Visa fullständig version : SL-regler
För att det ska bli klart vilka regler som gäller för SL- och bänktävlingar lägger jag upp länk till IPF där man under knappen "Technical rules" kan kolla in regelverket!
http://www.powerlifting-ipf.com/
Vet nån om någon länk till svensk sida med svensk översättning så hojta !!!
/Emma
http://www.styrkeloft.no/dokumentarkiv/ipfdok.doc
På norsk iaf!
Nitrometan
2004-09-03, 13:24
Nu finns äntligen ***********************.
(felaktiga länkar borttagna)
//Jarod
the_PL_man
2004-09-27, 14:13
Och här kan man hitta SL för dummies.....
http://www.geocities.com/einlajo/sl/vad_ar_styrkelyft.htm
/the_PL_man
Damien Thorne
2006-03-15, 11:20
Nu finns äntligen REGELBOKEN (http://www.styrkelyft) (PDF-dokument) på Svenska Styrkelyftförbundets hemsida (http://www.styrkelyft/).
Styrkelyftförbundet har ändrat sin hemsideadress till www.styrkelyft.se
Regelboken ligger nu på denna adress:
Regelboken (http://web.telia.com/~u31436621/regelbok/regelboken.htm)
superberggren
2006-07-30, 16:59
Nu kan vi alla regler. hallelulija
Nu får vi bara hoppas på att dommarna står på rätt sida när vi lyfter i serieomg. 3.
Lycka till alla styrkelyftare
work hard,reach your goals.
love johanna
sweetkarolina
2007-02-25, 15:03
de nya uppdaterade reglerna som kommer börja gälla 1:a juli ligger nu ute på SSF's hemsida.
http://web.telia.com/~u31436621/regelbok/regelboken.htm
Läs och begrunda ;)
Damien Thorne
2007-05-07, 08:53
Så på nästa tävling i slutet av Maj gäller de gamla reglerna?
Dvs att man inte måste få en press-signal av domaren efter stoppet i bänkpressen.
Vad är det mer som blir nya regler i bänkpressen?
En fråga till...
Om man tävlar ensam i sin viktklass. Hur länge får man då vila mellan lyften (i bänkpress)?
the_PL_man
2007-05-07, 09:19
Nygammalt blir också:
- Hela foten i backen
- Huvudet i bänken
Gamla reglerna gäller vid omg 2.
Om jag inte missminner mig så får du 3 minuters vila mellan dina lyft om du är ensam.
/the_PL_man
Dvs att man inte måste få en press-signal av domaren efter stoppet i bänkpressen.
En fråga till...
Om man tävlar ensam i sin viktklass. Hur länge får man då vila mellan lyften (i bänkpress)?
Damien Thorne
2007-05-07, 09:32
Tack för svaret.
anders90
2007-05-16, 09:56
Hej, hej!
Av någon anledning så kommer jag inte in på Regelboken :( Jag vet inte om det är länken som är död, eller om det är min anslutning som krånglar, men när jag klickar på den så händer ingenting.
Hur som helst, jag har en väldigt kort fråga angående viktindelning i SL. Om jag har förstått rätt så delas man in i tävlingsgrupper efter sin vikt, så man tävlar mot jämnviktiga. Men får man något handikapp beroende på sin längd? För det är väl betydligt lättare att lyfta tungt om man är tex 165 lång och väger 85kg, än om man är 190 lång och väger lika mycket - eller har längden ingen betydelse i SL? Borde det inte vara bättre om man delas upp efter tex sitt BMI? Eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för svar! :)
Mvh Anders
the_PL_man
2007-05-16, 10:03
Endast viktklass gäller, inget annat.
mvh
the_PL_man
Hej, hej!
Av någon anledning så kommer jag inte in på Regelboken :( Jag vet inte om det är länken som är död, eller om det är min anslutning som krånglar, men när jag klickar på den så händer ingenting.
Hur som helst, jag har en väldigt kort fråga angående viktindelning i SL. Om jag har förstått rätt så delas man in i tävlingsgrupper efter sin vikt, så man tävlar mot jämnviktiga. Men får man något handikapp beroende på sin längd? För det är väl betydligt lättare att lyfta tungt om man är tex 165 lång och väger 85kg, än om man är 190 lång och väger lika mycket - eller har längden ingen betydelse i SL? Borde det inte vara bättre om man delas upp efter tex sitt BMI? Eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för svar! :)
Mvh Anders
Det är vikten som avgör vilken klass du går i.
