Visa fullständig version : Behöver råd från utbildade PT's
fantomen13
2015-09-17, 13:39
Hejhej!
Jag känner att jag behöver lite råd.
Jag är alldeles nyligen utbildad till Personlig Tränare.
Gick en utbildning på 2 veckor, och har nu fått min licens för en vecka sedan.
Frågan jag har är, ni som själva har varit nyutbildade personliga tränare.. Är det okej att känna sig väldigt osäker inom detta? Jag känner trots min utbildning att jag inte är "redo"
Var på arbetsintervju häromdagen och kände mig lite vilsen, de ställde hundratals frågor om varje övning vi körde och jag blev lite ställd och känner mig nu ännu mer nervös inför nästa arbetsintervju.
sedan är jag väldigt rädd att en kund ska vilja ha hjälp med sina skador tex. Vi fick nämligen inte lära oss någonting om skador alls.
Ni som är utbildade Personliga tränare, hur lång tid tog det innan ni började jobba inom yrket? Hur gick ni tillväga? Kände ni er osäkra eller snarare att ni hade koll på allt, måste man veta skador osv? Vad är viktigt att tänka på?
Tacksam för svar
leetaajz
2015-09-17, 13:53
Är inte tanken bakom en utbildning att man ska lära sig något?
shut teh face
2015-09-17, 14:00
Känns som två veckor är för kort tid ...
No shit?
TS:
Du får försöka läsa på utanför jobbet rekommenderar jag! Ingen kommer tycka du är kass så länge du inte slänger ur dig massa broscience. Frågar en kund någonting så är det okay att säga att du inte vet, och att det kanske beror på osv..
Det finns ju inte så många raka svar att ge ändå så du bör kunna känna sig säker tycker jag! Lägg bara ner tid och energi på dina kunder så kommer det säkert gå bra.
Ricken13
2015-09-17, 14:16
Jag kan tycka att det är ett friskhetstecken att du inser att du inte har all kunskap. :)
Tja,. förväntade du dig att lära dig allt på 2 veckor?
Ska man bli en bra PT måste man ha ett eget stort intresse. Så man har lagt/kommer lägga hundratals timmar på fritiden med.
Att man sedan vill "köpa" sin licens får man göra det.
Men bra att du känner att du inte är fullärd. Det är värre om man går ut och lär ut fel.
Johnny Furu
2015-09-17, 14:24
Min utbildning var 240h närstudier + nästan lika mycket på egenhand.
Under ett års tid...
Att det ens finns så korta "utbildningar" förvånar mej då jag tyckte att min utbildning var lagom djup, trots en massa tidigare idrottserfarehet.
Jag vågar gissa att de vid intervjuer vill sålla ut självgoda idioter som tror sig vara experter på allt. Problemet med den typen av människor är att de lär sig dåligt eftersom de inte spenderar energi på att lyssna, läsa och observera.
Rätt svar är alltså att var tydlig med vad man kan och vad man inte kan, kom ihåg att du inte är sjukgymnast eller dylikt.
Paperbasket
2015-09-17, 14:39
Min utbildning var 240h närstudier + nästan lika mycket på egenhand.
Under ett års tid...
Imo, som det borde vara.
Ts, bra att du har självinsikt! Kolla runt efter bra litteratur, extra kurser och dylikt.
Sjukgymnast utbildning är väll 3-5 år??
Inte konstigt att ni inte tagit nått om de och med all rätt. Frågar någon om det. Skicka till sjukgymnast/läkare...
therunningman
2015-09-17, 15:09
Hejhej!
Frågan jag har är, ni som själva har varit nyutbildade personliga tränare.. Är det okej att känna sig väldigt osäker inom detta? Jag känner trots min utbildning att jag inte är "redo"
Var på arbetsintervju häromdagen och kände mig lite vilsen, de ställde hundratals frågor om varje övning vi körde och jag blev lite ställd och känner mig nu ännu mer nervös inför nästa arbetsintervju.
sedan är jag väldigt rädd att en kund ska vilja ha hjälp med sina skador tex. Vi fick nämligen inte lära oss någonting om skador alls.
Ni som är utbildade Personliga tränare, hur lång tid tog det innan ni började jobba inom yrket? Hur gick ni tillväga? Kände ni er osäkra eller snarare att ni hade koll på allt, måste man veta skador osv? Vad är viktigt att tänka på?
