handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar ett ringa narkotikabrott arbetslivet?

Rundhus
2015-10-07, 10:21
Jag vill bara klargöra två saker först:

1. Jag har läst reglerna och denna tråd bör vara okej.

2. Ni kan känna er fria att skicka ut hur många moralkakor ni vill i denna tråd, det är lugnt.

I alla fall så promenerade jag hem från krogen där jag varit nykter med en kompis i lördags. På vägen hem tog han fram en olaglig grej som jag rökte lite grann från. På vägen mötte vi två av lagens väktare som kom från ingenstans och drog in mig på pissprov som jag så klart visade positivt på. Lite "oturligt" då det är ungefär 4 år sen jag gjorde något liknande sist.

Jag har gjort en olaglig grej och jag var införstådd med riskerna och jag kommer att ta mitt straff. Min fråga är dock hur pass mycket en sån här prick i registret påverkar mitt arbetsliv? Är strax färdigutbildad inom IT-branschen, vore ju tråkigt ifall den blir värdelös.

kungaron
2015-10-07, 10:28
Jaa beror ju på arbetsgivaren och deras policy. Ska du söka jobb på en statligt myndighet så kan du troligen glömma anställning där, speciellt med tanke på att det hände nyligen.

xodd
2015-10-07, 10:31
Jag har svårt att se att du skall behöva lämna utdrag ur belastningsregistret för IT-jobb. Man behöver ju inte ens göra det inom sjukvården där man hanterar narkotikaklassade läkemedel dagarna i ända. Där emot kan ju arbetsgivaren kräva urinprov från sina anställda, men känns inte sannolikt när det gäller IT hos privata aktörer som inte sysslar med något särskilt känsligt.

filmjölk
2015-10-07, 10:37
Hoppas det var CB du rökte, inte för att jag tycker att det är ok det heller, men någon som röker värre saker skulle iaf. inte jag vilja anställa om jag var arbetsgivare.

Rundhus
2015-10-07, 10:38
Hoppas det var CB du rökte, inte för att jag tycker att det är ok det heller, men någon som röker värre saker skulle iaf. inte jag vilja anställa om jag var arbetsgivare.

Japp det var CB och inte crack cocaine. Men jag tror inte det står vilket preparat som använts i registret hur som helst.

Parachutes
2015-10-07, 10:57
Kan inte svara för hur situationen är för någon inom IT-sektorn. Men från mina egna erfarenheter av ca 10 arbetsgivare inom fordon och industri så är det 50/50 att dom kräver utdrag ur belastningsregistret och sedan är det helt och hållet upp till dig att motivera/förklara eventuella belastningar.

I detta fallet som din teoretiska möjliga arbetsgivare så hade jag inte låtit detta lilla snedsteg påverka en anställning ifall du var bäst kvalificerad. Speciellt om det var en engångsgrej och du have varit beredd på en uppföljning med pisseprov I framtiden.

Sen finns alla sorters chefer där ute med olika värderingar..
Men jag skulle absolut inte säga att din karriär är över eller att din utbildning blir obrukbar.

Lycka till!

4623
2015-10-07, 11:04
En polare fick jobb på ett stort internationellt IT-bolag. När de såg hans utdrag ur belastningsregistret drog de tillbaka erbjudandet.

Själv har jag aldrig behövt lämna något.

kaer
2015-10-07, 11:16
Jag har jobbat som IT-konsult i väldigt många år.

Att man får visa upp belastningsregistret är väldigt ovanligt skulle jag säga.
Däremot att det görs en uc är mer eller mindre regel på uppdrag i finansbranchen, banker, försäkringsbolag mm.

Däremot så var det en bank som anlitade ToFindOut för att göra en bakgrundskoll. Där hade garanterat din överträdelse kommit fram, om det hade lett till att du inte fått tjänsten är en annan sak.

Btw så ska uppdragsgivaren informera att de använder ToFindOut innan intervju vilket de inte gjorde i mitt fall. Spelade visserligen ingen roll, men jag är inte så mycket för sånt där.

