, 15:13

Jag har jobbat med tungt kroppsarbete och skulle aldrig ta ett sånt jobb igen såvida jag inte var tvungen eller det var väldigt bra betalt.
Annars vore det väl inte särskilt svårt att tjäna rätt bra pengar på att ratta taxi eller långtradare (iaf bättre betalt än jag har nu).

Roligast har jag på jobbet när jag får brottas med en kombination av teoretiska och praktiska problem i kombination med att behöva hantera svåra människor.

Det är en underbar känsla efter jag löst det och känner mig sådär utmattad och tom.

Diomedea exulans
2015-10-07, 15:17
Tror absolut att inställningen är annorlunda, tror det är viktigare att ha status och "bli något" än va det var förr.

Tror inte det bara är ungdomarnas fel, utan beror mycket på hur arbetsmarknaden ser ut. Man måste "vara något" för att klara sig. Det är mycket svårare att få och behålla jobb idag än förr; man kan inte gå till sågverket dagen man fyller 18, skaffa jobb och räkna med fast anställning till 65. Snarare måste man ha utbildning, kontakter, F-körkort och en CV av Strindberg-kvalité för att typ gå runt på stan och plocka hundbajs för minimilön, för att sedan ändå få sparken efter tre månader. Valtvånget är stort, och man måste veta tidigt, helst redan på mellanstadiet, vad man ska bli, för att sedan plugga och jobba stenhårt för en spetskompetens samtidigt som man arbetar fram ett personligt varumärke som heter duga.

feyin
2015-10-07, 15:17
För mig är det intressant hur du som ledare jobbar för att forma kulturen? Ibland kan en "icke-gnällare" komma in och bli en "gnällare" pga dålig kultur på arbetsplatsen.

anvihl
2015-10-07, 15:19
Jag har jobbat med tungt kroppsarbete och skulle aldrig ta ett sånt jobb igen såvida jag inte var tvungen eller det var väldigt bra betalt.
Annars vore det väl inte särskilt svårt att tjäna rätt bra pengar på att ratta taxi eller långtradare (iaf bättre betalt än jag har nu).

Roligast har jag på jobbet när jag får brottas med en kombination av teoretiska och praktiska problem i kombination med att behöva hantera svåra människor.

Det är en underbar känsla efter jag löst det och känner mig sådär utmattad och tom.

Vilket är en känsla vi som mår bra av praktiskt arbete vill ha i kroppen, inte i huvudet. Men som du säger en kombination är nog optimalt även för mig, labbjobb ihop med hård gymträning (Y).

Diomedea exulans
2015-10-07, 15:24
Ett litet ord angående tunga fysiska jobb: De är i regel inte så jä*la tunga. Det brukar finnas massor föreskrifter att om det är för tungt så ska man hjälpas åt/ta hjälp av något tekniskt hjälpmedel/ge fan i det. Och ofta finns det dödtid, som t ex när jag var flyttkarl och satt i lastbil några mil från och till arbetsplatserna. Men det brukar vara varierande rörelser, varierande tempo och belastning som varierar mellan lätt och halvtung (och i sällsynta fall skittung), så man blir ändå behagligt fysiskt slut efter åtta timmar.

Tycker även att fysiska jobb brukar vara rätt bra prehab till gymmet (om vi bortser från att man löper risk att skada sig även på jobbet). Mina axlar mådde utmärkt när jag var ställningsbyggare.

Bärsärk
2015-10-07, 15:26
Jo, man känner verkligen att man utför något och gör nytta!
Sen är man behagligt trött när man kommer hem och somnar som en stock
på kvällen :) .

Tills du inser att du glömt handla mat, eller behöver tvätta, har möte på dagis, ska åka och kolla på en bil... eller har något annat ärende (vilket som helst) så inser du att det inte är lika roligt att bara jobba, äta och sova. Plus att de där arbetena oftast knappt har lunch eller raster överhuvudtaget, hade en polare som var typ grovis/snickare i Sthlm och han hade inte lunch på de 3 år han jobbade där.

Det är väldigt få yrken i den branschen som följer alla regler och föreskrifter som finns.

Diomedea exulans
2015-10-07, 15:31
Tills du inser att du glömt handla mat, eller behöver tvätta... eller har något annat ärende (vilket som helst) så inser du att det inte är lika roligt att bara jobba, äta och sova. Plus att de där arbetena oftast knappt har lunch eller raster överhuvudtaget, hade en polare som var typ grovis/snickare i Sthlm och han hade inte lunch på de 3 år han jobbade där.

Jag har alltid haft lunch på såna jobb.

Angående att glömma att handla: Testa att jobba eftermiddag/kväll istället, så affärerna är stängda när du slutar. Där kan man snacka om att aldrig hinna handla. Och tvätta blir inte så jäkla skoj; man blir van vid att vakna kanske 10 på förmiddagen men måste gå upp 7 för de enda tvättiderna man kan ta är det som sträcker sig från 7 till 12...

anvihl
2015-10-07, 15:34

Angående att glömma att handla: Testa att jobba eftermiddag/kväll istället, så affärerna är stängda när du slutar. Där kan man snacka om att aldrig hinna handla. Och tvätta blir inte så jäkla skoj; man blir van vid att vakna kanske 10 på förmiddagen men måste gå upp 7 för de enda tvättiderna man kan ta är det som sträcker sig från 7 till 12...

Det var ju enda fördelen när man jobbade eftermiddag, man slapp allt folk på kvällarna. Tvättstugan var tom, affärerna var tomma etc...

Bärsärk
2015-10-07, 15:44

Du kanske hade turen att få lunch men om du ska få raster, fika e.t.c då har du inte hamnat på ett riktigt grovisjobb om du frågar mig.

Där är du ensam svensk bland en massa polacker och andra balter och sen jobbar du i 12-14 timmar.

mela
2015-10-07, 16:17
Hade samma attityd bland kollegor i Norge, de förstod inte varför de skulle jobba på (alltså inte stå stilla och snacka mellan rasterna) eftersom de ändå fick samma lön som de som jobbade på och gjorde sitt jobb. Här var det iofs ett problem med ledarna också som inte sa ifrån och lät alla latmaskar bli fastanställda trots att de inte presterade. Men attityden fanns där.

Minikubik
2015-10-07, 16:44
Märker den attityden ganska tydligt, ingen vill ta i och göra det tunga utan det ska vara serverat och gnälligt om än det ena än det andra. Klart att man som anställd ska ha det bra osv men samtidigt kan man inte bara se till sig själv om en arbetsplats ska fungera

filmjölk
2015-10-07, 17:01
När svenska ungdomar får skitbra betalt för skitjobb (som man får i Norge) verkar det bli en jävla hög arbetsmoral helt plötsligt:) Så kapaciteten verkar ändå finnas nånstans, om de får hutlöst betalt, inte annars.

r1kkie
2015-10-07, 17:50

Dagens ungdom!? osv.

