Visa fullständig version : Hängande benlyft
Tricitum
2015-10-01, 18:31
Tjenare alla,
Skulle vilja ha hjälp med en sak.
Var på gymmet idag och körde hängande benlyft och så kom det fram en kille till mig och bad mig flytta på mig, när jag försökte få ett bra grepp igen och köra och sa att jag är för tjock för att köra den övningen och borde köra något annat och låta han köra hans pass där istället, så jag flyttade mig snällt och gav han tid att köra sina.
Men kom och tänka på att jag kanske borde köra någon annan övning istället för denna? eftersom jag har svårt att hålla kvar min egna kroppsvikt i övningen och tappar greppet, jag klarar köra 5-15st, beronde på hur bra grepp jag har fått i början, sedan börjar händerna tappa eller glida.
Så till min fråga, finns det någon annan övning som ger samma, som jag skulle kunna köra? jag som är tjockare och har lite svårt att hålla kvar min egna vikt?
Vill ju ha in magövningar i vecka för att stärka den till andra övningar, vilket är ganska viktigt.
Tacksam för svar och hjälp :)
Låter som du stötte på ett jävla as på gymmet. Om du gör ditt bästa är det inget som säger att han har mer rätt att köra där, ni kan ju alltid alternera mellan er.
Om du trots allt vill hitta en ny övning så gillar jag personligen viktade situps i nedlut (kan såklart också göras oviktat) och planka.
Tricitum
2015-10-01, 18:42
Låter som du stötte på ett jävla as på gymmet. Om du gör ditt bästa är det inget som säger att han har mer rätt att köra där, ni kan ju alltid alternera mellan er.
Om du trots allt vill hitta en ny övning så gillar jag personligen viktade situps i nedlut (kan såklart också göras oviktat) och planka.
Får kolla på det, funderade på om liggande benlyft skulle funka och ge samma resultat tills man gått ner mer i vikt eller fått upp styrkan?
Shqypnia
2015-10-01, 18:52
Hängande benlyft tillsammans med 'hjulet' är mina favoritövningar för magen. Låt inte greppet hindra dig fortsätt nötta på. Och låt absolut inte skitstövel hindra dig.
Lycka till!
King Grub
2015-10-01, 18:52
Använd remmar om det är greppet som sviker. Och personen du träffade på är en idiot.
Rolfarsson
2015-10-01, 19:12
Varför gav du vika för en sådan idiot? sker det igen så skaka bara på huvudet och ta extra lång tid på dig att bli klar.
Hur som helst, en lösning är att använda en "captain's chair" om ditt gym har det, vilket dom flesta har, alltså en ställning som är gjord för benlyft.
Det är f.ö. värt att påpeka att om du inte går över höfthöjd med benen, vilket dom flesta inte gör, så tränas främst höftböjarna, rectus abdominus får bara lite isometrisk träning med den rörelsebanan.
För detta så är plankan, maghjulet, dragonflags osv bättre övningar, en annan säker och lättare övning du kan köra för att träna magen dynamiskt är crunches på en boll där du slutar innan en flexion uppstår i korsryggen.
På en boll så får du en längre excentrisk rörelsebana mot om du ligger på golvet eller på en bänk.
svenbanan
2015-10-01, 19:24
Som övriga redan har sagt så verkar du ha träffat en jävla pajas.
Om du är stark nog i magen att greja hängande benlyft (eller knälyft som då är den enklare varianten) utan att bara dra med höftböjarna så är det kanske inte så mycket mening med liggande benlyft? Annars är det lite lättare att faktiskt använda magmusklerna ordentligt i denna variant (om man håller händerna under korsryggen och pressar ned). Vill man göra denna svårare så kör man liggande på ett lutande plan.
För att orka hänga längre i en pullupstång så är ju remmar en bra grej som Grub skriver. Ifall man tycker detta är för bökigt eller att det inte räcker så kan man hänga en rem i en loop runt stången. Loopen ska vara en decimeter längre än underarmen ungefär. Stick in armen i loopen så den hamnar mitt på överarmen och greppa runt överdelen av remmen, strax under stången. Man måste alltså ha två sådana remmar fastsatta runt stånegn. En för varje arm. När man stuckit in bägge armarna i varsin loop och greppat runt överdelen kan man hänga hur länge som helst. Greppet blir helt betydelselöst. Ju bredare remmarna är ju bekvämare blir det. Man kan använda ett brett tygskynke också. Då blir det jättebrett under armen (och sprider ut trycket på stor yta) och så smalnar det av upptill mot stången (eftersom man greppar runt).
Annars är ju helt vanliga situps/crunches en rätt underskattad övning. Se till att ha lite böjda ben och att pressa ned svanken hårt i marken innan axlar/skuldror/rygg (i den ordningen) lämnar marken.
Vilken jävla fjant. Kört hårt och lycka till!
Tricitum
2015-10-01, 20:39
Mer av att slippa skapa konflikt jag valde att gå undan.
Tackar för svar, ska kolla på dessa övningar en captain's chair är något som inte finns på detta gym jag är på, fanns på det gamla jag var på, men har flyttat nu och bytt gym och finns då inte på detta.
Jag kör så högt upp jag kan, så att knäna slår i bröstkorgen typ.
Ska prova på nästa vecka med remmar, om ej det funkar så bra eller för bökigt, så blir det att prova någon av det andra ni har gett exempel på, finns flertal remmar man kan låna på gymmet av olika bredd har jag sett.
