Visa fullständig version : LCHF farligt 2015?
Finns det något idag som visar att LCHF är dåligt på något sätt?
Alltså finns det någon ny undersökning/forskning inom ämnet?
Är det säkert för barn?
Tack på förhand!
OneManArmy
2015-09-03, 17:05
Tveksamt men LCHF för barn?
Ska du bli den där rabiata föräldern som ringer om att det minsan ska vara riktigt smör på skolan och ungen måste få specialkost i skolan osv?
Personligen tror jag att det kanske är lite knasigt att äta lchf fettrikt hemma och i skolan bli matad med standard husmans och fika
Hemska tanke att tvinga på barn en så inskränkt kost som LCHF.
Fettrik mat hemma för att driva ut ketoner i blodet och normal kost i dagis, skola, fritids och kamraternas hem. Självklart kommer barnet att anpassa sig men soppan blir inte bra på något sätt. Äta en sak här och en annan sak där.
Starvation
2015-09-03, 17:44
Som andra säger så kommer ungen inte fungera normalt om det blandas.
Mycket K med F ger bra energi
Mycket F med K ger sämre energi
Man måste dedikera hela sitt liv åt lchf och undvika kolhydrater helt annars kommer det bli bajs av det.
Aktiva barn behöver en kost rik på kolhydrater.
Hade blivit förvånad om det visade sig att LCHF är "farligt", men det betyder inte att det är en bra eller lämplig kost för det.
Luca Brasi
2015-09-03, 19:36
Jag är ganska övertygad om att barn som går på ketoner presterar sämre i skolan.
Motbevisa mig gärna att ketondieter är bta för maximal intellektuell förmåga.
Kolhydrater är enl mig ett viktigt bränsle till att tänka bättre,klarare & vara piggare.
Folk som äter minimalt med kolhydrater har oftast inte samma energi, och kan inte prestera lika bra på något genemot om hen hade ätit kolhydrater.
Kolhydrater är viktigt, och säkerligen tycker någon tvärtom men jag står för mitt tycke.
Bjorneman
2015-09-03, 20:59
Jag har i stort sett slutat med kolhydrater (högst 20 gram/dag) och har aldrig mått bättre.
Jag har i stort sett slutat med kolhydrater (högst 20 gram/dag) och har aldrig mått bättre.
Tror säkerligen det kan ta ett tag innan man känner att orken minskar.
Alla upplever ju olika, och det viktigaste är ju endå att man äter iaf.
Kollade förut på LCHF debatten där morsor flashar med att hela familjen inklusive barnen äter LCHF. Föräldrar som säger till personal på lågstadiet att inte bjuda på frukt till barnen. Spyr...
Hur högt kan man ligga när det gäller kolhydrater och ändå kalla det lchf?
Och vart går gränsen för ett för lågt kolhydratsintag att det kan ha negativa effekter?
Att tvinga på barnen LCHF verkar inte alls vara ett sunt levnadssätt för barnen, och att förbjuda dem frukt är ju lite galet.
Hur högt kan man ligga när det gäller kolhydrater och ändå kalla det lchf?
Och vart går gränsen för ett för lågt kolhydratsintag att det kan ha negativa effekter?
Att tvinga på barnen LCHF verkar inte alls vara ett sunt levnadssätt för barnen, och att förbjuda dem frukt är ju lite galet.
Lägger aftonbladet upp en artikel som, "Juice gör dig lika tjock som läsk", så klickar aldrig nån vidare utan drar ur kontext och förklarar det som att frukt är onyttigt.
Var det inte en artikel som Grub postade nyligen om att kolhydrater hade en viktig del i utvecklingen av den mänskliga hjärnan?
Nu vet jag inte hur det ligger till och kan därför inte svara på frågan, men varför chansa att rubba på hormonnivåer etc. på ett barn. Det värsta som kan hända är ju att de inte får en normal utveckling vilket senare i livet kan leda till diverse problem/sjukdomar?