THIS!?

När alla svenssonfolk som är högt uppsatta i olika företag fattar detta kommer det vara väldigt många svenskar som kommer få svårt att få jobb då alla invandrare, asylsökande som fått uppehållstillstånd får alla jobb istället. Framförallt dem jobb som kräver mindre utbildning osv.

mela
2015-10-07, 18:08
När svenska ungdomar får skitbra betalt för skitjobb (som man får i Norge) verkar det bli en jävla hög arbetsmoral helt plötsligt:) Så kapaciteten verkar ändå finnas nånstans, om de får hutlöst betalt, inte annars.

Det har inte jag upplevt. Kanske på restaurang osv eftersom norrmän faktiskt dricksar så det lönar sig att vara trevlig och effektiv.

filmjölk
2015-10-07, 18:32
Det har inte jag upplevt. Kanske på restaurang osv eftersom norrmän faktiskt dricksar så det lönar sig att vara trevlig och effektiv.

Det är ju extremt välbetalt jämfört med motsvarande jobb i Sverige. Nu känner jag mest till folk som jobbar i vården som jobbar i Norge och får bra betalt.

Då får de lataste eld i baken och jobbar på som fan, alternativt är norrmännens ungdomar ännu värre än våra, och de bara framstår som flitiga där.

mela
2015-10-07, 18:33
Det är ju extremt välbetalt jämfört med motsvarande jobb i Sverige. Nu känner jag mest till folk som jobbar i vården som jobbar i Norge och får bra betalt.

Då får de lataste eld i baken och jobbar på som fan, alternativt är norrmännens ungdomar ännu värre än våra, och de bara framstår som flitiga där.

Alla norrmän är värre än lata svenskar :D Alltså, komma i tid? Vad är det? Vadå har vi inte 45 min rast en gång i timmen?

Inom vården är ju ofta folk utbildade också, tror att de flesta jobbar på ganska så bra i Sverige också inom vården.

Wzup2u
2015-10-07, 18:53
Tror inte allt har med ungdomar att göra.

Samhället har utvecklats skevt, alltså mindre personal, stressa mer, gärna övertid osv.

Förr var arbetsmoralen bättre, mer personal därav lugnare och bättre stämning på jobbet.

Nu ska det tjänas så mkt pengar som möjligt, stressas osv därav gnälls det mer och det är inte så konstigt ibland, jag gnäller själv ibland.

Dålig stämning på jobbet, mer stress m.m= sämre arbetsmoral...

Olegh
2015-10-07, 18:55
Att vara arbetsvillig och engagerad brukar ju dock sällan eller aldrig belönas på annat sätt än att man har lite större chans att få behålla jobbet. Om vi pratar om ett relativt okvalificerat jobb alltså. Om det då upplevs som understimulerande och/eller att man rent av kanske vantrivs, så krävs det väldigt hög arbetsmoral och pliktkänsla för att man ska investera så pass mycket extra i något som man inte ser någon framtid i.

"Förr" så hade man snarare mycket goda chanser att faktiskt få behålla jobbet. Inom många branscher rådde heller inte samma effektiviseringshets. Anställda producerade mindre och företagen tilläts av sina ägare att ha en större procentuell lönekostnad i förhållande till vinstuttaget. Det är inte särskilt svårt att inse att den nya tidens fräscha och slimmade organisationer kan ge kraftigt ökad stress och press, med negativa konsekvenser för det upplevda arbetsklimatet som följd.

Är du en ja-sägare idag så är inte chansen särskilt stor att du vinner på det personligen (mer än att du får behålla jobbet som sagt), utan snarare att din arbetsgivare kammar hem hela vinsten samtidigt som du snällt får ta emot smulorna. Även om jag själv är en såndär som förmodligen hade pitchat in allt jag hade, dvs försökt utföra mina arbetsuppgifter så bra jag bara kunde, utan någon klar vision om vad jag förväntade i gengäld, så misstänker jag att en viss "jag gör inte mer än vad jag får betalt för"-attityd kan vara sund för att inte riskera att bli utsugen på dagens arbetsmarknad.

Kopplingen till Stoltz lilla anekdot är väl inte särskilt påtaglig, men i ett vidare perspektiv så tänker jag lite enligt ovan.

Bärsärk
2015-10-07, 19:06
Gör klart för folk vad deras arbete går ut på och var tydlig med arbetsuppgifterna, de kanske bara har svårt att ta för sig om de är unga och inte har nån tidigare erfarenhet.

delta_mats
2015-10-07, 20:27
Det finns ju gnälliga vuxna också, väldigt gott om dem dessutom. Skillnaden är att dom faktiskt sköter sitt jobb trots gnället, i många fall riktigt bra dessutom. Ungdomarna både gnäller och lökar på arbetet, lol.

Bärsärk
2015-10-07, 20:32
Det finns ju gnälliga vuxna också, väldigt gott om dem dessutom. Skillnaden är att dom faktiskt sköter sitt jobb trots gnället, i många fall riktigt bra dessutom. Ungdomarna både gnäller och lökar på arbetet, lol.

Fast du tror inte det har med ålder att göra då, dessa ungdomar kanske lökar nu men ge det 10 år och dessa ungdomar kommer vara som de gnälliga vuxna som gör sitt jobb.

delta_mats
2015-10-07, 20:43
Fast du tror inte det har med ålder att göra då, dessa ungdomar kanske lökar nu men ge det 10 år och dessa ungdomar kommer vara som de gnälliga vuxna som gör sitt jobb.

Mjae det tror jag inte. Jag tror att de gnälliga vuxna varit bra på att arbeta hela tiden men blivit gnälliga med tiden. Känner lite så själv också, jag blir gnälligare med åren, haha!

Diomedea exulans
2015-10-07, 20:45
Att vara arbetsvillig och engagerad brukar ju dock sällan eller aldrig belönas på annat sätt än att man har lite större chans att få behålla jobbet. Om vi pratar om ett relativt okvalificerat jobb alltså. Om det då upplevs som understimulerande och/eller att man rent av kanske vantrivs, så krävs det väldigt hög arbetsmoral och pliktkänsla för att man ska investera så pass mycket extra i något som man inte ser någon framtid i.

+ 1. Har upplevt detta själv. Jag jobbade hårdare på en fabrik en sommar än chefens gullegris som kände chefen, men chefens gullegris blev ebjuden förlängning och inte jag. Att vara gullegris är uppenbarligen viktigare än att jobba hårt, lärde jag mig av det.

