handdator

Visa fullständig version : Snabbt svar!! Casein eller vassle för fettminskningen?

rebbyy
2015-09-02, 12:58
Som rubriken lyder! Plånkan är tight med utgifter så vilket ska man ta? Tacksam för SNABBT svar [emoji4]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2015-09-02, 13:02
Protein är protein (så länge de är fullvärdiga).
Huruvida det är vassle eller kasein gör ingen skillnad för viktminskning.
Antal kalorier per viktenhet är i stort sett samma , förutsatt att det inte tillsatts kolhydrater eller dylikt i pulvret.

LoveMachine
2015-09-02, 13:09
Vassle brukar vara billigare per gram protein.

0x5f3759df
2015-09-02, 13:12
Vassle.

rebbyy
2015-09-02, 13:31
Vassle.

Även för fettminskningen/viktminskning?

King Grub
2015-09-02, 13:35
Läs första svaret du fick en gång till.

0x5f3759df
2015-09-02, 14:47
Även för fettminskningen/viktminskning?

Det var det du frågade om så varför skulle jag svara på något helt annat utan att specificera det? :confused:

rebbyy
2015-09-02, 14:47
Läs första svaret du fick en gång till.

Oj såg inte, skickat från mobilen. Tack :)

rebbyy
2015-09-06, 06:13
Det var det du frågade om så varför skulle jag svara på något helt annat utan att specificera det? :confused:

Spelar märke stor roll? Hittade nämligen erbjudande på netto (haha) whey-80 för 100kr! Tror du att det är bra eller bara skit?

Maxxad
2015-09-06, 06:46
Gissningsvis försumbar skillnad men vill du va säker jämför innehållsförteckningen men några andra pulver, dräller ju av dem på interwebz. Det som troligtvis skiljer (säger inte att det behöver vara så) är löslighet och smak.

rebbyy
2015-09-06, 08:07
Gissningsvis försumbar skillnad men vill du va säker jämför innehållsförteckningen men några andra pulver, dräller ju av dem på interwebz. Det som troligtvis skiljer (säger inte att det behöver vara så) är löslighet och smak.

Så risken är inte så stor att det är jätte skillnad?

Aliaas
2015-09-06, 08:45
Så risken är inte så stor att det är jätte skillnad?

läs bara innehållsförteckningarna så vet du ju hur mycket proten/kolhydrater och dett det är i, vi kan ju inte svara på vad ett vassle du hittat på Netto innehåller....

Sen vad väger du? hur lång är du?

rebbyy
2015-09-06, 09:04
läs bara innehållsförteckningarna så vet du ju hur mycket proten/kolhydrater och dett det är i, vi kan ju inte svara på vad ett vassle du hittat på Netto innehåller....

Förstår det!

Haha har vikt osv något med proteinpulver att göra? [emoji15] tänker du på antal g/kg kroppsvikt? :)

Är i alla fall 168,5 på 58 kg

rebbyy
2015-09-06, 09:05

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222604

Kolla dem bilderna, vad tror du även om min fett% ?

Sverker
2015-09-06, 11:08
Att du ska strunta i fettet. Träna upp kroppen och få ett starkt mittenparti.

Aliaas
2015-09-06, 11:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222604

Kolla dem bilderna, vad tror du även om min fett% ?

Vill aldrig uppskatta fett% då det är sjukt svårt men framförallt också fullständigt irrelevant.

Jag kan dock säga något som kommer få din vardag otroligt mycket roligare och mindre komplicerad, du behöver inte gå ner i vikt överhuvudtaget!!!

Som sverker säger ska ditt prio i nuläget ligga på att träna för att bli stark samt äta ordentligt.

Förstår verkligen inte varfr du gjort så mycket trådar om kcal-fattig mat, deff och fettminskning när du inte behöver tänka på något av det :)

rebbyy
2015-09-06, 11:36
Vill aldrig uppskatta fett% då det är sjukt svårt men framförallt också fullständigt irrelevant.

Jag kan dock säga något som kommer få din vardag otroligt mycket roligare och mindre komplicerad, du behöver inte gå ner i vikt överhuvudtaget!!!

Som sverker säger ska ditt prio i nuläget ligga på att träna för att bli stark samt äta ordentligt.