Mantus
2015-10-07, 11:22
Jag har jobbat som IT-konsult i väldigt många år.

Att man får visa upp belastningsregistret är väldigt ovanligt skulle jag säga.
Däremot att det görs en uc är mer eller mindre regel på uppdrag i finansbranchen, banker, försäkringsbolag mm.

Däremot så var det en bank som anlitade ToFindOut för att göra en bakgrundskoll. Där hade garanterat din överträdelse kommit fram, om det hade lett till att du inte fått tjänsten är en annan sak.

Btw så ska uppdragsgivaren informera att de använder ToFindOut innan intervju vilket de inte gjorde i mitt fall. Spelade visserligen ingen roll, men jag är inte så mycket för sånt där.

Men det är ju just också i finansbranschen som det lär bli relevant med en kreditupplysning innan anställning, eller om man ska anställas som ekonomichef eller dylikt på ett företag. Att ta en kreditupplysning på någon som arbetar med IT ska vara ovanligt.

kaer
2015-10-07, 11:38
Men det är ju just också i finansbranschen som det lär bli relevant med en kreditupplysning innan anställning, eller om man ska anställas som ekonomichef eller dylikt på ett företag. Att ta en kreditupplysning på någon som arbetar med IT ska vara ovanligt.

Har hänt mig på minst 3 olika uppdrag och vid en anställning.

Mantus
2015-10-07, 13:09
Har hänt mig på minst 3 olika uppdrag och vid en anställning.

För att de ska få ta en kreditupplysning behöver företaget ett legitimt behov. Ett sådant behov kan vara t.ex. om man står i begrepp att anställa någon till en högre position som också innefattar ekonomiskt ansvar. I det fall att det inte föreligger ett legitimt behov ska man inte ta en kreditupplysning.

tossefar
2015-10-07, 16:30
För tjänst på bank var jag tvungen att lämna utdrag ur belastningsregistret. Det betyder ju inte att jag blivit nekad om det stod något där...

Minikubik
2015-10-07, 16:36
Vet du med dig att dom kommer kräva utdrag ur register så ta upp saken själv innan dom läser sig till det. Annars är det svårt att säga då jag inte är verksam inom it. Har själv kanske nån liten prick för nått eventuellt snedsteg, vilket teoretisk aldrig påverkat någon möjlig anställning

kvarnis
2015-10-07, 17:03
Ifall du skulle bli tvungen att förklara orsaken för inför en framtida arbetspartner, då tycker jag att du ska ljuga och ange att orsaken var för något äkta brott istället, empelvis fortkörning, misshandel, pundarstämpeln lär annars ploppa upp i deras inskräkta o fördomsfulla sinnen, lycka till!

eternallord
2015-10-07, 17:50
Ljuga och säga att man åkte dit för misshandel istället för cannabis? Det i särklass mest puckade jag någonsin läst på det här forumet.

Olegh
2015-10-07, 17:55
Top 50 iaf!

filmjölk
2015-10-07, 17:56
Förresten vilken jäkla otur du har :D Inte rökt något på 4år, röker en enda jäkla gång och just då träffar två svårt nitiska poliser som hade en dålig dag.

(Återigen, stödjer absolut inte haschrökande, men det där är tamigfan tragiskt)

8x8
2015-10-07, 18:02
Förresten vilken jäkla otur du har :D Inte rökt något på 4år, röker en enda jäkla gång och just då träffar två svårt nitiska poliser som hade en dålig dag.

Svårt nitiska som hade en dålig dag? När poliser gör just det poliser ska? Hur menar du? :smash:
Kom inte dragande med att de ska ta "riktiga brottslingar" istället. Vill vi inte att polisen ska ta folk som knarkar får vi göra det lagligt att knarka.

CalleP
2015-10-07, 18:09
Ifall du skulle bli tvungen att förklara orsaken för inför en framtida arbetspartner, då tycker jag att du ska ljuga och ange att orsaken var för något äkta brott istället, empelvis fortkörning, misshandel, pundarstämpeln lär annars ploppa upp i deras inskräkta o fördomsfulla sinnen, lycka till!