Tveksamt men LCHF för barn?
Ska du bli den där rabiata föräldern som ringer om att det minsan ska vara riktigt smör på skolan och ungen måste få specialkost i skolan osv?
Personligen tror jag att det kanske är lite knasigt att äta lchf fettrikt hemma och i skolan bli matad med standard husmans och fika
De där rabiata föräldrarna du talar om påminner mig om en kollega...
Varför är det fel att variera makros över en dag? du hamnar inte ketogent stadium för 8 timmar utan kolisar! Om jag käkar en måltid lchf så gör det inte min diet till lchf...
Hemska tanke att tvinga på barn en så inskränkt kost som LCHF.
Fettrik mat hemma för att driva ut ketoner i blodet och normal kost i dagis, skola, fritids och kamraternas hem. Självklart kommer barnet att anpassa sig men soppan blir inte bra på något sätt. Äta en sak här och en annan sak där.
Asså det är väl det som kallas blandkost? Om man äter lchf 1-2 av 4 mål om dagen så blir inte det lchf, det blir heller inte farligt. Jag tycker att det i debatten finns en skara LCHFare som menar i princip att "strikt LCHF är bra, men om man gör någon halvmesyr så är det skadligt". Detta är naturligtvis BS.
Kollade förut på LCHF debatten där morsor flashar med att hela familjen inklusive barnen äter LCHF. Föräldrar som säger till personal på lågstadiet att inte bjuda på frukt till barnen. Spyr...
+1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20820038
Low-carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: two cohort studies.
"A low-carbohydrate diet based on animal sources was associated with higher all-cause mortality in both men and women, whereas a vegetable-based low-carbohydrate diet was associated with lower all-cause and cardiovascular disease mortality rates."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9036757
Effect of a single high-fat meal on endothelial function in healthy subjects.
" These findings identify a potential process by which a high-fat diet may be atherogenic independent of induced changes in cholesterol."
Asså det är väl det som kallas blandkost? Om man äter lchf 1-2 av 4 mål om dagen så blir inte det lchf, det blir heller inte farligt. Jag tycker att det i debatten finns en skara LCHFare som menar i princip att "strikt LCHF är bra, men om man gör någon halvmesyr så är det skadligt". Detta är naturligtvis BS.
Det är inte alls BS. Att gå in och ur ketosen är inte positivt.
Men precis som du skriver är det bra att vi har fri skolmat så alla barn för möjligheten att äta en blandad och näringsriktig kost.
Småbarnsföräldrar är ingen köpstark grupp. Det finns barn som kommer till skolan utan frukost eller frukost av vitt bröd och billigt margarin.
Är ketosen en såpass snabb process? Borde inte Periodisk fasta à la leangains vara superkasst då när man varierar hög/låg-carb?
Det vet jag faktiskt inte.
Barn väger 25 % av oss men har > 50 % av vårt energibehov. De är i ständig tillväxt och har höga krav på näringsintaget. Mindre muskelmassa som kan lagra glykogen. Jag antar att barn mycket snabbt kommer in i ketios. Alla föräldrar vet att barn matvägrar i perioder och har någon 5:2 diet ibland. Men att lägga hela uppväxten i LCHF-soppan tror jag inte på.
Det vet jag faktiskt inte.
Barn väger 25 % av oss men har > 50 % av vårt energibehov. De är i ständig tillväxt och har höga krav på näringsintaget. Mindre muskelmassa som kan lagra glykogen. Jag antar att barn mycket snabbt kommer in i ketios. Alla föräldrar vet att barn matvägrar i perioder och har någon 5:2 diet ibland. Men att lägga hela uppväxten i LCHF-soppan tror jag inte på.
Det tror inte jag heller på. Tänkte bara om det vore någon speciell risk med att äta ett par mål med mycket fett och minimalt med kolhydrater och ett par mål tvärt om sålänge kalorimängden är den samma..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.