Gör klart för folk vad deras arbete går ut på och var tydlig med arbetsuppgifterna, de kanske bara har svårt att ta för sig om de är unga och inte har nån tidigare erfarenhet.

+1 här med. Ungdomarna i fråga kanske inte vet vad det innebär att "jobba hårt"? De kanske är vana vid att göra allt i lugn takt och kolla på mobilen var tionde minut. Det kanske är så de gör läxor, städar sin lägenhet, klipper gräset, osv. De kanske behöver instruktion i vad som är normalt arbete?

delta_mats
2015-10-07, 20:49
+ 1. Har upplevt detta själv. Jag jobbade hårdare på en fabrik en sommar än chefens gullegris som kände chefen, men chefens gullegris blev ebjuden förlängning och inte jag. Att vara gullegris är uppenbarligen viktigare än att jobba hårt, lärde jag mig av det.

+1 här med. Ungdomarna i fråga kanske inte vet vad det innebär att "jobba hårt"? De kanske är vana vid att göra allt i lugn takt och kolla på mobilen var tionde minut. Det kanske är så de gör läxor, städar sin lägenhet, klipper gräset, osv. De kanske behöver instruktion i vad som är normalt arbete?

Behöver de instruktion att inte vara dumma i huvudet också? Är man inte full retard fattar vem som helst ifall man sköter sitt jobb som man bör eller inte. Gör man inte det får man rätt snabbt hintar om det, det är sällan arbetskompisar godtar en slacker.

Diomedea exulans
2015-10-07, 21:03
Behöver de instruktion att inte vara dumma i huvudet också? Är man inte full retard fattar vem som helst ifall man sköter sitt jobb som man bör eller inte. Gör man inte det får man rätt snabbt hintar om det, det är sällan arbetskompisar godtar en slacker.

Ja, det kanske de gör. Har du någon aning om hur många människor som är dumma i huvudet?

Bärsärk
2015-10-07, 21:10

Precis, för mig låter det här solklart som folk som precis börjat jobba, 18 åringar alltså eller kanske ännu yngre. Det här är deras första jobb, hur säker och bra var du på ditt första jobb?

Säg åt dom precis hur allt ska gå till och se till att ha nån som visar också hur de ska gå till inte bara berättar muntligt.

Olegh
2015-10-07, 21:28
Men hallå. Nej, man är med högsta sannolikhet ingen expert när man är ny på sitt första jobb.

Men att vara oerfaren och osäker är inte samma sak som att vara helt tafatt. En vettig handledning underlättar såklart, men vet man inte vad man ska göra så frågar man. Du vet att du har betalt för ett jobb. Du har mer eller mindre löst definierade arbetsuppgifter. Vet du inte vad du ska göra? Fråga. Vet du inte hur du ska göra? Fråga. Man måste ha den mentala kapaciteten att inse att man är skyldig att ta reda på hur man ska få sitt jobb gjort och göra sig nyttig.

Tafatthet och smit-mentalitet kommer antingen från att ha levt i en kravlös fantasivärld skapad av curlingföräldrar, alternativt en brist på respekt för allt och alla. Det senare även det något som primärt föräldrar kan klandras för.

Diomedea exulans
2015-10-07, 21:29
Tafatthet och smit-mentalitet kommer antingen från att ha levt i en kravlös fantasivärld skapad av curlingföräldrar, alternativt en brist på respekt för allt och alla. Det senare även det något som primärt föräldrar kan klandras för.

Då kanske det är läge att chefen talar vett i personen.

leo1
2015-10-07, 21:53
Sedan kan man undra hur stort mörkertalet är på dom som inte ens tar ett jobb? Dom som bara vill ha en stor blogg, fejsbocka eller leva på en you tube-kanal.

Jag har dom senaste 5 somrarna sommarvickat på 2 lager och ett annat fysiskt tungt yrke och måste säga att dom ungdomar jag jobbat med har skött sig jäkligt bra.

Sen är det en annan mobilmentalitet bland de yngre. Så fort det blir en rast ska det surfas istället för att prata med kollegorna. Oftast ser det annorlunda ut på borden bland de äldre. Tycker det är tragiskt. Google tar över våra liv.

Vivaldi
2015-10-07, 22:34
Jag kan hålla med om detta, många yngre (jag är 22 ... )som kommer in bakfulla, är ofokuserade. Hos min senaste arbetsgivare är dock arbetsmoralen mycket god, men de kan ha att göra med att jag är bosatt i en studentstad. J
ag vet att jag är lite jobbig mot arbetsledaren ibland och behöver byta pass titt som tätt, men det beror å andra sidan att det vill att man säger till över en månad i förväg, och att jag brukar få tentamensanmälningar etc tre veckor innan själva tentan vilket omöjliggör detta ...

Jansson_84
2015-10-07, 22:52
Vi är alla tre sälj-och personalledare på våra respektive företag, jag och en annan inom butik, och den tredje inom flytt och transport.

Den andre butikschefen tog upp en sak som både jag och vår vän kunde hålla med om - Det har börjat gå troll i många som precis tagit gymnasiet.

Gnället har funnits sen århundraden om "ungdomen idag..." men det är faktiskt först nu som jag börjar märka det så tydligt.

Exempel - Jag har under det senaste året tagit in ca sju extrajobbare. Av dessa sju är det endast en som inte inlett sin karriär med att beklaga/gnälla till mig om att den måste jobba helger. I dessa fall har det rört sig om att man arbetat varannan helg (För mig är det skitlyxigt, är jag helskev? Att inte jobba någon helg alls är typ ett rykte jag hört talas om) och det har ju varit alldeles för mycket! En lördag i månaden kanske man kan ta, men varannan helg, där går skam på torra land.

Sen har klagomålen gått varma på att "Men...Jag orkar ju inte fylla på, det är ju jobbigt", "Jag gjorde inte X för att det gynnar ändå inte mig", osv. I de flesta fall är det aldrig de komplicerade sakerna som är problemet, utan de absolut mest basala delarna av arbetet.

Jag skulle kunna fylla på, men någonstans får man täppa igen truten och sluta gnälla, för det är inte det tråden handlar om ;)

Min fråga - Ni som jobbar på arbetsplatser där ni tar in extrapersonal/relativt unga arbetare, upplever ni också att den senare tidens unga har blivit väldigt bortskämda eller är det helt enkelt jag som börjar bli gubbe till slut? (Can't it be both?)

Är det åtta timmars dagar vi snackar om eller är det 10-12 timmars plus helger?
Hur ser en normal arbetsvecka ut för den "lata" ungdomen?
Vet dom om vid anställning att det kommer att röra sig om en del helgarbete, eller får dom reda på det senare?

