handdator

Visa fullständig version : Lyfta vuxen katt i nackskinnet?

Aping
2015-09-18, 23:46
Hej!

Kattmammor lyfter sina ungar rutinmässigt i nackskinnet. Men kan man lyfta en vuxen katt i nackskinnet? Är det farligt så att man aldrig ska göra det, eller är det upp till enskild katt om hen känner sig kränkt eller får obehag av detta? Kan det rentav vara lugnande för katten?

Bärsärk
2015-09-19, 00:06
I vilken situation skulle du behöva göra det?

Kabuto
2015-09-19, 00:14
Har i alla tider gjort så med bråkiga katter. Inte ens reflekterat över att det kan vara skadligt för dom, verkar då verkligen inte så.

Jakobson
2015-09-19, 01:04
http://www.katter.nu/faq/man-ska-absolut-inte-lyfta-katt-i-nackskinnet/

tjabon
2015-09-19, 01:08
NEJ!

Aldrig lyfta en katt i nackskinnet.
Kattmamman lyfter ungen över hela nacken.

Katten tar ingen (fysisk) skada av att lyftas i nackskinnet, men det gör väldigt ont.

Vill man styra upp en bråkig katt, så räcker det att ta ett ordentligt tag i nackskinnet och vrida till lite, så blir den lugn.

Lyft en katt med två händer, en under brösten och en under rumpan.

shadowfire
2015-09-19, 08:23
Nej.

Endast människor med fetisch för att få krokar genom skinnet och bli upphängda i ställningar gillar att få kroppstyngden hängandes i sitt eget skinn.

spoonchest
2015-09-19, 10:22
När man hanterar katten hos veterinären eller vid pälsvård el. liknande så funkar ett grepp i nackskinnet bra. Men då lyfter man ju inte katten i skinnet. Varför skulle man göra det?

Aping
2015-09-20, 01:14
I vilken situation skulle du behöva göra det?
Scenario:
Okänd katt håller på och jobbar sig. Kanske har hen smitit in någonstans där hen inte får vara, kanske är hen bara allmänt stökig och måste sluta härja runt. Man vill få tag på, och flytta hen helt enkelt.

Då vore det smidigt om man kunde grabba tag i kattens nacke som vore hen en väska/påse, men de kan vara ganska kvicka så då kanske man bara får tag i nackskinnet.
Har i alla tider gjort så med bråkiga katter. Inte ens reflekterat över att det kan vara skadligt för dom, verkar då verkligen inte så.
Så katterna du har lyft har inte gett uttryck för smärta under lyftandet enligt din erfarenhet/bedömning?
http://www.katter.nu/faq/man-ska-absolut-inte-lyfta-katt-i-nackskinnet/
Grymt med källa, men Ingers åsikt och fysikaliskt ojämförliga exempel övertygar inte mig.
NEJ!

Aldrig lyfta en katt i nackskinnet.
Kattmamman lyfter ungen över hela nacken.

Katten tar ingen (fysisk) skada av att lyftas i nackskinnet, men det gör väldigt ont.

Vill man styra upp en bråkig katt, så räcker det att ta ett ordentligt tag i nackskinnet och vrida till lite, så blir den lugn.

Lyft en katt med två händer, en under brösten och en under rumpan.
Källa på att det gör ont?
Nej.

Endast människor med fetisch för att få krokar genom skinnet och bli upphängda i ställningar gillar att få kroppstyngden hängandes i sitt eget skinn.
Trycket/dragkraften per hud/skinnenhet är måååånga gånger större i fallet med uppkrokade människor jämfört med en hand som greppar en standardkatt i nackskinnet. Är med på din poäng om man försökt nyp-lyfta katten med en pincett, men jag tänkte mig ett rejält grepp, så att man får handen full med kattskinn.
När man hanterar katten hos veterinären eller vid pälsvård el. liknande så funkar ett grepp i nackskinnet bra. Men då lyfter man ju inte katten i skinnet. Varför skulle man göra det?
Se ovan. Det vore bra om man kunde flytta runt katter och samtidigt få någon slags instinktsbonus av att det blir lugna.

Kabuto
2015-09-20, 01:22
Jag har som sagt ingen aning om det gör ont. Så har familjen hanterat katter som är stökiga/vilda eller om de är på något ställe de verkligen inte bör vara på. Det är inte så ofta det har behövts, men katten blir stel och lugn. Verkar ganska obesvärad efteråt.

