handdator

Visa fullständig version : Ska marklyft inkluderas i ett aesthetic-schema? (bred midja)

Bruno Bagostino
2015-10-01, 20:38
Ska inte ljuga, jag går i första hand till gymmet för att få en schysst fysik som hjälper mig dra fruntimmer vid sommartider (liksom 99% av er andra maddafakkaz här). Nu är det dock så att jag märkt (sedan några månader tillbaka) att min midja egentligen är jääävligt bred, vilket inte ger mig riktigt samma fina look som jag haft.

Vet att det finns en del inom fitness (t. ex. Chris från Physique of Greatness) som inte kör marklyft just pga den breda midja det bygger och när det går att lägga fokus på andra övningar för att jobba mer med att ha kontakt med diverse delar.

Har varit inne på samma spår, tänkte bara höra vad ni säger här.
Vad för argument finns det för att behålla marklyft i schemat ifall man nu bara siktar på en schysst fysik med smal midja (när man inte har en)?

Övriga tips för att bli bukt med bred midja, välkomnas naturligtvis.;)

whuddafuks
2015-10-01, 21:10
Jag har svårt att se hur marklyft skulle kunna ge en bred midja. För jag jag antar att med midja så menar du obliquerna/sid-abs eller vad du vill kalla det.

Att marklyft, som för det första man inte ens kör så särskilt ofta då den sliter mer än t.ex. bicep curls skulle få dina obliquer att växa då den endast tränas statiskt i ett fåtal sekunder. Jag menar, magen tränas ju statiskt konstant i din vardag så som när du går. Att dessa få set marklyft skulle göra att du får fet midja har jag väldigt svårt att se så JAG tycker att du ska fortsätta om du gillar marklyft då övningen är jäkligt bra på många plan.

HenrikJ
2015-10-02, 10:21
Huehuehue. Om jag ville dra mer fruntimmer hade jag tillbringat klart mindre tid på gymmet, ingen tid alls på träningsforum och en hel jävla massa tid på dansgolvet och i olika föreningar dit fruntimmer går.

Men nåja. Du kan inte ändra dina muskelfästen eller hur ditt skelett ser ut, marklyft eller ej (lider själv av genetisk megaröv), om det är det som problemet. Som tidigare postare säger är det dessutom föga troligt att marklyft bygger oproportionerligt stora obliques. Försök göra det bästa av situationen och träna mer lats och axlar eller något annat som skjuter ut i sidled och dvärgar ner din midja i jämförelse.

SirreASDF
2015-10-02, 13:23
Huehuehue. Om jag ville dra mer fruntimmer hade jag tillbringat klart mindre tid på gymmet, ingen tid alls på träningsforum och en hel jävla massa tid på dansgolvet och i olika föreningar dit fruntimmer går.

Men nåja. Du kan inte ändra dina muskelfästen eller hur ditt skelett ser ut, marklyft eller ej (lider själv av genetisk megaröv), om det är det som problemet. Som tidigare postare säger är det dessutom föga troligt att marklyft bygger oproportionerligt stora obliques. Försök göra det bästa av situationen och träna mer lats och axlar eller något annat som skjuter ut i sidled och dvärgar ner din midja i jämförelse.

Jag måste säga att jag håller med dig fullständigt.. Samt, 'Genetisk megaröv'.. Älskar uttrycket.. Lider av något liknande.. Den är inte så bred, men jävlar vilken putröv jag har.. om jag vore kvinna hade min röv varit världens snyggaste 'she squats'-rumpa! (Om den nu inte vore så hårig då... :p ).

För att vara lite on topic också, så generellt så håller jag med övriga om att du inte bygger nån vidare midja med marklyft.. Om du är ute efter proportioner etc. så fokusera på att bygga axlar/lats och sedan deffa ner midjan.

Edit: Särskrivningar <3

herzie
2015-10-02, 17:56
Ska inte ljuga, jag går i första hand till gymmet för att få en schysst fysik som hjälper mig dra fruntimmer vid sommartider (liksom 99% av er andra maddafakkaz här). Nu är det dock så att jag märkt (sedan några månader tillbaka) att min midja egentligen är jääävligt bred, vilket inte ger mig riktigt samma fina look som jag haft.