Stoltz
2015-10-07, 23:29
Jag kan tänka mig att det har att göra med att det är lågstatusjobb det rör sig om? Människor som egentligen vill arbeta med något annat och helt enkelt beklagar sig över sitt nuvarande arbete? Ursäktar givetvis inte beteendet men kanske är en delförklaring?

Jag räknas väl fortfarande som ung (är 24) och har aldrig beklagat mig annat än när jag blev tvingad att arbeta i familjeföretaget.
Statusen kan definitivt spela in!
Du är lite för gammal för de jag talar om, jag talar främst om 18-20 :)

För det första, står det i anställningskontraktet att man måste jobba helger? Om inte så är det dig det är fel på.

Annars har man skrivit på för något är det bara att göra det, håller med om att gnäll över småsaker och "onödig" lathet har blivit vanligare, småplock och sket som knappt tar någon tid att göra är bara göra liksom.
Så klart! Det ingår i positionen.

Där har du din fakta kompis.
Vad menar du min lem-vän?

Fan, det måste bli lättare för arbetsgivare att kunna sparka folk. Jag jobbade i butik i USA i ett år på golvet, där var det fan inte tal på att slacka, gjorde man det för många gånger var du rökt, sparken direkt, du kan gå hem. Ny människa nästa dag. Såg det hända flera gånger (jag blev dock employee of the month ett par gånger hehe)

Det tycker faktiskt inte jag om jag ska vara ärlig. Jag tycker många butikschefer tar den lata vägen och hellre sänker någons timmar än att de lär dem banan. Raka motsatsen till hur jag själv arbetar, lägger ner väldigt mycket tid för att hjälpa personalen utvecklas och bli bättre.

För mig är det intressant hur du som ledare jobbar för att forma kulturen? Ibland kan en "icke-gnällare" komma in och bli en "gnällare" pga dålig kultur på arbetsplatsen.
Absolut, jag är riktigt glad att du tar upp den biten. Som ledare har man ett STORT ansvar för att man vaggas in i rätt kultur. Står det ett dussin anställda och alla klagar så är det klart att även den som kommer in som ny klagar. I de här fallen är det inte riktigt så. Vi har en väldigt open door policy - Har de anställda problem/frågor så kommer de till mig (och det är en policy som verkligen utnyttjas!)

Här kan det till och med förekomma innan personen jobbat med någon annan än mig och direkt när de ser schemat blir det ett jävla liv

Märker den attityden ganska tydligt, ingen vill ta i och göra det tunga utan det ska vara serverat och gnälligt om än det ena än det andra. Klart att man som anställd ska ha det bra osv men samtidigt kan man inte bara se till sig själv om en arbetsplats ska fungera
Ja, någonstans måste man mötas. En del som jag tagit in har varit livrädda för att sälja vid kassan och totalvägrat. Tre månader senare kan de sälja sand i Sahara, så länge de faktiskt är villiga att möta mig halvvägs.

Tror inte allt har med ungdomar att göra.

Samhället har utvecklats skevt, alltså mindre personal, stressa mer, gärna övertid osv.

Förr var arbetsmoralen bättre, mer personal därav lugnare och bättre stämning på jobbet.

Nu ska det tjänas så mkt pengar som möjligt, stressas osv därav gnälls det mer och det är inte så konstigt ibland, jag gnäller själv ibland.

Dålig stämning på jobbet, mer stress m.m= sämre arbetsmoral...
Definitivt. I mitt fall så har vi faktiskt fler personer i butiken som hjälps åt än någonsin tidigare, resten av min kedja tror jag skojar när jag berättar hur många timmar vi har per månad i butiken.

Precis, för mig låter det här solklart som folk som precis börjat jobba, 18 åringar alltså eller kanske ännu yngre. Det här är deras första jobb, hur säker och bra var du på ditt första jobb?

Säg åt dom precis hur allt ska gå till och se till att ha nån som visar också hur de ska gå till inte bara berättar muntligt.
Om vi ska vara sådana - Mitt första jobb, också inom butik, där stod jag VARJE Torsdag, Fredag, Lördag, Söndag, i två år. Med en 28% lägre lön än den lägst betalda hos mig har, och det till och med inräknat med inflation.

Det du pratar om är prestationen - Det jag pratar om är viljan att jobba, till och med med handledning på plats.

Är det åtta timmars dagar vi snackar om eller är det 10-12 timmars plus helger?
Hur ser en normal arbetsvecka ut för den "lata" ungdomen?
Vet dom om vid anställning att det kommer att röra sig om en del helgarbete, eller får dom reda på det senare?
Varierar.
Normal arbetsvecka för extraanställd är sex timmar, två dagar i veckan + Varannan helg där Fredag=6h, Lördag =12h, Söndag =6h.
Redan vid första möte gör jag alltid klart om att det ingår helgarbete.
Sen vill jag också säga att om du läser min post ser du att jag -aldrig- använt ordet "Lat".

Red Apple
2015-10-07, 23:49
På min arbetsplats är det alltid vi unga som biter på extrapass, tackar ja när chefen ringer klockan fem på morgonen för att nån är sjuk och ngn behöver rycka in, tar kollegors pass när de behöver lossa nåt för att de är upptagna med annat o.s.v. De över 30 har aldrig hjälpt mig genom att ta något av mina pass, kommer alltid med ursäkter och klagar mest över sina arbetstider. Värst är en 55årig tant som spenderar timmar av sin arbetstid på att stå och klaga högt och ljudligt så att kunder hör. Så nej, det är nog du som blivit gubbe.

Klein
2015-10-08, 01:06

Det här är frågan om en attitydförändring som följer efter ett par generationer av välfärdsstat. I boken "Scandinavian Unexceptionalism" så illustrerar författaren Nima Sanandaji detta med exempel och studier. Välfärdsstaten kom till på 1960-talet och fungerade initialt eftersom medborgarna var födda i en tid innan väldfärdsstaten kom till alternativt uppfostrade av föräldrar som inte var födda under välfärdsstatens tid och därför hade man god arbetsmoral och hög solidaritet vilket gjorde att man ville göra rätt för sig och var tveksamma till att utnyttja systemet. I mitten på 80-talet så var det mindre än en femtedel av tillfrågade svenskar som svarade att de kunde tänka sig att ta välfärdspengar som de inte hade rätt till. Idag 30 år senare så svarar nästan hälften av tillfrågade svenskar att de kan tänka sig att ta välfärdspengar som de inte har rätt till.

mangemani
2015-10-08, 01:59

jag är utav den erfarenheten att dessa unga som tas in, jobbar hårt och visar framfötterna, men bara i början, sen blir det mest lek. det finns de som går all the way och jobbar hårt även efter nått års arbete, men majoriteten tycks börja slacka efter ett tag. man får hela tiden säga åt dem eller ge dem "en spark därbak" och ibland möts man av en attityd och rullningar utav ögon innan de går och gör det de ska göra. typiskt exempel på dessa är sommarjobbarna, jobbar som bara den i typ 2 veckor, sen de sista veckorna/dagarna, så lallas det mest runt eller hänger efter någon ordinarie som de kan snacka bort tiden med mm.
det är iaf min erfarenhet utav allt jag har varit med om under mina år ute på jobb marknaden.

