Visa fullständig version : Kcal i kyckling
Bulkperiod
2015-09-13, 18:43
Normalt sett brukar jag ha ganska lätt för att räkna ut kcal osv, men denna grej nojjar jag över.
Hur ska man räkna ut kalorierna i kycklingfilé/andra kött som man marinerar? Det är ju typ omöjligt att veta hur mycket marinad som faktist fastnar på köttet?
Sättet som jag t.ex. tillagade kycklingfilé (eldorados, fryst) tillsammans med CajP grillolja original? Vad är näringsvärdet per 100g där och hur räknar man ut det?
Jag brukar höfta något. Det är ju oftast inte sånt som avgör kaloribalansen, och oavsett vilket så vet du inte mer än med 10% noggrannhet vad du har på utsidan av balansen. Om du verkligen vill veta så får du typ väga marinaden som blir kvar efteråt och sedan separera den i en oljefraktion och en vattenfraktion, alternativt pensla på marinaden efteråt. Kycklingen brukar beroende på tillagningsmetod läcka vatten, blod och fett så det ändrar också kcal samt proteininnehåll något.
Normalt sett brukar jag ha ganska lätt för att räkna ut kcal osv, men denna grej nojjar jag över.
Hur ska man räkna ut kalorierna i kycklingfilé/andra kött som man marinerar? Det är ju typ omöjligt att veta hur mycket marinad som faktist fastnar på köttet?
Sättet som jag t.ex. tillagade kycklingfilé (eldorados, fryst) tillsammans med CajP grillolja original? Vad är näringsvärdet per 100g där och hur räknar man ut det?
Måste du tvunget ta reda på det så får du väl väga den marinad som är kvar efteråt. Näringsvärdet står på förpackningen.
Bulkperiod
2015-09-13, 19:13
Äh, så noga är det inte :)
Vad skulle ni säga ungefär då? 200 kcal och 30g protein per 100g, rimligt?
Äh, så noga är det inte :)
Vad skulle ni säga ungefär då? 200 kcal och 30g protein per 100g, rimligt?
Stämmer nog på ett ungefär efter tillagning med marinad
edit: märk väl, efter tillagning ;)
Bulkperiod
2015-09-13, 19:20
Stämmer nog på ett ungefär efter tillagning med marinad
edit: märk väl, efter tillagning ;)
Det var även det jag menade:) Tack!
Svårt att avgöra sånt ja. Som att väga ris eller sås, finns ofta lite kvar på tallriken, så som riskorn eller sås kvar. Om vi nu ska noja över såna detaljer. Samma med att äta på snabbmatskedjor, visst kanske det står 500 kcal, men vem vet hur mycket sås kocken pressade på för att avgöra?
shut teh face
2015-09-14, 11:54
Svårt att avgöra sånt ja. Som att väga ris eller sås, finns ofta lite kvar på tallriken, så som riskorn eller sås kvar. Om vi nu ska noja över såna detaljer. Samma med att äta på snabbmatskedjor, visst kanske det står 500 kcal, men vem vet hur mycket sås kocken pressade på för att avgöra?
Det är nog rätt exakt ändå, de har ju sådana flaskor som man trycker på och så kommer en bestämd mängd dressing. :)
De som presenterar kalorier på sin hemsida, som bk, max, mcdonalds har det iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.