handdator

Visa fullständig version : Har en dålig diet, vilket kosttillskott gör nytta?

colo
2015-10-04, 08:41
Hej,

Jag äter mycket (dålig) snabbmat. Ibland går jag hela dagar utan mat, annat än att gå och småäta godis. Jag kommer sällan ihåg att äta frukt. Det blir en del alkohol också.
Jag äter sällan innan eller efter träningen, utan det går gärna ett par timmar.

Jag känner inte att jag vill ändra på detta, jag trivs väldigt bra med den levnadsstilen.

Kaloriöverskott är jag inte orolig gör, utan det jag där emot tänker på ibland är att jag kanske inte får i mig tillräckligt med näring och timar intag dåligt med träningen.

Så kanske kosttillskott kan gör det hela lite bättre.

Multivitamintabletter - är dessa bara bluff & båge?
Omega3 kapslar - har de någon verkan?
Aminosyror direkt innan och efter träning för att få något positivt utav träningen?
Whey protein de dagarna då matintaget varit väldigt proteinsnålt?

Vad tror ni?

WilsonTaylor
2015-10-04, 09:08
Du trivs med en ohälsosam livsstil och vill inte ändra denna, trots det vill du ta kosttillskott för att balansera din ohälsosamma livsstil; med andra ord VILL du leva hälsosammare?

Kosttillskott är precis vad det låter som - tillskott. Det är inget magiskt, tänker du fortsätta med din skitkost kan du ju lika gärna spara pengarna och strunta i kosttillskott. Möjligtvis vitaminer kan du ta.

DJJOHANSSON
2015-10-04, 10:27
Du behöver inte ändra på maten men du bör ändra på tiderna du äter för att få ut så mycket som möjligt av träningen.

Vill du äta weinerbröd? Ät dom till frukost så att du får i dig kolhydrater innan gymmet.
Vill du äta kebabtallrik? Åk och hämta den direkt efter gympasset.
Vill du dricka öl? Drick den på kvällen.

Sen finns det ju alltid alternativ.

Istället för en burgare på max så kan du köpa en delifresh chicken.

Istället för en vanlig öl så kan du köpa Pripps pure/bright med mindre kolhydrater

Gerdler
2015-10-04, 16:08
Multivitamintabletter - är dessa bara bluff & båge?
Varför skulle de vara det? Om du rutinmässigt får i dig för lite av vissa mikronutrienter så kanske multivitamineral-tabletter hjälpa upp det lite grann även om en god kosthållning skulle vara klart bättre.

Omega3 kapslar - har de någon verkan?
Ja, finns dussintals studier. Förbättringar i hjärnan, på blodfetterna, insulinkänsligheten, inflamationshämmande etc.

Aminosyror direkt innan och efter träning för att få något positivt utav träningen?
Asså, om vad är det som gör att du fastar runt träningen? se till att få i dig en kebab eller pizza eller nåt efter träningen istället. Men ja, måste du fasta så kanske lite aminosyror kan begränsa de negativa effekterna av din dåliga mat-timing.

Whey protein de dagarna då matintaget varit väldigt proteinsnålt?
Säkert bättre än att få för lite protein, men jag skulle rekommendera kasein i form av pulver eller keso hellre till detta.

ddr
2015-10-05, 13:00
4 simpla steg till en bättre diet:
1. Ta Bort Skitmaten (Godis, Socker osv)
2. Ta Bort "The Better Bad" (Pasta, Vete, Mjölk, Fruktjuice)
3. Ersätt Punkt 2. Med Exempelvis Ris, Potatis, Quinoa, Havre, Bovete, Stärkelser Från Grönsaker, Osötad Mandelmjölk
4. Komplettera Ovan Med Tillskott För Att Täcka Upp Luckorna/Förbättra Prestationen

Punkt 2. är dock absolut inte nödvändig, vissa presterar helt enkelt bättre (Kan ju dock vara placebo också)
Därmed är så klart Punkt 3 ej nödvändig heller.

Men. Viktigast är så klart att man trivs med upplägget och försöker optimera det istället och visst sjutton kan man förbättra "ditt upplägg" med lite tillskott.

Jag skulle själv i din sits kört med Omega-3, D-vitamin (under vinterhalvåret åtminstone), Multi-Vitamin, Vassle (efter träning + få högre andel protein i kosten vissa dagar) och eventuellt kreatin+koffein.

Diomedea exulans
2015-10-05, 13:43
Låt karln leva på skitmat, han verkar ju vara lycklig, ju.

Multivitamin och Omega 3 tror jag hjälper långt.

Gerdler
2015-10-05, 15:08
2. Ta Bort "The Better Bad" (Pasta, Vete, Mjölk, Fruktjuice)

Hur menar du att mjölk är ett dåligt livsmedel? Hur får du i dig nästan 1 gram kalcium om dagen utan mjölk eller andra mjölkprodukter? Svensk mjölk innehåller D-vitamin så man slipper köpa tillskotten du rekommenderar. Mjölk är ganska proteinrikt och det proteinet är ganska billigt och av god kvalité. Dessutom finns en uppsjö andra mikronutrienter i mjölk som kan vara bra att få i sig. Är du inte laktosintolerant så är mjölk ett fantastiskt bra livsmedel.

Pasta och veteprodukter i allmänhet är dåliga om man är glutenallergiker, men hur är det dåligt för folk i allmänhet som kolhydratkälla? Fullkornspasta innehåller mer protein och mer fibrer än potatis och ris som du rekommenderar och har dessutom lägre GI värde. Om man vill ha högre GI värde så kan man köra vanlig pasta, gärna snabbmakaroner, de har ändå mer protein än potatis och ris.