Arf Pingvin
2015-10-08, 04:05
I min bransch (maskinförare) med privata företag i hård konkurrens är ungdomarna faktiskt inte alls så lata. Jobbar på och kör även extra. Finns alltid rötägg men de rensas ut rätt omgående.

Blue.plz
2015-10-08, 07:55
Har inte stött på problemet, snarare tvärtom. Beror kanske på vilka sammhang en rör sig inom.

Ladugårdsdörr
2015-10-08, 07:59
Att dagens ungdom är latare än tidigare är inget annat än en myt. Möjligen har de fått veta att de har ska ställa krav osv. men att de på något sätt skulle prestera sämre är skitsnack. Tvärtom är produktiviteten högre än någonsin, men folk är precis lika lata som de alltid varit även om många rena slapptjänster försvunnit.
Ni som är gamla nog att ha varit med då Sverige var en industrination vet precis vad jag pratar om. Exempelvis alla de svålverk eller annan industri som fanns i landet med tusentals anställda med små verkstäder här och där med gubbar som spelade kort hela dagarna, egen glasmästare som bytte någon ruta per vecka, internpost som bestod i kanske en timmes effektivt jobb per dag, snickeri där man i stort sett bara gjorde hem/svartarbete, egen moped- cykelverkstad(!) osv. osv. Jag jobbade några sommar på ett verk, utlastningen närmare bestämt. 1-2 timmars lastning, 5-6 timmars kortspel/frukost/lunch. Stämpelkortet ställde man på stämpelklockan och siste man (enligt bestämd turordning) väntade till skiftbytet och tryckte ut samtliga.
Televerket (45.000 anställda i slutet av 80-talet) - jobb där innebar innebar i stort sett att kvittera ut en orange Volvo 245 och köra runt planlöst på den svenska landsbygden. Samma på alla andra myndigheter - kommunens parkförvaltning anställde alla som idag betecknas som icke anställbara.
Saken är den att som ung är det svårt att i dagens arbetsmarknad slappa utan att det syns. De bra jobben har försvunnit, man ska ju "visa framfötterna" som nyanställd och har inte tillgång till de tjänster som man slappna av på. Det tar 10-15 år i arbetslivet för att avancera till de platser där tillvaron är lugnare och anonym.

smeander
2015-10-08, 08:42

Arbetsmoralen har sjunkit i alla åldersgrupper då alla blir mer och mer bortskämda och vill ha saker utan att göra arbetet som krävs.

loaded
2015-10-08, 08:48
Detta är mycket mesiga föräldrars fel att dom inte uppfostrat ungarna till att ha en god arbetsmoral.

Första gången jag måste hålla med dig, moralen rent allmänt är helt fucked up.

Kabuto
2015-10-08, 09:09
Ett litet ord angående tunga fysiska jobb: De är i regel inte så jä*la tunga. Det brukar finnas massor föreskrifter att om det är för tungt så ska man hjälpas åt/ta hjälp av något tekniskt hjälpmedel/ge fan i det. Och ofta finns det dödtid, som t ex när jag var flyttkarl och satt i lastbil några mil från och till arbetsplatserna. Men det brukar vara varierande rörelser, varierande tempo och belastning som varierar mellan lätt och halvtung (och i sällsynta fall skittung), så man blir ändå behagligt fysiskt slut efter åtta timmar.

Tycker även att fysiska jobb brukar vara rätt bra prehab till gymmet (om vi bortser från att man löper risk att skada sig även på jobbet). Mina axlar mådde utmärkt när jag var ställningsbyggare.

Det är lite komiskt när du skriver att du mådde fin fint efter 3 månaders jobb när du dessutom är fortfarande ung. Det är ingenting och eftersom du fick sparken gissar jag på att du var ganska långsam (inget illa menat :)) Tänk när du har jobbat där 35-40 år, då lär du inte vara så nöjd med alla förslitningsskador. Det är inte många äldre gubbar som jobbar som ställningsbyggare på företaget vi brukar få ställning byggda av. En gubbe är runt 50, en kring 40 och alla andra är runt 30 och yngre. Deras arbetsstyrka har varierat allt mellan 30-100 personer.

Fuark
2015-10-08, 09:15
Det är helt enkelt inte roligt att jobba i förhållande till att vara ledig. Ser inget konstigt i att inte vilja arbeta på helgen eller att vilja arbeta i klassisk benämning överhuvudtaget.

Dagens ungdom äger.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Diomedea exulans
2015-10-08, 10:02
Det är lite komiskt när du skriver att du mådde fin fint efter 3 månaders jobb när du dessutom är fortfarande ung. Det är ingenting och eftersom du fick sparken gissar jag på att du var ganska långsam (inget illa menat :)) Tänk när du har jobbat där 35-40 år, då lär du inte vara så nöjd med alla förslitningsskador. Det är inte många äldre gubbar som jobbar som ställningsbyggare på företaget vi brukar få ställning byggda av. En gubbe är runt 50, en kring 40 och alla andra är runt 30 och yngre. Deras arbetsstyrka har varierat allt mellan 30-100 personer.

Jag var inte långsam, jag var glömsk och klantig. Plus att chefen var knäpp, han var känd för att anställa massor folk och avskeda massor folk, snarare än att anställa några få åt gången och låta dem lära upp sig ordentligt.

Ja, förslitningsskadorna lär ju suga. Är dock inte säker på att de är värre än den mentala tortyren på mitt nuvarande jobb. Svår avvägning.

Klein
2015-10-08, 10:31
Jag var inte långsam, jag var glömsk och klantig. Plus att chefen var knäpp, han var känd för att anställa massor folk och avskeda massor folk, snarare än att anställa några få åt gången och låta dem lära upp sig ordentligt.

Ja, förslitningsskadorna lär ju suga. Är dock inte säker på att de är värre än den mentala tortyren på mitt nuvarande jobb. Svår avvägning.

Vilket tröttsamt gnäll från din sida. Så jäkla svårt är det inte att skaffa ett jobb man trivs med. Det handlar om inställning. Din inställning är att vara ett offer. Du kan inte ändra världen men du kan ändra ditt tänkande och beteende.

