Logga in

Visa fullständig version : Det är klurigt att måtta

fecca
2015-09-03, 10:50
Först posten. Tja.

Jag har relativt nyligen börjat gymma(kört 3 månader~), och som med allt annat går jag all-in och läser allt jag kan hitta och testar en massa olika metoder hit och dit.

Nu sitter jag och klurar lite på kaloriintag under deff och bulk i kombination med träning baserat på mina behov, och det är fan inte lätt att hitta rätt siffror.

Det första, och egentligen ända som är svårt, är att bedöma hur mycket jag faktiskt gör av med kalormässigt per dag.
Jag är 30 år, 184cm och 82kg~.
Mitt BMR är 1900, och i nuläget blir det ca 6 timmar i veckan på gymmet, främst tunga lyft och lite strö-cardio. Jag har ett stillasittande jobb och promenerar 2km under vardagar, samt lite flaxande med armarna när nåt inte funkar på jobbet.
Jag höftade fram att jag ungefär gör av med 2300kcal under vilodagar och 2800 under gymdagar.

Jag äter i dag 1500kcal om dagen, både för att jag har svårt att äta mycket mat och för att jag vill bli av med lite fett. Ligger på 160g protein/dag, också. Minimalt med kolhydrater. Med mina kaloriberäkningar borde jag ligga på ett underskott mellan 800 och 1300, vilket kanske är lite för mycket, men det är där jag är nu.

Tänkte försöka mig på att bulka lite efter nyår och då kan det vara bra att veta ungefär på vilken kalorinivå jag bör lägga mig, men alla sidor jag har besökt som har sina uträkningar och kalkylatorer ger mig ganske varierande siffror. Jag vill inte ligga på ett allt för stort överskott eller underskott, förstås.

160g protein, 25% fett och resten kolisar känns även som en ganska bra idé.

Jag har verkligen stora problem med att äta mycket mat, och jag fattar inte hur man kan ligga på 3000kcal per dag. Jag ligger som sagt på 1500 och det är utan att ens försöka eller lida. Så bara för att se till att jag inte anstänger mig i onödan med att trycka i mig mat när det är dags att bulka är väl det här egentligen bara ett sätt att få någon typ av konfirmation på att jag har tänkt rätt.

Vad tycker ni?

Tack och bock!

P.S. Jag har varit lite för inkonsekvent med träning och kost sen jag började träna, så jag kan inte riktigt härleda det lilla resultat jag fått till någonting i nuläget.

StoppaBananen
2015-09-03, 11:13
Det första, och egentligen ända som är svårt, är att bedöma hur mycket jag faktiskt gör av med kalormässigt per dag.

Finns väl ungefärliga formler för att räkna ut det, annars är det väl att under en vecka väga maten och se hur vågen rör sig.

vicarious
2015-09-03, 11:13
Jag har verkligen stora problem med att äta mycket mat, och jag fattar inte hur man kan ligga på 3000kcal per dag. Jag ligger som sagt på 1500 och det är utan att ens försöka eller lida. Så bara för att se till att jag inte anstänger mig i onödan med att trycka i mig mat när det är dags att bulka är väl det här egentligen bara ett sätt att få någon typ av konfirmation på att jag har tänkt rätt.

Då äter du fel typ av livsmedel. Låt mig gissa, du äter mest magra proteinrika livsmedel och kanske lite grönsaker? Öka på fett och kolhydrater så är det inte särskilt svårt att komma upp i mer kcal.

Jag tror du gör av med mer än 2300 kcal per dag, sen tror jag inte heller att du gör av med 500 kcal på dina gympass. Men hursomhelst, 1500 kcal är väldigt lite. Har du mycket fett att bli av med och vill göra det snabbt så visst, annars tycker jag du bör äta mer.

J.V
2015-09-03, 11:39
Minimalt med kolhydrater.Borja med att andra pa det, aven om du deffar just nu, sa ska du se att det blir lattare att ata. Mer energi pa gymmet kommer du ocksa ha.

Sedan lar du ha hogre energiforbrukning an vad du kommit fram till ocksa.

fecca
2015-09-03, 12:01
Tack för svar.

Mja, 1500 är i grov underkant och jag bör kanske öka lite där. Kan slänga på ett par hundra till i form av kolhydrater.

Så efter lite omberäkningar ska jag nog satsa på att ligga runt 1800 under deff för ett underskott på ungefär 700, samt 3000 under bulk för ett överskott(om alls) på max ett par hundra.

Jag ska se till att försöka väga maten och se viktskillnad under en vecka, när tillfälle ges.

Classy
2015-09-03, 13:33
184cm & 82kg med styrketräning 6 timmar i veckan. Borde inte energiförbrukningen vara högre? eller är jag fel ute där?

Chrbo
2015-09-03, 14:06
184cm & 82kg med styrketräning 6 timmar i veckan. Borde inte energiförbrukningen vara högre? eller är jag fel ute där?

Den behöver inte vara helt fel. På 180cm och 78kg gör jag av med 3000kcal i snitt, för en handfull år sedan på samma längd och vikt var förbrukningen närmare 2500kcal.

Chrbo
2015-09-03, 14:08

Tycker du inte om glass? :)

Ricken13
2015-09-03, 14:14
Den här är ju lite intressant.
Jag tycker att den räknar lite högt på mig, men nån annan får gärna kika och se om ni tycker att den stämmer eller ej.
http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

fecca
2015-09-03, 15:14
Tycker du inte om glass? :)

Problemet är väl att om jag väl börjar äta kan jag inte sluta.
Men jag försöker börja på ett nytt blad i livet, om inte ge det en chans så länge jag fortfaradne har ett brinnande intresse(och inte för glass alltså).

Jag är lite rädd att lägga mig för högt och bli fetare än stark, så jag har lagt mig lite i underkant nu på 2800 per gym-dag och 2500 på vilodag. D.v.s. 2800-3000 under bulk och 1800-2000 under deff.

Bli säkert bra. Bara vänta och se, alt. väga och hålla på :).