handdator

Visa fullständig version : Köksassistent för brödbak

Quint
2015-09-07, 17:21
Får med jämna mellanrum för mig att baka mitt eget bröd, men ogillar "kletet" med att knåda degen så har börjat fundera på en köksassistent av ett eller annat slag. Dessutom är det ju alltid kul med nya prylar ;)

Men frågan är, vad ska man sikta på? Å ena sidan känns det onödigt att lägga 3-4000 på något som jag bara kommer använda i perioder men å andra sidan är degar ganska "svårknådade", så kan inte låta bli att undra hur länge de billigare varianterna överlever och/eller om de ens orkar bearbeta färdigt degen. (så att det inte slutar som med min billiga skruvdragare där jag ändå var tvungen att plocka fram en vanlig skruvmejsel och skruva det sista för hand).

Tittar man t.ex på det svenska märket Ankarsrums maskiner ser ju i princip likadan ut som den morsan använde för 25-30 år sedan så blir ju smått nostagisk bara man ser dem, men de är i det lite högre prissegmentet och inte direkt den minsta/smidigaste maskinen att diska och förvara. Frågan är om de är värda sitt pris eller om man ska sikta på något i någon form av mellansegment eller kanske rent utav gå på de riktiga budgetvarianterna?

Wain
2015-09-07, 19:48
Kan ju köta recept utan knådning, tex:
http://paindemartin.se/2014/04/det-basta-pa-lange/

Electrolux fungerar bra för mig för tunga rågdegar.

Quint
2015-09-08, 10:31
Tack, knådfritt bröd är ju trevligt, men vill ju ha möjlighet att testa lite olika saker :)

Ska ta mig en titt på Electrolux alternativ.

Wain
2015-09-08, 10:56
Fast om pengar inte hade varit ett hinder så skulle jag nog helst haft en värsting från Kenwood (om de klarar tunga rågdegar bra, inte prövat själv).

Sir Anselm
2015-09-08, 11:43
Titta också på volymen på degbunken. Jag valde Kenwood av den anledningen, de ligger på 6,7 liter mot Kitchenaids 4,3 liter. Ska du jäsa degen i bunken får det inte vara stora degar med den volymen.

Don H
2015-09-08, 18:23
Att göra Olof viktors surdegsbröd med recept från Jan Hedh i en kitchen aid är inget vidare.
Jag har bränt två.

Nu kör jag en Bosch som hittills överlevt de senaste 1,5 åren

bear.flowertwig
2015-09-17, 22:01
KitchenAid är smart marknadsförda men det är en sämre och betydligt svagare maskin än tex Assistenten som man däremot tar väldigt bra betalt för... Köp inte om det är prestanda du är ute efter. Själv valde jag en Krupps KA 990:
http://www.lillagumman.se/lilla-gumman-testar-krups-ka990/
http://www.lillagumman.se/krups-ka990-350-dagar-senare/

z_bumbi
2015-09-18, 21:45
Tittar man t.ex på det svenska märket Ankarsrums maskiner ser ju i princip likadan ut som den morsan använde för 25-30 år sedan så blir ju smått nostagisk bara man ser dem, men de är i det lite högre prissegmentet och inte direkt den minsta/smidigaste maskinen att diska och förvara. Frågan är om de är värda sitt pris eller om man ska sikta på något i någon form av mellansegment eller kanske rent utav gå på de riktiga budgetvarianterna?

Disken är inte så stort problem när du bakar bröd, en bunke, en degkrok och ev en skrapmojäng som går längs kanten på bunken.
Förvarningen är värre och då speciellt som man bör köpa ett paket med så många tillbehör som möjligt på en gång för varje tillbehör är svindyrt att köpa till. Använder man inte alla tillbehören regelbundet så kan man iofs bara ha de man använder framme och då blir den inte så skrymmande. Har du fokus på brödbak så kanske t ex inte kakspritsen är något du känner att du behöver komma åt med någon minuts varsel. :)

Alka
2015-09-26, 22:29
Jag har också en bosch sen några år tillbaka och är mycket nöjd. Motorstyrkan säger en del om vad de fixar. Min bosch ligger på 1600 w jämfört med kitchen aids 300 w. Kostar lite mer men det har man nog igen i längden

Quint
2015-09-30, 18:58
Tack för alla tips och rekommendationer, efter mycket velande fram och tillbaka slutade det med att jag gjorde som jag alldeles för ofta gör och köpte något betydligt dyrare än jag antagligen behöver.

Det blev en Kenwood Titanium Major, så nu får jag se till att baka mycket bröd för att motivera köpet :)

Wain
2015-10-01, 07:48
Sån vill jag ha :D. Har ju visp och andra grejer som är bra att ha när man bakar kakor etc! Sedan finns det ju tillbehör i form av bla mixer och köttkvarn...

Quint
2015-10-01, 19:07
Sån vill jag ha :D. Har ju visp och andra grejer som är bra att ha när man bakar kakor etc! Sedan finns det ju tillbehör i form av bla mixer och köttkvarn...

De flesta andra tillbehören hade jag redan i en eller annan form (av de som ingick, har ingen köttkvarn t.ex, så skulle jag få för mig att mala kött är det någon som behöver införskaffas), men är ju ändå primärt för brödbakning jag införskaffat den :)

Första omgången bröd står nu och jäser, men en fundering från mig som är total nybörjare på köksassistenter: Degen var väldigt benägen att klättra upp för degkroken, är det något man kan göra något åt göra genom att göra mindre deg, vara snabbare i med mer mjöl (när den väl tappade sin värsta kletighet efter vad som kändes som oändliga mängder mjöl var den mindre benägen att klättra ) eller något annat? Eller är det bara så det fungerar och man får räkna med att stoppa maskinen några gånger och peta ned degen?

Wain
2015-10-01, 20:10
Undvik tillsätta för mycket mjöl, degen tar upp mer vätska efter en tids blandning. Köra med en kort blandning följt av nån halvtimma autolys innan den riktiga knådningen kan vara bra. Brukar inte ha problem med att degen kryper upp. Dessutom så har Electroluxen fast degkrok så där är det lätt att peta ner utan att stanna.

Senaste halvåret har jag främst pga lathet dock bara kört rågdegar i assistenten och gjort mitt vetebröd knådfritt.