Isanningensnamn
2015-10-09, 02:53

Jag bara måste skriva att är man van att ha ansvar och jobba med människor så skulle det vara segt att plötsligt börja bronka grovisjobb?

Det man är van att jobba med borde vara mindre jobbigt än något annat

MackeJuve
2015-10-09, 07:48
Det är helt enkelt inte roligt att jobba i förhållande till att vara ledig. Ser inget konstigt i att inte vilja arbeta på helgen eller att vilja arbeta i klassisk benämning överhuvudtaget.

Dagens ungdom äger.

#freespirit

Håller med dig på ett sätt. Farsan är klassisk hårdjobbare, tjänar egentligen 25K brutto men jobbar alltid så att han får ut mellan 30-40K per månad. Han är helt oförstående till folk som vägrar jobba över eller jobba helg: "Vill de inte tjäna pengar?". Han har inga fritidsintressen och umgås mest med morsan så kan väl köpa att tänker så i och för sig.

Å andra sidan finns det inget häftigare än en driven person, en person som har bestämt sig och jobbar arslet av sig för att komma uppåt eller bara för att kunna lägga undan pengar till något. De känns överlag lyckligare än de som jobbar 60-80 % för att kunna lägga två extra dagar per vecka på TV-spel. Dessa "slackers" har kul, JA, och det är ju på ett sätt hela grejen med livet. Det är så kort att det är lika bra att i så stor utsträckning som möjligt göra saker som man tycker är kul och minimera det man tycker är tråkigt. JAG tror dock att den tillfredsställelse man känner över att få en befodran, köpa det där fina huset eller något liknande är större än den sammanlagda glädje man har känt över att ha 1-2 dagar mer fritid per vecka. Just att man faktiskt uppnått något och har något att vara stolt över värdesätter jag stort. Det märker man ju själv när man tar 240 kg i marklyft, det var faktiskt värt att skippa den där filmen eller den där FIFA-matchen i samma stund som man står upprätt med stången i nävarna.

Fuark
2015-10-09, 09:33
#freespirit

Håller med dig på ett sätt. Farsan är klassisk hårdjobbare, tjänar egentligen 25K brutto men jobbar alltid så att han får ut mellan 30-40K per månad. Han är helt oförstående till folk som vägrar jobba över eller jobba helg: "Vill de inte tjäna pengar?". Han har inga fritidsintressen och umgås mest med morsan så kan väl köpa att tänker så i och för sig.

Å andra sidan finns det inget häftigare än en driven person, en person som har bestämt sig och jobbar arslet av sig för att komma uppåt eller bara för att kunna lägga undan pengar till något. De känns överlag lyckligare än de som jobbar 60-80 % för att kunna lägga två extra dagar per vecka på TV-spel. Dessa "slackers" har kul, JA, och det är ju på ett sätt hela grejen med livet. Det är så kort att det är lika bra att i så stor utsträckning som möjligt göra saker som man tycker är kul och minimera det man tycker är tråkigt. JAG tror dock att den tillfredsställelse man känner över att få en befodran, köpa det där fina huset eller något liknande är större än den sammanlagda glädje man har känt över att ha 1-2 dagar mer fritid per vecka. Just att man faktiskt uppnått något och har något att vara stolt över värdesätter jag stort. Det märker man ju själv när man tar 240 kg i marklyft, det var faktiskt värt att skippa den där filmen eller den där FIFA-matchen i samma stund som man står upprätt med stången i nävarna.
Förstår ditt resonemang till hundra procent. Bara att dra en avvägning av vad man värderar mest och om det man tjänar på att jobba överväger fritiden man kan ha just då.

Tillexempel kan det vara värt att jobba som ett monster i nån månad för maximal utdelning, tänk Deadliest Catch där dom jagar kungskrabbor någon månad, tjänar multum och är typ lediga resten av året.
Sen om man inte har någon hobby alternativt att ens arbete är ens hobby så är det ju på sätt och vis det man vill göra vilket förvränger hela ekvationen.

Diomedea exulans
2015-10-09, 09:38
Vilket tröttsamt gnäll från din sida. Så jäkla svårt är det inte att skaffa ett jobb man trivs med. Det handlar om inställning. Din inställning är att vara ett offer. Du kan inte ändra världen men du kan ändra ditt tänkande och beteende.

https://31.media.tumblr.com/55d170c898b240783dc332124bbd197d/tumblr_inline_n4foafra0C1sew80h.jpg

Har han någon uppfattning om vad han ska göra med pengarna, eller samlar han dem bara på hög?

Armed Dingo
2015-10-09, 09:38
Om man är uppväxt med ett skolsystem som säger att man per automatik är lika mycket värd som en filmkändis, som inte särskiljer på "Mänskligt värde" och ekonomiskt värde, att man bara har rättigheter utan skyldigheter, så är det väl inte underligt att det tar emot när verkligheten till slut slår till.

Desto roligare för de som inte köpte vänsterns floskler.

MrBoris
2015-10-09, 09:42
Det mest komiska är hur regeringen tänkt få ihop ekonomin med fler lågavlönade lågkvalificerade jobb med en ungdom som inte vill jobba med just lågavlönade lågkvalificerade jobbcofffee

StarkaUlf
2015-10-09, 09:48
Det skulle vara kul o veta vad alla ungdomar tycker en låg lön är. 110 kr/h? 120 kr/h? 130 kr/h? 150 kr/h?

Förväntar man sig 150 kr+/h på sitt första jobb utan utbildning så tycker jag att man är konstig.

Diomedea exulans
2015-10-09, 09:50
Det mest komiska är hur regeringen tänkt få ihop ekonomin med fler lågavlönade lågkvalificerade jobb med en ungdom som inte vill jobba med just lågavlönade lågkvalificerade jobbcofffee

Alla arbetslösa medelålders får jobben, kanske?

hurril
2015-10-09, 09:52
Har han någon uppfattning om vad han ska göra med pengarna, eller samlar han dem bara på hög?

Är det ett problem som behöver lösas?

(Som förälder vill man kanske ha en buffer att hjälpa sina barn med. Pengar till nästa semester. Bilbytet. Någon middag med sin fru. Du vet - alla de där sakerna som andra tar på avbetalning?)

Diomedea exulans
2015-10-09, 09:53

Nä, bara funderar på hur han tänker.

hurril
2015-10-09, 09:57
Nä, bara funderar på hur han tänker.

Jag tror att han tänker: jobba nu när jag kan och trygga familjens ekonomiska trygghet efter bästa förmåga. Sen(tm) kan man välja mycket lättare. Väldigt ansvarsfullt och bra i mina ögon.

