handdator

Visa fullständig version : Inte styrketränat på 6månader -mentala wins.

Kaxardu
2015-10-05, 19:13
Hej.

Är över 20år och styrketränade i 6år, 3,4,5 gånger i veckan tränade även cardio men det kunde man ju inte träna för då förlorade man genast alla gaaains.. Speciellt inte om man låg i underskott då var cardio förbjudet, ajabaja inte cåårdio.

Har inte lyft en hantel sen i april, dock har jag cardiotränat extremt mycket mer och jag har märkt klara fördelar med att inte styrketräna.

Enligt King Grub himself har jag alltå förlorat alla gååååins, detta tar tydligen 6 månader enligt en källa han länkade i en tråd. Jag är helt klart mindre. Viktmässigt ligger jag kanske 2kilo plus.

Fördelarna är dessa

Går inte ständigt och nojar mig över hur mycket muskelmassa jag förlorar varje minut jag inte intar protein.

Speglar mig inte som en anorektisk tjej en gång i timmen.

Kvinnliga könet kollar betydligt mer på en och man blir överlag bättre bemött, mer sympatiskt bemött.

Tar ut mig hur hårt jag vill när jag vill utan att noja mig över att alla mina gååååins försvinner om jag går och blir katabol under dagen. Vill jag köra i sönder mig så gör jag det, även om jag inte kalorimässigt inte kan ligga plus på dagen, och jag behöver inte ens äta 2 kg kvarg efter passet. Utan jag kan gå och sätta mig framför datorn.

Känner mig mer normal, mycket mindre konstlad än jag gjorde när man stod och curlade biceps i en tight tröja.

Snyggare ansikte.

Verklig insikt i att gemene man och kvinna inte tänder på Ronnie Kålman eller Kai Green utan att det egentligen bara är andra muskelbyggare som dreglar över en stor fet uppumpad underarm.

Lever mer i nuet då man inte STÄNDIGT ser framemot hur snygg kropp man kommer ha 2018, även om detta är förväntningar och ett mål så är sinnet hela tiden i framtiden och detta är som alla som har läst Eckhart Tåålle inte särskilt bra.

:banned

Har någon annan märkt liknande mentala gains av att sluta att träna? Nu har jag inte slutat att träna utan jag tränar egentligen ännu mer men då cardio i form av cykling. Men enligt King Grub och länkad källa är gåååinsen borta efter 6månader och det har jag passerat nu så..

Nu ska jag duscha efter att ha cyklat och äta jordnötter och äta bröd.
Ingen kvarg!!

Diomedea exulans
2015-10-05, 19:26
Du pratar om att "King Grub säger att jag har förlorat alla gaaaaains", precis som att du inte har gjort det och du har kvar mycket muskler. Har du det, eller? Det borde du ju veta själv, utan att involvera King Grub.

Kul, för övrigt, att det går så bra för dig. Jag har aldrig bytt ut styrketräning mot cardio, men jag är övertygad om att jag hade mått bättre psykiskt av det. Nu är jag tyvärr en fåfäng tönt, och mina knän tål inte cardio, så jag får fortsätta styrketräna.

Kaxardu
2015-10-05, 19:29
Du pratar om att "King Grub säger att jag har förlorat alla gaaaaains", precis som att du inte har gjort det och du har kvar mycket muskler. Har du det, eller? Det borde du ju veta själv, utan att involvera King Grub.

Kul, för övrigt, att det går så bra för dig. Jag har aldrig bytt ut styrketräning mot cardio, men jag är övertygad om att jag hade mått bättre psykiskt av det. Nu är jag tyvärr en fåfäng tönt, och mina knän tål inte cardio, så jag får fortsätta styrketräna.

Vad jag tror är inte relevant, för som jag sa så blir kroppsbilden helt fuc*ed up vid träning och i ärlighetens namn bryr jag mig inte extremt mycket.

Litar generellt mer på studier än vad folk tror och känner.

När jag tränade var jag alltid en liten flicka rent storleksmässigt, jag har helt klart större biceps än en liten flicka just nu så att jag hade så små biceps då är ju inte troligt. Vad jag vet ger inte cykling så mycket bicepsträning

Diomedea exulans
2015-10-05, 19:47
Bicepsen kan ha blivit större för du "blivit vuxen" också.

Kaxardu
2015-10-05, 19:53
Bicepsen kan ha blivit större för du "blivit vuxen" också.

