Visa fullständig version : Påbörja bulk eller deffa?
HLakaBabben
2015-10-04, 23:13
Tjena kolo folket!
Nu äre såhär att jag är 16 år, väger 75kg prick, är 187cm lång.
Då jag har fett kvar på nedre delen av magen och samt lite lår och bröst så är jsg lite skeptisk över hur det kommer sluta om jag påbörjar en 8 veckors clean bulk på 500-700kcal överskott?
I dagsläget äter jag 1800 kcal...vilket är förjävligt och ja min metabolism är förjävla slö.
Är trött på att lyfta samma vikt hela tiden är sugen på lite progress!
Här kommer lite bilder som kanske underlättar bedömningen!
http://imgur.com/a/IZdMP
Tjena kolo folket!
Då jag har fett kvar på nedre delen av magen och samt lite lår och bröst så är jsg lite skeptisk över hur det kommer sluta om jag påbörjar en 8 veckors clean bulk på 500-700kcal överskott?
I dagsläget äter jag 1800 kcal...vilket är förjävligt och ja min metabolism är förjävla slö.
Som du säger ar 1800kcal otroligt lite. Öka på, men räkna inte tycker jag. Du är bara 16år, ät det som bjuds hemma och i skolan med lite extra MAT bara. Lite mer mat, ingen stress och bra träning kommer ge dig riktigt bra resultat på sikt.
Tjena kolo folket!
500-700kcal överskott är för mycket enligt mig, du blir fet för fort.
Är extremt tveksam över qtt du bara äter 1800kcal, vad åt du igår? Skriv upp det här och lämna inte ut något.
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Man behöver verken bulka eller deffa, satsa på att hamna på balans och träna hårt så kommer din kropp förändras drastiskt med tiden. Hela träningsvärlden är så fokuserad på bulk/deff att man glömmer hur det är att faktiskt äta normalt.
Bulkar du dig fet har du för alltid sämre förutsättningar, deffar du för mycket och för snabbt har du för alltid sämre förutsättningar.
Ozziking
2015-10-05, 08:49
...Och äter man på balans är det svårt att göra progression .. :)
...Och äter man på balans är det svårt att göra progression .. :)
Absolut inte. Bara människor som aldrig har försökt som säger så. ( Du räknas inte, du behöver bulka).
Ozziking
2015-10-05, 10:40
absolut inte. Bara människor som aldrig har försökt som säger så. ( du räknas inte, du behöver bulka).
:p
TS: Du ser inte ut att ha särskilt mycket fett på kroppen, därmeot har du alldeles för lite muskler till din längd.
Bara träna på, ät så att du ligger ungefär stilla i vikt och se till att bli starkare på gymmet i olika repsintervall.
Vad är ditt långsiktiga mål?
HLakaBabben
2015-10-05, 20:15
Tack alla för väldigt bra svar!
Ska nog göra så att jag lägger mig på balans ett tag och ser vad som händer, eftersom min förbränning är så pass slö så antar jag det kommer bli en "bulk" i nån vecka tills kroppen börjar vänja sig och ta en vändning.
Ni får gärna skriva vidare i tråden om vad ni tycker och tänker!
HLakaBabben
2015-10-05, 20:16
Mitt långsiktiga mål är att bli amatör kroppsbyggare, bygga muskler tills jag dör. Har verkligen fastnat för träningen!
HLakaBabben
2015-10-05, 20:20
500-700kcal överskott är för mycket enligt mig, du blir fet för fort.
Är extremt tveksam över qtt du bara äter 1800kcal, vad åt du igår? Skriv upp det här och lämna inte ut något.
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Här kommer vad jag ätit igår!
40G Billinge ost 17% 112kcal
15g Lätta Margarin 56kcal
120g Polarbröd extrem 264kcal
70g rökt skinka 85kcal
kyckling filé 200g 240kcal
pasta fullkorn kungsörnen 60g 210 kcal
Heinz Ketchup mindre socker 40g 62kcal
^^^ Detta mål x2^^^^
protein pudding choklad Nije 200g 142kcal
whey 80 146kcal
Här kommer vad jag ätit igår!
40G Billinge ost 17% 112kcal
15g Lätta Margarin 56kcal
120g Polarbröd extrem 264kcal
70g rökt skinka 85kcal
kyckling filé 200g 240kcal
pasta fullkorn kungsörnen 60g 210 kcal
Heinz Ketchup mindre socker 40g 62kcal
^^^ Detta mål x2^^^^
protein pudding choklad Nije 200g 142kcal
whey 80 146kcal
Jösses. Hur håller du dig mätt på det?