Tacksam för svar
Nu är jag inte lic PT men har anställt många PTs, dock har jag en del andra utbildningar vilket gör mig ganska kvalificerad. Många av de jag intervjuat och som kommit direkt från utbildningen har inte så mycket koll. De vet knappt vad muskler heter, vilka rörelser de utför eller har i min värld ett speciellt bra utförande på majoriteten av övningarna man ber dem utföra.
Men....spelar det så stor roll? Vad bör en bra PT kunna? Knyta an till människor, motivera dem genom att erbjuda en rolig, varierande, utvecklande och förhoppningsvis skadefri träning som passar dem. Andelen personer som bryr som om rörelseutförande ned i absolut detalj med alla möjliga teoretiska avvikelser, exakt vad som gör vad i rörelse och varför är minimala. De flesta tränar med PT av andra anledningar.
Om du inte får jobbet du var på intervju på (du var ändå på intervju, kul!). Fråga något i stil med "Jag skulle gärna få veta varför fick jag inte jobbet så jag kan utveckla mig som PT till nästa anställningsmöjlighet".
Är det din osäkerhet i övningarna så får du besked om det och helt klart är det viktigt att känna sig trygg och kunnig på sin arbetsplats. Vill du förknippas med vissa områden bör du vara extra kunnig inom dem. Dock finns inte de flesta kunderna inom styrkeökningar/muskeltillväxt utan snarare viktnedgång.
Att kunna träna sina kunder på ett tryggt och bra sätt är A och O och därför måste du behärska och förstå de övningar du använder dig av samt ha en förståelse för hur hårt man kan träna en viss person. Det är svårt i början och en del tränar sönder sina klienter vilket är tråkigt..
Jag tycker inte att en PT bör ha koll på skador och rehab vilket de överlag inte heller har. Var inbjuden på utbildningsdag hos en av de största gymkedjorna i Sverige för några år sedan och vi pratade idrottsskador och deras PT-ansvariga för Sverige höll i det. Det var pinsamt vilken nivå kompetensen låg på och vad man lärde ut till de som närvarade. Akut omhändertagande är ju väldigt bra att ha koll på. Allt kan hända när människor samlas i stora grupper. Axlar går ur led, knäskador, stukade fötter, allergiska reaktioner, hjärtattacker, stroke mm.
leetaajz
2015-09-18, 07:08
No shit?
Yes shit my friend. Ironin vart inte tydlig nog.
Arne Persson
2015-09-18, 07:39
Jag har praktiskt utbildat mig som instruktör i 37 år i komb. med ännu längre egen träningerfarenhet. Denna erfarenhet tillsamans med vissa teoretiska kunskaper tror jag är fullt tillräckliga för att klara ett PT-YRKE... :)
Vad innebär det att jobba som PT egentligen. Handlar det inte i första hand om att vara en motivator och en god försäljare? Träningsbiten kommer väl längre ned på prioriteringslistan? Personligen så tycker jag att dom två första bitarna är mycket svårare än den sista.
Vad innebär det att jobba som PT egentligen. Handlar det inte i första hand om att vara en motivator och en god försäljare? Träningsbiten kommer väl längre ned på prioriteringslistan? Personligen så tycker jag att dom två första bitarna är mycket svårare än den sista.
Bra inlägg.
När man läser på vissa gyms hemsidor om deras pt´s kvalifikationer blir man konfunderad.
Om det står att en pt jobbar med tex viktnedgång eller muskeluppbyggnad så stöds detta sällan i listan över utbildningar.
En kundernas/klienternas mål är ju väldigt olika. Men tyvärr är det nog ofta en slum vilken pt dom erbjuds/tilldelas.
Många pt är dessutom bara kort utbildade på hur man använder gymutrustning och inte på det som kunderna ofta efterfrågar.. viktnedgång/muskeluppbyggnad.
Ofta ser man nya människor på gymmet med en lapp från läkare/sukgymnast/ortoped på gymmet som ska stärka upp sig lite som rehab. Tror det kan vara direkt skadligt för dessa att hamna i klorna på en ung pt med en celsius i ena handen och instagram i andra och ingen utbildning i anatomi eller rehabträning.
Tror att många pt som tycker dom är bra på att inspirera andra i själva verket bara försöker projicera sin egen "fitness lifestyle" på de stackars klienterna.