Starta sin anställning med en lögn, kan det bli bättre?

kvarnis
2015-10-07, 18:11
Ljuga och säga att man åkte dit för misshandel istället för cannabis? Det i särklass mest puckade jag någonsin läst på det här forumet.

Ok inser att det inte var genomtänkt skrivet :D
Kunde kommit på bättre exempel men skrev snabbt.
Misshandel är värre klart, men det finns många brott som är värre som är farligare och ändå inte lika skambelagt som TS gjort.

filmjölk
2015-10-07, 18:21
Svårt nitiska som hade en dålig dag? När poliser gör just det poliser ska? Hur menar du? :smash:
Kom inte dragande med att de ska ta "riktiga brottslingar" istället. Vill vi inte att polisen ska ta folk som knarkar får vi göra det lagligt att knarka.

Jamen för tusan, det finns ju hur många knarkare som helst, att då en stackars grabb som knarkar en gång vart fjärde år, som dessutom har varken köpt eller sålt, utan fått, och åker dit är tragiskt.

shadowfire
2015-10-07, 18:27
Jamen för tusan, det finns ju hur många knarkare som helst, att då en stackars grabb som knarkar en gång vart fjärde år, som dessutom har varken köpt eller sålt, utan fått, och åker dit är tragiskt.

en gång är inte bra gång alls.

Bossebäver
2015-10-08, 00:54
DN har en mördare som redaktör, det vore då fan illa om en joint(man säger så va?) skulle hindra dig från att installera brandväggar och spärra hemsidor😝

Rundhus
2015-10-08, 08:55
Tack för alla svar, om någon mer har något att tillägga så uppskattas det. :)

Ja visst är det så. Men samtidigt vet jag inte om otur är rätt ord då jag själv satt in spliffen i munnen och puffat. Men visst, det räknas kanske som otur att jag just då och just där bestämde mig för att göra det. Men men så är det. Kommer säkert bli anmält till transportstyrelsen så jag får pröjsa kontroller i ett halvår också. Det är jobbigt att vara kriminell idag.

Sparven från Minsk
2015-10-08, 08:59
På statliga myndigheter är det nog tyvärr stop då de i regel begär ut register idag.
Tror det blir mer och mer vanligt även på större privatägda företag, även kedjor så som t.ex ica, Biltema, Clash Ohlsson med mera.

Holmeros
2015-10-08, 09:41
Jag jobbar på ett relativt stort IT företag. De gör inga kontroller vid anställning, men då jag är konsult så styr uppdragen. Har varit på uppdrag på väldigt kontrollerade företag där de kollat mitt belastningsregister. De har även slumpmässiga pisseprov väldigt ofta.
Nuvarande kund jag är hos har också slumpmässiga kontroller. Dock väldigt sällan.

MrLomax
2015-10-08, 09:53
Problemet är väl att det kommer att synas på internet, jag tänker på Lexbase. Så när den potentiella arbetsgivaren googlar ditt namn eller kanske söker på Lexbase så får de träff.

Rundhus
2015-10-08, 10:29
Problemet är väl att det kommer att synas på internet, jag tänker på Lexbase. Så när den potentiella arbetsgivaren googlar ditt namn eller kanske söker på Lexbase så får de träff.

Yeah! Det hade jag glömt bort. Så även när det försvinner ur brottsregistret så kan det ändå ligga kvar och nöta på lexbase 10 år till. Lexbase kan dessutom svärmor och svärfar kolla på också om de skulle känna för det, ja jösses vad några bloss kan ställa till med. Jaja don't the crime if you can't do the time osv.

8x8
2015-10-08, 14:28

Haha vad menar du? De skulle tagit en annan knarkare istället eftersom det finns så många, men inte just TS?

Hursomhelst är det helt fel att klaga på poliser när poliser gör just det poliser är satta att göra. Politiker, valda av dig och övriga Sverige, har bestämt vad polisen ska göra. Du måste tänka längre än näsan räcker, legaliserar Sverige cannabis kommer polisen inte ta de som använder cannabis. Men tills dess är det deras jobb.

