Visa fullständig version : Ang kolhydrater
InterfaceLIFT
2015-10-07, 10:22
Hejsan, har sedan tre månader gått ner 18kg på att enbart äta kött & grönsaker (underskott / 500kcal).
Men mentalt börjar jag bli lite trött och skulle gärna vill ha i mig lite mer kolhydrater i form av potatis och ris.
Tränar dock knappt någon, det är på en ganska låg nivå.
Hur funkar det egentligen, påverkar kolhydraterna så att jag går ner saktare osv? Eller ska jag undvika kolhydraterna helst?
King Grub
2015-10-07, 10:36
Det är kaloriunderskottets storlek som avgör hur mycket och hur fort du går ner. Ett underskott på X kcal ger lika stor viktnedgång oavsett hur stor del av energiintaget som består av kolhydrat, efter det att proteinintaget är satt. Hur du fördelar fett- och kolhydratenergin är betydelselöst.
Du har inte ett underskott på 500 kcal/dag om du har gått ned 18 kg på tre månader. Det är snarare ett underskott på 1400 kcal/dag.
Ös på med kolhydrater om det är något du saknar. Eventuellt kan det te sig svårare att äta sig mätt på samma energiinnehåll om du ökar mängden kolhydrater, vissa upplever det åtminstone.
InterfaceLIFT
2015-10-07, 10:54
Okej, tack så mkt för svaren! :)
Har planerat 500 kcal i underskott men har kört på ännu mer underskott eftersom jag inte känt mig hungrig ibland helt enkelt hehe.
Det är kaloriunderskottets storlek som avgör hur mycket och hur fort du går ner. Ett underskott på X kcal ger lika stor viktnedgång oavsett hur stor del av energiintaget som består av kolhydrat, efter det att proteinintaget är satt. Hur du fördelar fett- och kolhydratenergin är betydelselöst.
Kan makrofördelningen påverka fettökning vid kaloriöverskott/balans? Eller påverkar det snarare hur mycket du förbränner?
King Grub
2015-10-07, 16:24
Man blir lite fetare av överätning av fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.