Det kan vara en nackdel att vara 2-3 dm längre än sina jämviktiga motståndare vilket även syns på utövarna som sällan är så väldigt långa men är man 190 cm och väger 85 kg så är man troligtvis i fel viktklass (eller så är man ungdom, junior eller nybörjare).
anders90
2007-05-16, 11:35
Okej, tack så mycket the_PL_man och bumbi :D :thumbup:
FinnPower
2007-05-16, 14:15
En fråga till...
Du kommer knappast att bilda en helt egen grupp för dig själv, även om det bara är du i din viktklass. Ni kommer att vara ett gäng (max 14) som bildar en grupp, fastän ni tävlar ändå i skilda viktklasser.
Damien Thorne
2007-05-16, 16:17
Du kommer knappast att bilda en helt egen grupp för dig själv, även om det bara är du i din viktklass. Ni kommer att vara ett gäng (max 14) som bildar en grupp, fastän ni tävlar ändå i skilda viktklasser.
Det ser ut att bli 12st i samma grupp som mig. Jag är en av tre seniorer (alla i olika viktklasser). Resten är ungdomar och juniorer.
Då behöver jag kanske inte lyfta alla lyften irad?
du behöver inte lyfta ett enda lyft i rad om du inte ska på något rekord. läs reglerna!
Nitrometan
2007-05-16, 18:23
Hur det än går är du garanterad minst 4 minuter mellan lyften. Men som sagt ovan lär de dela upp er i grupper i lämplig storlek.
Damien Thorne
2007-05-16, 18:25
Hur det än går är du garanterad minst 4 minuter mellan lyften. Men som sagt ovan lär de dela upp er i grupper i lämplig storlek.
:bow:
Starkkille
2008-01-21, 18:40
Vad är en "onormal satsning från bröstet" ?
Damien Thorne
2008-01-21, 19:08
Vad är en "onormal satsning från bröstet" ?
Jag tror att det är när man i bottenläget hjälper till att trycka upp stången genom att "putta" upp stången med bröstet.
Nitrometan
2008-01-21, 19:55
Jag tror att det är när man i bottenläget hjälper till att trycka upp stången genom att "putta" upp stången med bröstet.
Jopp. När man gör liksom en sänkning i bröstet med stången och sen trycker upp med bröstet igen, nästan som en studs.
Nitrometan
2008-01-21, 19:56
Sweetkarolina sa att det kommer nya regler på SSFs sida imorgon. Den uppdaterade regelboken alltså.
Starkkille
2008-01-21, 21:21
Den finns där nu :thumbup:
David-Tajik
2009-04-13, 19:26
får man använa ett spännband istället för bälte i bänken?
får man använa ett spännband istället för bälte i bänken?Det beror på spännet.
David-Tajik
2009-04-13, 20:33
http://www.byggmax.com/image/products/534x534/28125_534x534.jpg
ett sånt ?
Nitrometan
2009-04-13, 20:35
får man använa ett spännband istället för bälte i bänken?
Antagligen inte. Om man tittar på reglerna för bältet:
BÄLTET
Får användas utanpå lyftardräkten.
Material och konstruktion :
a Det skall vara av läder, vinyl eller annat likvärdigt oelastiskt materiel
och tillverkat i ett stycke eller bestå av flera skikt som kan vara hopklistrade
och / eller sydda tillsammans.
b Bältet får inte ha några polstringar, förstärkningar eller stöd vare sig
på ytan eller mellan skikten.
c Spännet skall vara fäst vid bältets ena ände och vara nitat och / eller fastsytt.
d Spännet får vara försett med en eller två nålar med eller utan
"Quick-release" funktion.
e Skall ha en (1) länk som sitter fast på bältet nära spännet medelst
nitar och / eller söm.
f På utsidan bältet får namnet på lyftaren, nation eller klubb förekomma.
Bältet skall passa lyftaren och får inte vara så långt att det kan ge
extra stöd p.g.a. att det då kan bli upp till 26 mm tjockt.