Förstår verkligen inte varfr du gjort så mycket trådar om kcal-fattig mat, deff och fettminskning när du inte behöver tänka på något av det :)

Jo vet, är tyvärr kvar i en ond cirkel. Varit riktigt dålig ett tag då jag endast vägde 50 kg... Jobbar på det och gått upp sen januari. Har fortfarande alla dessa dumma tankar om att jag är stor kvar. Har kommit så långt och insett tankarna i alla fall så håller på att ändra mig men fortfarande rädd att andra ska tycka jag är tjock (vet att jag inte ska bry mig om andra, men gör det ändå -.- )

Donkens
2015-09-06, 13:56
Jo vet, är tyvärr kvar i en ond cirkel. Varit riktigt dålig ett tag då jag endast vägde 50 kg... Jobbar på det och gått upp sen januari. Har fortfarande alla dessa dumma tankar om att jag är stor kvar. Har kommit så långt och insett tankarna i alla fall så håller på att ändra mig men fortfarande rädd att andra ska tycka jag är tjock (vet att jag inte ska bry mig om andra, men gör det ändå -.- )

Om en vandrande pinne kallar dig tjock när du byggt på dig muskelmassa och fett på vägen, vem tror du mår bäst då?

Sluta tänka på vad alla säger. Har gjort dem misstagen.
Känner folk som också klangade på en då jag enkelt har att gå upp i vikt när jag hoppat av träningen. Nu sitter dem med ölmage och kommer med ursäkten, "börjar bli gammal"; när dem bara är 23 år.

-
Oavsett ska du alltid hålla din progress till dig själv, om du deffar eller bulkar. Gå inte ut med det, omedvetet finns det folk som gillar att stå framför människors mål.

rebbyy
2015-09-06, 14:55
Men tycke du att jag ska räkna kalorier?

exevision
2015-09-06, 18:25

Jag mår bäst av att inte göra det.

Donkens
2015-09-06, 23:44

Räcker med att tänka logiskt, du behöver inte räkna kalorier.

Om du får i dig en ordentlig kebabpizza med vitlökssås så är det inte svårt att det sticker iväg närmare 2000 kalorier, då kanske du stänger maten för dagen, för att garantera fettförlust även fast du unnat dig för dagen.

Olle MM
2015-09-07, 12:28
Whey och Casein innehåller ungefär samma protein och energimängd!

Casein har ett långsammar upptag i kroppen än whey, och bör därför hålla borta hungerskänslor bättre.

Har man problem med hungerskänslor är Casein att föredra framför whey som har ett betydligt snabbare upptag i kroppen..

Är man inte problem med hunger på sin diet så spelar det inte någon roll vad man väljer..

Sheogorath
2015-09-07, 13:53
Jag tycker vassledrinkar mättar mycket bättre än kaseindrinkar och har tänkt att det har med insulinfrisättningen att göra.

Akagi
2015-09-07, 20:01
Tankar?
6HnLyuQkFeg

Olle MM
2015-09-08, 11:18
Jag tycker vassledrinkar mättar mycket bättre än kaseindrinkar och har tänkt att det har med insulinfrisättningen att göra.

Du tror inte att det är så att du tar lika mycket av dem säg 1dl protein per servering.

Ett MPC som säljs som Casein tex Body Science Casein har en helt annan densitet än WPC som säljs som Whey.

1dl Casein har betydligt lägre vikt än 1dl Whey...

Body Science har tex samma storlek på påsen, men Casein innehåller 750gram och Whey innehåller 1000gram..

Olle MM
2015-09-08, 11:32
Tankar?
6HnLyuQkFeg

Tankar är att det nog inte är så stor skillnad på upptaget i kroppen på helmjölksprotein = MPC = säljs som Casein = innehåller 80% Naturligt Casein och 20% whey.

Smaken än inte bättre på Whey de sista smaktesten har vunnits av helmjölksprotein i sverige tex BS Casein, men även placeringar efter har varit ganska dominerat av helmjölksprotein...

Sen är det personligt många tycker nog whey är godare men det är inte som han säger i videon att Casein inte smakar gott i alla fall inte i Europa.

Jag äter BS Platimum och BS Casein för att jag tycker det mättar bättre samt är låglaktos eller laktosfria.

Man skall äta det som man tycker bäst om, smak funktion osv...

En tesked choklad jordnötssmör med Body Science Casein choklad är löjligt gott att röra ut som pudding, det blir inte samma smak och pudding om man försöker göra det med Whey 100%...

Om man har hög förbränning och behöver att äta mycket så är väl whey att föredra med sin tunnare konsistens...

Ola Wallengren
2015-09-08, 11:54

Generellt sett mättar vassle bättre direkt, eller kort, efter intag, medan kasein har en något mer ihållande mättnad. men skillnaderna är små

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941822/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24968280
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24833598