Taurus
2015-10-08, 16:36
Men dra åt helvete, karln gick på krogen nykter, och ni gnäller om en joint?
Hur många av knark-snack-pöbeln går nykter på krogen annars?

filmjölk fattar galoppen

Mycket tragiskt och kostsamt för individ och samhälle. eget bruk och innehav av säg under fem gram skulle aldrig under några som helst omständigheter vara något polisen har tid med (eller möjlighet att stävja).

Det gjordes i alla fall, för det skulle ju minska nyrekryteringen....... *rolleyes**facepalm*

Haha vad menar du? De skulle tagit en annan knarkare istället eftersom det finns så många, men inte just TS?

Hursomhelst är det helt fel att klaga på poliser när poliser gör just det poliser är satta att göra. Politiker, valda av dig och övriga Sverige, har bestämt vad polisen ska göra. Du måste tänka längre än näsan räcker, legaliserar Sverige cannabis kommer polisen inte ta de som använder cannabis. Men tills dess är det deras jobb.

Det är givetvis helt rätt att klaga på poliserna, politikerna och statsapparer i övrigt. Då de inte kommit någon vart på 40 år så är det bara att de tar skiten de får i det här. Det är så extremt inkompetent. Se på svenska narkotikapolisföreningen som lobbar mot all form av utveckling i den här frågan, det är korruption så det svider om det. Inte ett seriöst upplägg

shut teh face
2015-10-08, 18:19
På myndigheter och statliga bolag görs kontroll i belastningsregistret iaf.
Hos oss så behöver det inte betyda att man inte får jobbet, det beror på liksom. Har man gjort ekonomiska brott så har man ingen chans att jobba på bedrägeriavdelningen kanske

Sen tror jag många arbetsgivare ändå säger nej om de väl ser något brott, ringa eller ej, bara för att liksom.

Rundhus
2015-10-08, 19:18
Det verkar ju som att det är bättre att hoppa av utbildningen och bli snickare eller nåt istället. Ser ju inte direkt ljust ut att inte ha möjlighet att få hälften av alla jobb som finns.

eternallord
2015-10-08, 19:36
Vad inom IT utbildar du dig till? Är det civ.ing eller den nivån så är det ju lugnt att få jobb även om hälften skulle neka dig (vilket jag har väldigt svårt att tro, många företag kan nog se förbi en sån sak om dom gillar dig i övrigt).

Rundhus
2015-10-08, 19:45
Vad inom IT utbildar du dig till? Är det civ.ing eller den nivån så är det ju lugnt att få jobb även om hälften skulle neka dig (vilket jag har väldigt svårt att tro, många företag kan nog se förbi en sån sak om dom gillar dig i övrigt).

Jag läser systemvetenskap.

JamesD
2015-10-08, 20:01
Måste ju ändå ifrågasätta hur man blir haffad för att man rökt på lite. Gick du omkring asjävlabäng eller vad handlar det om?

Rundhus
2015-10-08, 20:16
Måste ju ändå ifrågasätta hur man blir haffad för att man rökt på lite. Gick du omkring asjävlabäng eller vad handlar det om?

Förstår knappt själv hur det gick till. Vi var ganska avslappnade så vi upptäckte inte polisen förrän de var 1 meter ifrån oss och då var det försent. De bad om att få lukta på spliffen och sen var de kört. Enligt mig betedde vi oss snarare för normalt för att vara på promenad klockan 02.30 en lördagnatt.

Så här i efterhand skulle det ha varit värt att försöka springa ifrån dem. Skulle jag ha vetat om allt det här skulle jag ha gjort det. Eller jag hade nog aldrig rökt skiten men på andra plats kommer springandet.

mattilainen
2015-10-08, 20:18
Jag har svårt att se att du skall behöva lämna utdrag ur belastningsregistret för IT-jobb. Man behöver ju inte ens göra det inom sjukvården där man hanterar narkotikaklassade läkemedel dagarna i ända. Där emot kan ju arbetsgivaren kräva urinprov från sina anställda, men känns inte sannolikt när det gäller IT hos privata aktörer som inte sysslar med något särskilt känsligt.

jag jobbar inom sjukvården och min chef frågade om tidigare domar och skulle kolla mitt brottsregister inför anställning.