Kolla in regelboken här: http://web.telia.com/~u31436621/regelbok/regelboken.htm
Edit: Som LindaS säger är det antagligen spännet som fäller det.
David-Tajik
2009-04-13, 20:44
jag har sett flera st använda det men om man kör med det på nordiska kommer man nog att bli tillsagd?
Jag vågar inte lova något utan att ha sett det live, men jag tror det är godkänt. Anpassa längden på remmen, eftersom den inte får hänga och dingla och det får inte vara dubbelt.
jag har sett flera st använda det men om man kör med det på nordiska kommer man nog att bli tillsagd?
Jag förstår inte varför det inte skulle fungera?
Det står ju bara i regelboken att
Spännet får vara försett med en eller två nålar med eller utan
"Quick-release" funktion.
Alltså "får" och inte "ska".
Så vanliga bälten i stil med militärbälten eller liknande eller ett sånt där spännband måste ju vara ok så länge det inte är ngn text på det.
sweetkarolina
2009-04-13, 22:03
Jag skulle garanterat för säkerhets skull ta med ett vanligt SL-bälte som går bra att ha i bänken ifall domarna på NM motsätter sig spännbältet.
Men det borde gå bra, jag fick igenom ett sådant bälte på utrustningskontroll på VM i Sölden, men det var efter en del tjat på den domaren. ;)
David-Tajik
2009-04-13, 22:47
gött :D känns lite onödigt att köpa ett bänkbälte för en tävling :p vanliga bältet är så svårt att ha på ett bekvämt sätt
Ett vanligt skärp går väl bra också? Matti Vuontisvaara använder sådana när han bänkar, det har aldrig varit problem.
Jag har använt ett spännband både i Sverige och internationellt. Det har gått igenom varje gång fast på VM 2007 hade jag problem att få det godkänt.
En fråga kring mitt bälte;
Har ett relativt långt bälte från märket "Alex", det står alex med stora bokstäver på ryggen. Är det godkänt? Smalare (inte tunnare) fram till än bak och det är ganska långt, nästan så det räcker till andra sidan midjan
Man behöver veta mer än så för att säga om det är godkänt, men du kommer iaf få tejpa över "Alex" med typ silvertejp.
Då köper jag nytt bälte, tack för svar :)
Ristretto
2010-08-26, 21:06
Jag har letat och letat, men inte fått någon riktigt tydlig bild av vad som gäller fötterna i bänkpress. Enligt nån PDF med regler så måste hela skosulan vara i backen, men vill själv minnas att jag sett flera tävlingslyft med hälarna i luften? Vad gäller egentligen?
Jag har letat och letat, men inte fått någon riktigt tydlig bild av vad som gäller fötterna i bänkpress. Enligt nån PDF med regler så måste hela skosulan vara i backen, men vill själv minnas att jag sett flera tävlingslyft med hälarna i luften? Vad gäller egentligen?
Hela foten i backen.
Ristretto
2010-08-26, 21:25
:confused:Dh3t6T-nqP0
Gäller andra regler i USA? Tate visar ju teknik med hälarna i luften vid 5:57...:confused:
the_PL_man
2010-08-26, 21:30
:confused:Dh3t6T-nqP0
Gäller andra regler i USA? Tate visar ju teknik med hälarna i luften vid 5:57...:confused:
Det är inte IPF-lyftning.
Ristretto
2010-08-29, 17:38
Vad är det Tate tävlar i då?
Finns säkert tio olika styrkelyftsförbund där borta.
the_PL_man
2010-08-29, 17:52
Vad är det Tate tävlar i då?
Tate har inte tävlat på många år, men när han var aktiv så var det IPA som gällde för dem om jag minns rätt.
Nitrometan
2010-08-30, 06:56
Finns säkert tio olika styrkelyftsförbund där borta.
Tyvärr räcker inte det. Jag fick det till 36. :(
Ristretto
2010-08-30, 15:57
Okej, då förstår jag lite bättre varför det är så mycket som skiljer mellan utförande osv när man kollar olika filmer.
cirkelrak
2010-09-03, 12:10
STRUMPOR
Får användas :
a De får vara av alla färgkombinationer och ha tillverkarens logo.