"men även den tilltränade muskelmassan hos en styrkelyftare på elitnivå är helt borta efter ett halvt år utan träning."!!!
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-198128.html

Är inte direkt över 20 mer över 25 eller runt 25. hmm

Konditionen är mycket bättre, styrka, ja den har jag inte testat, som sagt inte kört en endaste bicepscurl sedan i April

Men mentala aspekten gällande styrketräning är verkligen extrem, skulle jag börjat styrketräna nu skulle jag insett hur mycket jag förlorat. Förmodligen skulle jag fått tillbaks curlmentaliteten och gått och gråtit i duschen. De flesta duschar ju inte ens på gymmet för det klarar man inte. *facepalm*

Som sagt ger inget för vad jag känner och annat dravel. Hårda studier krävs. Och det levererar Grub.
Alltså jag ger inget för vad jag känner då i stort sett påstår att man inte kan bedöma sig själv sakligt. Jag kunde i alla fall inte göra det på grund av bigorexian.

Armed Dingo
2015-10-05, 19:59
Varför skulle jag inte vilja se mig själv i spegeln?

Kaxardu
2015-10-05, 20:03
Varför skulle jag inte vilja se mig själv i spegeln?

Hur ska jag lunna känna till din situation. :confused:

Konradsson
2015-10-05, 20:08
Nu har jag inte slutat att träna utan jag tränar egentligen ännu mer men då cardio i form av cykling. Men enligt King Grub och länkad källa är gåååinsen borta efter 6månader och det har jag passerat nu så..

Vilket oseriöst inlägg. Hursomhelst, cykling är bästa konditionsidrotten för att bygga och bevara muskelmassa, enligt King Grub själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209016

Kaxardu
2015-10-05, 20:12
Vilket oseriöst inlägg. Hursomhelst, cykling är bästa konditionsidrotten för att bygga och bevara muskelmassa, enligt King Grub själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209016

Vet!
Man får tom största muskelökning i ben om man kör cykling och styrka samtidigt (inte samma dag då och absolut inte samma pass!!)
Men du missade helt att jag inte styrketränar längre va?

Som sagt 0% styrka dessa månader. Däremot har jag kört hård cardio, har som mål att klara vätternrundan på 8h.
En spontan gissning på kvargintaget skulle varit att jag legat runt 1gram/kg absolut max under dessa månader.
Med andra ord har jag levt på ett sätt som skulle gett mig direkt panikångest när jag styrketränade.

Kroppen anpassar sig snabbt efter omständigheterna och King Grub säger som sagt 6månader uttryckligen. Jag litar skarpt på Gruben.

HenrikJ
2015-10-05, 20:23
Du är helt sjukt butthurt. Ingen aning vad det beror på, men kan någon låsa/ta bort tråden kanske?

Kaxardu
2015-10-05, 20:29
Du är helt sjukt butthurt. Ingen aning vad det beror på, men kan någon låsa/ta bort tråden kanske?

För lite styrketräning? Vill du utveckla ditt resonemang för jag förstår inte var jag ger uttryck för smärta i baken.

Nej jag bar adelar med mig av mina erfarenheter. Jag tycker själv att jag har fått en insikt i saker, skulle själv aldrig kunnat tänka mig att göra det (inte träna) för 1 år sedan och tror inte de flesta som styrketränar skulle klarat det så då är det väl bra om jag agerar försökskanin.*flex*

anvihl
2015-10-05, 21:14
Svälj inte betet ffs :)

Sparven från Minsk
2015-10-06, 13:15
Att självbilden enligt TS bir knasig av träning är inte träningens fel, det är TS som är mentalt svag.

Parachutes
2015-10-06, 13:43
Att självbilden enligt TS bir knasig av träning är inte träningens fel, det är TS som är mentalt svag.

Tänker lite samma sak även om jag är för snäll för att kalla någon jag inte känner mentalt svag ;)

I övrigt verkar syftet med tråden vara 100% troll?

J.V
2015-10-06, 14:05
I övrigt verkar syftet med tråden vara 100% troll?Precis som alla de andra 18 inlaggen hen har hunnit producera sedan han registrerade sig for nagra timmar sedan.

Antewa
2015-10-06, 14:07
Kul att flera väljer att förstärka sina inlägg med "enligt King Crub". I de inlägg King Crub skapar delar han bara med sig av studier som har gjorts och uppger i alla fall aldrig vad jag sett sin egen åsikt i ämnet, eller i så fall först i komentarströmarna efteråt.

