handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller färsk kyckling i kylen?

sumialic
2015-09-16, 16:35
Hej,

Fick färsk kyckling hemlevererat i Lördagskväll. Den var något fryst på sina ställen när jag fick den, antagligen för att den legat väldigt nedkyld i transporten. Hur som helst så har jag legat på sjukhus fram till idag och undrar om den fortfarande går att tillaga och äta nu?

Sverker
2015-09-16, 16:47
Färsk kyckling har ett Sista förbrukningsdatum. Har det datumet passerat bör man inte använda kycklingen.

Kontrollera märkningen och hur kycklingen skulle förvarats.

sumialic
2015-09-16, 17:06
Färsk kyckling har ett Sista förbrukningsdatum. Har det datumet passerat bör man inte använda kycklingen.

Kontrollera märkningen och hur kycklingen skulle förvarats.

Det finns ingen märkning. Marinerad är den också om det gör någon skillnad.

vicarious
2015-09-16, 17:41
Jag hade inte chansat. Eftersom du säger att det inte finns någon märkning så antar jag att det är någon person som marinerat och förpackat den själv.

Mjölkdrickare
2015-09-16, 22:56
Luktar det inte fränt och illa så brukar köttet vara tjänligt. Dessutom dödar du alla skadliga mikroorganismer vid ordentlig tillagning. Är köttet gammalt och "oätligt" kommer du känna det på smaken. :)

Sverker
2015-09-17, 16:46
Det där stämmer tyvärr inte.
Vi vet inget om denna stackars kyckling och vad den kan bära med sig. Marinaden gör frågan minst sagt komplex med flera toxinbildande sporbildare.

Men visst, unga, friska, odödliga ungdomar på Kolozzeum tål vad som helst. Vi som är äldre eller kommer från en behandling på sjukhus bör välja säkrare kost.