Visa fullständig version : Tråden om kcal snål men mättande mat!
Hallå hallå!
Som rubriken lyder, vad brukar ni käka som mättar bra till få kcal? Kul att se vad det finns för olika varianter :)
Skälv kör jag på broccoli, kvarg, kyckling och blomkål :) Andra som käkar annat? :)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Valfri relativt fettsnål proteinkälla + Grönsaker/Bär.
Enough said. :d
(Valfritt kött + Grönsaker / Kvarg + Bär mao) :)
Ozziking
2015-08-30, 10:57
Kvarg
Kall kokt potatis
Grönsaker
hemmagjord pizzasallad!
Ååh! Kcal/100g och recept?
Kvarg
Kall kokt potatis
Grönsaker
Vilka typer av grönsaker? Eller rotfrukter?
Ååh! Kcal/100g och recept?
Jag kör ett kilo finstrimald vitkål, runt 4 kapsyler ättiksprit, 1-2 teskredar salt, peppar, torkad chili och kanske liiite vitlök, sen runt 1 dl. kallpressad rapsolja, men det kan man ju justera efter smak och kcal behov. sen kokar jag upp ett par liter vatten och häller över vitkålen så den blir mjuk INNAN jag blandar i resten av ingredienserna. Man får justera ingredienserna tills man hittar det man gillar, jag gillar tex väldigt syrligt.
per 100 g så blir det runt 110 kcal med 10 g fett då.
Jävligt fint och käkar runt en 100-150 g per måltid.
Jag kör ett kilo finstrimald vitkål, runt 4 kapsyler ättiksprit, 1-2 teskredar salt, peppar, torkad chili och kanske liiite vitlök, sen runt 1 dl. kallpressad rapsolja, men det kan man ju justera efter smak och kcal behov. sen kokar jag upp ett par liter vatten och häller över vitkålen så den blir mjuk INNAN jag blandar i resten av ingredienserna. Man får justera ingredienserna tills man hittar det man gillar, jag gillar tex väldigt syrligt.
per 100 g så blir det runt 110 kcal med 10 g fett då.
Jävligt fint och käkar runt en 100-150 g per måltid.
Nu säljs ju nästan bara färsk vitkål ganska mjuk från start, och den brukar vara dyr... men nu är den billig... passa på.
Nu säljs ju nästan bara färsk vitkål ganska mjuk från start, och den brukar vara dyr... men nu är den billig... passa på.
Okej men du håller väl av vitkålen från vattnet sen? Eller tillsätter du lite?
Okej men du håller väl av vitkålen från vattnet sen? Eller tillsätter du lite?
Hmm? förstår inte.
Precis, jag hra vitkålen i en mikrovågsungssäker plastskål, häller på det kokande vattnet, låter det sitta nån minut och sen häller jag av så mycket vatten som möjligt, annars blir det slabbigt.
Hmm? förstår inte.
Råka citera fel, sorry :)
Leta efter livsmedel som innehåller mycket vatten/protein/fibrer. Det är det som mättar.
En personlig favorit är äggmacka på wasa sportknäckebröd med kaviar. 3 st mackor med 3 ägg håller mig mätt i 5h. Ca 150 kcal/styck.
Morot
Är det inte mycket kolhydrater i dessa?
Är det inte mycket kolhydrater i dessa?
Nej
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.