SirreASDF
2015-10-06, 14:31
Jag är övertygad om att TS trollar, men det första inlägget tycker jag trots det belyser en relevant del vad gäller träning.. Denna 'optinoja' är inte hälsosamt. Det finns de som klarar av att hantera 'optinoja' till någon grad, men generellt så är det en väldigt dålig approach till träning..

Människor är så jävla bra på att överkomplicera saker. Om alla bara skulle hålla sig till 80/20 regeln skulle väldigt många få sina liv att gå ihop bättre och vi skulle slippa diverse skräptrådar som denna (Oavsett om den är seriöst menad eller ej..)

Kan inte folk skärpa sig bara? (:

Kaxardu
2015-10-06, 14:39
Jag är övertygad om att TS trollar, men det första inlägget tycker jag trots det belyser en relevant del vad gäller träning.. Denna 'optinoja' är inte hälsosamt. Det finns de som klarar av att hantera 'optinoja' till någon grad, men generellt så är det en väldigt dålig approach till träning..

Människor är så jävla bra på att överkomplicera saker. Om alla bara skulle hålla sig till 80/20 regeln skulle väldigt många få sina liv att gå ihop bättre och vi skulle slippa diverse skräptrådar som denna (Oavsett om den är seriöst menad eller ej..)

Kan inte folk skärpa sig bara? (:

Trollar inte alls.. Ja det är liksom lärdomen jag drar. Komplicera inte så djävulskt, en protein hit eller dit makes no frikking skillnad

MackeJuve
2015-10-06, 14:41
Trollar inte alls..

Ta ett mindre uppenbart användarnamn nästa gång.

Kaxardu
2015-10-06, 14:44
Ta ett mindre uppenbart användarnamn nästa gång.

Debattnivån på det här forumet är sämre än på mellanstadiet.. Personangrepp och trollförklaringar överallt. Wow

Jag skulle kunnat heta "bajs_korv_banan" och fortfarande ha åsikter som går att bemöta i sak

oscarovegren
2015-10-06, 15:27
Trollar inte alls.. Ja det är liksom lärdomen jag drar. Komplicera inte så djävulskt, en protein hit eller dit makes no frikking skillnad

Fast protein gör skillnad...

filmjölk
2015-10-06, 16:42
Jag tror att många som lyfter skrot är "allt eller inget"- människor. Lyfter man skrot, så lyfter man bannemig skrot och gör man inte det så blir man helt dekadent istället. (Tänk unga muskelmuppar på solsemester)

Så mentala gains efter 6 månader är en eventualitet, det funkade för ts men för andra kanske det blir en mental härdsmälta.

Diomedea exulans
2015-10-06, 17:06
Jag tror även styrketräning är en grej där man måste vara ovanligt noga med smådetaljer för att få resultat.

Måla akvarell halvdant 3 timmar i veckan, sov dåligt och ät dåligt --> du kommer sannolikt bli bättre och bättre på akvarell.

Styrketräna halvdant 3 timmar i veckan, sov dåligt och ät dåligt --> du kommer inte märka någon förbättring efter att du kommit förbi det första halvårets gainz.

Och detta skapar (med reservation för att min hypotes är uppåt väggarna) många neurotiska träningsfanatiker.

SirreASDF
2015-10-07, 08:01
Jag tror även styrketräning är en grej där man måste vara ovanligt noga med smådetaljer för att få resultat.

Styrketräna halvdant 3 timmar i veckan, sov dåligt och ät dåligt --> du kommer inte märka någon förbättring efter att du kommit förbi det första halvårets gainz.

Du har en poäng, men det är lite av en förenkling. Du kan styrketräna ordentligt, äta ordentligt och sova ordentligt, utan att vara helt nojig över varje gram protein, kolhydrat och fett osv. Om du missar en-två timmar sömn då och då, så är det inte hela världen. Att ta några öl en helg totalförstör inte din deff etc etc.

Det ryms mycket i "ät ordentligt", världen går dessutom inte under bara för att man inte träffade sitt kalorimål exakt en dag eller två en vecka t.ex.

Shqypnia
2015-10-07, 08:13
Att du har personliga problem när du styrketränar står för dig.

Kaxardu
2015-10-07, 11:48
Att du har personliga problem när du styrketränar står för dig.

Sen är det en rolig detalj att typ alla jag stött på i curl- och böjkretsar under dessa år fungerar ungefär på det sättet.