Det är alltså ok att ha fotbollsstrumpor med texten "INTERSPORT" på?
cirkelrak
2010-09-03, 12:41
Ja
Bra, tack.
Vill bara bekräfta att reglerna för sänkning och snedpress i bänken fortfarande är kvar? Kollade på förbundets hemsida och såg inget om någon ändring. har det beslutats något om det kommer ändras till internationella reglerna?
Annan fråga är det tillåtet att tejpa över sår i handen om de uppstår vid marklyft? Alltså om man river bort en valk.
Som jag har förstått det; sänkning-kvar, snedpress-borttaget(dock ej att förväxla med ojämn uträtning).
Du får tejpa enligt Tävlingsbetämmelserna("Domarboken"), men råder dig att fråga domare på plats.
Som jag har förstått det; sänkning-kvar, snedpress-borttaget(dock ej att förväxla med ojämn uträtning).
Du får tejpa enligt Tävlingsreglerna("Domarboken"), men råder dig att fråga domare på plats.
*att det ska vara så svårt*
Nisse Stark
2011-01-27, 12:14
Vad innebär utsträckta armar och låst led i bänken!
Då kommer många få sluta tävla eller? Överlever veteran bänken?
the_PL_man
2011-01-27, 12:18
Vad innebär utsträckta armar och låst led i bänken!
Då kommer många få sluta tävla eller? Överlever veteran bänken?
Denna ändring kommer direkt från IPF.
/the_PL_man
the_PL_man
2011-01-27, 12:19
Vill bara bekräfta att reglerna för sänkning och snedpress i bänken fortfarande är kvar? Kollade på förbundets hemsida och såg inget om någon ändring. har det beslutats något om det kommer ändras till internationella reglerna?
Annan fråga är det tillåtet att tejpa över sår i handen om de uppstår vid marklyft? Alltså om man river bort en valk.
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/FortydligandeomRegelandringar2011/
Tack! Kan vara bra att veta när man nu skall tävla, även om man såklart alltid försöker göra ett fint lyft. Det är hursomhelst bra att det ska tas bort lite av dessa tvivelaktiga regler.
När hade de tänkt ta bort regeln om att man inte får ha boxerkalsonger på sig? Finns ju knappt att köpa vanliga snart! Särskilt inte nu efter att HM har slutat sälja supermankalsonger i annan utformning än babyblöjkalsonger! Ett par boxerkalsonger hjälper knappast till i lyften, blir svårt att utveckla superkalsonger som lägger på 10kg i varje lyft!
"Vanliga" kallingar finns på Coop! :)
När hade de tänkt ta bort regeln om att man inte får ha boxerkalsonger på sig? Finns ju knappt att köpa vanliga snart! Särskilt inte nu efter att HM har slutat sälja supermankalsonger i annan utformning än babyblöjkalsonger! Ett par boxerkalsonger hjälper knappast till i lyften, blir svårt att utveckla superkalsonger som lägger på 10kg i varje lyft!
Inte alls svårt. Det har typ gjorts. Gissar att regeln kommer att vara kvar.
När hade de tänkt ta bort regeln om att man inte får ha boxerkalsonger på sig? Finns ju knappt att köpa vanliga snart! Särskilt inte nu efter att HM har slutat sälja supermankalsonger i annan utformning än babyblöjkalsonger! Ett par boxerkalsonger hjälper knappast till i lyften, blir svårt att utveckla superkalsonger som lägger på 10kg i varje lyft!Dressman säljer Y-frontskalsonger! :)
Gör dem i ett hårt tyg samt väldigt tajta så kan du nog få åtskilliga kilon. Frågan är dock om någon faktiskt pallar hålla på med det:D
Dressman säljer Y-frontskalsonger! :)
Jodå, det går ju att hitta! Superman y-frontare hade varit det bästa!
Gör dem i ett hårt tyg samt väldigt tajta så kan du nog få åtskilliga kilon. Frågan är dock om någon faktiskt pallar hålla på med det:D
Jag har svårt att tro att ett par stenhårda boxer som är riktigt tighta ger någon större fördel. Det finns väl alltid någon no-lifer som ska försöka lura regelboken på något sätt! Jag tycker bara det är lite töntigt att man ska behöva ha y-front. Folk måste ju ändå kontrollera att man inte har boxer. Då kan de väl lika gärna kolla ifall man har något supertyg istället?
