Visa fullständig version : Anmälan om arbetslöshet
eliasisaksson
2015-09-30, 10:32
Blev arbetslös i fredags men istället för att stanna hemma så flög jag för att hälsa på min flickvän som jobbar i Göteborg för tillfället. Jag vet att man ska anmäla sig till arbetsförmedlingen första dagen man är arbetslös. Men jag tänkte att jag skulle kunna anmäla mig nu då jag kommer hem imorgon istället, det enda är väl att jag inte får någon ersättning från A-kassan dem här tre dagarna. Eller kan det bli något slags besvär? I annat fall kanske jag kan övertala min fd chef som jag är rätt tajt med ifall han skulle kunna skriva mitt arbetsgivarintyg till dagens datum så att det ser ut som att imorgon är min första arbetslösa dag?
Vad tror ni?
Jag tror att du ändå kommer kontakta arbetsförmedlingen, och att denna tråd enbart är till för att stävja oron innan det.
Ta't lugnt. Vad ska dom göra, hytta med fingret? :D
Det kan påverka dina eventuella framtida ersättningar från Försäkringskassan. Om du blir sjuk tex. Men det är ju för sent att tänka på det nu.
Vad din arbetsgivare skriver är irrelevant. Ditt anmälningsdatum kommer att synas, de samkör systemen.
Ta't lugnt. Vad ska dom göra, hytta med fingret? :D
Du kan aldrig ha träffat den Svenska Byråkratin.
Jodå, ett flertal gånger. Ofta brukar någon dag inte innebära världens ände, om man får påpeka detta för en människa.
Här går du och blir arbetslös en fredag. Det kan ju inte kommit som någon chock? Men vad gör du då? Jo, du tar smslån och bokar en flygbiljett. Nu har du kommit hem och vill ta tag i problemet men då har räntan på ditt lån skenat och du ligger back med hyran.. Är det här en miljö du vill att dina barn ska leva i? Du snusar och röker upp alla pengar som blir kvar och nu återstår bara en sak, skuldsanering.
Steg 1, ta kontakt med arbetsförmedlingen.
Steg 2, sluta spendera på onödiga saker
Steg 3, Skaffa ett nytt jobb
Steg 4, Sluta fråga allt på kolo och sök lite själv
Steg 5, jag älskar lyxfällan :D
Det har ju ingen betydelse, det enda som händer är väl att du tappar några dagars ersättning
Ingen fara alls. Du kommer inte bli retroaktivt inskriven men några dagars a-kassa är kanske inte hela världen. Från och med imorgon kommer du kunna skriva in dig själv med e-leg för övrigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.