Diomedea exulans
2015-10-09, 09:59
Jag tror att han tänker: jobba nu när jag kan och trygga familjens ekonomiska trygghet efter bästa förmåga. Sen(tm) kan man välja mycket lättare. Väldigt ansvarsfullt och bra i mina ögon.

Jag håller med.

MackeJuve
2015-10-09, 10:01
https://31.media.tumblr.com/55d170c898b240783dc332124bbd197d/tumblr_inline_n4foafra0C1sew80h.jpg

Bor i hus så han gillar att ha 100-200K undanlagt utifall att något skulle hända. Köper ny bil hyfsat ofta, något år då och då. Han gillar nog överlag att ha tillräckligt med pengar för att kunna säga "jaha vi kanske behöver en ny sån här, då köper jag det" utan att ständigt behöva ha en klump i magen över vad det kostar.

Min personliga åsikt är ju dock att de gör alldeles för lite, mor och far. Pappa får ut 30K och morsan strax under 20, netto, och vi barn har flyttat ut. De har inga dyra intressen. Åk på weekendresa varannan månad eller något. Men har man växt upp under knapra förhållanden ser man nog på pengar på ett annat sätt helt enkelt, OCH man har väldigt svårt att inse att det finns folk som inte är lika intresserade av att jobba lika mycket för att få någon extra tusenlapp per månad.

Fuark
2015-10-09, 10:02
Att ha för mycket pengar är aldrig ett problem förrän man når enorma summor, ex miljarder då klyftan mellan ens umgänge blir så brutal att man knappt kan umgås längre och måste hänga med andra miljardärer.

Senaste exemplet är Notch Persson (skaparen av Minecraft).

Diomedea exulans
2015-10-09, 10:10
Bor i hus så han gillar att ha 100-200K undanlagt utifall att något skulle hända. Köper ny bil hyfsat ofta, något år då och då. Han gillar nog överlag att ha tillräckligt med pengar för att kunna säga "jaha vi kanske behöver en ny sån här, då köper jag det" utan att ständigt behöva ha en klump i magen över vad det kostar.

Min personliga åsikt är ju dock att de gör alldeles för lite, mor och far. Pappa får ut 30K och morsan strax under 20, netto, och vi barn har flyttat ut. De har inga dyra intressen. Åk på weekendresa varannan månad eller något. Men har man växt upp under knapra förhållanden ser man nog på pengar på ett annat sätt helt enkelt, OCH man har väldigt svårt att inse att det finns folk som inte är lika intresserade av att jobba lika mycket för att få någon extra tusenlapp per månad.

Påminner en smula om mina föräldrar. De bor visserligen i ett stort hus med stor tomt, men jag tycker de är lite för dåliga på att lyxa till det. De hade kunnat skaffa det snabbaste internetet och 5000 tv-kanaler, men de har långsamt internet och minsta möjliga antal tv-kanaler, t ex. Även de kommer från ganska knapra förhållanden.

MackeJuve
2015-10-09, 10:20

(Som förälder vill man kanske ha en buffer att hjälpa sina barn med. Pengar till nästa semester. Bilbytet. Någon middag med sin fru. Du vet - alla de där sakerna som andra tar på avbetalning?)

Absolut, buffert för praktiska saker är nästan ett måste när man bor i ett hyfsat gammalt hus och äger tre bilar. Barnen är dock utflyttade sedan 2 år och de reser typ inget, planer på det varje år men blir av varannat typ. Jag respekterar hårdjobbande människor något enormt och farsan tillhör till 100% den gruppen människor. Någonstans tror jag dock gamla tiders mentalitet blir ett litet problem. "Äh jag har inga intressen", "Äh det och äh det". Farsan köpte Svensk Starköl under hela min uppväxt som var, citat: "Okej", innan jag fick honom att lägga någon krona mer för att köpa något han faktiskt tyckte var godare. Får man som par ut 50K netto och ingen av dem har något dyrt intresse, båda tycker det är kul att resa, då kan jag tycka att man kan försöka komma iväg oftare än varannat, var tredje år. Det är den gamla svenska mentaliteten som både är underbar och tröttsam, jag gillar inte att höra min farsa säga "jaa, vi gör ju inte så mycket"(på ett litet lätt klagande sätt, men mest som ett konstanterande) som om det är så det alltid har varit och så det alltid måste vara. Man ska inte ha så kul, man ska tjäna pengar. Trots att man gillar att ha kul, och trots att det ena inte helt utesluter det andra.

Farsan köpte dock en cab förra året, det kanske är ett steg i rätt riktning :)

MackeJuve
2015-10-09, 10:25
Påminner en smula om mina föräldrar. De bor visserligen i ett stort hus med stor tomt, men jag tycker de är lite för dåliga på att lyxa till det. De hade kunnat skaffa det snabbaste internetet och 5000 tv-kanaler, men de har långsamt internet och minsta möjliga antal tv-kanaler, t ex. Även de kommer från ganska knapra förhållanden.

Precis. Det är dock härligt när man väl får dem att skaffa saker, saker de aldrig skulle kommit i kontakt med om man inte introducerat det. Har lärt morsan ladda ner och streama film så de kan koppla TV:n till datorn och slippa se något program på TV som de inte vill se men det är det bästa som går just då. De har skaffat någon sorts Bluetooth-musikgrej så de kan spela musik i köket och vardagsrummet från telefonen och morsan använder RunKeeper, lyssnar på poddar och Spotify konstant.

leo1
2015-10-09, 10:40
Om man är uppväxt med ett skolsystem som säger att man per automatik är lika mycket värd som en filmkändis, som inte särskiljer på "Mänskligt värde" och ekonomiskt värde, att man bara har rättigheter utan skyldigheter, så är det väl inte underligt att det tar emot när verkligheten till slut slår till.

Desto roligare för de som inte köpte vänsterns floskler.

Haha, spot on!

Men överlag och väldigt många har det superbra som unga och man känner sig nästan som en en filmstjärna.

Får en skaplig slant vid studenten som föräldrarna sparat undan under åren. Man kanske jobbar en sommar sen blir det den klassiska Asienresan. I Sverige behöver man inte växa upp på många år:)

dmoller
2015-10-09, 10:47
Mår som bäst när jag är arbetslös

Förstår inte folk som inte kan tänka sig en vardag utan jobb, "vad uttråkad jag kommer bli".

kul liv :D

Diomedea exulans
2015-10-09, 10:52
Precis. Det är dock härligt när man väl får dem att skaffa saker, saker de aldrig skulle kommit i kontakt med om man inte introducerat det. Har lärt morsan ladda ner och streama film så de kan koppla TV:n till datorn och slippa se något program på TV som de inte vill se men det är det bästa som går just då. De har skaffat någon sorts Bluetooth-musikgrej så de kan spela musik i köket och vardagsrummet från telefonen och morsan använder RunKeeper, lyssnar på poddar och Spotify konstant.