Vad nu? Säger du att min kran har slutat pusha? Jag köpte ju ett par urfina Batmankallingar där.
Jag har svårt att tro att ett par stenhårda boxer som är riktigt tighta ger någon större fördel. Det finns väl alltid någon no-lifer som ska försöka lura regelboken på något sätt! Jag tycker bara det är lite töntigt att man ska behöva ha y-front. Folk måste ju ändå kontrollera att man inte har boxer. Då kan de väl lika gärna kolla ifall man har något supertyg istället?
Hur ser nederdelen på en dräkt ut? Sådana kalsonger skulle iaf jag säkert få ut 20-30 kg av(om inte mer).
Men du har absolut rätt, vore ju enkelt att kolla om kalsongerna vore gjorda i dräktmaterial.
Här är bla svaret på din fråga, ja det finns och det ger en hel del extra kilon.
http://www.inzernet.com/search_results.asp?txtsearchParamTxt=&txtsearchParamCat=11&txtsearchParamType=ALL&txtsearchParamMan=ALL&txtsearchParamVen=ALL&txtFromSearch=fromSearch&iLevel=1
the_PL_man
2012-03-03, 23:56
Finns briefs, dvs boxershorts i ex vis NXG+ material - därav regeln.
De ger garanterat mer än 10 kg i böj.
Du anar inte hur innovativa lyftare kan vara för att tjäna några kilon...
Sweety87
2012-03-19, 01:41
När förbjöds knälindor i Klassiskt Styrkelyft?
Conventional Knee Wraps are NOT Allowed in IPF Classic world Cup 2012
http://vgsf.se/regelbok/IPF_CLASSIC_Rules_Swe.pdf
När förbjöds knälindor i Klassiskt Styrkelyft?
Conventional Knee Wraps are NOT Allowed in IPF Classic world Cup 2012
http://vgsf.se/regelbok/IPF_CLASSIC_Rules_Swe.pdf
Det har aldrig varit tillåtet.
sweetkarolina
2012-03-19, 13:27
Var också medveten om att det funnits andra förbund som har/haft raw-lyftning med/utan knälindor. Inom IPF och SSF har dock aldrig knälindor varit godkända så länge klassisk funnits (ca 2 år).
Är det tillåtet att brygga i bänken i Klassiskt Styrkelyft?
eee ja
Deceiver85
2012-10-15, 21:21
Ja
Det är ingen skillnad på utförandet mellan vanlig styrkelyft och klassisk styrkelyft. Bara lyftarens utrustning som skiljer. Alltså svar, man får brygga (med samma regler för rumpa, axlar, huvud osv).
Nitrometan
2014-01-27, 11:28
Reglerna för 2014 finns för nedladdning. Här: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Tavlingsbestammelser/
Jag slänger in direktlänkar också.
Tävlingsbestämmelser 2014 (pdf): http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_79661/cf_104/T-vlingsbest-mmelser_2014-01-01.PDF
Tävlingsregler 2014 (pdf): http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_79660/cf_104/IPF_rulebook_swe_2014.PDF
I tävlingsreglerna regleras domarnas klädsel både på sidan 7 och 47, hoppas att det inte leder till några konflikter i regeltolkning.
Rikard Jansson
2014-04-22, 20:50
Bump. Hörde av någon att det finns en "minimum distance"-regel inom bänkpress för att förhindra för höga bryggor etc.? något sådant har jag aldrig hört talas om.
Rikard Jansson
2014-04-22, 21:01
Inte i IPF.
Tack!
sweetkarolina
2014-04-23, 08:17
Bump. Hörde av någon att det finns en "minimum distance"-regel inom bänkpress för att förhindra för höga bryggor etc.? något sådant har jag aldrig hört talas om.
Det var ett regelförslag för några år sedan men det gick inte igenom.
Måste utländska medborgare ha ett svenskt personnummer? Vi har nämligen en som är sugen på att tävla, men han verkar endast ha ett reservnummer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Reservnummer).
