Visa fullständig version : 130 kg 17 årig kille ber om hjälp
Lakkuviina
2015-10-06, 17:37
Ber nu om hjälp utav er, Jag har de senaste 5 åren gått upp endel i vikt efter att jag slutade spela fotboll.
Jag är en grov kille och har alltid varit grov, med grov menar jag att jag har breda fötter grova handleder osv.
Jag vill ha hjälp med att göra ett kost schema och ett träningsschema som passar mig när jag går i skolan, går teknikprogrammet så har inte hur mycket tid som helst på fritiden pga läxor.
Tacksam för svar
Lägg ca 10 timmer på din framtid o studera kaloribehov etc på nätet gratis.
Ingen kan ge dig kostschema här.
Håller med, läs på om kost och träning. Jag skulle nog undvika att snickra ihop ett eget program, der finns färdiga gjorda av folk som vet vad de gör. Ta ett av dem.
Finns för övrigt folk som jobbar heltid, går tuffa gymnasieutbildningar och ännu tuffare universitetsutbildningar som ändå tränar. Prioriteringar.
Bossebäver
2015-10-07, 14:42
Ber nu om hjälp utav er, Jag har de senaste 5 åren gått upp endel i vikt efter att jag slutade spela fotboll.
Jag är en grov kille och har alltid varit grov, med grov menar jag att jag har breda fötter grova handleder osv.
Jag vill ha hjälp med att göra ett kost schema och ett träningsschema som passar mig när jag går i skolan, går teknikprogrammet så har inte hur mycket tid som helst på fritiden pga läxor.
Tacksam för svar
Läxor och övrig "icke-bantningsrelaterade aktiviteter " är din vän under viktnedgången. Det håller dig sysselsatt och ger din hjärna en paus från mat och träningstänk.
Du kommer att deffa och ligga på underskott en lång tid framöver. Det är omöjligt om du hela tiden måste använda viljestyrka för att klara det. Viljestyrkan är en förbrukningsvara och du vill konservera den.
http://iifym.com/iifym-calculator/
Matvåg, Lifesum i mobilen och börja läsa näringsinehållet på vad du äter.
Vissa hatar att räkna makros andra finner det stimulerande.
Tycker man att det är kul så får man kontroll och förståelse för näringsintag/viktnedgång.
Jag äter inte LCHF själv precis, men skulle nog kunna vara något för dig. Periodisk fasta brukar också vara bra för att kalibrera aptiten.
Men naturligtvis så måste du gå till botten med vad det nu är som får dig att tröstäta. Det är kärnan i det hela. Ingen vits att bara behandla symptomen och inte orsaken/orsakerna.
Tänk på att du är ung och att ev. löshud osv. kommer förmodligen inte ställa till det så mycket.
Använd IIFYM kalkylatorn som postades här ovan och lägg kalorierna cirka 500 under behovet varje dag. Ät så många Måltider du tycker passar dig per dag (3-6 typ) men försök att äta ungefär samma tider/dag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Läs den och lär dig det som står så kommer du ha ett stort försprång mot typ 90 % av Sveriges befolkning. Du kommer aldrig mer behöva läsa en enda bantningsartikel och du kommer bara fnysa åt aftonbladets löpsedlar om den nya chockdieten.
Om du bara tar dig den lilla tiden att läsa och lära dig det i länken ovan så kommer du förstå varför vi inte kan göra ett kostschema åt dig. För någon som har testat på många bantningsmetoder är det skönt att veta att det handlar om enkel fysik. Följer du anvisningarna i artikeln kommer du gå ner i vikt.
Tränar du något i dagsläget?
Gör det inte så komplicerat för dig själv. Uteslut godis, chips, snacks, glass, läsk osv. Försök gör någon fysisk aktivitet minst varannan dag. Kör så några veckor och se om det ger resultat.
När man väger så pass mycket som du gör räcker nog 'det lilla' för att ge resultat. Gör det inte det får man funderar på nästa steg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.