Arne Persson
2015-09-18, 08:19
Intressant att man, utan förkunskaper, kan skaffa sig en "yrkesutbildning" på några veckor. :)
Ännu intressantare är att dessa nyexaminerade yrkesutövare förmodligen anställs framför personer med gedignare kunskaper och erfarenhet! :bow:
Sparven från Minsk
2015-09-18, 08:26
Själv läste jag biomedicin 3 år samt egna studier, slutsatser och erfarenheter från 5 år i gymmet och tidigare simning samt kampsport.
2 veckor, vad tusan hinner man lära sig då?
Arne Persson
2015-09-18, 08:30
Själv läste jag biomedicin 3 år samt egna studier, slutsatser och erfarenheter från 5 år i gymmet och tidigare simning samt kampsport.
2 veckor, vad tusan hinner man lära sig då?
Bli "Lic. PT"... ;)
fantomen13
2015-09-18, 08:52
Jag är jättetacksam för alla svar! Nu känns det inte lika förjävligt längre, jag kanske känner mig osäker med all rätt. Man kan inte lära sig allt inom yrket på 2 veckors utbildning det förstår jag :) blir att plugga på om olika övningar och träna mig själv och kompisar på gymmet ett tag framöver tills jag känner mig lite mer säker i rollen!
Arne Persson
2015-09-18, 09:00
Jag är jättetacksam för alla svar! Nu känns det inte lika förjävligt längre, jag kanske känner mig osäker med all rätt. Man kan inte lära sig allt inom yrket på 2 veckors utbildning det förstår jag :) blir att plugga på om olika övningar och träna mig själv och kompisar på gymmet ett tag framöver tills jag känner mig lite mer säker i rollen!
Hur länge har du själv tränat?
Ett bra tips är väl att själv ta sig till en hyffsat hög nivå inom det område du vill lära andra. Vill du bli duktig på att lära ut basövningar med skivstång, träna och tävla i SL/OL/strongman. Vill du coacha folk att få "drömkroppen" tävla i nån fitnessgren där det krävs en rejäl deff. Vill du lära ut Kettlebells, se till att bli riktigt duktig i det först. Givetvis allt kombinerat med stort teoretiskt kunnande.
Du verkar kunna dina begränsningar, vilket gör dig bättre än dom flesta PTs. Är bara fortsätta träna och lära dig så kommer det gå bra.
Arne Persson
2015-09-18, 09:56
Du verkar kunna dina begränsningar, vilket gör dig bättre än dom flesta PTs. Är bara fortsätta träna och lära dig så kommer det gå bra.
Instämmer!
smeander
2015-09-18, 11:19
Hejhej!
Tacksam för svar
Klart du känner att du inte är redo när du har gått en två-veckorsutbildning. Precis som många PT's därute är det ingen "utbildning" utan enbart en licens man har köpt.
En licens är ett bevis på att man har köpt ett koncept, inte att man har kunskap om något. Du ska inte hjälpa någon med skador, du har ingen utbildning för det. Jag tycker inte heller att du ska hjälpa någon med träning då du likt de flesta PT's saknar en riktig utbildning för att göra det. Personlig tycker jag att Personlig Tränare skall vara en skyddad titel som kräver en akademisk utbildning, vem som helst kan kalla sig det och alla gör det. Det inger en falsk trygghet för folk vet oftast inte ens vad en licens innebär. Ofta blandas det ihop med legitimation som en en helt annan sak, du hade kunnat kalla dig personlig tränare även utan att gå en två-veckorsutbildning som helt saknar akademisk värde.
Mitt råd är att skaffa dig en riktig utbildning om du vill hjälpa människor.
fantomen13
2015-09-19, 11:55
Jag har mest tränat kondition innan, har själv gått ner i vikt väldigt mycket detta året och nått min målvikt, och min dröm var och är ju att kunna hjälpa andra med viktnedgång. Dock har jag bara tränat styrketräning i ca ett år och på arbetsintervjun var detta det enda de frågade om, bara styrketräningsövningar. Så det är väl där min kunskap brister, jag är väl kunnig men om någon ber mig skriva upp 10 övningar för axlar tex som de bad mig göra på intervjun blandar jag ihop det med rygg till exempel, om ni förstår? det är sånt jag känner mig osäker på, och har svårt att komma på övningar direkt om jag inte får sitta ner och skriva ett schema tex..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.