Vet inte om detta hjälper dig, men det ser ut som han ska kunna tävla,
I tävlingsbestämmelserna,
3:5 Utländsk medborgare
Utländsk medborgare, mantalsskriven i Sverige, äger rätt att starta i nationella
tävlingar i det fall lyftaren är registrerad och licensierad enligt ovan.
Vid registrering av utländsk medborgare ska mantalsskrivningsbevis bifogas ansökan om registrering.
Utländsk medborgare som förutom inflyttningsåret varit stadigvarande bosatt i Sverige under minst ett
kalenderår äger rätt att därefter delta i mästerskapstävlingar (DM och SM) samt i svenskt landslag.
Lyftare får ej under denna tid ha tävlat för utländsk förening.
Vid registrering av utländsk medborgare ska mantalskrivningsbevis
sändas till kansliet vid ansökan om registrering
Lyftare får ej under denna tid ha tävlat för utlänsk
förening/landslag
Mm, läste också det, men på SL-online så verkar det som att man ska fylla i ett personnummer och jag vet inte om ett reservnummer godkänns (har ej provat ännu).
Var tvungen att kolla exakt vad mantalskrivning innebär,
"Begreppet mantalsskrivning har idag upphört och nu är det de uppgifter som finns i folkbokföringen den 1 november som styr var beskattningen ska ske."
Hmm.....Om personen inte är folkbokförd så får man ett reservnr. Kan i princip vara så att det menas att man måste ha ett folkbokfört personnr för att kunna registrera sig i ssf. Men bäst måste vara att ta frågan till ssf, måste ju då ändå bifoga mantalskrivningsbevis (som inte längre finns som begrepp???).
Återkoppla gärna i tråden så vi andra får veta vad som gäller.
Jag hittar inte vad som gäller angående den lägsta vikten man får lyfta vid en tävling (IPF/SSF).
Man måste ju ha stång + klovar, så 25 kg borde vara lägsta vikten i knäböj och bänkpress.
Men vad gäller för marklyft? Hittar inget i tävlingsreglerna om att stången måste ligga på en viss höjd, så får man om man vill lyfta endast en skivstång med klovar som alltså ligger 2 dm lägre än vanligt?
Alternativt: Är det från arrangör till arrangör, t ex om arrangören har tjocka 10-kilos vikter som i övrigt uppfyller reglerna?
25, 45 och 75 kg som lägsta vikt i marklyft känns som kandidater.
Nitrometan
2014-06-25, 13:15
Reglerna säger 25kg.
Men i marken behöver man också 45cm-vikter.
elvelind
2014-06-26, 08:52
Reglerna säger bara att största vikterna max får vara 45cm.
Teoretiskt skulle alltså lägsta vikt kunna vara t ex 35 kg (två stora plast/gummi-femmor)?
FinnPower
2014-06-27, 10:30
Var står det att man måste ha vikter på stången i marklyft? Stång + lås borde ju räcka för regelverket men det kan ju löna sig att lägga på nån viktskiva så att man får lite bekvämare startläge.
Nitrometan
2014-06-27, 13:26
Reglerna säger bara stång & klov. Nåt annat står inte.
Viktskivorna är bara för att få "rätt startläge".
Finns det någon minimi greppvidd i bänkpress? Jag kan inte hitta något angående det i reglerna men är gärna på säkra sidan.
Finns det någon minimi greppvidd i bänkpress? Jag kan inte hitta något angående det i reglerna men är gärna på säkra sidan.
Nopes.
itzhakskenstrom
2014-12-07, 00:25
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/2015_IPF_Technical_Rules_Book_classic_rules_in_bac k_section.pdf
IPF har nu lagt ut regelverket för år 2015, och jag undrar om det bara är jag som reagerat på regelförändringarna sedan i år (2014)? Främst tänker jag på den totala bristen på reglering över hur det får, eller inte får, sys i utrustningen. För det andra att det går att göra TÄMLIGEN intressanta tolkningar över reglerna för bänktröjor...
Jag brukar inte läsa reglerna innan de träder i kraft men att reglerna om att sy in utrustning saknas var faktiskt intressant. Får man eller inte sy?
Hittade också det här.