Tackar för hjälpen alla, med andra magövningar :)
Jag föredrar att göra dom med ett neutralt grepp, tycker det kopplar bort eventuellt svagt grepp helt från den övningen
Enda möjligheten att killen i fråga har rätt att slänga bort dig var om du körde benlyft i squat-racket i vilket fall han borde varit lite diplomatisk när han slängde bort dig. Annars skulle du sagt åt honom att vänta på sin tur eller köra mellan dina set om det kunde gå.
Vilken jävla idiot! Benlyft är chef! Självklart ska du fortsätta göra dem om du gillar övningen. Och vafan, kan du göra 15st så kunde du bett honom visa 15 st med sin välanpassade kroppsvikt, har fan aldrig sett någon som gör det.
RealDeal
2015-10-06, 20:25
Mer av att slippa skapa konflikt jag valde att gå undan.
Tackar för svar, ska kolla på dessa övningar en captain's chair är något som inte finns på detta gym jag är på, fanns på det gamla jag var på, men har flyttat nu och bytt gym och finns då inte på detta.
Jag kör så högt upp jag kan, så att knäna slår i bröstkorgen typ.
Ska prova på nästa vecka med remmar, om ej det funkar så bra eller för bökigt, så blir det att prova någon av det andra ni har gett exempel på, finns flertal remmar man kan låna på gymmet av olika bredd har jag sett.
Tackar för hjälpen alla, med andra magövningar :)
När du hamnar i en konflikt så försök tänka hur kommer jag må efteråt om jag inte säger något och därifrån bestämmer du hur du ska agera så gör jag för det mesta och backar aldrig sen dess. Men angående hängande benlyft så är det en tung övning som ska göras utan momentum/sving vilket tar tid att bygga upp. Jag har inte sett din form men efter att ha tränat gymnastik på nybörjarnivå (dem vet sina grejjor när det kommer till magträning) vill jag börja med att säga att hängande benlyft är en övning som kommer en bra bit in i träningen. Har du testat andra varianter av magövningar förutom situps innan du började med benlyft? Finns så många och bra magövningar därute (själv kör jag aldrig mer situps) basics som man borde klara innan ger sig på hängande benlyft för jag antar att du använder mycket momentum när du utför benlyften. Coach summer är expert inom området han tränar usa's national team om du är intresserad utav att bygga perfekta hängande benlyft skulle jag råda dig att checka hans arbete.
Tricitum
2015-10-06, 21:30
När du hamnar i en konflikt så försök tänka hur kommer jag må efteråt om jag inte säger något och därifrån bestämmer du hur du ska agera så gör jag för det mesta och backar aldrig sen dess. Men angående hängande benlyft så är det en tung övning som ska göras utan momentum/sving vilket tar tid att bygga upp. Jag har inte sett din form men efter att ha tränat gymnastik på nybörjarnivå (dem vet sina grejjor när det kommer till magträning) vill jag börja med att säga att hängande benlyft är en övning som kommer en bra bit in i träningen. Har du testat andra varianter av magövningar förutom situps innan du började med benlyft? Finns så många och bra magövningar därute (själv kör jag aldrig mer situps) basics som man borde klara innan ger sig på hängande benlyft för jag antar att du använder mycket momentum när du utför benlyften. Coach summer är expert inom området han tränar usa's national team om du är intresserad utav att bygga perfekta hängande benlyft skulle jag råda dig att checka hans arbete.
Kör Russian twist,Knästående crunch i kabelmaskin,leg lifts/Leg Raise och benlyft då.
Hänger helt stilla och lyfter benen sakta uppåt och sedan sakta neråt
Tråkigt att du träffade ett sådant mongo. Ifall du inte vill köra den hängande går det bra att köra den ifrån bänk eller ifrån marken.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWInclineLegHipRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWLyingLegHipRaise.html
Ifall det är för lätt så är det bara ha benen raka och sedan efter det sätta en hantel mellan fötterna.
RealDeal
2015-10-08, 15:13
Kör Russian twist,Knästående crunch i kabelmaskin,leg lifts/Leg Raise och benlyft då.
Hänger helt stilla och lyfter benen sakta uppåt och sedan sakta neråt
Är du så stark, med perfekt form och kör så många reps skulle jag om jag var du ge mig på V sit :) Klarar du den inte börja med Negativa V sit det borde du nog klara.
Låter som en jävla mupp, den där snubben
Tricitum
2015-10-08, 16:56
körde benlyft idag igen och tog och använde remmar(?) för att orka hålla kvar mig, detta gjorde att jag klarade 17st idag, för när händerna började ge sig runt 11-12st så kunde jag bara glida ner lite med händerna så hängde jag kvar med hjälp av remmarna runt vristen och stången.
Tackar för hjälpen med denna idén, ska fortsätta köra så här och sedan göra som någon annan sa och börja köra raka ben när jag klarar tillräckligt många.
Detta kommer antagligen vara skit jobbigt med kul när man klarar :)
svenbanan
2015-10-08, 20:39
Får du inte ont i skinnet kring handleden om du hänger i "bara remmarna" så att säga?
Använder du remmarna rätt?
Jag skulle rekommendera att du har remmarna såpass tajt att de avlastar greppet då du klämmer runt remmen och stången, om du förstår hur jag menar. På så sätt kan du inte "glida ner" och hänga i bara remmen.
Tricitum
2015-10-08, 21:42
Får du inte ont i skinnet kring handleden om du hänger i "bara remmarna" så att säga?
Använder du remmarna rätt?
Jag skulle rekommendera att du har remmarna såpass tajt att de avlastar greppet då du klämmer runt remmen och stången, om du förstår hur jag menar. På så sätt kan du inte "glida ner" och hänga i bara remmen.
Hänger inte riktigt i bara remmen, utan jag har kvar handgreppet, men jag låter remmen ta mesta del av tyngden eller man ska säga och händerna bara håller mig på plats
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.