Mina skaffade platt-TV förra året, när deras tjock-TV gick sönder. De fullkomligt älskar platt-TV:n, även om de ibland klagar på att det inte går något bra på ettan, tvåan, fyran eller sexan.

MackeJuve
2015-10-09, 10:58
Mina skaffade platt-TV förra året, när deras tjock-TV gick sönder. De fullkomligt älskar platt-TV:n, även om de ibland klagar på att det inte går något bra på ettan, tvåan, fyran eller sexan.

Japp, men innan så "duger tjock-TV:n bra". Få dem att skaffa Netflix, det är nästa steg nu.

cero
2015-10-09, 11:03
Mår som bäst när jag är arbetslös

Förstår inte folk som inte kan tänka sig en vardag utan jobb, "vad uttråkad jag kommer bli".

kul liv :D

Det är därför man utbildar sig och väljer ett yrke man verkligen brinner för. Pengarna är bara en bonus. :thumbup:

Dessutom arbetar alla andra heltid och har familjer att sköta om, så det blir väldigt ensamt om man har tänkt vara hemma på vardagar.

Fuark
2015-10-09, 11:42
Det är därför man utbildar sig och väljer ett yrke man verkligen brinner för. Pengarna är bara en bonus. [emoji106]

Dessutom arbetar alla andra heltid och har familjer att sköta om, så det blir väldigt ensamt om man har tänkt vara hemma på vardagar.
Det är därför man har husdjur ;)

Generellt sett så dwarfar djur människor när det kommer till sällskap

filmjölk
2015-10-09, 12:28
Jag har hört av många att arbetslöshet är skönt i ungefär 3 månader, sen blir det jobbigt en period, men efter ett år är det helt ok igen.

MackeJuve
2015-10-09, 13:10
Jag har hört av många att arbetslöshet är skönt i ungefär 3 månader, sen blir det jobbigt en period, men efter ett år är det helt ok igen.

Hahahaha det måste vara så SJUKT individuellt. Kan se så många av mina bekanta som skulle bli GALNA av att gå hemma! Är du över 50 är inte TV-spel eller serie-streaming något naturligt + att många i den åldern har inga eller få intressen.

Armed Dingo
2015-10-09, 14:21
Det är därför man har husdjur ;)

Generellt sett så dwarfar djur människor när det kommer till sällskap

Det kan bero på att djur inte bryr sig om vem du är så länge du uppfyller deras behov.

Djuret kan inte heller välja en annan före dig även om den velat. Det går inte att bli avvisad av ett djur.

anvihl
2015-10-09, 14:22
Det kan bero på att djur inte bryr sig om vem du är så länge du uppfyller deras behov.

Djuret kan inte heller välja en annan före dig även om den velat. Det går inte att bli avvisad av ett djur.

Det är därför man måste ha dom i bur och koppel? ;)

filmjölk
2015-10-09, 15:59
Hahahaha det måste vara så SJUKT individuellt. Kan se så många av mina bekanta som skulle bli GALNA av att gå hemma! Är du över 50 är inte TV-spel eller serie-streaming något naturligt + att många i den åldern har inga eller få intressen.

Min pappa är 70bast och han är en lvl100 night elf hunter i wow:)

Yes
2015-10-09, 16:08
Det är därför man måste ha dom i bur och koppel? ;)
Precis som kvinnor, vilket är mycket trevligare än att göra det med en hund. ;)

Tricce
2015-10-09, 16:17

haha :hbang:

MackeJuve
2015-10-09, 16:34
Grymt! Dock är våra farsor uppenbarligen sjukt olika, härligt med äldre som vågar öppna nya dörrar dock.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

filmjölk
2015-10-09, 17:15
Grymt! Dock är våra farsor uppenbarligen sjukt olika, härligt med äldre som vågar öppna nya dörrar dock.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Farsan har spelat dator och tv-spel i över 20 år. Jag kommer ihåg i sena tonåren när farsan satt framför ett spel som hette Command and Conquer och jag fick laga mat åt honom och servera framför datorn annars hade han bara levt på digestivekex med ost och rödvin.

Tvinga honom att gå och lägga sig fick jag också göra, precis som med ett barn:)

(Jävligt OT nu, sorry)

Loke
2015-10-09, 18:18
Nu blev jag sugen på att skaffa barn, de låter ju sjukt användbara :)

Minikubik
2015-10-09, 18:38
Fick en tankeställare idag. Hade möte ang barn så tog FM ledigt. 05.20 börjar telefon ringa och sms smattra in. Anledningen? Tre av de anställda stod vid bensinmacken med ett spärrat kort(anledning oklar) kunde jag komma och tanka åt dom? Alltså, tre vuxna, 22,26 och 50 år kan inte uppbringa 100kr att lägga ut på diesel. Dessa kronor hade dom fått tillbaka innan dagen var slut. Har väldigt svårt att tro att alla tre är panka, alltså säger det rätt mycket om inställningen till jobbet och det gäller inte bara unga

R0B
2015-10-09, 18:48
Känner igen det där, jag har lagt ut ganska stora belopp för att folk ska kunna äta, bo eller till och med ha råd att ta sig till jobbet. Man blir förvånad över hur folk som ändå har ett heltidsjobb och tjänar väldigt bra ett par månader året och lite mer normalt resten inte kan planera tillräckligt så att bensinen räcker...

Minikubik
2015-10-09, 20:20
Känner igen det där, jag har lagt ut ganska stora belopp för att folk ska kunna äta, bo eller till och med ha råd att ta sig till jobbet. Man blir förvånad över hur folk som ändå har ett heltidsjobb och tjänar väldigt bra ett par månader året och lite mer normalt resten inte kan planera tillräckligt så att bensinen räcker...

Jag förstår att alla kan ha det tufft ekonomiskt ibland, det har jag själv haft många gånger, men att tre fast anställda inte kan Skramlar fram 100kr köper jag inte. Som sagt, snarare ett tydligt ställningstagande att firman ska servera allt medan dom bara ska ha.

R0B
2015-10-09, 20:47
Ja, det har du rätt i, den situationen tolkar jag likadant som du gör.

I min bransch är det jag nämnde dock vanligt. Finns ingen som helst planering, bränn allt så fort som möjligt, det är alltid någon annan som ordnar till det åt dig.

Hade man gjort samma saker i vilken annan bransch som helst som dessa gubbar gör i våran så hade dom åkt ut på livstid, eller blivit inlåsta på livstid är nog mer korrekt.