"The logos or emblems of manufacturers not on the “Approved List of Apparel and Equipment for Use at IPF Competitions” nor on the addendum of approved logos or emblems established by this rule “Sponsor’s Logos”, may be worn only on t-shirts, shoes or socks, where the logo or emblem is printed or embroidered and is no more than 10 cm c 2 cm in size."
(Min fetmarkering)
Dags att kolla över t-shirts, skor och strumpor då nedanstående inte är så lätt att uppfylla på tävlingsdagen.
"A lifter may use of masking tape generally consistent in colour with the item of personal equipment it is applied to, obscure a non-approved logo or emblem so as to render the item in conformity with the Rules."
"The Technical Controller shall also reject any knee sleeves that have
been put on the lifter with the assistance of any other person or method, such as the use of plastic slidings, the use of lubricants and so on"
IPF tillåter knävärmare för att köra "raw" och tillåter också knävärmare som faktiskt ger hjälp. Sen förstår de att tävlande börjat utnyttja utrustningen för att få ut mer kilon (för det har aldrig hänt tidigare...) och förbjuder, inte knävärmarna, utan vissa metoder att få på sig dem. *gah!*
Hålet man gräver ner sig i börjar bli ganska djupt nu...
Vad säger reglerna om höjd på bänken?
Får man ha hur hög klack/sula som helst på skorna?
Jag tänker här på korta lyftare med så korta ben att de skulle ha svårigheter att hålla hela foten i marken, finns det ngn regel som då medger att de använder typ en pall motsv?
Jag tänker här på korta lyftare med så korta ben att de skulle ha svårigheter att hålla hela foten i marken, finns det ngn regel som då medger att de använder typ en pall motsv?
Det finns mått för hur bänkarna ska se ut i reglerna, det är inte bara höjd utan bredd mm som regleras och jag har inte siffrorna i huvudet.
Klackhöjden är reglerad.
Block/pall upp till 30 cm höjd är tillåtet. Helst ska man ha ett urval att välja mellan vid tävling, typ 5, 10, 15 cm för då kan man få 5 cm steg upp t o m 30 cm.
En fråga till...
Vad menas med att man inte måste få en pressignal efter ett stopp på bröstet?
När jag tävlat har jag alltid fått det av huvuddommare.
Så nu kan man pressa då man själv tycker det är ett stopp eller?
elvelind
2015-01-20, 22:17
Jag brukar inte läsa reglerna innan de träder i kraft men att reglerna om att sy in utrustning saknas var faktiskt intressant. Får man eller inte sy?
Hittade också det här.
"The logos or emblems of manufacturers not on the “Approved List of Apparel and Equipment for Use at IPF Competitions” nor on the addendum of approved logos or emblems established by this rule “Sponsor’s Logos”, may be worn only on t-shirts, shoes or socks, where the logo or emblem is printed or embroidered and is no more than 10 cm c 2 cm in size."
(Min fetmarkering)
Dags att kolla över t-shirts, skor och strumpor då nedanstående inte är så lätt att uppfylla på tävlingsdagen.
Fast storleks regeln har alltid gällt väl.
"Manufacturer’s logos printed
or embroidered measuring no more than 10 cm’s x 2 cm’s on non-supportive suits, T-shirts, and
belts need not be masked/covered." 2014 rulebook
elvelind
2015-01-20, 22:18
Vad menas med att man inte måste få en pressignal efter ett stopp på bröstet?
När jag tävlat har jag alltid fått det av huvuddommare.
Så nu kan man pressa då man själv tycker det är ett stopp eller?
notera att inlägget är från 2007
Angående bänken:
Bench Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships. The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.
Angående skor:
Shoes or boots Shoes or boots shall be worn.
(a) Shoes shall be taken to include only Sports Shoes / Sports Boots; W/L, P/L Boots or Deadlift Slippers. The above is referring to indoor sports e.g. wrestling/basketball. Hiking boots do not fall into this category
(b) No part of the underside shall be higher than 5 cm.
(c) The underside must be flat i.e. no projections, irregularities, or a doctoring from the standard design.