Vet att det finns en del inom fitness (t. ex. Chris från Physique of Greatness) som inte kör marklyft just pga den breda midja det bygger och när det går att lägga fokus på andra övningar för att jobba mer med att ha kontakt med diverse delar.

Har varit inne på samma spår, tänkte bara höra vad ni säger här.
Vad för argument finns det för att behålla marklyft i schemat ifall man nu bara siktar på en schysst fysik med smal midja (när man inte har en)?

Övriga tips för att bli bukt med bred midja, välkomnas naturligtvis.;)

Intressant i sammanhanget är ju, med tanke på citat:"sen några månader tillbaka" om du drar några kompetenta vikter öht i marklyft. Hur mycket kan man utvecklas på den tiden? Gör du inte det tror jag att du bara blivit fetare och behöver då endast en simpel deff.

qreno
2015-10-03, 02:41
Jag skippar också marklyft i förmån till min midja, trodde det var allmänt känt vid det här lagret att marklyft och olika sorters magövningar kommer bredda ut din midja förr eller senare.

Satsar på hyperextensions istället då jag ändå tycker den övningen isolerar ländryggen bättre än vad marklyft gör, det enda negativa med att skippa marklyft är att man inte får den där utbuktade ryggen men inget som lite roddar inte kan lösa.

EDIT: Vacuums är något man bör göra om man vill behålla en fin och tajt midja, det har de gamla bodybuilderna predikat om mycket i sina dar, dessutom är det jävligt snyggt att bemästra en vacuumpose.

smeander
2015-10-03, 06:49
Har svårt att se ett samband mellan en bred midja och marklyft. Det är antagligen genetisktZ

Skickat från ishallen

filmjölk
2015-10-03, 10:08
Marklyft är en ypperlig övning om du tränar för utseende. Den kanske ger bred midja, men samtidigt ger den rygg, trapz, underarmar, röv, lår och hams.

Har du den i din rutin så frigör du mycket utrymme att lägga mer på det du hellre vill träna, (bröst, mage, armar, axlar och lats)

Ett par 2-3 set marklyft i veckan, kompletterat med kanske ett par 2-3 set extra för framsida lår så är allt tråkigt täckt och all annan träningstid kan med gott samvete dedikeras till discoträning.

Gerdler
2015-10-03, 16:35
Marklyft är en ypperlig övning om du tränar för utseende. Den kanske ger bred midja, men samtidigt ger den rygg, trapz, underarmar, röv, lår och hams.

Har du den i din rutin så frigör du mycket utrymme att lägga mer på det du hellre vill träna, (bröst, mage, armar, axlar och lats)

Ett par 2-3 set marklyft i veckan, kompletterat med kanske ett par 2-3 set extra för framsida lår så är allt tråkigt täckt och all annan träningstid kan med gott samvete dedikeras till discoträning.

+1

Bänkpress, militärpress, stångrodd och chins och annan discoträning för resten :)

Sen är jag skeptisk till att mark skulle ge bred midja. Kolla brudarna som tävlar i styrkelyft i 55 kg klassen. Har de bred midja? Bred midja får man i köket eller av föräldrarna. Benedikt Magnusson har bred midja, han marklyfter, därför får man bred midja av marklyft. Är det så ni tänker?

Om obliquerna blir något större när man går från 100kg till 250kg i marklyft så kan man nog fixa det genom att gå ned 0,5 kilo fett och se bättre ut både på midjan och överallt annars.

Scratch89
2015-10-03, 17:02
Jag har precis valt bort marklyft ur mitt schema, åtminstone temporärt. Jag blir så otroligt trött av tunga marklyft att jag behöver återhämta mig i flera dagar efteråt. Möjligtvis att jag lägger in ett par, tre lättare set i veckan, så som filmjölk beskriver, men troligtvis inte mer än så.

Isseman
2015-10-03, 17:09
Om du vill få en smal midja & "aesthetic look" så bygg på din ryggbred med mycket lats, delts/övre rygg och deffa sedan ned dig till önskad fettprocent och woala du kommer ha en helt annan axel-midjeratio och se mer aesthetic ut (=

OnTopic: Du får nog positiva effekter av att köra marklyft för din aestheti:ska look då marklyft inte gör din midja bredare utan din rygg muskulös istället.