Mitt långsiktiga mål är att bli amatör kroppsbyggare, bygga muskler tills jag dör. Har verkligen fastnat för träningen!
Där du är nu handlar det då om att träna vettigt och att gå upp i vikt. Eftersom du dessutom är i en ålder då du har ganska lätt att bygga muskler är det bara dumt att försöka ligga i någon sorts balans utan äta mer och se vad som händer.
Det finns ingen anledning för dig att deffa, du saknar den muskelmassan för att det skall ge något överhuvudtaget och det säger jag inte för att vara elak utan det bara är så!
Du är i en utmärkt ålder att bara KÖTTA på gymmet och trycka i dig stora mängder mat, så ska du se att musklerna kommer på köpet i en ganska bra takt!
Så ät ordentlig riktig mat och kör stenhårt, så får du se vart du är om kanske 1-2 år, då kan du utvärdera om det är dags att skära ner på de goda. :)
Jag tycker att det vore dumt att deffa i en så tidig ålder om man inte är fet. Bulka istället och träna, skit i utseendet om 8 veckor, tänk på utseendet om 1 år eller 3 år. Du kanske fortfarande växer? Jävlas inte med kroppen då, för guds skull!
Mitt standardråd till folk som börjar träna är att börja med en deff. Men det rådet passar inte alls på dig. Så här har du en deff-förespråkare som säger att du ska bulka.
Jag tycker att det vore dumt att deffa i en så tidig ålder om man inte är fet. Bulka istället och träna, skit i utseendet om 8 veckor, tänk på utseendet om 1 år eller 3 år. Du kanske fortfarande växer? Jävlas inte med kroppen då, för guds skull!
Mitt standardråd till folk som börjar träna är att börja med en deff. Men det rådet passar inte alls på dig. Så här har du en deff-förespråkare som säger att du ska bulka.
Det är inte alla som klarar av att skita i utseendet bara sådär, speciellt inte yngre människor med tanke på vilken press det finns på kids nu för tiden vad gäller kroppsideal, det gäller både girls & boys.
Sen av ren nyfikenhet vill jag höra varför du tycker folk skall börja med en deff?
Det är inte alla som klarar av att skita i utseendet bara sådär, speciellt inte yngre människor med tanke på vilken press det finns på kids nu för tiden vad gäller kroppsideal, det gäller både girls & boys.
Sen av ren nyfikenhet vill jag höra varför du tycker folk skall börja med en deff?
Jo det är sant.
Dels för att folk är feta och inte behöver bli fetare. Dessutom så upplever jag att folk inte har byggt upp styrkan, volymen, orken och tekniken som krävs för att öka bra på bulk förrän efter några veckor/månader in i sin träningssatsning.
När du är nybörjare så växer dina muskler och din styrka trots underskott, så du kan lika gärna göra två saker på en gång när du kan göra det effektivt, bygga muskler och bränna fett. När du sedan gjort det i 4-12 veckor, stegat upp träningsvolymen, fått in tekniken, fått dina noob-gains, gillar det du ser i spegeln och motiveras att fortsätta träningen så kan det vara dags att öka matintaget.
Jo det är sant.
Dels för att folk är feta och inte behöver bli fetare. Dessutom så upplever jag att folk inte har byggt upp styrkan, volymen, orken och tekniken som krävs för att öka bra på bulk förrän efter några veckor/månader in i sin träningssatsning.
När du är nybörjare så växer dina muskler och din styrka trots underskott, så du kan lika gärna göra två saker på en gång när du kan göra det effektivt, bygga muskler och bränna fett. När du sedan gjort det i 4-12 veckor, stegat upp träningsvolymen, fått in tekniken, fått dina noob-gains, gillar det du ser i spegeln och motiveras att fortsätta träningen så kan det vara dags att öka matintaget.
Det är svårt att motivera sig till träning när man inte får i sig tillräckligt med ork för att gå och träna, det är mina fem cent i den tanken.
Det är ju väldigt många kan jag tycka som jag träffar som inte fortsätter med träningen för att dom blir alldeles för trötta av den som följd av att dom inte äter ordentligt, så jag är inte övertygad om att en deff är det bästa att börja med, men smaken är som baken.
Hoppas för din skull att du lyckas. Undrar hur många olika saker jag själv kände så inför när jag var i tonåren....
Och i stort sett inga av dem sakerna sysslar jag med idag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.