(d) Loose inner soles that are not part of the manufactured shoe shall be limited to one centimeter thickness
Angående fotblock:
To achieve firm footing the lifter may use flat surfaced plates, or blocks not exceeding 30 cm in total height and a minimum dimension of 60 cm x 40 cm, to build up the surface of the platform. Blocks in the range of 5 cm, 10 cm, 20 cm, and 30 cm, should be made available for foot placement at all international competitions.
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/2015_V2_IPF_Technical_Rules_Book_2015_classic_rule s_in_back_section.pdf
Jag passar även på att fråga om tejp runt tummarna. I regelboken så står det att man får ha två lager runt tummarna:
Medical tape
1. Two layers of medical tape may be worn around the thumbs. Medical tape or its like may not be worn anywhere else on the body without official permission of the Jury, or Chief Referee. Medical tape may not be used as aids tothe lifter in holding the bar.
Men vad menas med det egentligen? Hur bred får tejpen vara, får man bara linda två lager tjockt eller totalt två lager oavsett om det är i tjocklek eller i bredd?
elvelind
2015-01-20, 22:41
Jag tolkar det som två lager tjockt över valfri bredd av tummen.
Jag tolkar det som två lager tjockt över valfri bredd av tummen.
Då är vi två om den tolkningen! Bra, för annars blir det bara ännu förjävligare att dra med tumlås nu när jag inte kan hålla mixat ;)
Får man tejpa fingrarna, tex tummarna om man vill ha tumlås?
FinnPower
2015-04-25, 07:29
Får man tejpa fingrarna, tex tummarna om man vill ha tumlås?
Japp.
Medical tape
1. Two layers of medical tape may be worn around the thumbs. Medical tape or its like may not be worn anywhere
else on the body without official permission of the Jury, or Chief Referee. Medical tape may not be used as aids to
the lifter in holding the bar.
2. Contingent upon prior approval by the Jury, Official Doctor, Paramedic or Paramedical personnel on duty medical
tape may be applied to bodily injuries in a fashion that would not grant the lifter an undue advantage.
3. At all competitions where a jury may not be present and no medical personnel are on duty. The Chief Referee shall
have jurisdiction over the use of medical tape.
Frågan kom upp så nu blev jag nyfiken, får man ha stolparna inåt i bänkpressen? Såsom en del har i knäböjen.
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/ipf/data/rules/technical-rules/english/2015_V2_IPF_Technical_Rules_Book_2015_classic_rule s_in_back_section.pdf
Sida 8
Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m
Jaha.. Gäller det för tillverkarna bara eller oss också?
Fernicus
2015-12-18, 20:07
Vad säger reglerna om hur hårt låsen/klovarna skall spännas? Har alltid markat med vanliga fjäderlås eller med tävlingklovarna enbart låsta med den skruven som går radiellt. Såg på några tävlingar i styrkelyft att de skruvar till den innersta delen mot skivorna, provade detta och det blev ju en helt annan känsla i stången!
Vad säger reglerna om hur hårt låsen/klovarna skall spännas? Har alltid markat med vanliga fjäderlås eller med tävlingklovarna enbart låsta med den skruven som går radiellt. Såg på några tävlingar i styrkelyft att de skruvar till den innersta delen mot skivorna, provade detta och det blev ju en helt annan känsla i stången!
Man ska dra åt så hårt att skivorna inte rör sig och den metoden som du testade är det rätta sättet att göra det på. Man börjar också med att trycka ihop vikterna redan innan man fäster kloven för att det ska bli riktigt kompakt.
FinnPower
2015-12-19, 10:06
Frågan kom upp så nu blev jag nyfiken, får man ha stolparna inåt i bänkpressen? Såsom en del har i knäböjen.
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/ipf/data/rules/technical-rules/english/2015_V2_IPF_Technical_Rules_Book_2015_classic_rule s_in_back_section.pdf
Sida 8
Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m
Jaha.. Gäller det för tillverkarna bara eller oss också?
Det har jag aldrig sett på tävling och knappast finns det ett behov. Det skulle väl vara ifall nån håller smalt grepp och är rädd för att vikterna ska slå i ställningen vid dålig balans.
Jag har aldrig sett i regelboken att det skulle vara förbjudet men nog skulle jag som domare ifrågasätta det ifall någon begärde det på tävling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.