JamesD
2015-10-08, 20:19
Förstår knappt själv hur det gick till. Vi var ganska avslappnade så vi upptäckte inte polisen förrän de var 1 meter ifrån oss och då var det försent. De bad om att få lukta på spliffen och sen var de kört. Enligt mig betedde vi oss snarare för normalt för att vara på promenad klockan 02.30 en lördagnatt.

Aha, ni hade en tänd när de mötte er. Trodde att de tog er endast på uppträdande. Otur!

JamesD
2015-10-08, 20:24
Så här i efterhand skulle det ha varit värt att försöka springa ifrån dem. Skulle jag ha vetat om allt det här skulle jag ha gjort det. Eller jag hade nog aldrig rökt skiten men på andra plats kommer springandet.

Ja, det är ju ett efterblivet land vi lever i när man blir lagförd för att röka lite brajj. Där ligger många länder före oss. Surt sa räven, men bara gilla läget. Blir nog lagligt här också tids nog. Hjälper dig föga i dagsläget dock..

Jansson_84
2015-10-08, 20:28
Brajj blir knappast lagligt i Sverige och tur är väl det.

JamesD
2015-10-08, 20:37
Brajj blir knappast lagligt i Sverige och tur är väl det.

Inte inom 10 år. Men att det kommer är jag övertygad om.

Fast detta sidospår kanske inte ska diskuteras här?

leo1
2015-10-08, 20:45
Om du har otur när någon googlar ditt namn så kommer det upp att du har fällts för ett brott hos Lexbase. Eller att någon kartsöker i ditt område och får se att du har en dom på dig. Då kan man för en liten kostnad få reda på vad du gjort.

Så var det för mig när jag googlade en tjej som var aktuell att hyra min lägenhet i andra hand. Det kom upp narkotikabrott.

hnric
2015-10-09, 12:10
Beror helt och hållet på vad du kommer jobba med. IT är ett ganska vitt begrepp. Gissar att statliga och kommunala bolag, eller företag som har ramavtal med dessa, har tester och olika handlingsplaner för det. Säkerhetsklassade jobb eller inom tillverkningsindustrin lär väl ha tester också för att det skall vara lika för alla.

Bland mindre privata bolag har jag svårt att se att folk skulle bry sig så längde du inte ljuger eller skyltar om det.

8x8
2015-10-09, 13:03
Men dra åt helvete, karln gick på krogen nykter, och ni gnäller om en joint?
Hur många av knark-snack-pöbeln går nykter på krogen annars?

filmjölk fattar galoppen

Mycket tragiskt och kostsamt för individ och samhälle. eget bruk och innehav av säg under fem gram skulle aldrig under några som helst omständigheter vara något polisen har tid med (eller möjlighet att stävja).

Det gjordes i alla fall, för det skulle ju minska nyrekryteringen....... *rolleyes**facepalm*

Det är givetvis helt rätt att klaga på poliserna, politikerna och statsapparer i övrigt. Då de inte kommit någon vart på 40 år så är det bara att de tar skiten de får i det här. Det är så extremt inkompetent. Se på svenska narkotikapolisföreningen som lobbar mot all form av utveckling i den här frågan, det är korruption så det svider om det. Inte ett seriöst upplägg

Fast du förstår inte hur samhället är uppbyggt och fungerar. Det är inte de poliserna som tog TS som stiftat lagar, bestämt rättsväsendets inriktning och prioriteringar samt påföljder vid brott. Det är du och alla andra röstberättigade i Sverige. Jag personligen kan gott tänka mig en legalisering av cannabis, det kan säkert många poliser också. Men än så länge är det brottsligt och därför måste de ta folk som använder cannabis. Eller du kanske vill ha ett samhälle där poliser själva får bestämma vad som är brottsligt eller inte?

Angående vad en polisförening lobbar för och inte så har väl poliser yttrandefrihet och får driva sina åsikter som alla andra.