handdator

Visa fullständig version : Är det här abnormt starkt?

filmjölk
2015-09-21, 22:08
Tänk en spenslig tjej runt 25. 170cm lång, 70kg tung. Ganska mager men muskulös på samma gång. Klarar 20 chins, 30 dips, 50 armhävningar , kan med nöd och näppe pressa 100kg i bänkpress, kan med stor ansträngning bicepscurla 20kgs hantlar ett par ggr och har ett 1rm på 70kg i militärpress

Skulle du säga att det förmodligen handlar om doping då?

(personen är helt påhittad)

mangemani
2015-09-21, 22:12
igen, allt beror på om hon har tränat länge eller inte.

Loke
2015-09-21, 22:16
Att göra allt detta är imponerande. Tänker mig att jenny "kitsune" åtminstone är nära att klara allt det där. Militärpressen lär vara svårast tror jag?

Jag vet dock flera tjejer som klarar åtminstone nån av utmaningarna så doping är knappast en nödvändighet. Lite talang och ett liv av fysisk aktivtet räcker.

MasterChief
2015-09-21, 22:21
igen, allt beror på om hon har tränat länge eller inte.

Prestationen har väl inte så mycket med träningstiden att göra? Det är ju inte så att man frågar på tävlingar hur länge de tävlat?

Om det är abnormt starkt kan endast bedömas utifrån hur många som klarar det. Så då är frågan hur många som klarar det i tex Sverige. 5 stycken? I så fall är det abnormt starkt enligt mig. Om det är 100 är det kanske inte abnormt starkt utan bara superstarkt.

Rikard Jansson
2015-09-21, 22:29
Att göra allt detta är imponerande. Tänker mig att jenny "kitsune" åtminstone är nära att klara allt det där. Militärpressen lär vara svårast tror jag?

Jag vet dock flera tjejer som klarar åtminstone nån av utmaningarna så doping är knappast en nödvändighet. Lite talang och ett liv av fysisk aktivtet räcker.

Tror kitsune klarar samtliga.

Diomedea exulans
2015-09-21, 22:30
Armhävningarna är väl minst abnorma, iallafall?

mangemani
2015-09-21, 22:40
Prestationen har väl inte så mycket med träningstiden att göra? Det är ju inte så att man frågar på tävlingar hur länge de tävlat?

Om det är abnormt starkt kan endast bedömas utifrån hur många som klarar det. Så då är frågan hur många som klarar det i tex Sverige. 5 stycken? I så fall är det abnormt starkt enligt mig. Om det är 100 är det kanske inte abnormt starkt utan bara superstarkt.

en nybörjare som knappt har tränat 6 månader och klarar de statsen, det är starkt. en tjej som hållit på med träningen i 10 år och bara klarar de statsen, det är inte starkt då hon borde klara mer än så efter 10 år.
var så jag menade.

filmjölk
2015-09-22, 06:58
en nybörjare som knappt har tränat 6 månader och klarar de statsen, det är starkt. en tjej som hållit på med träningen i 10 år och bara klarar de statsen, det är inte starkt då hon borde klara mer än så efter 10 år.
var så jag menade.

*slap*

MackeJuve
2015-09-22, 07:03
var så jag menade.

Vad har du för kvinnliga bekanta? She-Hulk och Superwoman?

Adama
2015-09-22, 07:32
Mängden chins och dips har man ju sett AF/Crossfit tjejer klara av (dock inget jag någonsin sett på random gym av random tjej).

Däremot faller väl de flesta på bänkpress och militärpressen. Är ju inte ens mängder på SM som klarar 100 kg bänk (särskilt inte om de ska väga under 70 kg). Och strikt militärpress på 70 kg, om kravet är kv 70 kg, det vetefan om det existerar ens en enda i sverige som klarar?

Johan_P
2015-09-22, 08:07
Där är många som aldrig kommer kunna bänka 100 kg eller OH-pressa kg vid 70 kg kroppsvikt som tjej, oavsett hur länge man tränat. 5, 10 eller 20 år spelar ingen roll. Nu är där ju antagligen några få som gör det, men det är en rejäl bit över styrkestandarden (dessa är elite eller strax ovanför på 90kg+ kroppsvikt som tjej).

Det går, hur som helst, inte att bedöma om en individ går på prepp utifrån detta, men inte helt osannolikt.

HVR
2015-09-22, 08:19
Abnormt = utanför normen. Ja, att bänka 100 kg och militärpressa 70kg, det är självklart abnormt starkt för en spenslig tjej på 25 bast.

Wzup2u
2015-09-22, 08:24
Hmm det kan ju också vara så att tjejen bulkat ordentligt (ovanligt) och deffat från 85till 70 men behållt massan & laddat ordentligt för passet.

Så kan mkt väl gå, dock är jag mycket klenare på 70kg. :D

ARMSTARK
2015-09-22, 08:25
En tjej som väger 70kg är rätt biffig ändå. Chinsen, dipsen och armhävningarna ska hon klara rätt lätt om hon tränat seriöst ett antal år. Bänken, nja, med rätt träning (SL) ska det inte vara omöjligt. Men militärpressen, helt omöjligt! Finns inte en sportmössa!

rolf
2015-09-22, 08:28
Som referens är det 5 tjejer i år som bänkat 100 eller mer på tävling, i klass 72 och neråt.

Loke
2015-09-22, 08:35
Som referens är det 5 tjejer i år som bänkat 100 eller mer på tävling, i klass 72 och neråt.

Haha, mm, men har man tränat 10 år så borde klara mer, så är det ju bara... ;)

filmjölk
2015-09-22, 08:38
Och strikt militärpress på 70 kg, om kravet är kv 70 kg, det vetefan om det existerar ens en enda i sverige som klarar?

Det borde väl nån duktig tyngdlyfterska kunna? Dessutom finns det nog väldigt många killar på 70kg som klarar det:)

ceejay
2015-09-22, 08:46
70kg är myyye för en tjej i press. Tyngdlyfterskorna i sverige är inte så extremt starka overhead då det inte behövs. Axelstyrka har inte jättemycket med stöt att göra för det mesta.
Men ofta tränar de mer axlar än bröst, visst.

Adama
2015-09-22, 08:49
Det borde väl nån duktig tyngdlyfterska kunna? Dessutom finns det nog väldigt många killar på 70kg som klarar det:)

Carita Thoren och Angelica Roos ligger väl närmast till hands då gissar jag på.. men mjaee, de stöter ju 100+ "lätt", men då hoppar man ju över det tunga med att pressa, vet inte hur mycket överföring det kan tänkas ge ändå.

Macroman
2015-09-22, 08:58
Tänk en spenslig tjej runt 25. 170cm lång, 70kg tung. Ganska mager men muskulös på samma gång. Klarar 20 chins, 30 dips, 50 armhävningar , kan med nöd och näppe pressa 100kg i bänkpress, kan med stor ansträngning bicepscurla 20kgs hantlar ett par ggr och har ett 1rm på 70kg i militärpress

var så jag menade.

Skulle gissa att 95-99 % av populationen kvinnor inte är i närheten av att klara detta oavsett hur länge de tränar.

Wain
2015-09-22, 11:17

Spenslig är hon iaf inte om hon väger 70 kg på 170 cm. Samma stats som jag har *cry*.

Dips, chins armhävningar låter väl inte så jättespeciellt, men de övriga lyften låter som någon form av elitidrottare. Doping går det nog inte att säga något om.