Kabuto
2015-09-20, 01:24
Kanske ska nämna att vi har inte haft tjocka katter, alltid haft utekatter.

Matsa
2015-09-20, 01:55
Du kan hålla katten i nackskinnet samtidigt som du lyfter den med andra handen under framtassarna. Du kan även med fördel hålla pek och långfingret mot bröstet mellan framtassarna, det ger lite extra kontroll. Greppet om nackskinnet kontrollerar du alltså katten med, inget annat.

shadowfire
2015-09-20, 08:41
Trycket/dragkraften per hud/skinnenhet är måååånga gånger större i fallet med uppkrokade människor jämfört med en hand som greppar en standardkatt i nackskinnet. Är med på din poäng om man försökt nyp-lyfta katten med en pincett, men jag tänkte mig ett rejält grepp, så att man får handen full med kattskinn.

Det är fortfarande kännbart på ett negativt sätt, även om ytan är större. Jämför med att dra en människa i håret där du samlar in allt hår i en näve och drar till.

Att ta ett grepp om nackskinnet är en sak, särskilt om du får grepp om nacke och nackskinn. Där har du den lugnande effekten och behöver inte ens ta i. Enklast drar du in en hand på framtassarna med ett finger mellan varje tass och sluter handen. Då har du låst kattens framtassar med ett grepp som inte gör ont, men som gör att den inte kan klösa om det nu är en vild katt. I kombination med greppet runt nacken så kan du nu lyfta upp katten i famnen med full kontroll och dirigera den som du vill, utan att du orsakar någon smärta för katten. Samma grepp används om man behöver duscha eller göra något annat, typ avlägsna en fästing på något obekvämt ställe eller liknande och vill ha katten under kontroll.

En katt som bara är vild och springer runt runt fungerar det också bra att ta tag ett lätt grepp i nacken/nackskinnet, men lägga katten ner på sida och lägga en hand på över magen/bröstkorgen samtidigt som man säger ifrån med bestämd röst. Fungerar alltid (förutom en vild MMA-katt i Thailand som gick bananas på mig).

Jagax
2015-09-20, 18:34
Scenario:
Okänd katt håller på och jobbar sig. Kanske har hen smitit in någonstans där hen inte får vara, kanske är hen bara allmänt stökig och måste sluta härja runt. Man vill få tag på, och flytta hen helt enkelt.

Då vore det smidigt om man kunde grabba tag i kattens nacke som vore hen en väska/påse, men de kan vara ganska kvicka så då kanske man bara får tag i nackskinnet.

Så katterna du har lyft har inte gett uttryck för smärta under lyftandet enligt din erfarenhet/bedömning?

Grymt med källa, men Ingers åsikt och fysikaliskt ojämförliga exempel övertygar inte mig.

Källa på att det gör ont?

Källa på att det inte gör ont ?
Rätt korkad/meningslös tråd eftersom du bara är villig att acceptera saker som stödjer din förutfattade mening.

Se ovan. Det vore bra om man kunde flytta runt katter och samtidigt få någon slags instinktsbonus av att det blir lugna.

Man får ju hoppas att du inte har katt och att de lär sig hålla sig borta från dig.

Tolkia
2015-09-20, 19:05
Angående vad som gör ont och inte, så är det väl vad jag vet tämligen väl etablerat att däggdjur (man har väl länge hävdat att det skulle förhålla sig annorlunda med fiskar, men man har på senare gått ifrån det) känner smärta, så källa borde vara lätt att hitta för den som är intresserad (t.ex. någon grundbok i neurologi, eller för den delen om djur).

tjabon
2015-09-21, 01:11
Jag blev ordentligt irriterad på min ena utekatt, Bill, när han var 8-9 månader och vägde runt 2-3 kilo (väger 6 kilo nu som fullvuxen) och lyfte honom NÄSTAN i nackskinnet men släppte för att han skrek av smärta.

Fick väldigt dåligt samvete efter detta och har aldrig gjort något liknande på mina katter efter detta.

Vill man kontrollera katter finns vattenflaska t.ex. eller kattbur att ta till.
Sopkvast funkar också bra mot odrägliga utekatter (att fösa med ).